חינוך לצרכים

היי lilithmm - תשובה

אכן המאמרים נכונים, ממצים ומסבירים באופן נכון את היחס לבעיה ואת ההתייחסות הנכונה לכלב. עדיף מאמר כזה פשוט מאשר מאמרים מסובכים אשר מבלבלים הרבה אנשים שאין להם מושג בחינוך וגידול כלבים. מאמרים מעולים. כל הכבוד!!
 

lilithmm

New member
../images/Emo51.gifאבנר

תודה על המילים החמות
 
חינוך לצרכים ../images/Emo36.gif

לימוד הגור/בוגר לשמירת ניקיון. לכל כלב ישנה טריטוריה מחיה וטריטוריה חיצונית. טריטוריית המחיה היא האזור בו הכלב חי וישן ושומר אותו נקי מצרכים. הטריטוריה המחיה מקבילה למאורה של זאב בטבע וע"י תיחום הגור בטריטוריה זו אנו מלמדים אותו להתאפק ולשמור על כללים ללימוד הגור שמירת ניקיון מעשיית צרכים בבית.
תיחום בכלוב והוצאה החוצה יש לתחם אם הכלב באזור קטן בתוך הבית ( 1מטרX 1מטר הוא אזור מספיק בהחלט ) הכלב ישתדל לשמור על מתחם זה נקי וימנע מלעשות בו צרכים. מכיוון שגור אינו יכול להתאפק זמן רב (מבחינה פיסית), יש לדאוג להוציא אותו בתדירות גבוהה לעשות צרכים – (כל 45 דקות). כאשר מוציאים את הגור מהטריטוריה הפנימית, יש להוציאו ישירות החוצה מבלי להשתהות (ניתן להרימו על הידיים) כדי למנוע מצב של עשיית צרכים בבית. כאשר אתם נמצאים בחוץ עם הכלב יש לדרבן אותו לעשות צרכים - ניתן להשתמש בפקודה "פיפי" וכשהוא עושה צרכים לשבח אותו "פיפי כלב טוב" . זמנים חשובים בהם יש להוציא את הגור החוצה הם לאחר אכילה, שתייה, לאחר משחק, וכאשר הוא נעשה חסר מנוחה, מרחרח ומחפש מקום לעשות בו את צרכיו. יש למנוע מהגור מים ואוכל באופן חופשי. לתת לו לשתות חופשי לפני היציאה החוצה (לשים את קערת המים ליד דלת היציאה כדי שלא יעשה פיפי בבית מיד לאחר השתייה). בחזרה הביתה יש לתת לו כ- 10-15 שלוקים מהמים ולקחת לו את המים בכדי לעזור לו להתאפק. אם הגור עשה צרכים בחוץ, אפשר להשאירו משוחרר בבית (בהשגחה בלבד) למשך 45 דקות. לאחר מכן, להחזירו לכלוב ל- 20-30 דקות ומשם להוציאו ישירות החוצה. אם הגור לא עשה צרכים בחוץ, יש להחזיר אותו ישירות לתוך הכלוב ולהוציאו שוב החוצה לאחר 20-30 דקות. יש להגדיל את הזמנים בהם אנו משחררים אותו בבית / תוחמים אותו בכלוב בהתאמה לגיל הכלב וליכולת ההתאפקות שלו.
מה קורה אם הגור עשה "תאונה" בבית? אם תפסת את הגור בזמן המעשה, גער בו עם המילה "לא" והוצא אותו (על הידיים) החוצה. כשעשה צרכים בחוץ, שבח וצ'ופר אותו.( לרוב לא יעשה מיד ) אם לא תפסת אותו בשעת מעשה, אין טעם לגעור כלל. הוא לא יבין למה אתה כועס ולא יקשר זאת לעובדה שעשה צרכים בבית.
כלוב הטסה לעזרת תיחום. כלוב הטסה הוא השלב הראשוני בהקניית הרגלים נכונים לגור לחיות את חייו מבלי להיכנס "לצרות". כרסום/ נשכנות/ מיקום היררכי בלהקה/ הדבר הראשון והחשוב הוא להרגיל את הגור לניקיון.. אבל תמיד צריך כשאנו עוסקים בחינוך ואילוף הגור/כלב לחשוב עוד קצת... קדימה במחשבה, מה עלי לעשות עם הבעיה הקיימת? ואיך אני פותר אותה לטווח ארוך? כלומר הכחדה של ההתנהגות הלא רצויה.ראשית זה 1. המטרה. 2.הדרך. 3.האמצעים. 4. זמן הנדרש לטיפול. מאחר והגור עדין לא יכול לשלוט בצרכיו מעבר 15 35 דק' . לא הייתי מקשה עליו את החיים למצוא נקודה אחת בה יעשה צרכיו .אני חושב שאין לזה חשיבות מרובה. , אם תיתחם 4 מ"ר (מקלחת/ שירותים /גדר גינה ירוקה) ותוסיף כלוב הטסה המתאים לגודלו הסופי של הגור (מחשבה קדימה) ללא הדלת. הכנס ריפוד או שמיכה של הכלב לתוך הכלוב האכל את הגור בתוך הכלוב. יש לפזר את האוכל על השמיכה למשך שבוע. כך הגור יחשיב את הכלוב כמו מאורתו בטבע (כגור). וכך אתה מרגיל אותו לביתו החדש . השימוש בעיתונים לפעמים יש צורך להשתמש בעיתונים כי אורח חיינו מכתיב לנו להעדר לשעות ארוכות מהבית ואז אין אפשרות ללמד את הגור ניקיון בעזרת כלוב הטסה הוא לא מסוגל להתאפק כל כך הרבה שעות, אם יישאר בכלוב 5 שעות רצופות - הוא יעשה את הצרכים בוודאי. מפאת העובדה שמערכת השתן שלו קטנה עדיין, הוא צריך לצאת לעתים תכופות (כל 45 דקות). וכן, זה יגרום לו מאד לא לאהוב את הכלוב. האמינו שהוא ינסה לצאת החוצה בכל מאודו אבל אם תנעלו אותו, לא תהיה לו אפשרות לצאת והוא יעשה צרכים בפנים. זה יגרום לו להבין שמותר לו לעשות צרכים בתא ויהיה קשה לגמול אותו מכך. על כן אין ברירה אחרת מאשר השימוש בעיתונים שלדעתי מלמד את הגור לעשות בנקודה מסוימת ולא מלמד את הגור להתאפק כלל. והסיבה ברורה הזאב בטבע או החיות בכלל אינן צריכות להתאפק הן עוצרות במקום ועושות את צרכיהן (לא בטריטוריית המחיה) ללא צורך בהתאפקות אלה כדי מרחק מטריטוריית המחיה.
עיתונים אינם מלמדים את הגור להתאפק.כך שזו לא הדרך הכי יעילה לחנך לצרכים.
להתאפקות התפקיד החשוב ביותר במניעת צרכים.!!!! אבל זה נכון להכווין את הגור למקום מסוים,מאחר והעיתון סופג את הריח באופן יעיל מאוד הגור יעדיף לעשות שם . ואני משתמש בעיתונים בדיוק למטרה זו להכווין את הגור לכיוון הדלת ע"י כך שאני מרחיק בהדרגה את העיתון לכיוון דלת הכניסה .אבל לעניין ההתאפקות המקום הנכון ביותר ללמד את הגור להתאפק זה כלוב ההטסה .מגיל 3 חודשים אפשר להתחיל לחנך להתאפקות ובהדרגה להעלות את זמן השהייה של הגור בכלוב ההטסה . כך הינך מנצל את ההזדמנות גם לתחום וגם להכיר לגור את כלוב ההטסה כך המשך הטיפול יהיה טבעי לכלב וללא טראומות או לחץ במהלך החינוך לצרכים.
זהו רק אחד מיתרונות כלוב ההטסה לעיצובו ההתנהגותי של הגור למשך חייו. לגבי ריחות המושכים גור לעשיית צרכים אף פעם לא השתמשתי בהם לפתרון בעיה זו .ואם לא הניח ריח מה ...הגור יתאפק??? לא הוא לא יתאפק הוא יעשה על העיתון ולאחר שאני מנקה אני מניח את העיתון עם ריח השתן של הגור בפינה וקרוב לדלת הוא בד"כ יעשה איפה שהריח שלו קיים .אבל כאן יש בעיה ללמד להתאפק.על כן כדאי מאוד לתפוס 2 ציפורים במכה אחת
אם הוא חי בבית כדאי לשקול ברצינות שימוש בכלוב טיסה .
לגבי הוצאת הגור מהבית: טעות נפוצה היא לא להוציא גור בגיל זה ולא לחשוף אותו לסביבה. אני מבין את הוטרינרים שנותנים עצה זו, אבל מבחינה התנהגותית זה מתכון נהדר להכוונת בעיות התנהגות. אח"כ נצטרך לטפל ארוכות בחשיפה לסביבה וסוציאליזציה.( כמובן עם כללים ברורים למניעת הדבקות במחלות ) עד כאן דעתי בנושא חינוך הגור לניקיון. אשמח לתגובות. רז אבנר.
 

katam

New member
כמה זמן בערך גור יכול להתאפק ?

אני כבר לא זוכרת מה היה שהכלבים שלנו היו גורים אבל לדוגמא אם אני נעדרת מהבית שש שעות סביר להניח שגור בן חודשיים לא יכול להתאפק כמו שאי אפשר לגמול ילד מטיטולים בגיל שהוא פיזית לא יכול להתאפק. מקווה ששאלתי הובנה. אורלי
 

א ו צ ה

New member
לי אמרו פעם ואני לא יודעת עד כמה

זה נכון שגור יכול להתאפק 1+גילו עד 10 שעות, כלומר אם הגור בן חודשיים הוא יכול להתאפק 3 שעות וכן הלאה וכשהגור בן 10 חודשים מפסיקים את החישוב - יש גבול...
 
היי katam

גור מגיל ארבעה חודשים יכול אם לימדו בהדרגה ונכון להתאפק גם 5 שעות . אבל זה אינדוידואלי לכל כלב תלוי בהרבה פרמטרים גם פסיולוגיים וגם תלוי בלחצים נפשיים.אם אין לחצים כל שהם אז כפי שכתבתי. אשמח לענות לכל שאלה ו..
 
למעלה