נצלנות - מה הייתם עושים? *זהירות חפירה*

nofi1456

New member
נצלנות - מה הייתם עושים? *זהירות חפירה*

חברה שלי ואני לומדות כל היום ביחד, אנחנו נמצאות כל היום ביחד באוניברסיטה. הכרתי אותה באמצע סמסטר א' ומאז אנחנו ביחד (בתוך עוד חבורה אבל השאר קצת מתפזרים, ואנחנו תמיד ביחד).

יש לי איזו בעיה איתה - היא די נצלנית בכל מה שקשור לאוניברסיטה. אני טורחת לבדוק כל שעה, כל שינוי, כל הודעה מההנהלה/מהמזכירות, כל מייל ששולחים (והאוניברסיטה מתה על מיילים..בלי סוף הם שולחים). אני בודקת מתי יש ציונים, כמה פקטור נתנו, באיזה חדר המבחן, האם התבטל או השתנה שיעור...כל עדכון כלשהו מהאוניברסיטה אני ישר בודקת - כדי שלא ייצא מצב שפספסתי הודעה שלהם ומי יודע מה הודיעו בה.
בנוסף - יש קבוצות ווטאסאפ ופייסבוק של החוג שלי שסטודנטים תמיד כותבים שם דברים חשובים (ופחות חשובים כמו בקשה לעזרה בחומר לא מובן וכו') אז אני משתדלת להיכנס ולהתעדכן כי לפעמים ההודעות רלוונטיות לכלל הסטודנטים.
היא - ממש לא כזאת. כל דבר קטן אני צריכה לעדכן אותה. כל פעם שמעדכנים משהו אין לה מושג, וכשאני מתפלאת איך היא לא יודעת היא אומרת "למה שאכנס למייל/ווטסאפ/פייסבוק"? אין לה כוח, אין לה זמן, לא בא לה...וכמובן יש אותי שאעדכן אותה אז זה..ממש נוח.

ניסיתי לדבר איתה על זה פעם והיא לא מבינה מה אני רוצה ממנה, היא אומרת לי שבקושי יש עדכונים ואין כל כך מה להתעדכן ורוב ההודעות הן שטויות. אבל אחרי זה, אם יש איזה מייל חשוב מהאוניברסיטה היא שואלת אותי למה לא עדכנתי אותה. וזה באמת מעצבן.

לדוגמא - היא עדיין לא יודעת איפה נמצאים חדרים באוניברסיטה. כשאני אומרת לה "אני נמצאת ב2103" (שזאת כיתה שאנחנו לומדים בה כל השנה) היא מבקשת שאכווין אותה בדיוק איזה בניין זה נמצא, איזו קומה וכו'...וזה כל יום ככה, למרות שלכל מספר יש משמעות שלא קשה לזכור (2-קומה, 1-מספר בניין, 03- מספר חדר). ממש מעצבן.

עוד דוגמא טריה - אתמול בערב שלחו מייל שכל מי שנרשם לקורס מסוים, ההרשמה נמחקת ושהיום יהיה ניתן להירשם שוב (שתינו נרשמנו אליו). אני יודעת שאם אני לא אעדכן אותה, היא לא תירשם שוב, ויש הגרלות בקורס אז לא בטוח שישאר לה מקום בקורס הזה בפעם הבאה שההרשמה תיפתח (ההרשמה הנוכחית נסגרת היום בלילה). וזה קורס ממש ממש חשוב להמשך התואר ומאמינה שדי מבוקש.

מה הייתם עושים במקומי? אני באמת לא יודעת אם לעדכן אותה או לא...מצד אחד אולי זה ילמד אותה לקח להיות מעודכנת בעצמה, ומצד שני..היא בכל זאת חברה שלי.
ובאופן כללי - מה הייתם ממליצים לי לעשות כדי לגרום לה להתעדכן לבד?
 

oromer

New member
מנהל
שאלה טובה

אני מכירה מקרוב אנשים כאלה. גם לי יצא להתנהל מולם. אני ממש מבינה אותך, וזה בהחלט מעצבן.
חלקם לפחות לא עושים "דווקא" . הם יכולים להיות קצת מעופפים, ואולי אדישים.
אם היא שואלת אותך על כתה, תעני לה שאיפה שהיינו אתמול. מעבר לזה תסבירי לה את המשמעות, אחרי שהבינה אל תעני יותר על שאלות כאלו.
אני מניחה שבאמת חלק מההודעות הם מיותרות. ועומס הודעות יוצר עומס מידע, ואנשים נמנעים מלפתוח/ להתמודד.
את יכולה להגיד לה משהו כמו: יש הודעה חשובה במייל. כדאי שתקראי. וזהו.
לאט לאט, תגרמי לכך שהתלות שלה בך תקטן.
אני גם עוקבת אחרי הודעות ועדיין הייתי רוצה שאם אני מפספסת משהו יעדכנו אותי.
וגם, השאלה היא מה זה אומר חברה טובה- האם תשארו חברות גם אחרי? האם זה רק לימודי? מה את מקבלת מהקשר הזה?
אולי שווה לעזור לה (עד רמה מסוימת- זה קצת הזוי לא לדעת בשלב הזה איפה ממוקמות הכתות הקבועות שהיא אמורה להכיר).
אין לך אחריות עליה. לכן, את יכולה מידי פעם לשאול, האם קראת?
 

nofi1456

New member
אני חושבת שאצלה זה עניין של אופי יותר מאשר "לעשות דווקא"

היא פשוט כזאת. וכשאני אגיד לה שיש מייל היא בחיים לא תיכנס לקרוא אותו..הרי אנחנו כבר מדברות, אז היא תאכל לי את הראש עד שאגיד לה מה אמרו שם (קרה בעבר).
את המשמעות של החדרים ניסיתי להסביר לה כמה פעמים, נכנס מאוזן אחת ויוצא מאוזן שניה.
ההבדל בניכן הוא שאת עוקבת ולפעמים מפספסת *משהו*, היא לא עוקבת בכלל ולכן מפספסת *הכל*..למה אני צריכה להיות מזכירה שלה ולעדכן אותה? הגעתי למצב שאני זוכרת יותר טוב ממנה את המערכת שעות שלה ואת המבחנים שלה (וזה לא זהה למערכת ולמבחנים שלי). זה כבר הזוי.

מה אני מקבלת מהקשר הזה? שאלה טובה. אני לא יודעת אם אשמור איתה על קשר גם אחרי הלימודים. גם כי אני טיפוס כזה שמאוד קשה לו לשמור על קשר כשאין משהו משותף בפועל עם אותו אדם, וגם כי היא לא הנפש התאומה שלי..יש בנינו הרבה שוני. לא נראה לי שמחוץ ללימודים הייתי מתחברת איתה מלכתחילה.
אבל בכל זאת - אנחנו מאוד אוהבים ללמוד ביחד ואנחנו חלק מאותה קבוצה - הלמידה שלנו ביחד מאוד טובה ואפקטיבית, והחיבור הזה תוך כדי השנה הניב תוצאות די טובות לשתינו, ככה שבינתיים אני כן רוצה אותה בתור חברה.
 

oromer

New member
מנהל
זה מה שהתכוונתי

אצל מרבית האנשים זה אופי. אני לא חושבת שיש הרבה אנשים שעושים "דווקא"- בקטע נצלני שתמיד יהיה מי שיגיד.
ואופי קשה לשנות. בעיקר אם לא רוצים לשנות.
אני לא מפספסת כמעט בכלל. מדיר. אבל כן הייתי רוצה שאם כן, יעדכנו אותי.
אבל מובן שזה לא המקרה שלה.
את מתארת מישהי שהיא פרטנרית טובה ללימודים. על רקע זה החיבור.
את תורמת גם לה מבחינה לימודית? יש לה אינטרס להיות חברה שלך מלבד היותך מזכירה שלה?
אני מניחה שאת מכירה את המונחים אגרסיביות, פאסיביות ואסרטיביות.
את יכולה לכתוב לה בהודעה בוואטסאפ או משהו- שהגיע מייל חשוב ושמומלץ לה לקרא. מותר לך להיות עסוקה- ושלא יהיה לך פנאי להקריא לה את המייל. תשלחי אותה למייל, ותגידי לה שאת באמצע משהו.
את יכולה לפעמים לעדכן ולפעמים לא. וגם אז לשלוח הודעה.
בכל אופן- כל עוד את עושה את זה , היא לא תשתנה כי היא באיזור הנוחות שלה. יש מי שעושה את זה עבורה, ובצורה מושלמת (לזכור את הלוח מבחנים שלה?).
את יכולה לא לעדכן אותה. ואם היא תשאל, להגיד שכחתי, לא הספקתי, או חשבתי שאת יודעת כי כתבו.
לי היתה חברה, שאומנם לא היתה קיצונית כמוהה, אבל יש דימיון בכמה דברים. היא אולי חשבה שאני מתנשאת. אבל אם שלחו מייל, עם הסבר מפורט ולא קראת למה שתדעי ? אני לא חכמה יותר ממנה. אבל אני אחראית. אם אני מקבלת מייל, אני קוראת אותו. כשיש תרבות של חפיף שישלמו על זה.
אבל היא לא ציפתה מימני להיות מזכירה שלה, ולא איכפת לי מידי פעם לעזור או לענות על שאלות. ובכל מקרה, זה לא היתה אחריות שלי להזכיר לה. היא התקשרה.
 

nofi1456

New member
אני תורמת לה המון

ברוב הקורסים אני יותר חזקה ממנה בחומר. היא נעזרת בי לפעמים (והרבה) כשהחומר לא מובן או כשלא הצליחה איזה תרגיל, אבל כשאני לא מבינה משהו..האמת? אני מעדיפה לא להעזר בה אלא ישר ללכת למרצה/מתרגל.
מבחינתי היא פרטנרית טובה ללימודים כי היא זורמת איתי על הקטע של ללמוד כל הזמן, בלי לצאת לבלות יותר מידי..אני אחת כזאת שמשקיעה המון (חלק יגידו יותר מידי) והיא זורמת איתי על ההשקעה הזאת..אז זה ממש נוח לי.
בכל מקרה, אני באמת אנסה להוריד קצת את רמת ה"בקיאות" שלי (רק למראית עין שלה כמובן)..ואם היא תצטרך לדעת משהו, אני אשלח אותה למייל או למקום שבו פורסמה ההודעה.
בקשר למייל ששלחו אתמול...אני כרגע בנטייה לא להגיד לה עליו. יכול להיות שהיא תפספס קורס בגלל זה אבל..מה אני אעשה. היא צריכה לקחת אחריות לפעמים. אולי ככה היא באמת תלמד.
 

oromer

New member
מנהל
אז יש לה אינטרס להמשיך ללמוד איתך

אני חושבת שבגלל שזה אופי/ הרגל- אם לא יהיה לה צורך אמיתי היא לא תשנה.
כאשר היא תתחיל לפספס דברים, היא תתחיל לעקוב גם אם זה כרוך בקריאה של דברים לא חשובים. ואני מאמינה שיש מידע שהוא פחות נחוץ.
ודרך אגב, גם אם את יודעת, לא תפקידך להיות מזכירה במשרה מלאה. היא חשופה למידע בדיוק כמוך.
נשמע, שגם בלעדיה את תסתדרי מצוין, ולכן את לא צריכה לה להתארגן כי לא נוח לה לעשות.
 

ravehor

New member
לא יודע אם הייתי קורא לזה נצלנות

אלא יותר שהיא מעופפת וחסרת אחריות. כי בתכלס לעדכן אותה על מיילים זה לא דבר שגוזל זמן כמו מישהו שמציק עם שאלות על החומר וצריך שתסבירי לו כל דבר.
&nbsp
אבל אם נמאס לך מהאחריות הזאת עליה זה לגיטימי לגמרי. היא ממשיכה עם זה מסיבה אחת - אמנם דיברת איתה הרבה פעמים על הנושא, אבל בפועל את ממשיכה להיות המקור שלה לעדכונים, והיא יכולה לסמוך על זה שהם יגיעו דרכך.
אז הפתרון הוא להפסיק עם זה (וכן היא תצטרך להיכוות - כבר ראית שהיא לא לומדת בשום דרך אחרת). אין צורך להכריז על כך או לנזוף בה "לא אמרתי לך כדי שתתחילי לקרוא מיילים", אלא פשוט להפסיק לספר לה על דברים - וכשהיא מגיעה להתלונן תגידי שהיית עסוקה/שכחת, שזה תקין כי גם לך יש חיים.
&nbsp
לדעתי זה לא חייב להתחיל מדברים גדולים כמו להחמיץ רישום לקורס (בכל זאת אתן חברות, ואת הרי גם תפסידי מזה שלא תהיה לך שותפה ללמידה), תתחילי עם לא לעדכן בהודעות הקטנות כמו שינוי חדר ותמשיכי משם.
&nbsp
 

antreprize

New member
היא לא נצלנית ומה זה עניינך בכלל

נצלנית זה כשהיא מבקשת ממך לעדכן אותה, לא כשאת מעדכנת אותה מיוזמתך. תתעסקי בעניינים שלך ויהיה בסדר.
 

nofi1456

New member
לא הבנתי את השאלה שלך

מה זאת אומרת "מה זה עניינך"?
זאת סיטואציה, שאני מעורבת בה, וגורמת לי להרגיש לא בנוח..בוודאי שזה ענייני.

ולגופו של עניין - אנחנו חברות ללימודים.
התעדכנות במידע חשוב היא נטל די כבד וגוזלת זמן (כי צריך לברור אותו מתוך המון המון מידע לא חשוב ולא רלוונטי).
ומן הראוי שהנטל יפול שווה בשווה על שתינו.
כרגע הנטל הזה נופל רק עליי.
היא בהחלט נצלנית, וזה לא משנה אם זה מתוך אופי, מתוך הרגל, מכוונת תחילה וכו'...כי ברגע שהיא תפספס מידע חשוב ותקלוט שאני דווקא כן יודעת אותו, היא תשאל אותי למה לא סיפרתי לה.
 

antreprize

New member
אז תפסיקי להתנהג כאילו את אחראית עליה.

התעדכנות במידע חשוב היא לא נטל כבד ולא גוזלת זמן. מה שגוזל זמן זה להיות גננת של אחרים. וזה לא ראוי ולא שום דבר שתתחלקו, חברים מנהלים מתוך הכרה התחשבות ולא מתוך חוקים וכללים. היא בן אדם בוגר, היא מכירה את עצמה. זו את שתפסת אחריות והתחלת לדאוג עליה.
 

oromer

New member
מנהל
ניצול

היא לא ביקשה "באופן רישמי", כי עושים את זה עבורה.
אבל ברור שהיא רוצה ומצפה שזה יקרה. אני מניחה שהיא תכעס, במידה מסוימת, אם יהיה מידע שהיא לא תעביר.
ואם תקרא את הכל, תראה שהיא לא מעודכנת בחדי הכיתה, והיא מתקשרת לשאול כל פעם מחדש.
למה מישהו אחר צריך לזכור את המערכת שלה את לוח המבחנים שלה, ואת חדרי הכיתות שלה.
אני גם התייחסתי לכך שמדובר בבחורה מעופפת. וכן היא חסרת אחריות. ככה זה התחיל. אבל כרגע זה מערב ניצול. כי אחרת היא היתה משתנה. את ההשלכות של זה היא היתה אמורה להרגיש מזמן
 

antreprize

New member
אף אחד לא צריך לזכור וגם לא ביקשו ממנה.

לשאול איפה הכיתה זה לא ניצול. ניצול זה כשמרוקנים לך את חשבון הבנק. הדיון הזה צריך לתפוס קצת פרופורציות.
לחברה של נופי יש אופי מסויים, היא תמיד הייתה כזו והיא תמיד תהיה. או שנופי תקבל את זה או שתלך. זה עניין *שלה*.
 

oromer

New member
מנהל
לשאול פעם אחת זה בסדר.

אבל הבחורה שואלת כל יום. עבור כל שיעור.
הכל שאלה של מינון. אצלה, זה כבר אובססיבי. הסבירו לה. והיא ממשיכה להתקשר ולשאול.
גם לי בסוף היה נמאס, אם היו שואלים אותי אינספור פעמים. אני מוכנה לעזור, למי שניסה והתאמץ ולא מצא/לא הצליח. לא מוכנה לעבוד עבור אחרים. כי אני האופציה הנוחה
 
למעלה