תמונות צומח (וקצת חי) מסוף השבוע

תמונות צומח (וקצת חי) מסוף השבוע

במהלך סוף השבוע טיילתי במורדות המערביים של הגולן וגם קצת בגליל. פריחת צמחי המים בולטת, וגם כמה מינים שאינם בפריחה אבל יש בהם עניין. אתחיל את השרשור (שהולך להיות ארוך, ואולי לא אסיים אותו היום) בתמונה של ספלילה מעינות עורבים (האם ספלילה מצוייה)? קצת מוזר לי לראות שהצמח שייך למשפחת הסוככיים דווקא.
 
שני נדירים בתמונה אחת

בוציץ סוככני (עם הפרח הגדול מימין) ונורית (אחד מהמינים המימיים, האם נורית המים?) - בעינות עורבים.
 
נורית המים

העלים ללא צורה כללית מוגדרת (למשל כדור) ועם אונות גסות יחסית, ואין עלים על-מימיים, לכן זו נורית המים. דווקא צמח לא נדיר. אם כבר הנדיר הנוסף לבוציץ הוא עדשת-המים (אולי גבנת?) שאוכלוסיותיה הולכות ומתמעטות.
 
עדשת המים נדירה?

בירקון אפשר לראות מדי קיץ לא מעט פרטים ודווקא בקטע המזוהם באזור קניון איילון ושבע טחנות. כך גם בכל מיני תעלות סמוכות לבריכות דגים ברחבי הארץ. (לא ניסיתי להגדיר ספציפית מינים, אם יש מינים ספציפיים נדירים בסוג הזה - אינני מודע לכך).
 
אין הרבה תצפיות.

יתכן ויש אוכלוסיות חדשות באתרי מים חדשים (תעלות ניקוז וכד'). יש שני מינים דומים של עדשת מים - זעירה וגיבנת (המין השלישי - מצטלבת - כנראה נכחד). ההבדל הוא בצד התחתון של העלה/הצמח, אם הוא שטוח (זעירה) או מתגבנן (גבנת).
 

ihtiyar

New member
לא, היא איננה נדירה. בכל מקווה מים

שיש בו מספיק חנקות, ומגיעה אליו שמש, יכולות לגדול עדשות מים. כמעט בכל מקווה מים בגליל העליון ניתן לראות אותן בריכוזים גדולים.
 
בוציץ במבט על

בנחל עורבים קצת מתחת לעינות עורבים, אבל עדיין מעל לציר הנפט (בתחומי שטח אש).
 
התורמוסים לא שמעו על הקיץ

אחרוני תורמוסי ההרים ממשיכים לפרוח במורדות הגולן, הנ"ל צולמו בנחל עורבים, אך ראינו אותם גם בהמשך - בשולי הכביש מגונן לגולן, באזור נחל שוח וכו'. אלו הם כבר האחרונים בהחלט, והרוצים לראות את מרבדי הפריחה המדהימים של התורמוסים במורדות הגולן, ייאלצו לחכות לשנה הבאה.
 

שיר ורד

New member
לפי המגדיר אין.

אבל משום מה זכור לי שראיתי אותו בגולן. ברישומים (הממוחשבים שלי) מופיע אירוס ההרים בנחל עורבים בדיוק לפי שנה 7/5/3, אז כנראה שאתה צודק. האם הצבע הטבעי שלהם זהה למה שרואים בצילום, או שהמצלמה "החלישה" את הגוון הכחול?
 
הצבע זהה

אין בשטח כעת תורמוסים בצבע העז של תורמוס ההרים, הצבע הרבה יותר מתאים לתורמוס צר-עלים.
 
חבר'ה, להירגע...

אין תורמוס א"י בגולן, העלים רחבים מכדי תורמוס צר עלים, והצבע הוא של תורמוס ההרים "עייף".
 
הגל הוורוד גם בגולן

מרבדי פריחה של דרדר (גדול פרחים?) וקצת חוטמית זיפנית, במדרונות נחל עורבים. במגדיר הצהוב כתוב שהדרדר הזה צומח גם בשרון - לא זכור לי שראיתי אותו אי פעם בשרון. האומנם?
 

שיר ורד

New member
גם אני לא זוכר אותו מהשרון

אך הוא נפוץ בשפלה (פארק קנדה). אולי נמצא באזור הגבול בין השפלה לשרון.
 
למעלה