עוד מעט תיהיה חברה לכלבה שלי

עוד מעט תיהיה חברה לכלבה שלי

שלומלום והב הב לכולם עוד 3 חודשים יהיה יצור חדש בבית ;-) בנוגע לכלבה שלי, היא מתוקה, שקטה, אוהבת חברים וכל סוגיי הכלבים, מאשרת באהבה כל אחד שנכנס הביתה, כולל גנבים ופורצים חחחחח היא נובחת רק עם יש בעיקר הכלבים הגדולים והמאיימים. בנוסף, היא מאד אוהבת ילדים קטנים, אני משערת בגלל שהיא הביאה ילדים משלה, היא אוהבת את כולם. והשאלה: אני צריכה לעשות הכנות בבית שיהיה מישהי חדשה בבית? איך אני יכולה לגרום שלא תקנא הרבה? לחשוב על זה שחלק מהצומי יעבור למישהו אחר.... היא בדרך כלל ישנה איתנו בעיקר בחורף, אבל ברגע שאני אומרת לך לישון במיטה שלה היא מקשיבה ובאמת ילדה טובה. אשמח להצעות... תודה רבה
 
תלוי בת כמה הכלבה הותיקה ובן כמה היצור החדש

לנו הייתה כלבה זקנה, אבל חשבנו שכוחה עוד במותניה, הבאנו גור חדש כי קיווינו שהוא יפעיל אותה ויעזור לשמור על נעוריה. בדיעבד זאת הייתה טעות כי הכלבה הייתה כבר זקנה מידי (12) והגור היה פעיל מידי והוא די שיגע אותה. הפתרון שלנו היה שערי תינוקות, הזקנה הייתה משוחררת בכל הבית והגור היה תחום לאיזור פינת האוכל והמטבח.
מה שאנחנו עשינו זה שהפגשנו אותם מחוץ לבית ועשינו איתם טיול ראשון די ארוך ואז הכנסנו אותם יחד הביתה וכך הוא לא נכנס לטרטוריה שלה אלא הם נכנסו יחד.
הפרדנו את עמדות האוכל והמים לשני מקומות נפרדים בבית, בשביל שנוכל לדעת כמה כל אחד מהם אוכל ושותה, במקרה שלנו זה היה קל כי הגור היה תחום כך שהוא קיבל אוכל בתוך איזור התיחום והזקנה קיבלה את האוכל מחוץ לאיזור הזה.
במקרה שלנו, בגלל שהיה מדובר על שני כלבים גדולים בעלי קצב מאוד שונה אחד מהשני, נאלצנו לטייל איתם אחד על אחד, כלומר או שיצאנו שני אנשים לטיול עם שני הכלבים או שאחד מאיתנו הוציא אותם אחד אחר השני.
לגבי השינה איתכם, אז לדעתי חשוב לא לשנות לכלבה הותיקה את ההרגלים באופן פתאומי כשהכלב החדש מגיע, במקרה שלנו הכלבה הזקנה נהגה לישון על השטיח בחדר של הבן הצעיר והיא המשיכה לישון שם גם כשהגור הגיע... בכל מקרה אם את לא רוצה לישון עם שני הכלבים, אז עכשיו זה הזמן להרגיל את הכלבה הותיקה לא לישון איתכם בשביל שזה לא יתפרש כאילו היא "גורשה מהמיטה" הגלל הכלב החדש.


בתמונות למטה תוכלי לראות שערים בסיגנון של מה שיש לנו בבית





 
רגע רגע רגע...בוא נסדר את העיניים..

דבר ראשון, תודה. אבל... נתחיל מחדש. אני לא מדברת על כלב. אני עצמי בהריון, ויהיה ילד חדש בבית, לא כלב חדש דבר שני, הכלבה שלי בת ארבע, כבר 3 שנים אצליינו בבית. :)
 
פיספסתי אותך לגמרי


אז קודם כל מזל טוב


בכמה חודשים הראשונים אין לדעתי מה לדאוג, התינק די נייח ולא זז הרבה ולא מציק... כשהתינוקת תתחיל לזחול זה יהיה יותר מאתגר.

בגדול, כמו שכולם אמרו, זה הכי כייף לגדל חיות ותינוקות יחד - תצלמו המון, אלא התמונות הכי יפות.

הכי חשוב זה לא לעזוב אותם אף פעם לבד בלי השגחה, גם הכלב וגם התינוק זה יצורים בלתי צפויים אז תמיד להשגיח... וכן, הייתי קונה שער בטיחות לתינוקות למקרים שבהם תרצי להפריד בינהם.... זה יהיה שימושי.

בהצלחה
 

שירן ל11

New member
הכלבה לא ''הביאה ילדים משלה'', היא המליטה בעל כורחה

והגורים נמסרו/ נמכרו. מומלץ לעקר אם היא עדיין לא מעוקרת למען בריאותה.
 
אני חושבת שאתם יוצאים מהנושא

הכלבה היא אחריי , התעללו בה, מצאו אותה ברחוב אחריי לידה, גנבו לה את הגורים, אנחנו תיפלנו בה, עקרנו אותה, ומאז 3 שנים איתנו. והשאלה שלי בכללי איך כלב מגיב עם ילד חדש בבית ?!
 
קודם כל מזל טוב :)

אין ספק שאתם בטח מתרגשים לקראת מה שיבוא ובצדק :)
אני יכולה להגיד לך מנסיון (גם כילדה וגם כאמא) שאין כיף גדול מלגדל כלב וילד ביחד זו פשוט מערכת יחסים כל כך מיוחדת שפשוט תורמת המון לשניים.
אז מזל טוב ... בהחלט את עושה נכון שאת מתייעצת לגבי התנהגות הכלבה ומתחשבת ברגשותיה.
אני ממליצה לך לקרוא את המאמר הבא שלנו בנושא - וככל שיהיו לך שאלות נוספות אני פה :)

קישור למאמר

מיכל כהן
מבט הכלב - המרכז להתנהגות כלבים
מאלפת ומומחית להתנהגות כלבים
לקבלת מדריך חינם לבעלי כלבים היכנסו לקישור

מייל: [email protected]
אתר: http://mabatakelev.com/
פייסבוק: https://www.facebook.com/mabatakelev.School/0
 
כמה לינקים

מתוך חיי כלב:
http://www.dogslife.org.il/293-2/1701-2

תינוק חדש בבית – איך להכין את הכלב
מאת גל כתב
האם אתם מצפים לתינוק חדש בבית? אם כן המאמר הזה נכתב עבורכם.
כמה התרגשות נלווית לציפיה להולדת תינוק חדש. שמחה גדולה מהולה בדאגות ובהתארגנות לקראת השינוי שעומד להגיע ואף אחד מכם לא יודע לאשורו מה יביא איתו.
לצערנו, אנו נתקלים בהרבה הודעות של בעלי כלבים המצפים להתרחבות המשפחה ובמקביל מבקשים למסור את כלבם. מה בדיוק הסיבה איננו יודעים. החל מפחד שהכלב יפגע ברך הנולד, דרך חוסר פניות לטפל פיזית בכלב או חוסר פניות רגשית להכיל את צרכיו.
במאמר הזה ינסה המאלף גל כתב להפיג חששות אלה, ולתת טיפים איך להערך מראש על מנת שכולכם תעברו את תקופת ההסתגלות בשלום ובשלווה יחסית של בני האנוש והולכי על ארבע כאחד.
[תינוק בעגלה וכלב] כמו אצלכם, גם הכלב מרגיש בתכונה בבית לקראת השינוי הגדול, וגם אצלו עשויים להתעורר מגוון רגשות. רגשות של כלבים מקבילים לרגשות הראשוניים של ילדים. לכן דברים חדשים ולא מוכרים יכולים ליצור פחד או אפילו חרדה. אחד הביטויים לפחד וחרדה היא תוקפנות. כל כלב הוא נשכן בפוטנציה, משום שזה הכלי שנתן לו הטבע להתמודדות עם מצבים חדשים ומאיימים. עם הידיעה הזו, אנו ניגשים במשנה זהירות לטיפול בנושא תינוק חדש בבית.
אתם מגדלים כלב, מכירים אותו במגוון מצבים ותגובות. אף על פי כן, אין ערובה לגבי תגובתו לנוכחות התינוק החדש בבית. חשוב לא להשליך מהאינטראקציה החברתית שיש לנו עם הכלב/ה שלנו ליחסים שיהיו לו עם התינוק. חשיפה מוקדמת היא המענה העיקרי למפגש המרגש והחשוב הזה.
בתקופה שלפני הגעת התינוק, חשוב לקחת את כלבנו ולהתרשם מתגובותיו והתנהגותו ליד עגלות עם תינוקות, להשתדל שיהיו בין התינוקות גם כאלה שבוכים (בכי הוא קול גבוה שלפעמים מעורר תגובה אצל הכלב), אמהות מניקות, תינוקות שמניפים גפיים, מתחילים לזחול וגם פעוטות בתחילת הליכה שמדדים ומועדים. אם יש לכם הזדמנויות קחו תינוקות על הידיים שלכם בנוכחותו, דברו אליו והראו לכלב את התינוק. כל תגובה חריגה, שונה, לא אופיינית מצד הכלב, מחייבת התייחסות מכם, על מנת למנוע התנהגות בעייתית וסבל עתידי לכלב ולכם, תוכלו מראש להצטייד בהרבה חטיפים, ומרגע שהכלב נחשף לתינוקות לתת לו מהם על מנת שיקשר תינוקות עם הרעפת טוב. ליטופים, מילות חיבה או משחק- תלוי מה כלבכם מעדיף. חשוב שהמפגש יהיה חיובי ונעים לכל אורכו.
עבור כלבכם, כל מרכיב יכול להוות שינוי ובעקבות זאת טריגר להתנהגות לא אופיינית. לדוגמא: כלב, חברותי על פי רוב ביחסו לכלבים אחרים שאף פעם לא פגש כלבים עם אף פחוס יכול להתנהג אחרת עם הפחוסים עד שיתרגל. רצוי לבדוק את הכלבים שלנו גם בגני משחקים. איך הם מגיבים לתנועות מהירות וילדים מכל הגילאים. לצעקות וצחוק בשעת משחק, לריצות הנה ושוב וכו’. לטייל עם עגלת תינוק והכלב לכיוון גן משחקים כדי להרגיל את הכלב אל העגלה ואל סביבת גן השעשועים.
בזמן ההריון, לפני הגעת התינוק החדש הביתה, כדאי לבלות עם הכלב במגע וליטופים, לתת לו להריח אותנו, בגוף חלים שינויים פיזיולוגים והורמונליים, יש כלבים שיתייחסו ויש שלא, אך כל הכלבים יבחינו בשינויים הללו.
לאחר הלידה כדאי להביא לכלב חפץ עם ריח של התינוק וליצור הקשר חיובי בעזרת חטיף או משחק שהכלב אוהב. קונג ממולא הוא פתרון טוב הן להעסקת הכלב והן לתיגמולו. את “ההפתעה” שאתם נותנים לכלב, אפשר ממש לעטוף בבגד של התינוק או חיתול בד ששהה בסביבתו. לחשוף בהדרגה ולהרגיל את הכלב לרהיטים ולשאר הציוד שמתלווה לתינוק חדש שמגיע, תמיד עם צ’ופר על מנת ליצור חוויה חיובית.
כאשר התינוק מגיע הביתה, רצוי להכיר לכלב את התינוק מחוץ לבית, לצ’פר אותו ואחר כך להיכנס יחד פנימה ולהמשיך בתוך הבית עם חטיפים טעימים, ליטופים וחיזוקים מילוליים.
סימני אזהרה:
התרגשות יתרה, שלא נרגעת.
הכלב מסתייג מהתינוק.
חשוב מאד: גם כאשר הכל נראה בסדר, אין להשאיר את התינוק ללא השגחה ליד הכלבים שלכם עד שעוברת תקופת הסתגלות ארוכה דיה שכוללת צפיה בהם ובאינטראקציה ביניהם.
רק כשאתם בטוחים שבכל רגע בו הכלב עמוס מדי הוא יכול ויודע לצאת מהסיטואציה ולהתרחק למקום שקט להרגע בו, ניתן להשאירם לפרקי זמן קצרים ללא השגחה צמודה.
ללוות את שלבי התפתחות התינוק ולתווך אותם לכלב. למשל עם תחילת זחילה על שש להרגיל את הכלב למגע פתאומי, האחזות בפרווה, נפילות לא צפויות.
בכל שינוי אצל הכלב, מומלץ לפנות למאלף מקצועי על מנת להעריך מה הדרך הנכונה ביותר להגיב כדי למנוע נזק וטעויות.
תפקידנו ללמד את ילדינו איך להתנהל עם כלב בבית. עלינו לזכור שגם לכלב דרושה פרטיות והתחשבות בצרכיו הבסיסיים כמו הימנעות ממגע מוגבר, מרעשים או מחברת אנשים מרובים. לכן כחלק מהערכות להגעת תינוק חדש עלינו לדאוג שלכלב יש אכן פינה שקטה ומוגנת לסגת אליה כשעודף הגרויים מכביד עליו.
אנו ממליצים מאד לבדוק מי יכול לעזור לנו טכנית עם הכלב בתקופה שלאחר הלידה. להכין מראש רשימת אנשים פוטנציאליים אם יש צורך לעזור בהוצאה לטיול, לביקור אצל הוטרינר או “סתם” לתת תשומת לב. כדאי לברר אם יש באזורכם דווגווקר –מוציא כלבים, מומלץ לערוך הכרות מוקדמת לכלב עם מי שעשוי לקחת חלק בטיפול בו. בנוסף, כדאי שיהיה במקום זמין טלפון של חנות לצרכי חיות מחמד שמקיימת שרות משלוחים על מנת להקל בקניית מזון, חטיפים או כל דבר אחר.
לידת תינוק אינה סיבה למסור את כלבנו האהוב. נהפוך הוא. זו הזדמנות פז ללמוד עוד על חברינו שעל ארבע, על יכולותיהם המופלאות להעניק אהבה ונאמנות, על יכולתם ללמוד ולהתאים את עצמם אלינו אם אנחנו מאפשרים להם. גידול ילדים בנוכחות כלבים הוכח מחקרית כבריא יותר למערכת החיסון שלהם, בריא נפשית ותומך גם לבעלי צרכים מיוחדים.
מתוך כל הסיבות הללו ועוד רבות אחרות שהן פרטיות וייחודיות לכל בית ולכל משפחה שמגדלת כלב, אנו ממליצים למרות העומס התקופתי שנוצר אחרי הולדת תינוק, להערך מראש ולגדל באהבה, יחד את הכלב והילדים שלנו.
בברכה, גל כתב וצוות אתר חיי כלב.
גל כתב
מנהל מרכז ‘לאהוב אותם עם כל הלב’,
 
לינק למאמר של המרכז הרפואי לחיות

http://www.animal-hospital.co.il/dog-treatment/כלבים-ותינוקות/

כיצד להפגיש בין כלבכם לבין תינוק?
כלבים ותינוקות
דני ויפעת מצפים לתינוק חדש, ובבית כבר יש להם "אחד": זוהי ג'סי הכלבה – ויימרנרית בת 3 שנים – מעוקרת…
ג'סי מאוד קשורה לדני ויפעת. לפעמים היא נדחקת ביניהם לבין האורחים המתקרבים אליהם יותר מדי.
מכיוון שהיא מקנאה באורחים יפעת מודאגת כיצד תגיב לתינוק.
התנהגות רוב הכלבים היא התנהגות חברתית במבנה של להקה.
בתוך להקה יש רק 2 פרטים דומיננטיים.
הם היחידים שמזדווגים ומעמידים צאצאים ושאר חברי הלהקה עוזרים בטיפול באם ובגורים. נקבות נחותות בלהקה עשויות אף לשמש כשמרטפיות לגורים. כלבי בית הגדלים כחיות מחמד לרוב רואים בנו כחלק מן הלהקה וכפרטים דומיננטיים בלהקה.
על כלבים ותינוקות
באופן אידיאלי הכלבה תיראה בתינוק החדש כבן אנוש צעיר שעליו יש לגונן בפני זרים ולא "לקנא" בו ממש כמו גורי הכלבה הדומיננטית בלהקה. עם זאת יתכן מצב קיצוני בו הכלבה לא תזהה את התינוק כבן אנוש כיוון שאינו מריח ככזה, אינו נראה או נשמע כבן אדם ועלול לסמן את העולל הרך כטרף….
רוב הכלבים מגלים סקרנות כאשר רואים תינוק. בייחוד אם לא מכירים את ה"דבר" המוזר הזה ולפיכך יש לנקוט באמצעי זהירות כאשר הכלב בודק ומרחרח תינוק זר אצל חברים או מכרים. רוב הכלבים מסתגלים במהירות ובקלות לנוכחותו של התינוק החדש. עם זאת מכיוון שהתוצאות של בעיה עלולות להיות חמורות, יהיה זה נבון לנקוט בתחילה בכל אמצעי הזהירות, אפילו אם הכלב פגש כבר בעבר תינוקות ואינכם חוששים.
תינוק אף עלול להיפגע מניסיונות הכלב לשחק עימו או לבדוק אותו. כלב פעלתן ונמרץ במיוחד אף עלול להפילו , למשל, כאשר הוא רץ סביב הבעלים או קופץ עליו משמחה. כל כלב עם היסטוריה של תוקפנות כלפי אנשים חייב בתשומת לב וזהירות מיוחדת. כלב אשר אגרסיבי כלפי אורחים, הדוור או אפילו כלבים אחרים עלול לפגוע בתינוק אם בטעות הוא נכנס בינו לכלב אחר או אובייקט אחר לתוקפנותו. במיוחד יש להיזהר בכלבים מגזעים אשר ידועים כנוטים להתנהגות טורפת או ספציפיים אשר נוטים לצוד חיות קטנות ו/או נחשפו מעט מאוד אם בכלל לתינוקות.
גם כלבים אשר מגלים אגרסיה כאשר מתקרבים לעצם המשחק החביבה שלהם או לקערת האוכל נכללים בקבוצה זאת.
בשלב זה נדגיש כי אין דומה ניסיון של הכלב עם ילדים קטנים לניסיונו עם תינוקות. אם הכלב משחק בידידות מושלמת עם ילדים אין לצפות בוודאות את התנהגותו עם תינוקות. ילדים לרוב נתפשים כאנשים קטנים, מה שלא נכון לגבי תינוקות. עם כל זאת יש לזכור כי הסיכוי לכך שהכלב יפגע בתינוק הוא נמוך מאוד אם לשפוט לפי מספר המקרים הזעום של תקיפת תינוקות על ידי כלב הבית לעומת מספר מקרי התמותה ממחלות, חנק, תאונות דרכים, מכות חשמל וכו'….
האינטרקציה בין כלבים שלהם אין ניסיון עם תינוקות לבין תינוק חדש חייבת להיבחן היטב למשך תקופה ארוכה יחסית. כבעל הכלב עליך להשגיח על הכלב ולוודא כי הכלב אינו מתעניין בתינוק או חברותי לחלוטין כלפיו. קשה לומר מתי ניתן להפסיק את המעקב הצמוד הזה אך עדיף להיות זהיר מידי מאשר להרפות מוקדם מידי.
כדי שהכלב ילמד כי התינוק הוא חלק מן המשפחה יש להציג אותו לכלב באופן הדרגתי ומבוקר.
הכלב גם צריך לקשר את האירועים של הצגת התינוק לדברים חיוביים ולא למצבים מלחיצים ולא נעימים.
אם אינך בטוח כיצד יגיב כלב המשפחה לתינוק החדש יתכן שתרצה לאמץ חלק מן הצעדים הבאים:
הכנות אלו מוטב שיחלו מספר חודשים טרם הגיעו של התינוק לביתנו.
אם הכלב אינו יודע לשבת, לבוא, לשכב, או לחדול לפי פקודה- כדאי ללמדו בעזרת מאלף מקצועי, עדיפה הדרכה אישית ותרגול עצמי על השארת הכלב ל"סדרת חינוך". הדבר משול לרכב חזק ומשוכלל אשר ניתן לאדם שלא למד נהיגה. תארו לכם כי הגעתם עם התינוק הביתה והכלב קופץ משמחה ויוצא מגדרו ואינכם יכולים לעצור זאת. המילה "לא" חייבת להיות ברורה היטב. הגישה באילוף חייבת לכלול חיזוקים חיוביים (פירור עוגיה למשל) ולא עונשים, בסופו של דבר נרצה שהכלב לא יבצע פקודות מתוך פחד שייענש אלא מתוך שמחה ואהבה.
ניתן להציג לכלב בובה ולבצע פעולות אשר בד"כ מבצעים עם תינוק כמו לעטפה בשמיכה או לטייל עימה על הידיים ולצפות בהתנהגות הכלב ולשלוט עליו. מכיוון שכלבים מגיבים בעניין רב לקולות חדשים יתן אולי להשמיע לו קולות מוקלטים של תינוק.
אם הכלב מאולף כבר למשמעת בסיסית ויש לנו הזדמנות להציג בפניו תינוקות זרים כדאי לעשות זאת באופן מבוקר וכאשר הכלב בשליטה מלאה.
אם התינוק נולד בבית חולים יש בידנו מספיק זמן לעשות הכנות אחרונות . ניתן להביא לכלב להריח שמיכות או בגדים שהתינוק לבש על מנת לבצע את ההיכרות הראשונית. לא מומלץ להביא טיטולים מלאים, כלבות בטבע מלקקות את הצואה והשתן של הגורים די ביסודיות. כלב עלול ללכת רחוק מאוד כדי לחפש את הטיטולים המלאים באשפה.
התינוק מגיע הביתה:
כאשר האם והתינוק שבים הביתה מומלץ כי האם תברך את הכלב ללא נוכחותו של התינוק. מוטב כי מישהו אחר מבני המשפחה יחזיק בו או אף עדיף שיהיה בחדר אחר כאשר האם מברכת את הכלב לשלום. כך נמנע מצב בו הכלב יקפוץ על האם משמחה ויגרום לנזק לתינוק.
כדאי לתת לזמן לעבור עד אשר רמת ההתרגשות בבית תרד למינימום והכלב נרגע ושב לפינה החביבה עליו. אז כדאי לעשות את המפגש הראשון הפיזי ביניהם.
הורה אחד יחזיק את התינוק בעוד ההורה השני יחזיק את הכלב קשור. אם קיים חשש שהכלב ילקק את התינוק ניתן לשים מחסום לפיו. כעת ניתן להתקרב זה לזה באיטיות צעד אחר צעד ולהמתין בכל שלב. אם הכלב רגוע ואינו קופץ ויוצא מגדרו ניתן אף להגיע למצב בו הכלב מרחרח ממרחק קרוב למדי את התינוק. עדיין לא להגיע למגע פיזי. רק לאחר מספר מפגשים מוצלחים ניתן לתת לכלב ממש להריח את התינוק במגע פיזי. ניתן עדיין להיעזר במחסום לפיו של הכלב ליתר ביטחון.
למשך מספר ימים עדיין לא צריך לתת לכלב גישה חופשית לתינוק ללא השגחה. במיוחד חשוב לשים לב כאשר התינוק בוכה, צורח או מנענע בידיו ורגליו.
התנהגות זו של התינוק עלולה להוביל להתנהגות טריפה של הכלב או להתנהגות משחק. בזמן זה כדאי פשוט לשים את הכלב בחדר אחר או להצמיד אליך את הכלב ולהשאירו במצב "שב" ו"הישאר" במרחק כמה מטרים.
בכל זאת יש כלבים שדורשים יותר תשומת לב ומרגישים כי הם זקוקים ליותר חיבה. כלבים אלו ייהנו מכך שנדבר אליהם דקה או שתיים או אף נשיב אותם וניתן פרס קטן כמו עוגיה או כופתיה החביבה עליהם.
פעולות אלו יתנו לכלב את התחושה כי שהותו עם התינוק היא חוויה חיובית ונעימה.
כהורה טרי אינך צריך/ה לדאוג יתר על המידה מהעובדה שהכלב יזיק לתינוק. ברוב המקרים רוב הכלבים מגיבים יפה ללא כל בעיות וללא תקריות.
טיפ הוטרינר: אם ניתן תשומת לב להתנהגות הכלב ונכין אותו לבואו של התינוק, נוכל למנוע כמעט לחלוטין תקריות. בכל מקרה תמיד אנו חייבים להיות במצב בו נוכל לשלוט על התנהגות הכלב ולהפסיק התנהגות לא רצויה.
 
מאמר ממאקו - גור לכם

http://www.mako.co.il/home-family-babies/education/Article-50fcf78cc505811006.htm

נולד לכם תינוק, אבל זה לא אומר שאתם צריכים לזרוק את הכלב מהבית. איך מכינים את חיית המחמד למציאות החדשה והאם ניתן לצפות מראש את תגובתה לדייר החדש? התשובה: בהחלט
לילי שרצקי אלמליח | mako | פורסם 05/10/08 21:13 | עודכן 18/05/10 08:00

הורים צעירים להקפיד לחלק תשומת לב גם לכלב".
איך קורה בעצם שכלב נזרק מהבית בגלל תינוק חדש?
"אני יכול להבין את זה. הרחבת המשפחה דורשת מבני הזוג התמודדות כפולה; מוטל עליהם עומס רגשי מטורף - הצורך לטפל בתינוק וללמוד להכיר אותו ובמקביל לעזור לכלב לקבל את המציאות החדשה, הוא בהחלט גדול. זה קשה, אבל אפשרי".
האם יש גזעים מסוימים שלא יסתדרו עם תינוק חדש בבית?
"זה יותר עניין של אופי ופחות של גזע. בניגוד לדעה הרווחת, גזעים כמו פיטבול, אמסטף ודומיהם הם לא מסוכנים. הסיבה למוניטין הבעייתי נובעת מכך שיצר התקיפה אכן קיים בהם, ורפלקס ההגנה שלהם פעיל. אולם כל עוד הם מנותבים ומחונכים היטב, אין מקום לדאגה. כלב תוקפן, לצורך העניין, יכול גם להיות פינצ'ר. הסוד הוא בחינוך. לעומת זאת, יש להיזהר מכלבים שמלכתחילה סובלים ממתחים, שמאוד קשורים לבעליהם ועלולים לפתח חרדת נטישה".
כלומר, אפשר לצפות מראש כיצד הכלב יקבל את התינוק החדש?
"בהחלט. כלבים שמריירים על כל הבית כשהבעלים יוצאים, שנובחים כל היום, שנושכים או מלקקים עצמם עד זוב דם - עלולים לגלות רכושנות לבעליהם כאשר תינוק חדש יצטרף למשפחה. גם כלבים תוקפניים שמתנהגים בבית כאילו מדובר בטריטוריה הפרטית שלהם, שעושים בו מה שהם רוצים ונוטים לקפוץ על אנשים או לנשוך, עלולים שלא לחבב את התינוק החדש".
גם כלב בעייתי אפשר לחנך
או קיי, ילדנו, הגענו הביתה עם התינוק החדש. למה חשוב לשים לב בהתנהגותו של הכלב?
"הכלב עלול לראות בתינוק רכוש שלו, משום שהוא מחקה את התנהגות ההורים. לכן, אם רואים שהכלב נוהג לעמוד בפתח החדר של התינוק, מגרגר ולא נותן לזרים לגעת בו - יש לבדוק את הנושא לעומק ולפנות לייעוץ מקצועי".
העניין פתיר?
"תמיד יש תקווה, צריך לתת צ'אנס לתהליך. אם מדובר בכלבים בעייתיים, אילוף יכול להימשך בין שלושה לארבעה חודשים. כדאי מאוד להיוועץ באיש מקצוע שיגיע לראות את הכלב בסביבתו הטבעית, ולא יסתפק בייעוץ טלפוני. יש לשים לב שהוא מדבר על תהליך שלם ולא בא לפתור סימפטום אחד. אפשר, לדוגמא, ללמד כלב שלא להעלות על הספה; כדי לפתור את הבעיה מהשורש חשוב להבין מדוע מלכתחילה הכלב מטפס על הספה. האג'נדה שלי היא שאם מגדירים נכון מטרה, דרך והתמדה - כל טיפול התנהגותי עם כלב יצליח".
לסבלניים ולמתמידים, מסכם עדיקא, אין תמורה גדולה יותר מגידול ילדים בנוכחות בעלי חיים. "מדובר בקשר מהותי וחשוב לילד, במיוחד אם מדובר בבן יחיד. חיים לצד כלב מרגילים אותו לחיי שיתוף ולכך שקיים בבית מישהו שיש להתחשב בו. חוץ מזה, כלב יוצר אמפתיה ורגישות אצל הילד.
"לרוב, זוגות שמוסרים כלב חשים הקלה בהתחלה, אבל היא מתחלפת מהר במחסור עצום. פתאום אין מי שמחכה בבית, מי שמקבל אותם בכשכושי זנב, וכמעט תמיד זוגות כאלה חוזרים לאמץ כלב נוסף".
ולאלה מביניכם שדואגים מהעברת מחלות לתינוק, ד"ר שי פוקס, רופא ילדים, מרגיע: "המחלה הנפוצה ביותר היא רקיציה שעוברת מהפרעושים שנדבקים לכלב, כך שאם הבית נקי מפרעושים והכלב מחוסן - אין כל חשש".
[גור כלב קטן עם תינוק ששוכב על הרצפה] הקשר עם הכלב יעשיר את התינוק ויעודד את התפתחותו | צילום: makoמלונה ביתית? רעיון מעולה
אז איך תרגילו את הכלב לנוכחותו של התינוק? ככה:
1. ברגע שהדבר מתאפשר, קחובגדים שנושאים את ריחו של התינוק, הניחו לכלב להריח אותם ושימו אותם בפינה הקבועה שלו בבית.
2. כאשר אתם מביאים את התינוק הביתה לראשונה, הפגישו בין התינוק לכלב מחוץ לבית, ואל תתרגשו במופגן מהתינוק. החזיקן את הילד מעל לגובה הכלב, כדי שהכלב יבין שמקומו הוא אחרי הילד בסדר עדיפות.
3. דרך נוספת להבהיר את ההיררכיה בבית היא לתת לכלב אוכל רק אחרי שכל בני הבית אכלו.
4. כאשר אתם מאכילים את הילד, הושיבו את הכלב על הרצפה ולטפו אותו עם כף הרגל. כך יקבל תשומת לב וירגיש קירבה לתינוק.
5. כאשר הילד בוכה ואתם רצים אליו, הנטייה הטבעית של הכלב היא לרוץ איתכם. במצב כזה, יש להורות לכלב לחזור למקום שלו ולתת לו חיזוק חיובי על ההתנהגות שלו כמו לטיפה או עצם.
6. הקפידו שלכל אחד בבית יש את המקום והשטח שלו. כן, גם לתינוק. כאשר הילד מתחיל לזחול, וודאו שהוא לא מתקרב לפינה שמוקצית לכלב בבית. אם הכלב הוא תוקפני או דומיננטי מדי, כדאי לתחום את שטח המחייה שלו במלונה ביתית; הדבר נתפס ככליאה, כשההיפך הוא הנכון: הכלב, כמו הזאב, מחפש את המאורה ואת המקום הבטוח שלו, ולראיה - כשכלבים מבוהלים הם לרוב בורחים אל מתחת לשולחן.

7. פעוטות מתעניינים בעיקר באזור השפם והפה של הכלב, דבר שהוא בהחלט לא נעים לכלב ולעיתים אפילו מכאיב. למדו את הפעוט ללטף את הכלב בגב או בבטן.
8. שימו לב לטון הדיבור ולאינטונציה: כשאתם מדברים אל התינוק ומעניקים לו כינויים חמודים, עבור הכלב זה נשמע כמו פידבקים שהוא רגיל לקבל, מה שמעורר אצלו את החשש שקם לו מתחרה.
 
למעלה