אימוץ כלב- הכנה

YAEL2442

New member
אימוץ כלב- הכנה

היי:)
אני מאמצת כלב אבל לפני שאני מכניסה אותו לבית, אני רוצה להיות כמה שיותר מוכנה אליו.
הכלב היה באומנה לתקופה וחזר לפנסיון. תהיה לי עבודה לא קלה על אילוף הכלב אבל ניראה שהוא בסהכ ניתן לאילוף. כמה שאלות:
מקלחת- לפי בעליו באומנה, הוא ניסה לקלח אותו אבל לא היה פשוט. אשמח לייעוץ כיצד לקלח אותו בלי יותר מידיי סיבוכים.
אוכל- הבנתי שיש כמה סוגי אוכל. להתחיל בקטן, לראות למה הוא מתחבר יותר? איך אדע אם הוא מתפנק או פשוט לא אוהב?
צרכים- כמה פעמים יש להוציא? האם באמת שעה קבועה היא נחוצה?
יציאה מהבית- אינני יודעת איך הוא יגיב כאשר אצא מהבית. אני חושבת שכאשר אביא אותו אצא לפרקי זמן קצרים ואז אראה את התגובה שלו בבית (אם היו נשיכות\ הרס של חפצים..) נשמע אפקטיבי? אשמח להדרכה נוספת..

כמובן שאשמח לכל ייעוץ שהו כיצד להכניס כלב חדש הביתה (אחד כזה שההסטוריה שלו לא ידועה וכניראה לא ככ .. וורודה).
תודה לכל המשיבות והמשיבים!:)
 

KallaGLP

New member
ראשית - מזון:

צריך לברר לאיזה מזון הוא רגיל. אם המזון נחשב איכותי ומיטיב עם הכלב - אין סיבה להחליף. אם המזון נראה לא איכותי או לא עושה טוב לכלב - הייתי רוכשת מזון שנחשב לטוב ולא מחליפה אלא אם כן יתעוררו בעיות (אם כי בהחלט אפשר לקנות מזון של אותה חברה בכמה טעמים כדי לגוון). אם משנים לו את סוג המזון, יש להרגיל אותו בהדרגה, כלומר תחילה להוסיף מעט מהמזון החדש למזון הישן ולוודא שהכלב מגיב טוב, ואז להגדיל בהדרגה ולאט לאט את כמות המזון החדש, עד שיחליף לגמרי את הישן. מעבר מיידי או מהיר מדי למזון חדש עלול לגרום לבעיות בקיבה, גם אם המזון כעקרון טוב ומתאים לכלב.
צרכים: לא כתבת בן כמה הכלב, אך בהנחה שכבר אינו גור, יש להוציא לצרכים 3 פעמים ביום לפחות. היות שטיול גם נועד כדי לאפשר לכלב להכיר את הסביבה, כולל אנשים וכלבים אחרים (דבר שמונע בעיות התנהגות), להוציא אנרגיה, להפיג שעמום ולהוסיף עניין וגיוון לחייו (שוב, דברים חיוניים לרווחתו הנפשית והתנהגותו התקינה של הכלב), רצוי שלפחות אחד הטיולים יהיה ארוך כמה שיותר ויכלול בילוי בגינת כלבים או בחברת כלבים אחרים, אם יש אפשרות כזו.
יציאה מהבית: אכן כדאי לפעול בהדרגה ולראות תחילה איך הוא מגיב להעדרות קצרה. אם הכלב יהרוס את הבית בזמן ההעדרות שלך, יש אפשרות לתחום אותו במרחב קטן עם תעסוקה, כמו צעצועי לעיסה שונים, עצמות לכרסום וכד'. אני לא יודעת מה גודל הכלב, אך אם מדובר בכלב לא גדול, גדר גורים רגילה בהחלט יכולה להספיק.
באשר למקלחת - במה מתבטא הקושי? הכלב מפחד או תוקפני? אולי חוה איזו טראומה בעבר בהקשר זה? לא לגמרי ברור מה בדיוק קרה ממה שסיפרת.
בכללי, אם תמצא את עצמך מתקשה בחינוך ואילוף הכלב בגלל חוסר ניסיון או קושי עם הכלב הספציפי, מומלץ מאוד לפנות למאלף, לפחות לקבלת אבחון והכוונה, כדי לא לקבע התנהגות בעייתית ולמנוע בעיות בעתיד.
 

YAEL2442

New member
הכלב כניראה בן שנתיים- שנתיים וחצי.

לגבי המקלחת הוא רק אמר לי שפחד וממש נמנע ממנה. לפי דבריו, הוא לא תקף וגם בכללי לא כלב תוקפני.
תודה:)
 

KallaGLP

New member
אם הכלב פוחד ממקלחת, מצטרפת לדעה

שכדאי להניח לו בינתיים ולתת לו קודם להתרגל אלייך ולמקום החדש. אם הכלב לא מלוכלך במיוחד, לא חייבים לעשות מקלחת בזמן הקרוב, אלא לסרק היטב את הפרווה ולשים תכשירים/קולר נגד פרעושים וקרציות.
אם את לא מסתדרת לבד עם השטיפה גם כעבור זמן, יש ספרי כלבים (שבין היתר גם מקלחים, מברישים ומטפחים) שבאים הבייתה עם מספרה ניידת או שאפשר לבוא למספרה שלהם. ספרי כלבים מנוסים ועם גישה טובה לכלבים יכולים אולי להצליח היכן שאדם בודד ולא מנוסה מתקשה.
 

שירן ל11

New member
Kalla נתנה לך תשובות נהדרות


בהחלט כדאי להתכונן ולהיות ערוכים, אך תמיד יתעוררו בעיות בלתי צפויות ואני מצאתי שקריאה בפורום והתייעצות מאד עוזרת ומכוונת.
שאלה נוספת- מה סוג הכלב?
 
בהצלחה


זה טוב שאת נכנסת לסיפור הזה בידיעה שיהיה צורך באילוף... ככה לא יהיו לך הפתעות.
את מתכוונת לאלף לבד או להעזר במאלף? אם את מתכוונת להעזר במאלף, אז הייתי מציעה, ליצור כבר עכשיו קשר עם מאלף, שיוכל לעזור לך לקבל את הכלב הביתה, ויגיד לך איזה עזרים הוא יצטרך בשביל האילוף. יש מאלפים שמשתמשים בכלוב ויש כאלה שלא, אם המאלף שלך בכיוון של כלוב, אז אולי כדי להכין אותו מראש.
לדעתי האישית כדי לך מאוד לקחת כמה שעורי אילוף מיד בהתחלה כדי שתתחילו ברגל ימין, קל מאוד לטעות, ולתקן התנהגות יותר קשה מללמד את ההתנהגות הנכונה בפעם הראשונה. בגלל שאת יודעת שהכלב עבר לא מעט בחייו ויכול להיות שיש לו טראומות או פחדים, הייתי מתייעצת עם מישהו מקצועי שיכיר אותך ואת הכלב וילווה אותכם בתהליך ההכרות עם הבית החדש.

לגבי המקלחת, הייתי עוזבת את זה לגמרי עד שהכלב יתרגל לבית החדש. רוב הכלבים לא אוהבים מקלחת, ולחלק מהם מקלחת יכולה להיות די טראומטית, אם מראש את יודעת שזה מכשול אז הייתי עוקפת אותו בינתיים... תני לו להתרגל ותתרגלי אליו... בינתיים תברישי אותו, רוב הליכלוך יורד בהברשה.

לגבי עשית צרכים, גור בין 8 שבועות שמגיע לבית חדש צריך לצאת לעשות צרכים בחוץ כל שעתיים, כלב בוגר שמורגל לגמרי לעשות צרכים בחוץ צריך לצאת 3 פעמים ביום... הכלב שלך נמצא איפשהו בינהם.
האם בבית האומנה הרגילו אותו לעשות צרכים בחוץ והאם הוא היה עקבי עם זה ועשה רק בחוץ?
האם בפנסיון הוא יצא לעשות צרכים בחוץ או שהוא עשה בכלוב?
אם הוא רגיל לעשות צרכים בחוץ אז שלוש פעמים ביום זה מספיק, אחת מהיציאות, הבוקר או הערב, צריכה להיות יציאה ארוכה יותר ובה תאפשרי לכלב להוציא מרץ, כמו טיול ארוך יותר, עם הליכה מהירה או ריצה, שיחרור בפארק הכלבים אם הוא ידידותי לכלבים אחרים... בכל מקרה לא לשחרר אותו בשום אופן במקום לא מגודר מיד בהתחלה כי הוא עלול לברוח, את צריכה לעבוד איתו על הפקודה 'אלי' ורק כשהוא מבצע את זה בצורה מושלמת ואחרי שהתרגל אליך ולבית ולסביבה החדשה, רק אז תוכלי לנסות לשחרר אותו במקום לא מגודר.

סדר יום קבוע הוא בהחלט רעיון טוב שיעזור לכלב להשתלב בבית יותר מהר, כשהכלב יודע למה לצפות ומבין את הציפיות ממנו אז המצב הוא מצויין. תקפידי על סדר פעולות קבוע, למשל אחרי הטיול הוא מקבל אוכל וכ"ו.

לגבי השארה של הכלב לבד בבית, שוב, אני לא יודעת באיזה מצב תקבלי את הכלב ועד כמה הוא מחונך להיות לבד בבית, בנוסף עם כל העבר שלו, יש סיכוי שיש לו חרדות נטישה שיכולות להיות מתורגמות להרס חפצים. במקומך, הייתי מנסה לקבל את הכלב בתחילת סוף השבוע (יום חמישי אחה"צ אם את לא עובדת ביום שישי) והייתי מעבירה איתו את כל הסופ"ש בלי להשאיר אותו לבד בשביל שתכירו קצת אחד את השני והוא יכיר את הבית. ביום ראשון הייתי משאירה אותו לבד בשטח תחום שבו אין דברים שהוא יכול להרוס, בשביל לתחום את הכלב אפשר להשתמש בחדר עם דלת (למשל אמבטיה),או בשער לתינוקות שאפשר להתקין על משקוף של דלת, ועוד אפשרות היא גדר גורים אבל אם הכלב חזק וגדול הוא יכול להפיל אותה - זה פתרון שמתאים לכלבים קטנים ולגורים. הפיתרון הנוסף הוא כלוב, אבל זה חייב להיות תהליך שתעברי בעזרת מאלף, כי חשוב שהיחס של הכלב ל"כלוב" יהיה יחס כאל "מערה" שלו שבה נוח לו ונעים לו וזה מקום שיתן לו בטחון, אם תשתמשי בכלוב בצורה לא נכונה הכלי הזה כבר לא יהיה אפקטיבי בעתיד.
כשאת משאירה אותו לבד, צריך להשאיר לו כמובן אוכל ומים, ובנוסף רצוי להשאיר לו צעצועים מעניינים לשחק איתם. רוב צעצועי הכלבים מבוססים על אוכל, למשל הקונג הוא חרוט מגומי, שממלאים אותו באוכל והכלב "עובד" במשך זמן מסויים לאכול את האוכל שנמצא בחרוט. או הצעצוע בתמונה המצורפת הוא צעצוע שלתוכו מכניסים אוכל לכלבים או חטיפים והכלב צריך "לעבוד" בשביל להוציא אותם.

כשאני כותבת "לעבוד" הכוונה היא להיות עסוק ומרוכז במטרה מסויימת במקום להרוס את הבית. זה חשוב לכלב שנשאר לבד לפרק זמן ארוך, כי כלב עם אנרגיה (שלא הוציא מספיק אנרגיה בחוץ) ומשעמם לו בבית, זה מתכון כמעט בטוח לבעיות. והתעסוקה הכי פשוטה וטובה היא עצם לעיסה עסיסית (לא עצמות עוף ובטח לא עצמות עוף מבושלות כי הן נשברות בצורה חדה מאוד ויכולות לגרום לנזק לכלב(לקרוע איברים פנימיים), עצמות בקר זה מעולה.

בהצלחה ותחזרי להתייעץ

הנה לינק למאמרים בפורום את יכולה למצא את זה גם תחת כלים ומידע:
http://www.tapuz.co.il/forums/articles/category/708/4539

 
ועוד משהו

אם את מתכננת לתחום את הכלב ביום ראשון בבוקר, למשל בחדר אמבטיה, אז רצוי להרגיל אותו לזה בהדרגה, וכבר במהלך סוף השבוע להכניס אותו לשם בפעם הראשונה לכמה שניות כשאת מחוץ לדלת ולראות איך הוא מגיב, אם זה עובד אז להאריך קצת את משך הזמן ולהתרחק, אם זה עובד אז לנסות לעזוב אותו שם לשעה או שעתיים, עם עצם לעיסה... בעיקרון ההרגלה לתיחום זה תהליך שאמור לקחת יותר מיומיים, אבל אם את חייבת לעזוב אותו לבד ליום שלם ביום ראשון אז חשוב לעבור את ההדרגה הזאת.
 

YAEL2442

New member
תודה לכולם!:)

אעדכן ואמשיך להתייעץ!
הלוואי ואוכל להעניק לו אהבה עד אין סוף. בפעם הראשונה שראיתי אותו הוא ניראה עצוב כל כך.
אם אראה שאצטרך מאלף, זה יהיה שווה את זה.
שוב תודה:)
 
היי יעל , ממש כל הכבוד לך על הרצון להתחיל נכון

זה ממש לא מובן מאליו והלוואי שכל בעלי הכלבים יהיו כאלו חכמים להקדים ולעשות לפני שיתחילו בעיות.
החבר'ה בפורום מלאי ניסיון ובאמת ענו לך בצורה מקצועית ונכונה ונתנו לך פה עיצות ממש ממש מעולות ומועילות.
מחדדת ומוסיפה-
לגבי המקלחת - ראשית כלב לא צריך הרבה מקלחות בכלל לפרווה של הכלב יש שכבת שומן ששומרת עליו מנזקי אקלים ומטפחת את הפרווה ולכן רצוי לא לקלח את הכלב יותר ממספר פעמים בודד בשנה (לא יותר מ-5 לצורך העיניין) , זה באופן כללי שתדעי . כמו שכבר אמרו לך פה עזבי כרגע את המקלחת לגמריי , תני לכלב זמן להסתגל אל הבית הסביבה ואליכם ואחר כך תוכלי לבחון את הבעיה עם המקלחת , בגדול אם כלב פוחד ממקלחת צריך להרגיל אותו לכך ממש בהדרגה ( בהתחלה רק למים שזורמים לידו ואז רק קצת מים שאת שמה עם היד וכן הלאה) , כל תהליך של פחד כלשהו חייב להיות בהדרגה ובצורה מאוד חיובית , אבל שוב כרגע אל תתעסקי עם זה בכלל, הברשה בהחלט יכולה להספיק כדי להוריד לכלוך ואפשר להעביר מגבון לח אם ישנם חלקים מאוד מלוכלכים.
לגבי האוכל - יש מליון סוגים שונים של מזונות , צריך לבחור מזון אחד שמשפיע טוב על הכלב מבחינת היציאות שלו (שלא יהיו רכות מידי או עצירויות למיניהם) מבחינת העלייה במשקל ומבחינת הפרווה . אין טעם להחליף מזון כל פעם זה רק יצור בררנות אצלו , וכמו כן יש לתת לאוכל זמן להשפיע (יכול לקחת עד כחודש) , תבדקי עם הפנסיון מה הוא אוכל כרגע ואם המזון מתאים לו ואולי שווה להמשיך עם אותו מזון , אם את מחליפה מזון אז חשוב לעשות זאת בהדרגה עם המזון שקיבל עד עכשיו כדי להרגיל את הכלב אליו , ממש לערבב את 2 המזונות למשך כמה ימים ביחסים שונים , להתחיל מהמזון הישן בכמות גדולה יותר ולאט לאט להוסיף יותר ויותר מהחדש.
לגבי הצרכים - האם רגיל עשיית צרכים בחוץ ?בעיקרון כלב בוגר שיודע להתאפק ומורגל לצרכים צריך לצאת ל3 טיולים ביום - גם לפורכן מהצרכים וגם להוצאת אנרגיה ופריקת מתחים , הכרת הסביבה וכמובן הנאה , רצוי להקפיד על שעות דיי קבועות וסדר יום דיי קבוע .
לגבי היציאה מהבית - כמו שהמליצו לך פה כדי להביא אותו בסוף השבוע כך שתוכלו להיות איתו כמה שיותר בימיו הראשונים ללא היעדרות ואז לצאת לפרקי זמן קצרים ולתחום אותו בשטח בו הוא לא יכול להרוס שום דבר , לא שטח קטן מידי , אפשר אולי אפילו לתחום את החלקים הבעייתיים ולא אותו בתור התחלה (למשל לחסום את הספות עם משהו וכו'.. , אם תראי שהוא הורס צריך להבין מדוע עושה זאת ולהתאים טיפול מתאים , הרס יכול לנבוע מהמון סיבות התנהגותיות.
את עוד לא מכירה את הכלב האופי שלו וההתנהגות לכן הייתי מנסה לקבל כמה שיותר מידע מהאומנה שהיה בה ומהפנסיון על אופיו , התנהגותו בטיולים , בבית כשנמצא לבד וגם באופן כללי על מזגו ובכל,ל מבחינת צרכים , התנהגות מול כלבים , וכל פיסת מידע שאת יכולה לקבל עליו ועל ההיסטוריה שלו.

מצרפת לך קישור למדריך בסיסי שכל בעל כלב צריך להכיר
לקבלת מדריך חינם לבעלי כלבים היכנסי לקישור
ממליצה לך לקרוא ולקבל קצת מושג
בנוסף כל שאלה שיש לך אשמח לענות

מיכל כהן - מבט הכלב
בית הספר להכשרת מאלפים - בהנהלת שימי כהן
מאלפת ומומחית להתנהגות כלבים

מייל: [email protected]
אתר: http://mabatakelev.com/
פייסבוק: https://www.facebook.com/mabatakelev.School/
 

YAEL2442

New member
שאלה נוספת ברשותכם..

הכלב כרגע בכלבייה וסוכם שלפני שלוקחים אותו, הוא יעבור בדיקה אצל ווטרינר. היום הם אמרו שלדעתם לא צריך כי הוא ניראה שמח ובסדר. אני כן חושבת שצריך כי הוא מאד רזה, למרות שיש לו תאבון והוא אוכל. וגם בכללי, כדאי לבדוק שהכל בסדר.
האם להתעקש שיקחו אותו לווטרינר שלהם או כדאי לקחת אותו לבדיקה אצל ווטרינר באופן עצמאי?
 

KallaGLP

New member
תלוי במטרת הבדיקה.

האם בכוונתך לאמץ את הכלב בכל מקרה, ולא משנה מה ממצאי הבדיקה, או רק במקרה שתקבלי אישור שהוא בריא?
בכל מקרה, כמובן, כדאי שכלב ייבדק על ידי וטרינר בהקדם כדי שתדעי למה את נכנסת.
אבל אם בכוונתך לאמץ בכל מקרה, נראה לי שעדיף שייבדק על ידי וטרינר שאת סומכת עליו ויטפל בו גם בהמשך. זו תהיה הזדמנות בשבילו להכיר את הכלב כמה שיותר מהר, ולרכז את כל המידע והטיפול בו תחת קורת גג אחת.
אם בכוונתך לקבל אישור שהכלב בריא כתנאי לאימוץ, עלייך להתעקש על בדיקה אצל וטרינר העמותה (או שיאפשרו לך להוציא הכלב לבדיקה אצל וטרינר חיצוני) לפני שתתחייבי סופית ותקחי אותו הביתה. כמובן שבכל מקרה תצטרכי למצוא בשלב כלשהו וטרינר שאצלו תנהלי את המעקב, תחסני וכו', אבל לפחות לא תאמצי חתול (או כלב) בשק.
 

שירן ל11

New member
תמיד טוב לדעת לקראת מה הולכים

יש עמותות שנותנות סוג של ''ביטוח'' על כל בעיה רפואית שתצוץ בשבועיים הראשונים ולא יידעו על כך את המאמצים מראש. למשל, אם מתגלה איזה מום שמצריך ניתוח- העמותה מכסה.
יש עמותות שלא תמיד כנות 100% עם המאמצים מתוך לחץ למצוא לכלבים בית, ואז אנשים עשויים לגלות אחרי מספר ימים שלכלב יש בעיה רפואית שמצריכה טיפול אינטנסיבי ויתכן שהם היו מאמצים כלב אחר לו היו יודעים.
לכן, לדעתי כן כדאי לך ללכת לוטרינר.
 

YAEL2442

New member
הכלב עבר בשלום את הבדיקה שלהם

אבל אני אלך באופן אישי לבדוק גם.
אני מאמצת מעמותה בשם "חברים לחיים", אם מישהו מכיר..
אבדוק איתם אם אכן הם מציעים "ביטוח" שכזה.
 
למעלה