חדשה כאן (ולא מצאתי שרשור רלוונטי...)

Shmoops

New member
חדשה כאן (ולא מצאתי שרשור רלוונטי...)

שלום לכולן,

אני לא בטוחה שזה הפורום הנכון כי אני רואה כאן בעיקר דיונים לנושא הביוץ וההיריון, אני בשלב של קצת לפני - בדיקות גנטיות.

עשיתי היום את הבדיקות הגנטיות הבסיסיות דרך קופת חולים (אני ממוצא ספרדי בן זוגי ממוצא אשכנזי). הבנתי שמעבר לבדיקות הללו שהאחות קובעת לך באבחון בקופת החולים (במרפאת נשים הכוונה) יש עוד מלא בדיקות גנטיות שאפשר לעשות.

השאלה שלי - על פי מה מחליטים לעשות בדיקות נוספות? אילו בדיקות גנטיות הן הפופולריות יותר (אלה שנעשות במכון לייעוץ גנטי והן מעבר לבדיקות הבסיסיות)? אשמח לשמוע מניסיונכן או המלצות לבדיקות, מכון ייעוץ וכיו"ב.

תודה!
 

ביד רמה

New member
תשמעי יש המון בדיקות גנטיות שאפשר לעשות

אבל לא כולן בסל, חלקן אפילו יקרות מאוד וחלקן לא רלוונטיות אליכם מבחינת המוצא

בעלי ואני אשכנזים - הרופא הוציא לי טבלה באורך מגילת אסתר של בדיקות שמומלצות למוצא אשכנזי. לקחתי את הרשימה ועברתי בדיקה בדיקה כדי להבין מהי המחלה אותה היא מאתרת ומה היא עושה (ככה אני - חייבת לקרוא הכל על הכל)
מתוך רשימה של מעל 20 בדיקות, בחרתי 10 שהן מחלות קשות מאוד המביאות בהכרח למוות או לאיכות חיים ממש גרועה, רק את הבדיקות האלה עשיתי. ובעלי עשה בדיקת טיי-זקס. אני יכולה להגיד לך שאז בשנת 2008 כשעשיתי אותן שילמתי אלפי שקלים (רובם הוחזרו לי אמנם ע"י קופה"ח)
טפו טפו כל התשובות חזרו תקינות, לא בטוחה שאני אעשה עוד בדיקות (כל שנה נוספות עוד בדיקות).
 

Shmoops

New member
אז הלכתם לייעוץ גנטי מעבר למה שהאחות מציעה?

כלומר, מעבר למה שאחות ההריון המליצה עליו (האבחון הראשוני)? הלכתם למכון ייעוץ גנטי באחד מבתי החולים (יש המלצה?)?
ועוד שאלה אחרונה
- האם פגישת הייעוץ עצמה גם עולה כסף או שזה הבדיקות עצמן? (אני קלולס לגמרי.....)

תודה!
 

ביד רמה

New member
ממש לא. הרופא שלי נתן לנו את הרשימה

הרשימה הייתה מחולקת לבדיקות מומלצות מאוד עפ"י המוצא, מומלצות, וכאלה שלא מומלצות בגלל שהן משוייכות למוצא אחר. עקרונית הייתי יכולה לעשות את כל הבדיקות כולן אבל לא רציתי להיסחף יותר מדיי

אין לי מושג לגבי ייעוץ גנטי בבי"ח אני יודעת שזה לא עולה כסף כשיש סיבה ספציפית בגינה פונים לייעוץ, אם אין אז זה יעלה כסף אני מניחה והתורים יהיו ארוכים.
מה שאני הייתי עושה זה מתייעצת עם הרופא לגבי הרשימה שקיבלתם מהאחות, בודקת בעצמי על כל בדיקה ומה המשמעות שלה, בודקת אם וכמה זה יעלה ועושה את החישוב המתאים
 

Shmoops

New member
קיבלנו רשימה

די קצרה - אנחנו בכללית ויש לי ביטוח פלטינום. אני לא זוכרת בדיוק את כולן - היה X שביר, טיי זקס, משהו שנבדק לפי בדיקות ספירת דם שעשיתי לפני, סיסטיק פיברוזיס וחירשות ואולי עוד אחת או שתיים. יצא שרובן היו במסגרת סל הבריאות למעט שתיים עליהן שילמנו 60 ש"ח כל אחת.

רופא הנשים שלי הפנה אותי לביצוע אבחון גנטי אצל האחות במרפאת הנשים (קטוביץ' בתל אביב אם מכירות) וזה בעצם מה שהסברתי למעלה ועשיתי אתמול. היא אמרה שמה שעשינו זה מה שמומלץ על ידי איגוד הגנטיקאים ובדיקות מעבר לזה כבר במסגרת ייעוץ גנטי רחב יותר . היא אמרה למשל שאם היינו שנינו ממוצא אשכנזי אז הרשימה שהיא עצמה הייתה מוציאה לנו הייתה ארוכה בהרבה ויצא לנו קצר יחסית בגלל המוצא שלי (לפחות זה
)

השאלה שלי היא בעצם לגבי הייעוץ המורחב - כלומר, מעבר למה שמומלץ על ידי הקופה. התבלבלתי לגמרי
 

ביד רמה

New member
אז כנראה שבכל קופה התהליך שונה

אי במאוחדת. אצלי בסניף אין כזה דבר אחות ליווי הריון. הרופא שלי הסביר לי הכל. והרשימה שהוא נתן לי תאמה את הרשימה המורחבת שאת מדברת עליה
 

Cuenquitta

New member
ההחלטה מתקבלת לפי מוצא בני הזוג ורצונותיהם

המטרה בבדיקות הגנטיות היא כמובן לאתר זוגות בסיכון מוגבר להולדת ילד חולה במחלה קשה.
מה הכוונה בבדיקות בסיסיות? באיזו קופה את (שבנות יוכלו לספר מנסיונן)? אני בכללית ואצלנו התבצע הייעוץ הגנטי במרפאות חוץ של בי"ח של הקופה. היועצת הסתכלה על המוצאים שלנו ונתנה לנו המלצות לגבי אילו בדיקות לבדוק. בגדול מאוד- ככה שהמרחק בין המוצאים של בני הזוג גדול יותר ככה נדרשות פחות בדיקות.

באופן עקרוני לגבי ההחלטה על ביצוע בדיקות- (זהירות חפירה!!!
)
יש 3 קטגוריות של בדיקות גנטיות:
1. מומלצות - במימון משרד הבריאות (באופן גס לפי מוצא)
2. מומלצות בהתאם למוצא- מומלצות ע"י איגוד הגנטיקאים אבל לא נכללות בסל.
3. לא ממולצות ע"י איגוד הגנטיקאים אבל ניתנות לביצוע- כולל מחלות קלות יותר שאינן הורגות או גורמות לנכות קשה כמו גן לחירשות וכו'.

את המחלות שנכללות בקטגוריה 1 כולם עושים.
בקטגוריה השנייה- לאשכנזים יש רשימה בלתי נגמרת של בדיקות, עלות כל בדיקות בהשתתפות כללית מושלם (או פלטינום) כ-80 ש"ח. אני יכולה להגיד אצלנו שאנחנו זוג מעורבב (הוא ב-% גבוה יותר ממוצא ספרדי ואני ב-% גבוה יותר ממוצא אשכנזי) ואצלנו היועצת הגנטית המליצה לעשות מתוך הרשימה הזו מס' בדיקות שהן בשכיחות גבוהה יותר באכולוסיה ולוותר על אילו שהן בשכיחות נמוכה כי בשילוב המוצאים המעורבבים הסיכון כבר נהיה מאוד מאוד נמוך. הכל עניין סטטיסטי. אנחנו הוספנו עוד כ-4 בדיקות בהמלצתה (הגענו מוכנים נפשית וכלכלית לשלם על כל הרשימה).
קטגוריה שלישית- זה כבר מאוד תלוי בעולם הערכים של הזוג, אני עשיתי בדיקה אחת מתוכן למחלה שידועה נשאות לגן במשפחה של בעלי, מנגד- היה ברור לי לחלוטין שזה רק לשם ידיעה ולא ישפיע על מהלך הריון עתידי.

מקווה שעזרתי והייתי ברורה. אשמח לענות על עוד שאלות אם צצות
 

Shmoops

New member
תשובות

אני בקופת חולים כללית. הייתי במרפאת הנשים קטוביץ' בתל אביב ומי שעשה את האבחון (לאחר שהופניתי אליה על ידי הרופא) הייתה אחות הריון שם. היא שאלה מה המוצאים שלנו, הכניסה למחשב ואז יצאה רשימה עם בדיקות!

היא כן דיברה על ייעוץ גנטי שנעשה בבי"ח (כנראה במרפאות החוץ שדיברת עליהן) אבל בהקשר של בדיקות שהן רחבות יותר ממה שהיא נתנה - ואני מניחה שמדובר על אלה שאינן מומלצות על ידי איגוד הגנטיקאים (מספר 3 ברשימה שציינת). היא נתנה לי רשימה עם 7 בדיקות בערך, רובן כלולות במימון משרד הבריאות למעט שתיים (חירשות ועוד אחת) שהיא אמרה שאנחנו יכולים לחשוב אם רוצים לעשות והחלטתי שכן כי הן עלו סה"כ 60 ש"ח כל אחת... אין לי את המסמך איתי אבל הייתה רשימה של בדיקות בשכיחות גבוהה שהנזק הוא משמעותי (כמו X שביר, סיסטיק פיברוזיס.. משהו כמו 1 ל-30 היא אמרה), עוד אחת שבשכיחות טיפה נמוכה יותר (1 ל-50 אולי?) ועוד אחת שהיא גן החירשות.

עשיתי את כולן. אם אני מבינה נכון את מה שאמרת, אז בעצם מה שעושים מעבר זה הבדיקות שלא מומלצות על ידי איגוד הגנטיקאים אבל יש כאלה שעושים אותן ושם השמיים הם הגבול (כל הזמן עבר לי בראש הפרק מ"רמזור" שהם עשו בדיקה גנטית לכל דבר - כמה אפצ'י, גן ג'ינג'י, נזלת ושאר ירקות
). בשלב הזה התבלבלתי ולא הצלחתי להבין אם כדאי לנו ללכת לבדוק את האופציה הזו ומה היא בעצם כוללת וכיצד בשלב הזה ניתן הייעוץ.

באיזה בי"ח עשיתם? כיצד קובעים לשם פגישה?

תודה על התשובה המפורטת אגב!
 

Cuenquitta

New member
נשמע לי שזה בדיוק אותו ייעוץ

אנחנו מחיפה אז הופננו לבי"ח כרמל, קיבלתי מרופא המשפחה את המספר שלהם לקביעת תור.
אני לא מכירה מרפאת נשים בחיפה שדומה במבנה לקטוביץ אז אולי זה ההבדל, לי נשמע שהם פשוט עובדים יעיל ומביאים אליכם את הייעוץ במקום להטרטר לבי"ח.
מה שכן, אצלנו לא הוכנסו הנתונים למחשב והוצאה רשימת בדיקות אלא היועצת עברה על טפסים שמילאנו כולל המוצאים והמליצה לנו מה לעשות, אני מניחה שזה הבדל לא משמעותי.
אם לא ידוע על איזשהן מחלות גנטיות במשפחות שלכם שדורשות בירור יותר עמוק, אני חושבת שאתם מכוסים לגמרי והייתם מקבלים את אותו הייעוץ בכל מקום.
אם תרצי, תוכלי להעלות לכאן את רשימת הבדיקות שעשיתם וכולנו נעיף מבט נוסף.
בכל מקרה, לדעתי (הכמעט מקצועית, אני רגע לפני קבלת הכותרת דוקטור) את יכולה להיות רגועה
 

Shmoops

New member
תודה לכולכן

איזה כיף שיש פורום כזה פעיל עם תשובות מהירות! (מעולה למי שיש לו בעיה של דחיית סיפוקים :))
התקשרתי למרפאה עכשיו והם אמרו לי שהן מחויבות לומר שיש בדיקות מעבר אבל הן לא ממליצות וזה די מכסה. בכל מקרה זה נעשה במכון ייעוץ גנטי פרטי ואמרה שאפשר לבדוק בבלינסון. זה לא שייך לקופה עצמה.

איזה קטע שזה כזה שונה בין הקופות או הערים... אני אביא את הבדיקות מהבית ואעלה אותן לכאן, לא יכול להזיק


תודה רבה!
 

Cuenquitta

New member
בלינסון כן שייך לכללית, אבל יש שם משהו מיוחד

הבנתי ששם אפשר לבדוק איזה צ'יפ גנטי שבודק מאות דברים, חלקם יודעים לומר מה השפעתם וחלקם לא, יכול להיות שלזה האחיות התכוונו.
 
קצת מידע על בדיקות גנטיות

יש באמת המון ואין לזה סוף, אנחנו שמים לזה את הסוף, אלא אם כמובן ידועה בעיה גנטית במשפחה ואז חוקרים קצת יותר לעומק.

מזמינה אותך לקרוא רשומה בנושא בבלוג שלי.

בהצלחה!
 
למעלה