תגובה בנושא העבודה בכביש הר מירון

תגובה בנושא העבודה בכביש הר מירון

תודה לכל אוהבי הסחלבים על דאגתם, אך בבקשה היזהרו נא בעובדות (למשל: מצבת האבן לפורצי הדרך עמדה שם עשרות שנים, לפני כמה נפל הסלע ועכשיו רק העמידו אותו חזרה, האנדרטה לא הוקמה עכשיו, כפי שנזעקו בפורום).
נכון, טוב אם ניתן היה למנוע כליל את העבודה או לפחות לדחות אותה לאחר עונת הפריחה, כאשר הפקעות בתרדמת קיץ, אבל זה לא היה אפשרי. בעבודות לא נגעו בפקעות, אך הן כוסו בשכבה של חומר, אותו חומר שעליו הן צמחו מלכתחילה.
הדרך להר שייכת לצבא, והייתה קיימת כבר בהכרזת השמורה. נקודת המוצא היא שמבחינה ביטחונית העבודה בלתי נמנעת. כמו עבודות בלתי נמנעות אחרות של הצבא בשמורות ובשטחים פתוחים (ולצערנו יש הרבה כאלה לאורך גבול הצפון), היינו מעורבים על מנת למזער את הנזק, למשל: הצבנו הדרישה לעבוד בציר האספלט עצמו ולא בשוליים, שבהם תוכננה העבודה מלכתחילה, בגלל היותה כך קלה וזולה בהרבה, דרשנו שלא תהיה הפרה בשני צידי הכביש, אלא בצד אחד בלבד וכן, היה פיקוח צמוד כדיי שבאמת לא יכניסו כף עמוק לקרקע ולא יירדו לשוליים מעבר להכרחי. בכך, ניצלו מאות סחלבים וסחלבנים שפורחים עכשיו בשולי קו העבודה (ספרתי אתמול).
יש לזכור: הרצועית, הדבורניות ושאר הסחלבים צומחים בשולי הכביש בגלל תנאים משופרים - שאינם בית גידולם הראשוני - יותר מים ויותר אור.
לפי סקר שבצענו בעבר לאורך קטע זה של הכביש, 17 פרטים של רצועית צמחו בקרחת הלטמים שמצפון למצבה, שם יש פגיעה בשטח מצומצם בלבד, 12 פרטים צמחו בשני צידי הכביש. לכן, ההנחה היא שרוב הרצועיות לא נפגעו.
יש לקוות כי תוך עונה או שתיים, הצמחים יציצו חזרה. בינתיים, נלך לראות ולצלם דבורניות וסחלבים אחרים בבתי הגידול הטבעיים, אפילו אם נצטרך לשם כך ללכת מעט ברגל....
 

noa500

New member
טליה שלום -

מצבת האבן כנראה היתה "זרוקה" שם עשרות שנים, אבל תוך כדי העמדת הסלע כיסחו שטח נרחב, שבו למיטב ידיעתי בכל שנה היתה פריחה נהדרת של רצועיות, סחלב מצוייר, דבורניות, סחלב פרפרני וודאי עוד מינים שאינני זוכרת, ולא רק 17 רצועיות, כפי שכתבת.

ולגבי השוליים, אני מבינה שהעבודה עצמה - החפירה - נעשתה באספלט. אבל השוליים כוסו בחומר ששפכו שם, ואני מקווה ששלל הסחלבים שפרחו שם, ישרדו זאת.

זה שהצמחים - יש להדגיש מוגנים כולם - צמחו במקום שאינו בית גידולם הראשוני, כפי שכתבת, אינו אומר שצריך "להעניש" אותם ולכסות אותם ולפגוע בהם, בכולם או אפילו בחלקם.

ולגבי ההצעה הקצת קנטרנית שלך בסיום... את יודעת ודאי טוב ממני, שאין לנו אפשרות לטייל בכל מקום שמתחשק לנו בשמורות הטבע. אנחנו אמורים להיצמד לשבילים המסומנים. מנסיוני בשבילי המירון, וטיילתי פעמים רבות ברבים מהם, ברובם אין שפע כזה של סחלבים, ואם לדייק, יש מינים שמעולם לא פגשתי ליד שביל מסומן (דבורנית כחלחלה למשל), אבל פגשתי לאורך הכביש העולה להר. וכן, אני ושאר חובבי הסחלבים מוכנים ללכת לא מעט ברגל, אם תאמרי לנו לאן ללכת כדי לראות ריכוזים כאלו של דבורניות כחלחלות, דבורניות גדולות, רצועיות וכיוצא באלו.

זה לא שאני לא מעריכה את פעילות הרט"ג בשטח, אבל למיטב הבנתי וגם לדעת מבינים גדולים ממני, נראה שלא נעשה מספיק כדי למנוע פגיעה בצמחים מוגנים.

תודה על תגובתך.
 

ע נ נ ת

New member
תודה, טליה

שכתבת פה.
וכמו נועה, רציתי לומר שאני מאד מעריכה אותך ואת פעילות הרט"ג למען ההגנה על הטבע והשטחים הפתוחים.

יש לי שאלה.
בעקבות העבודות, רוחב הכביש צומצם לנתיב וחצי, ויש רוחב של נתיב שלם שמכוסה בחצץ ועפר, וכולל את הסחלבים.
האם יש כוונה לסלול מחדש את הכביש בעקבות העבודות?

אם לא ייסלל הכביש, אז די ברור לי שחלקים מהכביש הקיים ייסחפו בגשמים, והכביש יהיה בעייתי לנסיעה תוך כמה שנים.
מצד שני, אם ייסלל הכביש - אין מניעה שהסוללים ירחיבו אותו מעט (כי כעת אי אפשר לדעת מה היה הקטע הסלול ומה היו השוליים המסוחלבים) - ואז ממילא הסחלבים לא יוכלו להתגבר על האספלט ולפרוח.

מעבר לזה, אני מסכימה עם כל מה שכתבה נועה, ואשמח מאד לדעת איפה את ממליצה לי ללכת לראות דבורנית כחלחלה. כי האתר העיקרי שהכרתי בארץ היה שולי הכביש למירון, ואני לא מכירה אותה מנקודות אחרות במירון.
 

tristis

New member
ועוד תודה לטליה

אכן, הכביש הקדים את הסחלבים.
הרצועיות וסחלבים נוספים הופיעו רק לאחרונה בצידי הכביש.
כפי שכתבה טליה, בית הגידול של שולי הכביש וכנראה גורמים נוספים הביאו לעושר סחלבים בלתי רגיל. זהו בית גידול משופר - צמוד אדם. מן הסתם, אם הכביש מורחב ושולי הכביש יזוזו 2-3 מטרים הרי ייפתח בית גידול חדש דומה לקודמו וייתכן שלאחר מספר שנים יתבססו שם פרטים חדשים ואולי אף יותר ממה שהיו מלכתחילה בשוליים הישנים.
 
כביש הר מירון-הבהרות נוספות בעקבות השאלות

גם אני בכיתי כשראיתי את העבודה אבל יש מי שלא הבין את העיקר - הכביש שייך לצבא, היו יכולים גם לסגור אותו בצו אלוף ולבצע את העבודה ללא כל פיקוח שלנו! קרה בשנה שעברה במקום אחר בשמורה, לחודשיים, ועבדו טרקטורים ונפגעו ערכי טבע ולא יכולנו בכלל לגשת...
המצבה עמדה עשרות שנים ורק לפני 3-4 שנים נפלה ולאחרונה הציבוה חזרה, ללא קשר לעבודת הכביש. נכון שהעבודות האחרונות פגעו גם באזור המצבה, כמו שציינתי ולא התעלמתי. אכן ישלימו את העבודה בכביש לסתימת החריץ באספלט, וגם אז יהיה פיקוח וגם אז ננסה למזער נזקים ככל הניתן.
לפי דעתי יש בשמורה עשרות רבות של ק"מ של שבילים, גם אני הולכת רק בשבילים, מלבד מספר פעמים בשנה לצורך סקרים. חובבי טבע אמורים להבין את החשיבות של הליכה בשבילים, שלא להפריע לטבע בכל מקום.
דבורנית כחלחלה - לא זוכרת כרגע בראש בשמורת הר מירון אבל אנסה לשלוף ממאגר התצפיות, ואם אין לשם שביל אז נבחן אם אפשרי לסמן שביל. בכל אופן - באתר צומח וצמחיה יש דיווחי פריחה של דבורניות וסחלבים, באתר מוכר לי באזור של החווארים - נחל אשחר-נחל שעל.
 

noa500

New member
תודה על תגובתך -

בעקבות הבהרתך הנוספת כאן, אני מבינה שמה שנעשה זה הרע במיעוטו... אז מסתבר ש"זה מה יש", ונצטרך לחיות עם זה.

מעציב ומרגיז שכרגע, לפחות לאורך השבילים שמוכרים לי, לא נוכל עוד לראות - למשל - רצועיות. או ריכוזי דבורנית כחלחלה.

אודה לך מאד אם תעדכני על מקומות נוספים שלהם במירון, כפי שרשמת.
 

Limonium

New member
טליה תודה על ההבהרות,

עכשיו הדברים הרבה יותר ברורים.
לא יודע איך זה אצלך אבל לי הטיעון הביטחוני יצא מכל החורים. באמת הגיע הזמן שבצה"ל יבינו שלא הכל זה עניין של כיבוש, אם כי בשנים האחרונות יש שיפור אסטרונומי.
 

ע נ נ ת

New member
תודה לך,

וכאמור, גם אני אשמח לדעת לאן לטייל בשביל דבורנית כחלחלה ורצועית הגליל.
 

ע נ נ ת

New member
אני לא מכירה אותה שם

אני יודעת שיש בהר קטע, אבל מעטות
ופגשתי פעם אחת בשולי עוספייה - 3 פרטים אומללים שסובלים מהזוהמה באיזור.
אם יש לך אינפורמציה וטיפים, אני אשמח לדעת (אפשר גם בפרטי)
 
על התגובות המפורטות!

 

aetos

New member
זעקי ארץ אהובה , הנאנסת ואומרת 'תודה'..

כי תמיד היה יכול להיות גרוע יותר ..
טבע על תנאי ,בזמן שאול ..
 
למעלה