התייעצות בנוגע לגור

EmanuMan

New member
התייעצות בנוגע לגור

שלום,
בימים האחרונים אניש שוקל לקנות גור בן 6-8 שבועות של גולדן.
העיניין הוא שאני לא נמצא כל היום בבית, אני יוצא מהבית באזור 8 וחצי בבוקר וחוזר ב-8 בערב הביתה בערך...
במהלך היום חברה שלי יכולה להגיע ל-20 דקות פעם או פעמיים.
אז מה שיש לי זה בעצם את הבוקר לפני העבודה - במהלך היום 20 דקות עם חברה שלי - ובערב כשאני חוזר.

האם זה תנאים מספיק טובים לגור קטן שרק הגיע למקום חדש או עדיף לא לעשות זאת כדי שלא יסבול?

תודה רבה לעוזרים.
 
אלה תנאים סבירים לכלב בוגר שגמול מצרכים

גור בן חודשיים (8 שבועות) מסוגל להתאפק מקסימום שעתיים, כלב בן 3 חודשים מסוגל להתאפק 3 שעות וכ"ו. אפשר לתחום את הגור בגדר גורים ולשים לו שם עיתונים בשביל לעשות עליהם צרכים אבל זה מסבך את הגמילה. מעבר לזה גור צריך חשיפה נכונה, הוא צריך להכיר את העולם... יש תקופה קריטית בחיי הגור שצריך לחשוף אותו לגרויים כדאי שלא יפתח כלפיהם פחדים, הכי חשוב זה לחשוף אותו לכלבים אחרים, מכל הגדלים וכל הסוגים וכנ"ל לגבי אנשים, לפגוש ילדים ולתת להם ללטף את הכלב... להסתובב ברחוב סואן עם רעש מכוניות והמולת אנשים מסביב או לנסוע איתו באוטו וכ"ו. אם הגור יהיה סגור רוב היום לבד בבית הוא לא יתנסה בזה ויצא כלב פחדן שעלול להיות תוקפן (תוקפנות בד"כ נובעת מפחד). כלבי הגולדן הם כלבים מאוד חברותיים, הם אוהבים להיות בסביבת אנשים וכלבים אחרים, הגור שלך עלול להיות מאוד בודד.
הנה מאמר בנושא שמתאר את התקופות בהתפתחות הגורים:
התקופה הראשונה
מיום ההמלטה ועד היום ה- 21, סיום תקופה זו יכול לנוע מהיום ה- 19 עד היום ה- 21, ותלוי בכל גור. בתקופה זו הכלב עדיין חסר חושים מפותחים, אינו רואה ושומע, תנועותיו מוגבלות וכל תפקידו הוא לקיים את עצמו בחיים. בתקופה זו תלוי הגור לחלוטין באמו, היא המספקת לו את המזון, ניקיון, טפול בכאבי הבטן, שמירה, והחשוב- חמימות האם. במשך תקופה זו מתפתחים החושים כשחוש הראיה מתחיל בימים בין ה- 9 וה- 13. לקראת סוף התקופה מגיעים גם חוש השמיעה והריח להתפתחותם המלאה.

התקופה השניה
משתרעת מהיום ה- 21 עד היום ה- 49, כלומר עד לגיל של 7 שבועות בערך. זוהי אחת התקופות החשובות ביותר בהתפתחות הגור, משום שאז מתחילה תקופת הסוציאליזציה של הגור – ההסתגלות החברתית שלו. בתקופה זו יוצר הגור את הקשר עם בני מינו הכלבים, הוא מתרגל לחברת כלבים, לחיים בחברתם ולכללי החיים הקשורים בכך. כלב שיחסר חברת כלבים בתקופה זו לא יזהה את עצמו עם חברת הכלבים. אם יופרד גור מהשגר בגיל 3 שבועות ויגדל בחברת בני אדם בלבד, הוא יזהה את עצמו כאחד מחברת בני האדם וכל התייחסותו החברתית, כולל ההתייחסות המינית, תהיה כלפי אנשים. המדענים קוראים לתופעה זו החתמה על בני אדם. כלב מוחתם על אנשים, אינו מגלה עניין בכלבים אחרים, הוא אפילו דוחה את חברתם. גם הכלבים האחרים מרגישים בכלב כזה ואינם מוכנים לקבלו לתוכם. בכלב כזה עלולות להתעורר בעיות בקשר להרבעה משום שהוא עלול להיות משולל כל זיקה מינית כלפי כלבות.
בתקופה השניה מתפתחים כאמור היחסים בין הכלבים בתוך השגר. הגורים משחקים זה עם זה, נלחמים זה בזה ונוצרת כבר ההיררכיה המעמדית בתוך השגר כשבד"כ הזכר הגדול ביותר מבין הגורים הוא השליט, ובאם השגר מורכב מנקבות בלבד, השליט היא הנקבה הערנית ביותר. במשך תקופה זו הגור חסר עדיין את הביטחון העצמי לצאת לעולם הרחב והוא זקוק להגנה של אמו. בד בבד עם התפתחותו החברתית, מתפתחת בתקופה זו מערכת העצבים של הגור, כך שבגיל 7 שבועות הגור הוא בעל יכולת שכלית זהה לכלב המבוגר והי הוא מוכן לעמוד במצבים חדשים כראוי. גיל 7 שבועות הוא הגיל הטוב ביותר כדי להפריד את הגור מאמו. גור שלא יבלה את מלוא התקופה של 7 שבועות בחברת האם עלול לסבול מחוסר יציבות בהתפתחותו הנפשית. יש לקחת עובדה זו בחשבון בשעה שמוסרים את הגורים הצעירים לקונים.

התקופה השלישית
נמשכת מגיל 7 שבועות עד 12 שבועות. זוהי התקופה המתאימה ביותר ליצירת הקשר בין האדם והכלב. הניסיון שירכוש הגור ביחסיו עם בני האדם בתקופה זו יקבע את כל צורת ההתייחסות שלו לבני אדם, למשך כל חייו. בתקופה זו יש להניח את הבסיס לחינוכו של הכלב, יש להרגיל את הכלב לשיתוף פעולה בעבודה בינו לבין האדם. בגיל זה כל מוחו של הגור פתוח ללמוד דברים חדשים, יש להרגילו ללמוד תרגילים קלים. גור שהיה בעל ניסיון למידה בתקופה זו לא ישכח את הדברים שלמד במשך כל ימי חייו, אם לטוב ואם לרע. לכן יש להיזהר ביותר כדי לא להשאיר השפעות שליליות על הגור בתקופה זו.


התקופה הרביעית
נמשכת מגיל 12 שבועות עד 4 חודשים. זוהי תקופה של התפתחות גופנית מואצת, הגור מתחיל לקבל אופי מעוצב יותר. הוא מוכן לחיים עצמאיים. בגורי שגר הממשיכים לחיות יחד קיים בתקופה זו מאבק של המנהיגות. מאבק דומה מנהל הגור שהופרד מהשגר עם בעליו. חשוב ביותר בתקופה זו להבהיר לכלב באופן חד וברור כי הבעלים הוא המנהיג אשר להוראותיו יש להישמע. במקרים רבים בהם בעלי הכלב מוכנים למלא את כל דרישותיו, נוצר מצב בו הכלב תופס למעשה את המנהיגות, דבר היוצר בעיות מרובות, בייחוד לאחר התבגרות הגור כשהוא מגיע לגודל וכוח פיזי עצום. בתקופה זו ממשיך הגור לפתח את חשיבותו העצמית ויש להיזהר כדי לא לשבור את מעמדו של הגור בפני עצמו. כלב בעל חשיבות עצמית יהיה מוכן, לאחר התבגרותו, לבצע עבודות הדורשות אחריות ותושייה. גם בתקופה זו אפשר עדיין להרגיל את הגור לאימון ע"י הקניית מספר תרגילים שמפתחים בגור את הרצון לבצע שרות עבור בעליו. גור שלא יצור קשר עם בני אדם עד לאחר גיל 4 חודשים לא יוכל יותר, לעולם, לרכוש בגיל מאוחר יותר את הניסיון הדרוש לו כדי לפתח מערכת יחסים נכונה עם בני האדם וכושר יחסיו עמם יהיה תמיד לוקה בחסר.


• יש להבין כי לא תמיד התקופה מוגדרת בדיוק לפי ימים ויש הבדלים של יומיים-שלושה לכאן או לכאן. דבר נוסף שצריך לדעת הוא כי התקופות אינן רודפות אחת את השניה, אלא החל מהתקופה השנייה קיימת חפיפה של כשבוע בין תקופה לתקופה. לדוגמא אם הזכרנו שבתקופה השנייה מתרחשת הסוציאליזציה הכלבית ובתקופה השלישית בגיל 7 שבועות מתרחשת הסוציאליזציה עם בני אדם, הרי למעשה יכולה הסוציאליזציה עם בני אדם להתחיל כבר בשבוע ה- 6 בחיי הגור ולהמשיך בתוך תקופה שלישית.

התקופות הנ"ל הן החשובות והקריטיות בהתפתחות הגור. שלבי ההתפתחות שלו יהיו כדלקמן:

5-6 חודשים – תקופת התהוות המעמד בלהקה
בתקופה זו לומד הגור לחיות בעדר. בגיל זה מתפתחות תכונות הציד (ציד חיות גדולות נעשה בקבוצה ונקבעים יחסי מעמדות בתוך הקבוצה). בתקופה זו יש לשחק הרבה עם הגור, ללמד אותו להביא חפצים, ללכת בעקבות וכו'. זהו הגיל שבו הכלב צריך לקבל את בעליו הקבוע.

7-12 חודשים – גיל ההתבגרות
בחודשים אלה מנסה הכלב לקבוע שוב מיהו האדון. יש להיות חזק ועקבי במיוחד בחינוכו. אפשר אפילו להכאיב לו מעט (בטבע יש מלחמות רבות בין כלבים צעירים). זוהי תקופה של מצבי רוח וחוסר יציבות.
רק אחרי גיל שנה נעשה הכלב יציב באופיו, הוא מקבל את ביטחונו העצמי, מסוגל לשמור על בעליו ועל ביתו ולבצע באמינות את הנדרש ממנו.

• הכרת התקופות הקריטיות מלמדת אותנו מהם הזמנים הטובים ביותר לחינוכו של הגור. אנו רואים כי בתקופה הראשונה הגור למעשה כמעט ואינו לומד כלום מגירויי הסביבה ואילו בתקופות אחרות קליטתו יעילה ביותר. ע"י הקניית הניסיון הנכון בתקופה המתאימה נוכל להגיע למלוא ההתפתחות של הגור. ברור הוא ששום כלב לא יוכל לפתח תכונות שאינן קיימות במטען התורשתי שלו, ומובן מאליו שאין להזניח את הצד התורשתי בגידול הכלבים.

• אך במחקרו של סקוט הוכח כי גם כלב בעל מטען תורשתי מעולה לא יוכל להגיע למלוא כושרו אם לא יירכש את הניסיון המתאים עוד בהיותו גור. ויותר מכך, ניסיון גרוע באחת התקופות הקריטיות של הלמידה יכול להרוס כלב כזה לגמרי.
אבנר רז.
 
והנה מאמר על חשיפה נכונה

חשיפה - חשיבותה ודרכים להטמעה נכונה
מאת: ספי סהר פורסם: 12/12/2008 עדכון אחרון: 14/12/2008

מאמר זה עוסק בהדרכה נכונה של חשיפת גורים לעולם.
המאמר הוא שכתוב של תשובות לשאלות שנתן ספי בפורום klavlav.org
http://www.klavlav.org/community/forum/forum_posts.asp?TID=1573&PN=1

לרוב בעלי החיים, כולל בני האדם, קיים במהלך ההתבגרות תהליך הקרוי בשם "סוציאליזציה".
תהליך הסוציליזציה נמשך במהלך התבגרותו של הכלב ומהווה את ההסתגלות הבסיסית הראשונית לגורמים שונים כגון כלבים זרים, בני אדם, בעלי חיים, רעשים ולמעשה – כל עולמם.
אם ההיכרות הראשונית היא נעימה ולא מאיימת, הכלב יפתח לגורמים אלה גישה חיובית ורגועה במהלך כל חייו.
אם הכלב חווה תהליך סוציאליזציה לקוי או חסר, הוא יגדל ככלב חששן ואף תוקפן לגורמים הרבים אליהם לא נחשף כראוי.

כעקרון כל מפגש ראשוני צריך להיות חוויה נעימה לכלב. התקופה הקריטית ביותר של התהליך מתחילה בגיל שלושה שבועות ומסתיימת בגיל שלושה חדשים וחצי בערך.
לאחר גיל שלושה וחצי חודשים, וככל שהגור יגדל, ילך ויסגר "חלון ההזדמנויות" לעיצוב אופיו והכלב הופך לפחות ופחות "ניאטרלי". מכאן - שהסיכויים שיגיב לגורמים חדשים בפחד או תוקפנות גובר ככל שהגור מתבגר.
מסיבה זו בגילאים אלו של הגור אני ממליץ ללקוחותיי לעזוב את המשמעת ולהתמקד בחשיפה. לא כי אי אפשר ללמד את הפקודות בגיל זה על בסיס חיובי, אפשר גם אפשר ואף רצוי אבל החשיפה חשובה יותר ולרוב האנשים אין מספיק זמן ויוצא שהאחד בא על חשבון השני...
הקונפליקט הגדול ביותר שמתעורר בעניין זה הוא נושא המערכת החיסונית: וטרינר ממוצע ימליץ לך להרחיק את הכלב ממוקד פוטנציאלי למחלות (כלבים, חיות אחרות ולכלוך) אך אישית אני מעדיף בגזעים מסויימים המיועדים לעבודה והדרייב הגבוה שלהם הופך אותם לסיכון לאחרים ולעצמם (לדוגמא פיטבול, מלינואה וג'אק ראסל. אך יותר הכוונה לגורים שבאופיים הם בעלי דרייב גבוה, זה יכול להיות כל גזע ובמיוחד הגור בעל הדרייב הגבוה ביותר מתוך השגר.)
אני מעדיף שהגור שלי יחטוף פרוו מאשר שלא ייחשף בצורה מושלמת אם לדעתי חוסר חשיפה מסכן אותו יותר.. אבל אני מאמין שהגישה האידיאלית לכלבי בית ממוצעים היא איפשהו באמצע - לחשוף את הכלב אך בצורה מבוקרת. כלומר לאפשר לכלב מפגש עם מגוון כלבים מחוסנים ובריאים, אזורים ציבוריים נקיים, נסיעה בתחבורה ציבורית ושאר ירקות.
לאחר חשיפה נכונה הגור יהפוך לכלב יציב ונוח ואז אפשר לפנות את הזמן לעבודה על משמעת מעולה.
כעת אתאר כיצד לבצע חשיפה נכונה עם גור בשלב הסוציאליזציה:

רקע: בכלביים וביונקים רבים אחרים (טורפים שונים, פרימטים ועוד) אנו מגדירים את שלבי ההתפתחות העצביים והנפשיים של הגור במספר שלבים, אני אגע בקצרה בראשונים:
השלב העוברי- מתייחס לשלב בו הגור נמצא ברחם אימו: מחקרים שונים מצביעים שבשלב העוברות העובר מושפע מגורמים חוץ רחמיים, ואולי אף חוץ אמהיים שישפיעו על התפתחותו כגור.
שלב הינקות (מההמלטה ועד 13 יום) - הגור לומד לינוק ומגלה ומפתח את יכולותיו הפיסיות ככלב.
שלב הזהות (מ-13 יום ועד שלושה שבועות), הוא שלב ההחתמה -הכלב לומד לזהות עצמו ככלב - קיום קשר אינטנסיבי עם כלבים אחרים הוא הכרחי וקריטי. הגור לומד התנהגויות ודפוסי התקשרות בריאים עם אחיו ואחיותיו לשגר.
שלב הסוציאליזציה (חברות) שלושה שבועות עד 12-14 שבועות – אשר בו עוסק מאמר זה.
מעתה והלאה חלים שלבים נוספים בחיי הגור הקשורים בהתייצבות אופיו והתבגרותו ובנייתם של יצרים שונים עד לשלב הבגרות.

בתחילתו של שלב הסוציאליזציה (שלושה שבועות ועד גיל חודש וחצי) קיום קשר עם כלבים נוספים הוא קריטי לגבי יכולתו של הכלב לתקשר ולהתנהג עם בני מינו לכן מקובל להפריד גור מהשגר
רק בגיל 6 שבועות. רוב המגדלים היום, מלבד מגדלים לכלבי עבודה, לא מקפידים על חשיפה לגורמים נוספים בשלב שעד למכירת הגור. לכן נותרת לבעל הגור החדש תקופה קצרה ביותר של בין חודש לחודש וחצי של חשיפה מבוקרת ונכונה.

כיצד לבצע חשיפה מבוקרת:

1) על הגור להיות שרוי במצב יציב עם סביבתו: כלומר עליו להיחשף לסביבתו (ביתו) בצורה מלאה לפני שנחשוף אותו לתנאים חדשים.
גישה חדשה של מספר כלבני עבודה גורסת כיום כי אם הכלב לא יקבע לעצמו סביבה יציבה במהלך כל שלב הסוציאליזציה אלא יחליף סביבה לעתים קרובות, הוא יגיע לרמה מעולה של יציבות ואומץ.
איני שולל את הגישה זאת לגמרי אבל אני חייב להדגיש ולהזהיר: לפעמים היא מוציאה תוצאות לא רעות ולפעמים הורסת גורים לחלוטין. מדובר בשיטה שלא הוכיחה את עצמה ברוב המקרים שנתקלתי בהם. על כן עליכם לקבוע לכלב שיגרה ותנאים קבועים: זמני ארוחות קבועים, נוהגים קבועים, מקום קבוע לישון בו וכו'. כאשר הגור מרגיש בטוח ונוח בביתו החדש אנו יכולים לעבור לשלב הבא:

2) הגדרת היצרים הדומיננטיים המפעילים את הגור: בכדי שנוכל לגרום לכל חוויה להיראות חיובית בעיני הגור עלינו להבין מהם הגורמים המניעים אותו לפני כן ולפתח אותם: בדוק מה הגור שלך הכי אוהב בהתבסס על היצרים:
א. אכילה- איזה סוג צ'ופרים הגור הכי אוהב,
ב. צייד-משחק: פפירול, כדור, חבל, סמרטוט וכו' ולמד את הגור לשחק בהם,
ג. נהיגות\התנהגות חברתית: אהבתו של הגור אליכם ועידודכם ויחסכם אליו.

לאחר שהגדרתם מה היצרים החזקים ביותר אצל הגור, נסו להגביר אותם קצת - תנו צ'ופר מסויים רק לעיתים רחוקות וגירמו לכלב להתאמץ בשבילם. למשל החביאו צ'ופר מתחת לכרית ותנו לו למצוא אותו, תנו לו צ'ופר לאחר ביצוע התנהגות מסויימת רצויה ועוד. בקיצור, למדו את כלבכם להתאמץ בכדי לזכות מכם לתשבוחות.
כאשר תגיעו לשלב בו תוכלו לגרום לכלבכם לעשות דברים שלא היה עושה בדרך כלל עבור צ'ופר, משחק, ליטוף או עידוד - רק אז עיברו לשלב הבא:

3) חשיפה מבוקרת בבית ובסביבה הקרובה לבית: לפני שאנו מוציאים את הגור לסביבה זרה כדאי לחשוף אותו לגורמים שעלולים להיות בעייתים במגרש הביתי שלו. כלומר לפני שאנו מביאים את מוחמד (או רקסי) אל ההר אנו מביאים את ההר אליו (-: . הביאו אנשים חדשים (לכלב) אל ביתכם והפגישו את הגור עימם, חישפו אותו לחפצים שונים, צעצועים מרעישים, שואבי אבק, והקלטות של רעשים שונים מהרחוב והשטח.
כל זאת עשו תוך הקפדה על העקרונות הבאים:

א'- חופש הגישה: על הכלב לנוע וליצור אינטראקציה ראשונית וחיובית בחופשיות ומרצונו. אין למשוך, לדחוף או להרים על הידיים את הכלב פיסית. על האובייקט להיות סטטי או נע לכיוון המנוגד לגור.

ב'- מרחק אדישות: בהתבסס על חוקי אדיגר (ראו ערך "חוקי אדיגר") אשר קבע שלכל בעל חיים תחום אדישות, חשדנות, בריחה ותקיפה ביחס לגורם מסויים, עליכם לשאוף להציב את הגור בקצה תחום האדישות שלו - במרחק בו הגור מבחין בגירוי אך אינו נסוג או נובח\מגרגר ומשם לגרום לו להתקרב בכוחות עצמו ומרצונו תוך שימוש בצ'ופר. כלומר, נסו לקרב את הגור אל אובייקט החשיפה (הגורם שאנו רוצים לחשוף אותו אליו) תוך מתן צ'ופר בכל פעם שהוא מתקרב עוד כמה צעדים.

ג'- החלפה לדחף הרצוי: כל יצר הוא רדום וכשהוא בא לידי ביטוי, הוא נקרא דחף. ישנם דחפים שלא יכולים להתקיים במקביל בצורה מלאה. דוגמא טובה לכך הם דחף הבריחה (המנעות) ודחף הצייד או דחף האכילה. כלומר כשאתם גורמים לכלבכם לאכול או לרדוף אחרי כדור הוא לא יעסוק בבריחה והימנעות לפחות לא כשם שהיה עושה ללא כדור או מזון. לכן לפני שאנחנו מציגים את אובייקט החשיפה כדאי "להחליף" ליצר הרצוי- לגרות את הכלב עם המזון או הכדור.
כעיקרון, כאשר נוצר שיפור בהתנהגות הרצויה אנו מצ'פרים.

ד'- הנדס הצלחה ותגמל עליה: הגור לא חייב להסתער לזרועות שואב האבק השואג ולרבוץ עליו בפעם הראשונה או השנייה בה הוא פוגש בו. גם משחק בכדור בסמוך אליו יעשה את העבודה... (כדור, פפירול, מזון וכ"ו). רעשים יש להגביר בהדרגה ובהחלט כדאי להשתמש בהקלטות.
התקרבות ספירלית אל האובייקט תהיה הדרגתית ולא פרונטלית ופתאומית. התקדמות אל עבר האובייקט שעשוי להיתפס כבעייתי צריכה להיעשות בצורה ספירלית (מעגלית) ולא ישירה. הסיבה לכך היא שכשהגור נע אל עבר האובייקט בקו ישר האובייקט הופך למרכז תשומת הלב של הגור והגור שוקל האם הוא מהווה איום או טרף. אך כשהגור נע במעגלים הולכים וקטנים סביב האוביי
 
המשך

ד'- הנדס הצלחה ותגמל עליה: הגור לא חייב להסתער לזרועות שואב האבק השואג ולרבוץ עליו בפעם הראשונה או השנייה בה הוא פוגש בו. גם משחק בכדור בסמוך אליו יעשה את העבודה... (כדור, פפירול, מזון וכ"ו). רעשים יש להגביר בהדרגה ובהחלט כדאי להשתמש בהקלטות.
התקרבות ספירלית אל האובייקט תהיה הדרגתית ולא פרונטלית ופתאומית. התקדמות אל עבר האובייקט שעשוי להיתפס כבעייתי צריכה להיעשות בצורה ספירלית (מעגלית) ולא ישירה. הסיבה לכך היא שכשהגור נע אל עבר האובייקט בקו ישר האובייקט הופך למרכז תשומת הלב של הגור והגור שוקל האם הוא מהווה איום או טרף. אך כשהגור נע במעגלים הולכים וקטנים סביב האובייקט בעקבות משחק או צ'ופר הוא מתקרב אל האובייקט מבלי לתהות יותר מדי על קנקנו והצ'ופר הוא שהופך להיות מרכז העניינים. גם אינטנסיביות הגירוי צריכה להתגבר בדרגה – לדוגמא, לפני שאתה לוקח גור לשוק הומה אדם עליו להפגין ביטחון מלא עם שניים שלושה אנשים זרים סטטיים וגם בתנועה, שקטים וגם קולניים. דוגמה נוספת - הכר לכלבך ארנב, ורק אחר כך חנות חיות, פינת חי וספארי וכן הלאה... קולות ורעשים יש להגביר בהדרגה.

4. התנהגות רצויה: הקפידו שהגור מגיב בצורה רצויה אל הגירוי (ידידותיות\אדישות) ולא בתוקפנות או פחדנות. אם תקפיד על הכללים המוזכרים לעיל סביר שלא תיתקל בהתנהגות כזאת אך במידה וכן ונתקלתבתוקפנות שאינה מבוססת על פחד, גער בגור ונתק אותו מהגורם מיידית. את הגור אוחזים בידיים ומרימים אותו במהירות מהרצפה. הניתוק המהיר מהרצפה ביחד עם געירה בקול עמוק יעשו את העבודה עם רוב הגורים. אולם אין לחבק את הכלב במקרה הזה וכל כפותיו צריכות להיות מונחות באוויר. אפשרויות נוספות הן לתקן אותו באמצעות משיכה מהירה בקולר או ניעור קל בעור העורף. חשוב שכל פעולות התיקון הללו ילוו בגערות רמות (בטון אסרטיבי ולא "צעקני" כדי שלא נפחיד את הגור).
במידה וההתנהגות היא מבוססת פחד והגור לא מתעניין בצ'ופר מספיק בכדי להתקרב אל האובייקט, הסר את הצ'ופר וחלוף על פני האובייקט בקצב קבוע ומהיר מבלי להתייחס אליו בכל חשיבות.
המשך להחזיק את קצה הרצועה ותוליך את הכלב כפי שעשית כל הטיול. לאחר מקרה כזה המתן פרק זמן בין שתי דקות ליומיים וחזור אחורה אל שלב א' ואל קצה תחום האדישות. את זמן ההשהיה שבמהלך הזמן הזה נצל להעלאת הגור את הדחף לגורם החיובי. כלומר – נענוע מהיר בכדור על חוט בתוספת רעש נשיפה, נפנוף בפפירול, הצמדת צ'ופר לאף הכלב והרמת הצ'ופר באוויר יחזקו ברוב המקרים את הדחף המניע את הכלב להשיג את הצ'ופר ויגרמו לו לריכוז מחודש בפרס ולא באובייקט.

5<i>. </i>התייחסות למערכת החיסונית של הגור: קחו בחשבון את המערכת החיסונית החלשה יחסית של הגור שעדיין לא קיבל את כל חיסוניו. הקפד שהגור לא בא במגע עם צרכים של בעלי חיים וכלבים לא מחוסנים ומשוטטים, אבל הזהר שלא תגרום לגור לפחד מהם בגלל עקשנותך להימנע מהם. סעיף זה בעייתי מעט ולכן אני מוסיף בסוף מאמר זה את הערותיה של הווטרינרית ד"ר קליר ברקאי.


6. הדרגתיות וסבלנות: אף פעם על תעייפו מדי את הגור או תמאיסו עליו את הצ'ופר. כשאתה משיג התקדמות בדרך כלל זה הזמן לחזור הביתה. ההתקדמות תמיד תהיה הדרגתית וסבלנית. אל תיחפזו כדי לא לשבש את התהליך ולגרום נזק.

7. יציאה לשטח: עכשיו אחרי שהגור התרגל לגורמים בסיסיים בסביבת מגוריו, אנו יכולים להתחיל להוציא אותו לפגוש שטחים חדשים תוך הקפדה על העקרונות המפורטים לעיל ועל הדרגתיות, הדרגתיות, הדרגתיות!!!
חשוב לחשוף את הכלב לסביבה זרה לפני שאנו חושפים אותו לגורמים זרים בסביבה זרה. לדוגמא לפני שאני לוקח גור לגן שעשועים הומה ילדים משתוללים אני מביא אליו הביתה ילד או שניים ומוודא שהוא חש בטוח ומתנהג איתם כראוי. רק אחר כך אני מוציא אותו בבוקר לגן שעשועים ריק ומוודא שהוא מפגין בטחון בגן שעשועים על כל מתקניו וברזיותיו... בצהריים למחרת אני חוזר לגן כשהוא מכיל מספר ילדים ומציב את הכלב בשוליו ומעודד אותו להתקרב לקהל וכן הלאה...

ולסיום,
רשימת אובייקטים המומלצים לחשיפה:
בני אדם, מכל הסוגים, הגילים, הצבעים, והמינים, והתלבושות
כלבים, " ; ; ; ; "
בעלי חיים שונים.
מדרגות
מדרגות נעות
מעליות
כלים חשמליים
רעשים במיוחד קולות נפץ
כלי רכב
מקומות הומי אדם
ים,
מקורות מים שונים,
קליניקה של וטרינר בלי בדיקה
בדיקה על ידי וטרינר
וכל דבר העולה על דמיונכם.


זכרו: הגורות של כלבכם לעולם לא תחזור והיא חוויה מיוחדת במינה. הקפידו שתהיה גם חוויה מהנה עבורכם ועבור כלבכם.

בהצלחה
ספי.ס
[email protected]

מאלף כלבים ומרצה לאילוף כלבים בבית דגן.



דברי הווטרינרית ד"ר קלר ברקאי לגבי תהליך חשיפה בטוח מבחינה בריאותית:

כדי להוסיף ולחדד את הפן הבריאותי המטריד הקשור לחשיפה יש לחזור ולציין מספר דברים:
ישנו פרדוקס בין חלון ההזדמנויות שהוא בעצם חלון הזדמנויות אל חזור, אשר אם לא נעשה בו את תהליך החשיפה כנדרש לא נוכל לשחזר מוכנות חושית וחווייתית של הכלב לצורכי למידה למשך כל חייו. מצד שני התקופה הזו עד גיל 14 שבועות חופפת כמעט לחלוטין לתקופה של החיסונים שבמהלכה הגור עדיין אינו נחשב מחוסן ויכול להדבק במחלות קטלניות ומפחידות כמו פרוו וירוס או כלבלבת.
ישנם הרבה בעלי כלבים הפותרים את הבעיה בכך שהכלב אינו יוצא החוצה ואינו נחשף עד תום החיסונים והם אומרים אחר כך כשיהיה בטוח יש זמן לחשוף אותו. אבל זו טעות! תקופת החשיפה היא תקופה קריטית בכך שאם הכלב לא נחשף לסביבה בתקופה זו יותר לא נוכל לשחזר את סוג ואיכות החשיפה ויכולות להיות הפרעות התנהגותיות שונות הבאות לידי ביטוי בעיקר בפחדנות.
לכן צריך לדעת כיצד נדבקים במחלות קטלניות להזהר מזה ויחד עם זאת לעשות עבודת חשיפה טובה ויסודית.
דרכי ההדבקה במחלות הקטלניות הן במגע ישיר עם כלב נגוע או נשא או במגע עם הפרשות כמו ליחה או צואה. שתן אינו מדבק. עלינו לקבוע כי במהלך הטיולים הכלב שלנו אינו מתרועע עם כל הכלבים האחרים בשכונה וכי אנחנו לא לוקחים אותו לטיול בפארקים כל עוד לא סיים את חיסוניו. יחד עם זאת עליו לפגוש כלב או שניים אחרים ולכן נבחר מראש כלב שאינו חשוף למקורות הדבקה רבים (אינו הולך לכל הפארקים בשכונה) וכלב בעל מזג נוח כדי שהמפגשים לא יהיו מאיימים אלא נעימים ועם כלב או כלבים אלה הגור שלנו יוכל לשחק. במהלך הטיולים שלנו נקפיד להיות קשובים לכלב כדי למנוע ממנו הרחה של צואה של כלבים אחרים.
בהצלחה, בברכה,
ד"ר קלר ברקאי
 

EmanuMan

New member
ואוו קודם כל תודה על המאמרים המרתקים האלה!

ואוו קודם כל תודה על המאמרים המרתקים האלה!
קראתי הכל בעיון רב, אך שוב, עקב חוסר הניסיון עולה בי עדיין השאלה - אם אעבוד עם הגור על הסוציאליזציה במהלך הערב כאשר אני חוזר מהעבודה זה יהיה מספיק טוב?
ובנוגע לצרכים - אם אתחום את הגור בעזרת תוחם מיוחד ואפזר לו עיתונים זה יהיה תקין?

בקיצור, בהתחשב בתנאים שאני מציג - הם זה ריאלי להביא גור בן שמונה שבועות, לעבוד איתו על סוציאליזציה מידי ערב אחרי העבודה ומהלך היום לתחום אותו ולדאוג לזה שלפחות פעם אחת במהלך היום יחליפו לו את העיתונים עם הצרכים עד שאחזור מהעבודה?
 
זה אפשרי אבל צריך להתכונן לזה

גולדן זה כלב גדול, והגזע הזה, כמו הלברדורים, צריך להוציא המון מרץ, אחרת הוא יפנה את המרץ שלו (ותאמין לי יש לו המון מרץ) לעשית נזקים בבית. הגולדנים והלברדורים מתבגרים לאט, קח בחשבון שהם נשארים גורים עד גיל שנתיים ולפעמים אפילו יותר מזה. לגולדן יש פרווה ארוכה והוא צריך הברשות לפחות פעמים או 3 בשבוע (ואם הוא שוחה אז אפילו יותר). זה אומר שבבוקר לפני העבודה תצטרך לתת לכלב טיול ארוך ומוציא מרץ - ריצה בפארק או שחיה זה מצויין... בערב כשתחזור גם תצטרך לתת לו המון תשומי כי הוא היה לבד כל היום... להגיד לך שזה אידיאלי? זה לא... אפשרי? אולי כן.
אני אימצתי לפני 8 שנים, לברדורית שהיתה בת 4, והייתה עדיין מאוד ספורטיבית ומלאת מרץ, אבל הייתה צריכה פחות השקעה... אחרי לכתה (בגיל 12) לקחנו גור (בן 10 שבועות, עכשיו הוא בן 15 חודשים) והוא עושה לנו בית ספר. אני מוציאה אותו בבוקר לפארק לשעה, לפני שאני הולכת לעבודה, זה פארק שאפשר לשחרר בו את הכלבים מהרצועה והוא פוגש חברים ומשחק איתם, בעלי עובד רוב הזמן מהבית ומוציא אותו לטיול ארוך בצהריים, הבן מוציא אותו אחרי הצהרים, ובלילה אנחנו מוציאים אותו לעוד טיול ארוך. מעבר לזה הכלב שלי עם שיער ארוך (Old English Sheepdog) ודורש הברשה יומיומית...
אם תוכל להשקיע בכלב את מה שהוא צריך אז יופי, אבל קח בחשבון שכלב דורש די הרבה טיפול ושיגרת הבוקר והערב שלך תצטרך להשתנות. כל כלב דורש טיפול, אבל גור בן 8 שבועות זה ממש תינוק והוא צריך הרבה יותר טיפול בשביל שלא יפתח בעיות התנהגות...אם אתה מוכן לזה אז בסדר, אני במקומך הייתי לוקחת כלב צעיר אבל בוגר שכבר לא צריך טיפול צמוד כמו גור.
 

EmanuMan

New member
הבנתי, תודה על העצה.

הבנתי, תודה על העצה.
במידה ואבחר באמת לקחת כלב צעיר שהוא לא גור - הרי כמעט אין סיכוי שאותו כלב עבר את תהליך הסוציאליזציה כמו שצריך, והרי אמרו שמה שלא הוטמע בזמנו כנראה כבר לא יוטמע אף פעם.
&nbsp
מה הפתרון במצבים כאלה?
 
לאו דווקא

אנחנו אימצנו את הכלבה שלנו מזוג שלקח אותה בתור גורה כשהם התחתנו. הם אהבו אותה כמו תינוקת ועשו לה חשיפה מצויינת (הדבר היחיד שהם לא חשפו אותה אליו, היה סוסים ואני לא אשכח את הפעם שבה נתקלנו ברוכב עם סוס, בזמן טיול כשהיא הייתה משוחררת מהרצועה
זה לא היה נעים) אבל בגדול היא היתה ממש רגועה וידידותית כמעט בכל מצב. הסיפור אצלם היה סיפור שקורה די הרבה לצערי, וותיקי הפורום מכירים המון סיפורים כאלה, נולדו להם שתי בנות, הבעל עבד קשה ולא היה לו זמן לכלבה, האשה הייתה עסוקה עם שתי קטנטנות וגם לה לא היה זמן וסבלנות אליה, והכלבה סבלה. כשקיבלנו אותה היא הייתה שמנה מאוד (סבלה מאוביסיטי) עם רצועות מתוחות בכל הרגליים, כי הוא לקח אותה לריצה יום לפני שהם מסרו לנו אותה, והיא לא הייתה בכושר וככה נמתחו הרצועות... לשמחתי אימצנו אותה והיו לה איתנו 8 שנים נפלאות. לברדור וגולדן זה כלבים שצריכים הרבה פעילות גופנית, הם מתים על טיולים, אתם ספורטיבים?









 

EmanuMan

New member
אהה אוקיי

ואיך מגיעים לאנשים כאלה חחחחחח? פשוט הולכים לכלבייה? או שחיפשתם אנשים שמוכרים כלב בוגר?
וכן, אני בא מרקע מאוד ספורטיבי שקצת זנחתי בגלל המשרה החדשה - אבל אנחנו חד משמעית ספורטיבים.
&nbsp
תמונות מהממות, כלבה חמודה מאוד הייתה לכם! :))
ושוב, אני מאוד מאוד מודה לך על העזרה ועל הזמן - זה לא מובן מעליו בכלל!
 
הסיפור שלנו קצת יותר מורכב

במקרה שלנו המשפחה עברה עם הכלבה לגור בארה"ב, וכאן הם לא הצליחו לשכור דירה שבה הרשו להם לגדל את הכלבה (אפשר למצא דירות להשכרה שמרשות כלבים קטנים אבל עם כלבה גדולה זה כבר היה יותר מסובך)... בגלל שבין כה וכה לא היה להם זמן וסבלנות אליה, ובמזג האויר של צפון אמריקה, כשצריך לצאת לטייל עם הכלב גם כשבחוץ שלג וקרח, הם התייאשו לגמרי. הם פרסמו הודעה כאן בפורום בתפוז, אנחנו בדיוק רצינו כלבה אז זה היה בינגו.

אבל באופן כללי, כן, ללכת לכלביה זה רעיון טוב... יש הרבה משפחות שלוקחות גורים ואחר כך מכל מיני סיבות מוסרות את הכלב. בהרבה מקרים אין קשר בין המסירה ובעיות התנהגות של הכלב אלא פשוט בגלל שאנשים עוברים תחנות בחיים ולפעמים מה שהתאים קודם לא מתאים עכשיו... תבדוק בעמותות, יש שם כלבים שיכולים להתאים לכם... המתנדבים מכירים את הכלבים והם יכלו להתאים לכם את הכלב שיהיה טוב בשבילכם. גולדן רטריבר ולברדורים זה גזעים די נפוצים כך שלא תהיה לכם בעיה למצא כזה כלב בכלביה.

בהצלחה
 

KallaGLP

New member
יש עמותות שעובדות בשיטה של אומנה.

כלומר הכלבים נמצאים אצל אנשים בבית, מקבלים חינוך וטיפול נאות ואפשר לדעת מראש איזה אופי יש לכלב, כך שיתאים לצרכיך.
במקומך בשום אופן לא הייתי לוקחת גור. הוא לא יזכה למספיק תשומת לב וזה כשלעצמו עלול לגרום להיווצרות של בעיות התנהגות.
 

EmanuMan

New member
אוקיי אז אתחיל בחיפושים :)

תודה רבה לכם כל העזרה, אתחיל לחפש ;)
 
למעלה