עוצמת החוזק של הקשרים בין מולקולות

lw19girl

New member
עוצמת החוזק של הקשרים בין מולקולות

באיזה פרמטרים תלויה עוצמת החוזק של הקשרים שבין מולקולות ? ואיזה משוואה/נוסחה, מסייעת לנו לחשב את עוצמת החוזק של הקשרים שבין מולקולות ?
 
נסיון לענות-

פרמטרים רלוונטיים: אלקטרונגטיביות של אטומים בקשר,ההפרש בנ"ל ביניהם, סוג פירוק הקשר אליו מתייחסים(לרדיקלים או לקטיון ואניון) וכן עניינים סטריים/מרחביים. אני לא מכיר נוסחת פלא שעוזרת לחשב זאת(בזמנו המורה לכימיה שלי בתיכון אמרה לי שאין דבר כזה,זה מורכב מדי..לפחות ברמה שלנו,התיכונית). גם אחרי תואר ראשון לא זכורה לי כזו נוסחת פלא. מנגד,אני בטוח שיש מודלים תיאורטיים/חישוביים מסובכים שיכולים לסייע בעניין.
 
בעצם,במחשבה שנייה,

בקורס המתקדם במכניקת קוונטים דווקא למדנו סוג של מודל ממנו ניתן לחשב אנרגיות של מולקולות וכן של אטומים, וכך אני מניח אפשר להסיק על אנרגיות קשר,למקרים בסיסיים יחסית,לפחות.
 

lw19girl

New member
ההשערה שחשבתי עליה

אני חשבתי שאפשר לחשב את עוצמת הקשרים שבין מולקולות באמצעות 2 פרמטרים בלבד: 1. כמות מספר המולים של המולקולות שקיימות (ככל שיש יותר מולקולות אז הקשרים ביניהן יהיו חזקים יותר). 2. רמת נקודת ההתכה (ככל שנקודת ההתכה גבוהה יותר, אז הקשרים בין המולקולות יהיו חזקים יותר) האם אני טועה?
 

Unicorn98

New member
אני ממש לא מבין בכימיה, אבל מסתכן

בפאדיחה
; האם נכון שמספר המולים לא יכול להיות אינדיקטור לעוצמת הקשר בין מולקולות, מכיוון שבאופן עקרוני ייתכן ומולים מאטומים שונים יהיו גם אלקטרונים וגם פרוטונים, ואז עשויים לקזז את משיכה/דחייה החשמלית, ולהקטין את הקשר בין המולקולות? יש היגיון במה שאמרתי? (פיזיקה כיתה י', תרחמו עליי
).
 
גם אם האטומים זהים, יש גם אלקטרונים

וגם פרוטונים בכל אטום והם לא "מבטלים" זה את זה.העניין הוא מידת הקיטוב של האלקטרונים והאם הקיטוב הנ"ל בכל קשר מתבטל בסך הכל או לא(במקרה זה יהיה למולק' מומנט דיפול ואז היא תהיה פולארית יותר וכנראה בעלת קשרים בין מולקולריים חזקים יותר).
 
קודם כל סליחה, לא שמתי לב

שמדובר על קשרים בין מולקולריים להבדיל מתוך מולקולריים אליהם התייחסתי. עם זאת, עדיין הקוים המנחים שכתבתי דומים. על כל פנים,לשאלתך: 1) נכון ולא נכון. "עוצמת קשר"(צריך הגדרה יותר מדוייקת לדבר) תימדד באנרגיה למול מולקולות או כמות מוסכמת אחרת. לכן,היא תהיה קבועה לא משנה מה כמות המולק'(בלי מקרי קיצון של מולק' אחת,2 או 10,למשל,כמובן). 2)זוכרת "הגדרה יותר מדוייקת" לעיל? אז זהו, שנק' היתוך היא בדיוק מדד לעוצמת הקשר. לכן, אמנם ככל שנק' היתוך גבוהה יותר כך ניתן להסיק שהקשרים הבין מולקולריים חזקים יותר, אבל הלוגיקה צריכה להיות הפוכה לדעתי: קשרים חזקים מובילים לנק' היתוך גבוהה יותר ולא להיפך. בכל אופן, שאלה יפה/מעניינת יותר לשאול היא מה גורם לקשר חזק להיות חזק?...ועל זה ניסיתי לענות לעיל. עם זאת,מספר תיקונים יביאו לניסוח התשובה הבאה לשאלה זו: -מסה מולקולרית(ענן אלקטרונים) של המולקולה -מומנט דיפול -קשרי מימן -גבישיות ובכלל צורות גיבוש שונות שיכולות להשפיע על ארגון המולקולות במוצק(אבל גם זה,כמו נק' היתוך, נובע מדברים אחרים, האינטראקציות האלקטרוסטטיות בסך הכל, לדעתי)
 
למעלה