כנענית אגרסיבית וטריטוריאלית

tolyz

New member
כנענית אגרסיבית וטריטוריאלית

שלום רב,

זו הפעם הראשונה שאני כותב בפורום הזה (או בכל פורום שהוא לצורך העניין) ואני מקווה שאוכל למצוא פה פתרונות לקושי שיש לי.
יש לנו כלבה כנענית מעורבת, אצלינו מגיל חודשיים, נמצאה משוטטת בצומת שוקת שליד באר שבע, כיום בת שנתיים וחצי. מאז ומתמיד לא הייתה כלבה "קלה"- הרסה חפצים ונשכנית כלפינו, כחלק מהמשחק שלה. עם כל התופעות האלו התמודדנו בעצמנו, בדר"כ באופן פסיבי, כלומר- חסמנו מדפים, סגרנו דלתות של חדרים וכו' ועם הנשיכות הרחקנו אותה תוך כדי אמירת 'לא' ואז התעלמות ממנה. עם הזמן הבעיות האלו הסתדרו...
הבעיה שלנו שבשנה האחרונה היא התחילה לגלות אגרסיביות. זה התחיל בקטנה – כמו באירוח משפחתי לנשוך מאחור את המכנסיים של סבא שלי (לא יודע בדיוק מה הייתה הסיטואציה, אבל כביכול ללא התגרות), בפעם אחרת היא כבר התפרצה ישירות על דוד שהגיע לביקור מחו"ל ובגדול מאז היא תוקפנית כלפי כל אורח (ברמה של נביחות, זינוק לאורח, חשיפת שיניים ורצון לנשוך). בנוסף היא התחילה להיות יותר אגרסיבית ורכושנית כלפי אוכל מול כלבים אחרים, אפילו אם זה ברחוב או אצלם בשטח וגם בנסיעות במכונית היא התחילה לנבוח על כל כלב שרואים (שבכל מקרה אחר בטיול ברחוב היא ידידותית ותשמח לשחק). כנראה שגם שם היא מרגישה שזו הטריטוריה שלה.
בנוסף חשוב לציין שנולד לנו תינוק לפני 7 חודשים. שבגדול עד עכשיו היא הייתה בסדר גמור איתו (התעלמות רוב הזמן ומדי פעם ליקוקים עדינים, הכול בהשגחה). הבעיה שלאחרונה התחלנו להאכיל אותו אוכל מוצק ליד השולחן ובשבוע האחרון שני מקרים שהיא התקרבה אלינו וגרגרה ונבחה עליו (הוא כמובן חמוד ומרוח באוכל). זה באמת מטריד אותי.
אני יודע שהתחלנו קצת באיחור, אבל פנינו למאלף שעבד איתה עם האלטי, ניפגשנו איתו פעמיים-שלוש. הוא עזר לנו שתסתגל להאלטי ושלח אותנו לדרכינו. הבנו שזה לא באמת פיתרון, ופנינו למאלפת נוספת- איתה אנחנו עובדים על הכנסת אורחים בשיטות חיוביות כבר 3 חודשים אבל אני לא רואה כרגע התקדמות.
חוץ מעצות (שכמובן אני אשמח לשמוע), אני בעיקר זקוק בשלב הזה לסיפורי הצלחה עם כלבים שגילו אגרסיביות ונשכו. אני אשמח לשמוע איך היה תהליך השיקום וכמה זמן הוא ארך...
בנקודה הזו אנחנו מתחילים מעט להתייאש. אם אגרסיביות עם אורחים זה משהו שעוד אפשר לנהל, עם ילד קטן זה סיפור אחר ואני כרגע פשוט לא סומך עליה... אני ממש לא רוצה למסור אותה, וגם לא פיתרונות כמו להפוך אותה לכלבת חצר שאסור לה להיות בבית.

תודה רבה לכל מי שהחזיק מעמד וקרא עד שורות אלה,
אני מאוד אשמח לשמוע חו"ד וסיפורים דומים.
 
אני בדרך למאלף כרגע לאבחון

עם כלב שגם מגלה אגרסיביות (נשך את הבן שלי פעם אחת, ואיים על כל בני הבית מספר פעמים, וגם תקף כלב בפארק)...
אחרי די הרבה זמן שבו ניסינו להשתמש רק בשיטה החיובית, אנחנו חושבים להתחיל לעבוד איתו עם קולר אלקטרוני. אני רוצה לנסות על עצמי את הקולר לראות עד כמה זה מכאיב... אני לא שלמה עם ההכאבה לכלב מצד אחד, אבל מצד שני הוא כלב גדול וחזק, ובמצב שבו אני נמצאת כרגע, אני לא יכולה לשחרר אותו בפארק הכלבים כי אני לא בוטחת בו... והוא סובל מזה כי הוא אהב מאוד את הפארק.
אני יחזור עם תובנות על השימוש בקולר אלקטרוני, אבל מדעות ששמעתי, זה פתרון שנותן תוצאות טובות במקרים כאלה.

בהצלחה
 
חינוך חיובי בהחלט אבל

שפונים למחנך כל מחנך יש לבחור מחנך עם ביטחון עצמי טוב( כלבים מרגישים מיד מי פחות ומי יותר).
לדעת שהמחנך בעל ניסיון וידע רב , כמו בכל תחום בחיינו יש בעלי מקצוע טובים יותר ויש פחות.
לכן לא לשלול משהו אם לא חיפשנו בעל מקצוע מנוסה במיוחד. ובטח ובטח במיוחד בתחום חינוך כל חינוך גם חינוך של בני אדם יש חאפרים בכל תחום פרוץ שאין בן פיקוח.

אין שום ערך לחינוך בשיטה הקלאסית לטווח הארוך במיוחד, נזקים נפשיים והפיזיים כאחד .

המגמה בעולם עולה כל הזמן לחינוך חיובי בכל מוסדות האפשריים, משטרה צבא וכיוצא בזה.

שורה תחתונה לבחור בעל מקצוע מנוסה ובעל ידע רב.
 
היי תמי... לונג טיים :)

בין אילוף חיובי בלבד לבין שימוש בקולר אלקטרוני יש דרך ארוכה לעשות, הכוללת גם ריסון של הכלב מלבד החיזוקים החיוביים וקבלה שלו את המרות שלכם.
לא יודעת מה עשיתם עד עכשיו, אבל המעבר מחיזוקים חיוביים בלבד לענישה באמצעות חשמל יכולה להיות מאוד טראומטית לכלב (ואני דווקא חושבת שאלקטרוני הוא כלי נהדר במקרים מסויימים).
הייתי מנסה קודם את ה"אמצע".
&nbsp
 
הי
מה שלומך?

אני יודעת שיש הרבה באמצע, והבחלט עברנו גם דברים באמצע איתו.
הבחור שלקחנו אחרי נונה הוא כלב גדול, יותר מ-40 ק"ג. הוא הגיע אלינו במרץ שעבר, בגיל 12 שבועות, ממגדלת מקצועית ומתנאים מעולים. השקעתי המון בחשיפה שלו, ביליתי איתו המון שעות בחוץ וחשפתי אותו לכמה שיותר דברים. מהרגע שהוא הגיע אלינו היינו איתו בכיתות גורים (עשינו 3 כיתות גורים ועוד כיתת מבוגרים של אימון בקליקר). הבחור די ממושמע בסך הכל, 90 אחוז מהזמן הוא מתנהג מעולה ועוקב אחרי ההוראות שלנו מצויין... אבל ב-10 האחוז הנותרים הוא מאבד את הצפון. בפברואר הייתה הנשיכה ראשונה, עד אז הוא גרגר עלינו לפעמים, אבל בפעם הזאת הוא נתן ביס לבן ברגל, כי הוא כניראה עבר קרוב מידי לצעצוע שלו שהיה זרוק על הרצפה. מאז היו עוד כמה נשיכות לבן וגם לי ולבעלי. הבאנו מאלפת בשיטה חיובית ועבדנו איתה עם חטיפים אבל הוא לא אכלן גדול (כל כך שונה מנונה שהיתה מוכנה לעשות עולם ומלואו בשביל חטיף... הוא פשוט לא מתעניין בחטיפים וניסינו המון חטיפים שונים). עבדנו עם המאלפת הזאת כמה חודשים ולא ראינו עוד נשיכות, חשבנו שהכל בסדר... אבל בחודשיים האחרונים היתה הקצנה רצינית, אולי גיל ההתבגרות אבל כמות התקריות עלתה בצורה משמעותית. היו כמה תקריות בפארק הכלבים שבהם הוא נשך כלבים אחרים, לא נשיכות רציניות, אבל נשיכה אחת הכניסה אותו להסגר. פנינו למאלפת ישראלית שקיבלנו עליה המלצות, היא היתה בעוקץ, והיא ביקרה אותנו פעמים והיא טוענת שהכלב לא רואה בנו "סמכות". היא המליצה לנו לשלוח אותו לאילוף בפנסיון, היא ראתה כלבים שהבעלים שלהם לא הצליחו להשתלט עליהם והם היו שם וחזרו במצב מעולה.
ביקרנו אתמול במקום הזה ופגשנו את המאלף וזה נראה מקום מאוד מקצועי. קראנו עליהם ביקורות טובות מאוד ברשת ונראה שהם יכולים לעזור לנו...
תראי, אני לא יכולה לשחק עם זה... זה כלב של 40 ק"ג... אני מרגישה שאני מסתובבת עם אקדח טעון... לא יודעת מתי תהיה ה"תקרית" הבאה.... קשה לי כי אני יודעת שהם יכאיבו לו, אני מאוד לא שלמה עם זה ויש לי יסורי מצפון. עשינו עליהם מחקר מאוד רציני ולא ראינו אף ביקורת שלילית עליהם. ביקרנו שם אתמול, וראינו אתמול את הכלבים שנמצאים באילוף כרגע, והם ניראים טוב... אפילו טוב מאוד. אני לא רוצה להגיע למצב קיצוני שבו נצטרך חלילה למסור אותו... אני מקווה שזה יעבוד ונוכל לשלוט בו במאה אחוז ולא בתשעים אחוז. את מכירה אותי, אני ממש לא שמחה לזה שיכאב לכלב... אבל אני חייבת לנהוג באחריות.

זה לטובת כולם ובמיוחד לטובתו. הוא נורא אוהב את פארק הכלבים, ואני לא יכולה כרגע לשחרחר אותו בביטחה בפארק... אני מקווה שזה יעשה מהפך ואפשר יהיה להפסיק לעבוד עם הקולר אחרי תקופה... הוא מקסים... אנחנו אוהבים אותו... אבל זה יצא משליטה בכמה מקרים וזה לא טוב.

חשבתי אחרי כל השנים שגידלנו את נונה שאני יודעת לאלף כלב... והוא בכל זאת מאתגר אותנו כהוגן...

המלצתי לבחור הזה על שיטת האילוף הזאת כי נראה לי שגם במקרה שלהם אין מקום לטעויות כי טעות יכולה להיות גורלית... זאת שיטה שעובדת מהר וטוב... ולא היא לא נעימה, אבל זה עדיף על הסיבוכים שיכולים להיות מנשיכות...

חשמלתי את עצמי כהוגן אתמול... לא נעים אבל נסבל...

 

KallaGLP

New member
אני חושבת שבמצב כזה בהחלט כדאי לנסות

לא סתם מאלף, אלא מטפל התנהגותי, כלומר מומחה בבעיות התנהגות אצל כלבים. כמו כן, אם רואים ששיטה מסוימת לא עובדת, לדעתי כדאי לנסות שיטה אחרת. בטיחות בכלל, ושל תינוק שלא צריך הרבה כדי לגרום לו נזק רציני, על אחת כמה וכמה, קודמת לכל, ולדעתי "אילוף חיובי" ממש לא בכל מחיר. אפשר לנסות שיטות אחרות שאולי עם הכלבה שלכם יתאימו יותר. זה בטח עדיף על שתי החלופות שאחת מהן היא שמישהו ייפגע והשנייה שתמסרו אותה.
 

marx04

New member
המלצות

שלום טוליז,

אפתח בעצה המעשית.
פחות חשוב אם תטפלו בבעיה בגישה "חיובית" או "קלאסית".
מה שחשוב הוא למצוא פתרון יעיל, שיבטיח המשך חיים נוחים וטובים עבורכם ועבור הכלבה שלכם.
לכן, אני מצטרף להמלצה לפנות למטפל התנהגותי מנוסה ומקצועי שיטפל בבעיות שאת מתארת.
אני ממליץ בחום על אבנר רז מכפר רות (ליד מודיעין).
מס' הנייד שלו: 054-777-7379
יש עוד מאלפים ומטפלים התנהגותיים רבים, טובים ומקצועיים, כך שאם אתם מתלבטים בין כמה, פשוט תעלו את פרטיהם המלאים כאן כדי לקבל המלצות או חוות דעת עליהם.

וכמובן, באשר לקשר בין הכלבה לבין התינוק שלכם - חשוב מאד להבטיח את שלומו של הילד. אל תקחו סיכונים מיותרים. תמיד תהיו בטוחים ב-100% שהיא לא יכולה להפתיע אתכם ולגרום לו חס וחלילה נזק כלשהו. אם זה מחייב הפרדה ביניהם - אז תפרידו.

מקריאת הדברים שכתבת, אני מבקש להתייחס לשתי נקודות.
1. כתבת שהכלב מעורבת בכנעני.
אם אכן יש לה אופי ומזג כנעניים, יש לצפות שהיא תהיה טריטוריאלית מאד, מגוננת מאד על השטח שלה ועל הלהקה שלה (אתם).
היא צפויה להיות חשדנית ואפילו תוקפנית כלפי זרים וכלפי כל מי שאינו חלק מהלהקה שלה (גם אם מדובר בקרוב משפחה שלכם שמגיע לבקר אחת לשבועיים או אחת לחודש).
2. יכול להיות שאתם הייתם ועדיין הנכם פאסיביים מדי כלפי הכלבה.
היא לא מזהה מנהיג בלהקה שלה, ועל כן יתכן שהיא לקחה או מנסה לקחת לעצמה את תפקיד מנהיג הלהקה.
במקרה כזה היא עלולה להיות תוקפנית כלפיכם (בניסיון "להעמיד אתכם במקומכם"), וגם לגונן יותר מהרגיל על הלהקה שלה כלפי זרים.
כמובן, אינני בעל מקצוע, ובוודאי שאינני מכיר את מערכת היחסים שלכם עם הכלבה שלכם. מי שאמור לבחון זאת הוא מטפל התנהגותי מקצועי שיצפה בכם ובכלבה.

בברכה,

אורי.
 
למעלה