גדר ההפרדה: נחל לוז בסכנה חמורה

גדר ההפרדה: נחל לוז בסכנה חמורה

לפני כמה ימים הסתבר לי שחששתי בצדק לנחל לוז, והגדר אכן עתידה לפגוע בנחל. תכנון הגדר כרגע פוגע בצורה אנושה בנחל: הגדר תרד מהכביש בין בידו לנבי-סמואל בצורה מפותלת מאוד על המדרון הצפוני של נחל לוז, תחצה את הנחל במקום לא ברור אך כנראה באזור עין פטלים, תרד לאורך המדרון המערבי של הנחל תוך הרס החווה הצלבנית העתיקה ומעיינות לוזה, ותתחבר לגדר של מבשרת. מהצד השני הגדר תרד גם כן מצפון לאורך המדרון המזרחי המצוקי מאוד, ותעלה מזרחה לכיוון בית אכסא. כך יפגעו שני המדרונות באופן בלתי הפיך, האתר ההיסטורי והמעיינות יהרסו, והנחל יתמלא בשפוכת עפר ואבנים. חייבים לשנות את תוואי הגדר בנחל לוז, כך שלא תהיה בניה על שני המדרונות. על הגדר לעבור הרחק מעל הנחל קרוב לקו הרכס. מאחר ועתיד בית אכסא עדיין לא ברור (עומד בפני בג"ץ האם להשאר בישראל או לעבור אל הרשות), חייבים לעצור את בנית הגדר מפני שהמשכה עוד לא ידוע! במידה ובית אכסא נשאר בישראל אין כל סיבה לגדר בצד המזרחי של הנחל ויש להמשיכה מצפון לשמורת אלוני שמואל בלי לרדת דרומה משם. במידה ובית אכסא עובר לרשות אין סיבה לגדר במדרון הצפוני, ויש לחבר את הגדר ממבשרת ישירות לבית אכסא, מדרום לבית אכסא ומדרום לעינות לוזה. כך אומנם חוצים את הנחל אך חוסכים פגיעה במדרונות הצפוניים, המזרחיים והמערביים ומשאירים את החווה הצלבנית שלמה. גם למי שלא אכפת מהטבע, בשתי האלטרנטיבות הללו מדובר בחסכון של עשרות מליוני שקלים מפני שבהן אורך התוואי הוא חמישית לפחות מהאורך הנוכחי, וקל יותר מבחינה הנדסית. הגדר היא אסון אקולוגי אדיר, ומה נוכל להגיד לילדינו ונכדינו על נופי הארץ שהיו ואינם עוד?
 
תוואי הגדר כפי שהוא נראה מבית סוריק

וברקע רואים את ההרס שכבר נעשה בנחל כסלון.
 
מקום התחלת נחל לוז, המדרון הצפוני

מתחת לכביש בידו - נבי-סמואל. בתמונה אפשר לראות את נבי סמואל. כמו כן רואים את הדרך שכבר פרצו הדחפורים עבור הגדר, יורדת בפיתולים ארוכים במדרון. הרוחב כאן כמובן עוד לא הרוחב הסופי של הגדר (60 עד 80 מטרים), זו רק דרך ראשונית.
 
עוד מהמדרון הצפוני, בוסתנים למטה,

התחלה של הרס באמצע, ועצי זיתים למעלה שלא ישארו שם עוד הרבה זמן.
 
מבט מזרחה לכיוון שמורת אלוני שמואל

בשמורה עצמה לא הייתי. במידה ובית אכסא נשארת בישראל, הגדר יכולה בהרס מועט יותר לעבור על הרכס מעל העצים וכלל לא לרדת לנחל לוז! אך זו לא התוכנית.
 

Rebeccan

New member
../images/Emo51.gif על הדיווח, מה אפשר לעשות ?

כיצד אנו יכולים להפעיל, לפעול ... האם מעבר להפגנות יש משהו שחובבי הסביבה והנוף יכולים לעשות, כדי לגרום לשינוי בתוואי הגדר / לשמור על החווה הצלבנית, למשל
פרינצסה
בגן הפרחים
 
לדעתי בהחלט יש

פנייה לרשות העתיקות בעניין חורבת לוזה (החווה הצלבנית) - במקומות אחרים נערכו שינויים קטנים בתוואי הגדר ע"מ לצמצם פגיעה בעתיקות (נדמה לי שבחורבת סיב בקרבת בחן ושווייכה במזרח עמק חפר, היה מקרה כזה).
פנייה לרשות הטבע והגנים - לא שמורת טבע אבל יש באזור שפע ערכי טבע ונוף.
פנייה לחברי כנסת. יש להניח שהתייחסותם של החכ"ים תושפע מהעמדה הפוליטית שלהם, ולכן כדאי להדגיש באופן ספציפי - בלי קשר לעמדה הפוליטית של הח"כ, ניתן למצוא סיבה מדוע לא להעביר את הגדר במדרונות נחל לוז (ימין - לכלול את בית איכסא והמדרונות בתחום הגדר, שמאל - לא לכלול את בית איכסא והמדרונות בתחום הגדר).
 
../images/Emo46.gifפשוט לא ייאמן

לפעמים נראה שתוואי הגדר נועד יותר לפרנס את קבלני התשתיות בישראל, מאשר להגן על ביטחון התושבים או להבטיח את הישארותם של "גושי ההתנחלויות" בתחומי ישראל. אפשר להזכיר בהקשר זה שתמונת מצב דומה תהיה ככל הנראה באזור בתיר - ואדי פוכין (גם גדר לאורך כביש 60, וגם גדר לאורך הקו הירוק - שלדעתי היא מיותרת), וכן בשמורות נחל קנה ונחל שילה עילי שבמערב השומרון. בעוד שלא הייתי בנחל לוז עד היום, ההתרשמות שלי מנופי הנחל (במבט מכיוון כביש 1/עינות תלם) היא שערכם הנופי גבוה, ונראה לי שהסיבה היחידה שעד היום אין הצעה לשמורת טבע בנחל לוז היא היותו מעבר לקו הירוק.
 
נכון. היום כמעט בכל פעולה ממשלתית

יש איזה קבלן שמרוויח, ויש עוד נזיפה של מבקר המדינה, עוד נו-נו-נו, ודבר לא השתנה. כמו רשות הניקוז שהרוויחה על פי קוב עפר שפינתה, ולכן ניפחה לכאורה את העבודות בנחל סכר, כך בטוח יש מי שמרוויח הון עתק על חשבון הטבע ועל חשבון משלם המיסים מגדר ההפרדה.
 
מחר צריכה להיות כתבה בחדשות ערוץ 1

על הנזק הסביבתי של גדר ההפרדה בנחל לוז ובכלל באזור הזה. כדאי לראות (אם כי אני לא בטוח שהמסר עבר בצורה ברורה). לפחות כמה אחוזים מהעם שיראו את הכתבה יהיו מודעים לבעיה שנוצרה, ואולי זה ידגדג גם לאיזה גנרל, או שופט. כשאדע על פעולות שדורשות עזרה, אודיע. אפשר אולי לכתוב מכתבים לשרים וח"כים ולהדגיש את ההרס הבלתי הפיך, וכדי לא לעבור אוטומטית לערימת ה"סהרוריים", להזכיר גם את הבזבוז הכספי מגדר מפותלת ודורסת מצוקים. לפחות בתור התחלה לקרוא להפסיק את הבניה באזור עד שיוחלט עתיד בית אכסא.
 

שיר ורד

New member
פשוט מזעזע

האם תוכל לסמן על גבי מפה או תצ"א , את התואי המתוכנן ואת שתי ההצעות החלופיות שלך? אם אתה מטייל עכשיו באזור , נסה למצוא שם כרכומים בצבע ורוד. באזור שבין רמאללה לירושלים ישנן אוכלוסיות מצומצמות של כרכום החרמון תת-מין ארץ ישראלי , הפריחה צריכה להתחיל בימים אלו. אם תמצא , צלם ודווח.
 
יש תצ"א עם סימון התוואי בנחל לוז,

אשתדל להביא אותו בקרוב. הייתי שם לפני שבוע והיו הרבה סיתווניות היורה, כרכומים לא ראיתי אבל אם אהיה שוב אחפש. תודה על המידע.
 
למעלה