שאלת למאלפים/מנוסים/מבינים באילוף

שיר בים

New member
שאלת למאלפים/מנוסים/מבינים באילוף

שאלה לצורך התעניינות ודיון

כפי שפרסמתי כבר, הכלבה שלי כרגע באילוף על ידי סטודנט לאילוף - מקסים חביב ונהדר!
הוא נעזר בקולר חנק, ומאמין בו מאוד. אני טיפוס קצת רגשני, ובכל פעם שאני הולכת עם הכלבה, וצריכה לתת משיכה בקולר - אני נכנסת למתח, וזה נורא קשה...וזה גם קצת הורס, כי אני אמורה לשדר רוגע ונינוחות - אבל אני כן נכנסת למין "סטרס" כזה...והכלבה בהחלט קולטת את זה...
בכל מקרה, קראתי על רתמה שנקראת איזי ווק, ושאלתי אותו לגביה - הוא אמר שהוא לא אוהב את זה, כי הוא מעוניין שהכלבה תלך לידי כי היא בוחרת, ולא מפני שאין לה ברירה...שזה כמו לשים לכלב מחסום על הפה, כדי שלא ינשוך - וזה לא באמת חינוך. הוא עוד טוען, כי זו תקשורת טבעית לכלבים (משיכות בצוואר, שככה כלבים מתקשרים בינהם בטבע), שזה לא מזיק להם, ומשפשף להם את הפרווה הרבה פחות מקולר רגיל - טיעונים שנשמעים די משכנעים בסופו של דבר...
חשוב לי לציין, כי זו כלבה מאומצת מעמותה. אני לא משלמת על האילוף שלה - וחייבת לתת לסטודנט לסיים את האילוף שלה, בהתאם להדרכה שהוא מקבל (אין לי ממש "סיי" מבחינת האילוף) - אבל אני כן תוהה לגבי היום שלאחר מבחן הגמר שלו...שההחלטות יגיעו לידיים שלי.
האם מעבר לרתמה בסגנון איזי ווק תהרוס את החינוך שלה? האם הרתמה הזאת באמת עובדת בדרך קסם כמו מחסום (במניעת נשיכות). ואם אני אשתמש בה, אז בעצם הכלבה תשכח את האילוף עם הקולר חנק?

תודה!
 

DogsPCI

New member
הלו שבת-שלום. מה שלומך?

ראשית - המון בהצלחה לכם!
. ולדעתי בעניין:

קודם כל... היא כיום הכלבה שלך - רישמית?
אם כן, והיא רשומה על שמך - את ורק את מחליטה ואחראית עליה!
שיהיה לך ברור, לא העמותה, ולא אף-אחד אחר. יפה מצידם להציע עזרה וליווי, ועוד להבנתי בחינם. - אבל אם לא לרוחך, בהחלט שחובתך - לעצור.


מעבר לזה. אני מבין שיש איזו בעיה איתה בטיולים. מהדברים שאת כותבת, ומהפתרונות שהוצעו לך - אני מבין שהיא מושכת בטיול, ולא הכי מקשיבה.

אז לעניין יש כמה וכמה פתרונות, אבל נחלק אותם קודם ל - 2 סוגים מרכזיים:

א. למצוא כלי שיעזור לנו נקודתית עם הבעיה. ואני מדגיש - כלי שעובד על הכלבה. משהו חיצוני. למשל יש כאלה ששמים קולר-חנק כדי שהכלב פחות ימשוך - כי אחרת הוא נחנק. ובדומה גם הפתרון של הריתמות נגד משיכות - אביזר חיצוני שפשוט מגביל את היכולת הפיסית של הכלבה. מבין השניים - ברור שעדיף ריתמה נגד משיכות (בהנחה והיא עובדת... ואגב, לרוב קולר חנק בפני עצמו - לא מונע משיכות. הכלבים מתרגלים וממשיכיחם למשוך תוך כדי שהם חונקים את עצמם).


ב. להשפיע על הכלב עצמו. משמע לא להשתמש באביזר חיצוני שרק בא להגביל את הכלב פיסית... אלא להעזר בכלים שונים בכדי ללמד את הכלב התנהלות שונה.

פה למשל ריתמה נגד משיכות לרוב לא תעזור לנו. קולר חנק, כן יכול לעזור ללמידה. אבל, זה המקום להדגיש כי יש כלים שונים וגישות שונות ללמידה. קולר-חנק בפני עצמו הוא לא מספיק לכלום, ורק יכול להזיק - ובהרבה דרכים. גם פגיעה פיסית של ממש, וגם כשעובדים בלי תוכנית מלאה, רוב הכלבים גם לתיקון או למחנק יתרגלו, מה שיצריך אותנו להגביר את העוצמה של השימוש, או שכבר הכלי לא יעיל יותר כלל.

בכל מקרה אני תמיד ממליץ להבין יחסית הרבה מה אנחנו עושים, לפני שאנחנו עושים. בטח כשמדובר בלהעניש את הכלב. ואם לא בטוחים, אז עדיף באמת להתמקד בדרכים של חיזוק-חיובי, ו/או בכלים כמו ריתמה נגד משיכות. עצם זה שאת נרתעת מהאקט - אומר שלך הוא לא ברור, ולך בהגיון אין את התמונה המלאה להבין למה כרגע זה - נחוץ! ואם אין לך את ההבנה הרחבה, את צודקת לא להרגיש נעים.


טוב. אז לסיכום. אם את רוצה ללמד את הכלבה שלך איך להתנהג, את צריכה לחקור קצת על הגישות השונות, ולבחור אחת שאת מתחברת אליה ולהגיון שלה. וכן ללמוד קצת, ולשאול המון - כדי להרגיש טוב ונכון עם מה את עושה - אחרת אין סיכוי, באף דרך.

עד אז, ועד שתבחרי לעצמך את הדרך והמאלף הנכונים עבורך, אז אפשר בהחלט להשתמש בריתמה נגד משיכות, כפתרון חיצוני (זמני... או שאולי כבר תמידי אם בזה תפתרנה הצרות שלכן). שיחסוך ממך וממנה התמודדות פיסית כל כמה שניות.


מקווה שהצלחתי לעזור לך קצת :).
 

שיר בים

New member
לגבי הקשיים עם הכלבה

האמת שהבעיה היותר רצינית שלה היא שהיא קופצת על אנשים מהתרגשות, בטיולים היא מאבדת "ריכוז", ופתאום מעניין אותה משהו ואז היא מושכת, כרגע אפשר להחזיר אותה "לתלם" כשמסתובבים לכיוון הנגדי ונותנים משיכה די קטנה, אבל, היא כלבה מאוד חזקה וגדולה...אז חינוך לעניין הזה הוא משמעותי ביותר על מנת שהיא אכן לא תתרגל למשיכות, כי כשהיא תגדל ותתחזק יותר...זה לא יהיה אפשרי בכלל. חוץ מזה שאני רוצה לצרף אותה לריצות הארוכות שלי - ואז משמעת של רצועה זה ממש חשוב לי! היא מאוד אנרגטית, וצריך ללמד אותה ל"הוריד" טיפה הילוך...
מבחינת צ'ופרים, היא ממש נלהבת מהם, וכשהיא יודעת שיש לי חטיפים בכיס...היא עושה איתי "רגלי" מושלם - השיטה הזאת הרבה יותר נעימה לי, אבל ברגע שאין לי חטיף...חחח היא לא מתעניינת בכלל בלהקשיב לי...וחשוב לי שהיא לא תקפוץ על ילדים...וזה גם השלב שבו אוכל לקחת אותה הביתה (ברגע שהיא תפסיק לקפוץ)
לגבי החנק - אכן הוסבר לי כיצד להשתמש בו, ושאסור להשאיר אותו כו'...חשוב לציין שהכלבה עדיין בתחילת תהליך האילוף שלה, ונראה שהיא מאוד מאוד ממושמעת לסטודנט שלה, ועדיין לא ממש מבינה שאני הבעלים שלה (היא חושבת לדעתי שהוא הבעלים שלה). ואיתו ממש אין לה בעיה של טיולים - הוא בקושי בקושי משתמש בקולר...איתי ועם הילדה - זה משהו אחר...ובכלל נראה שהיא הרבה יותר ממושמעת לגברים....עם בעלי למשל היא מתנהגת ממש כמו עם המאלף.
 

giri

New member
מסכימה עם PCI שכותב נהדר כרגיל

המידע שאותו סטודנט חלק איתך הוא חלקי ובעייתי בעיני.
קולר חנק הוא אביזר שאני לא הייתי משתמשת בו על כלב שלי. בשנים האחרונות נחשפתי יותר ויותר לחומר עדכני לגבי שיטות אילוף ואין לי בכלל ספק שאילוף חיובי הוא שיטה טובה יותר ומתאימה יותר להשקפותי. אני גם רואה את התוצאות בשטח.
רתמה נגד משיכות, כמו גם קולר, היא אכן אמצעי חיצוני שמופעל על הכלב. בניגוד לקולר חנק, הרתמה לא מסוכנת לכלב ולא מענישה אותו על כך שהוא עדיין לא יודע מה הציפיה ממנו... ולכן היא עדיפה בעיני. בכל מקרה, יש מספר שיטות ללימוד כלב שלא למשוך וללכת יפה כשהוא קשור ברצועה, ובכל מקרה אני בעד שיטה שתלמד אותו מה כן לעשות במקום להעניש אותו על מה שהוא עושה לא נכון.
הוא מעוניין שהכלבה תלך לידך כי היא מעוניינת, ואת העניין הזה הוא מתכנן לטפח בה על ידי ענישה במשיכה חונקת כל פעם שהיא מתרחקת ממך... את לא מרגישה עם זה בנוח? אני לא מופתעת. גם אני לא הייתי רוצה (להבדיל) שילד ישאר לידי כי הוא חוטף סטירה כל פעם שהוא מתרחק. וגם לקרוא לזה אח"כ "כי היא מעוניינת" זה טיעון מעניין.
&nbsp
עוד הערה רק למקרה שלא נאמר לך בעמותה, כי יצא לי להתקל בכך בעבר - בשום פנים ואופן אינך יכולה להשאיר כלב עם קולר חנק ללא השגחה (כלומר שלא בטיול, בבית וכ'ו). זה אביזר מסוכן, יכול להתלבש על משהו בולט כמו ידית של דלת ולחנוק את הכלב למוות.
 

KallaGLP

New member
כעקרון, רתמה לדעת מומחים רבים

עדיפה על קולר רגיל (ועל אחת כמה וכמה על קולר חנק) כי אינה מפעילה לחץ על הצוואר של הכלב ובכך מונעת נזק בריאותי פוטנציאלי. זה נכון שהיא לא כלי אילוף ולא תלמד את הכלבה לא למשוך, אך יש לה יתרון כפול: היא תשמור על בריאות הכלבה מצד אחד ותמנע משיכה והשתוללות מצד שני. כל זה לא אמור לבוא על חשבון החינוך לא למשוך. אבל חשוב שהחינוך/אילוף שלה יתבצע על ידי מישהו שאת סומכת עליו ומתחברת לגישה שלו, ונראה שאין לך חיבור טוב לסטודנט או לשיטותיו.
 

שיר בים

New member
והאם רתמה יכולה "להרוס" את האילוף?

אם נניח אני נוטשת את הקולר ועוברת לרתמה, אז זה יכול "להרוס"?
 

marx04

New member
קולר אילוף הוא כלי אילוף מצויין, אך כנראה לא מתאים לך

שלום לך,
קולר אילוף הוא כלי אילוף מצויין, ואני עשיתי ועושה בו שימוש עם הכלבות שלי.
כמו כן, לדעתי הוא מתאים במיוחד לכלבים גדולים (אחת הכלבות שלי, נמש, היא כלבה גדולה ששוקלת 32 ק"ג).
קראתי מאמר או שניים שטוענים ששימוש בקולר חנק עלול לגרום נזק לכלבים (בעיקר לחוליות הצוואר שלהם), אך לא השתכנעתי ממנו.
בעבר כתבו כאן מאלפות שהתנגדו נחרצות לשימוש בקולר חנק (למשל נגה רונן, שושנה פורבס שכינויה xslf) ואם תחפשי בפורום בשילוב של הכינויים שלהן ושל "קולר חנק" תוכלי למצוא לא מעט שרשורים בנושא.
יחד עם זאת, ולא קשר למידת התמיכה שלי בשימוש בקולר חנק ככלי אילוף יעיל, אני מאמין שאמצעי האילוף וכלי האילוף חייבים להתאים לא רק לכלב אלא גם לבעליו.
אם השימוש בקולר חנק אינו מתאים לך, אז נראה לי מיותר לאלף את הכלבה באמצעי שאינו מתאים לך ושתתקשי להשתמש בו באופן יעיל.
אגב, השימוש בחטיפים אינו סותר שימוש בקולר חנק, וגם ההיפך נכון.

באשר לרתמת איזי ווק היא אינה כלי אילוף, אלא רתמה לשימוש יומיומי שנועדה למנוע מכלב למשוך את בעליו. אין לי ניסיון בשימוש בה, אך בזמנו כתבו כאן לא מעט ביקורות חיוביות לגביה.

מכל מקום, לעניות דעתי, השימוש ברתמה הזו אינו יכול לפגוע באילוף של הכלב. מה ש"יפגע" באילוף של הכלב זה הפסקת התרגול לאחר סיום האילוף.
אם תרצי לשמור על האילוף של הכלב, תצטרכי להמשיך לתרגל את הכלב בהליכה ב"רגלי" ובציות לשאר הפקודות שלמד, תוך שימוש באמצעי אילוף זה או אחר (קולר חנק, חטיפים, וכיו"ב).

בברכה,

אורי.
 

שיר בים

New member
תודה רבה אכן הדברים שראיתי בלבלו אותי מאוד..

זכיתי לקרוא את החילופי הדברים שהזכרת (בטרם פתחתי את השרשור) - וזה אכן היה שרשור שמאוד בלבל אותי...חשוב לי לציין, שאני מאוד מעריכה את הסטודנט שמאלף אותה כרגע (אני מקווה שזה הובן), ואני באמת נמצאת בקונפליקט, כי אותי אישית הקולר מלחיץ, ואני חוששת שאתקשה לתרגל איתה את האילוף - כי אני משדרת בדיוק את ההפך המוחלט (לחץ וחשש), לכן התחלתי לחפש חלופות, ולהתעניין. מאוד חשוב לי לשמר את ההשגים שהוא הגיע איתה אליהם. מאחר והוא מאמן אותה לפרוייקט הגמר שלו - היא אמורה עוד להתקדם מעבר למשמעת הבסיסית.
אגב, גם במקרה שלי מדובר בכלבה גדולה וחזקה. ואני בלבטים אם לחפש שיטה אלטרנטיבית, או ללמד את עצמי להתמודד עם עניין האסרטיביות ולקחת את השימוש בקולר באופן יותר נינוח...ובכלל, תוהה אם אני אצליח...
אבל התגובה שלך בהחלט מרגיעה אותי יותר
 
אשמח לדעת אם התגובה מרגיעה אותך בכוון של...

להמשיך בדרך אילוף כוחנית שאינך מסכימה ומתחברת איתה, או להיפך ?

אני חושבת שהלחץ שלך מהקולר הוא לא בעיה אישית שאת צריכה לפטור
עם עצמך, ולא עניין של אסרטיביות, אלא גישה מובנית ואנושית מאוד
שיש לה בהחלט בסיס במציאות.

אם קראת את דבריהן של שתי המאלפות המנוסות שאורי הזכיר, ודברים
של וטרינרים ומאלפים אחרים, סביר להניח, שעם כל הכבוד וההערכה
לסטודנט הוא צריך להחליף גישה, או שאת צריכה להחליף מאלף !

אין שום חשש שהכלבה לא תשמור את ההשגים שלה, היא לא רובוט,
ובעזרת אילוף חיובי מתאים - היא תגיע ל"פרוייקט גמר" משובח - מה
זה, בשם כל השדים, פרוייקט גמר ? מדובר בכלבה - להזכירך,
ומה זה להתקדם מעבר למשמעת בסיסית ? - שוב, מדובר בכלבה,
ומדובר על יצירת תקשורת שלך עם הכלבה (לא עם הסטודנט, עם כל
הכבוד) והתנהלות הדדית מאפשרת לשתיכן....

במילים אחרות - ברגע שתעברי לאילוף חיובי תוכלי להבין את ההנאה מהתקשורת
ההדדית בינך לבין הכלבה ותפסיקי לראות בה ובאילוף שלה פרוייקט....

בהצלחה רבה...
 

שיר בים

New member
הטון של ההודעה מאוד לא נעים לי

מרגיעה בכיוון של - אני אוכל לעבוד עם הכלבה בדרך שמתאימה שלי, והעובדה שאני מתקשה עם עניין האסרטביות, לא תפגום בהמשך האילוף שלה, כשאני אהיה המחנכת העיקרית שלה.
לגבי הסטודנט, מאוד מורגש שהוא מאוד משקיע, ומאוד אוהב את הכלבה, והכלבה אוהבת אותו מאוד! פרוייקט גמר, זה פרוייקט גמר - התעודה שלו תלויה באילוף של הכלבה, למה לזלזל בזה? הוא מאוד קשור אליה, ומאוד משקיע בה - את/ה מנסח/ת את ההודעה כאילו מישהו מתעלל בה שם, כדי להשיג את התעודה - וזה ממש עוול.
אני לגמרי שוקלת מאלף/ת חיוביים שינחו אותי על המשך העבודה, ואני חושבת שהגישה הזאת עשויה יותר להתאים לי. חבל שהטון של ההודעה הוא מאוד לא חיובי בלשון המעטה...
 
מתנצלת על הטון...

אני לא מזלזלת... יותר בכוון של כעס - לא אישי, אלא
כלפי השימוש בכוחנויות באילוף...

לעצם העניין - לפי שאלתך ותאורך, את טיפוס רגשני ומשום כך לא מסוגלת
לתת לכלבה את התשובה שאולי לדעתך ראוייה לצורך האילוף
שלה והיא חינוך אסרטיבי...
למעשה אסרטיביות היא עמידה על שלך, מבלי לפגוע באחר,
ואילו השימוש בקולר חנק לדעת רבים הוא שימוש פוגעני....

יתרה מזאת, רבים מביאים עדויות להצלחות מוכחות לחינוך החיובי
שהוא ללא ספק לא פוגעני, וגם עולה בקנה אחד עם גישתך...

זאת הסיבה שהצעתי, ללא קשר עם אהבה או היעדרה מצד הסטודנט,
וללא קשר עם טובתו של הסטודנט, לשנות גישה, לטובת הכלבה.
לא אמרתי שאת והסטודנט מתעללים בכלבה (שזו פגיעה מכוונת),
אלא שהשימוש בקולר חנק פוגע, להבנתי , בכלבה...
 

שיר בים

New member
לאט לאט

לצערי הרב, אין לי שום השפעה על האילוף שלה כרגע - היא משויכת לקורס, ולמרות שאימצתי אותה, אני לא יכולה לקבל את טפסי העברת הבעלות, החיסונים וכו - כך שהיא עדיין לא לגמרי שלי.
גם אני כמוך, לא אוהבת את הענישה הפיסית - ולכן כבר קבעתי עם מאלף חיובי, שיאבחן ויסייע לכניסה שלה לבית, וגם רכשתי עבורה רתמה נגד משיכות - במקום קולר החנק. כשאני מגיעה לבקר אותה, אגב, אני מורידה ממנה את הקולר...
כשקולר החנק יורד ממנה, היא לא מושכת בצורה עקשנית ו"ולוחמנית", אבל היא כן מנסה לבדוק את הגבולות...התגובה שלי, היא פשוט לעמוד. אני לא מושכת בחזרה, אבל גם לא "מתגמלת" את המשיכה - והיא דווקא מגיבה לזה טוב - היא נעצרת ומסתובבת אלי, כאילו "מחכה" לי - ואז אני ממשיכה איתה. זה כן קוטע את הטיול הרבה פעמים, אבל לא כואב, או מושך או לא נעים - אני מניחה שכאשר המאלף שאני בחרתי יכנס לתמונה - אפילו יהיה זורם יותר, ואני אקבל יותר כלים כיצד להגיב נכון.
אם אסרטיביות זה להיות עקבי, ובעל גבולות - אני אכן אסרטיבית. אני פשוט מאמינה שכמו שלא מחנכים את הילדים לא להרביץ, על ידי זה שמרביצים להם, כך אי אפשר לחנך כלב לעדינות וחברותיות על ידי הכאבה ופחד...והיות ואימצתי דוברמנית מעורבת - אני מאוד חוששת מלעורר אצלה אגרסיבות, שכרגע לא נראית באופק..ואני רוצה שזה ישאר ככה! היא כלבה נורא עדינה, וזאת הסיבה שהתאהבתי בה - חשוב לי לעודד את העדינות הזאת.
 
אני שמחה לקרוא את דברייך...

ואת הגישה החיובית שאת מפגינה כלפי הכלבה...

לא ממש ברור לי העניין של אימוץ חלקי של הכלבה, אבל אני
מקווה שתעבור בקרוב לבעלותך ותוכלנה ללמוד אחת את השנייה :)...
 
למעלה