כך בוחרים ספק כח

ירון מקשקש

Well-known member
מנהל
כך בוחרים ספק כח

מדריך בחירת ספק כוח

בעת קניית מחשב חדש צרכנים רבים לא שמים דגש על בחירת ספק הכוח למחשב, היות ונהוג לחשוב כי ליבו של מחשב הוא המעבד. חשוב לדעת כי ספק הכוח הוא רכיב בעל חשיבות לא פחותה, כיוון שהוא מספק ומווסת את המתח והזרם החשמלי הנחוץ לפעילות התקינה של כל רכיבי המחשב השונים. לכן ישנה משמעות רבה בבחירת ספק כוח המתאים למערכת ואין להסתפק בספק זול ופשוט.
במאמר זה אביא לפניכם את היתרונות והחשיבות הרבה של ספק כוח איכותי, אשר מטרתו למנוע תקלות עתידיות במערכת ולהאריך את חיי חומרת המחשב.

מהו ספק כוח ?
ספק הכוח במחשב הינו רכיב אלקטרוני הממיר את מתח החשמל שאנו מקבלים לביתנו, למתח המתאים לפעילות תקינה של רכיבי המחשב.
חשיבותו של הספק אינה נמדדת רק ביכולתו להפיק מתח יציב בפעילות שוטפת של המחשב, אלא גם ואולי אף בעיקר בעת תקלות באספקת המתח החשמלי המגיע לספק. למשל- בשעת קצר חשמלי, נוצרת קפיצת מתח גבוהה בהספק החשמל והאנרגיה לספק, ותפקידו של ספק הכוח, הוא לספוג את קפיצת המתח ולספק מתח יציב לחומרת המחשב. פעילות זו מונעת תקלות אלקטרוניות, היות ורכיבי חומרת המחשב רגישים למתח חשמלי ועלולים להישרף ואף להיהרס כליל.
סוגי ספקי כוח

ישנם את הפשוטים הזולים שעולים 70 ₪ אך בפועל הם אינם מספקים בעת פעילות מאומצת של המחשב את המתח הכתוב עליהם ואינם מגנים כראוי על החומרה. הם אינם מומלצים כלל וכלל ועלולים להוות סכנה למחשב.

ספק כוח איכותי הוא TRUE POWER כלומר המתח אשר רשום עליו למשל 500W הוא המתח האמתי אותו הוא יספק בעת הצורך.

כמו כן ספק איכותי יכלול active pfc אשר תפקידו הוא לייצב בעיות מתח ולמנוע נזק מצטבר לרכיבי המחשב אשר מקצר את חייהם, בישראל בעיה זו נפוצה.
ראוי לציין שמי שמשתמש באל פסק צריך תומך active pfc אם בחר ספק כזה.
.
כמו כן ספק כוח איכותי יהיה 80+ זאת אומרת הנצילות שלו גבוהה זה אומר שהספק לוקח רק מה שהוא צריך מרשת החשמל ולא יותר ( ספק עם נצילות נמוכה ישאב יותר חשמל ) ולכן חסכוני יותר .

ישנם גם ספקים מודולריים וחצי מודולאריים ..כלומר שיש בהם בחירה לשנות כמה ואיזה כבלים מחוברים להם...ספקים אלו מומלצים לשם שימוש בפחות כבלים (אלא אם כן ממש צריך את כולם שזה לא נפוץ ) כך שלא נתקעים עם כבלים מיותרים במחשב זה משפר זרימת אוויר. ובתורו גם תורך לשמירת הרכיבים במחשב.
איזה עוצמה אני צריך למחשב שלי ?

400 500 650 וואט? אולי יותר...?
המדד העיקרי הוא הכרטיס הגרפי החיצוני (כרטיס מסך) לכל כרטיס דרישה שונה ואותה צריך
לבדוק...אתייחס בהמשך..

במחשב שבו רק כרטיס מסך מובנה ההשפעה היא רק מכמות החומרה המוספת כלומר כמה דיסקים קשיחים וכן הלאה יש במחשב. לרוב ספקי כוח איכותיים מתחילים מ400 וזה יספק מחשב עם כרטיס מובנה כולל הוספת כוננים רבים וחומרה נוספת . במידה ומשדרגים לכרטיס מסך חיצוני יש לשקול החלפת הספק כוח לחזק יותר.

נחזור למחשב עם כרטיס מסך חיצוני הדורש נניח 400 וואט לפי היצרן..
אז לא מספיק (כפי שטועים לפעמים לחשוב ) ספק של 400 וואט שכן יתר הרכיבים גם צורכים חשמל
במקרה כזה רצוי ספק של 550 וואט. כך יש "עודף" גם באימוץ מלא של הכרטיס לשאר הרכיבים.

לדעתי רצוי שהספק יהיה עם מאוורר גדול מלמטה ..ויותקן בתחתית המארז יונק אוויר מבחוץ עם פילטר במארז כמובן ..ופולט אותו החוצה ..כך המארז נשאר קריר יותר .
המדריך שלי לבחירת מארז

http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?forumid=71&messageid=170409499

חברות מומלצות של ספקי כוח

SeaSonic , Antec , Corsair, SeaSonic, Thermaltake

לסיכום בחירה נכונה של ספק כוח תשמור לכם על רכיבי המחשב תחסוך בהוצאות חשמל מיותרות
הספקים איכותיים ומחזיקים זמן רב יותר . המחשב מוגן יותר מבעיות מתח ..הגורמות לתקלות קטנות גם בווינדוס עצמו הודעות שגיאה וכיוצא באלה.

בהצלחה
 
למעלה