שלום, שאלה לגבי אוכל לגורים

gucci3

New member
שלום, שאלה לגבי אוכל לגורים

מעוניין לדעת איך נחשב science plan ביחס למזונות פרימיום אחרים?, נכון לעשיו הגורה אוכלת pro plan ומעוניין להעביר אותה למזון אחר.
 

DAHUJI

New member
שניהם מזונות בינוניים מאוד. אני לא מתקרב אליהם.

סיינס פלאן למשל דוחפים למזונות שלהם בעיקר תירס.
מרכיב ראשון קמח עוף (כמעט תמיד, שזה אחלה) ואחרי כן המון ממלאים (FILLERS) כמו תירס וחיטה (שמאוד לא מומלצת לכלבים) שתפקידם להעניק למזון היבש נפח והתועלת התזונתית שלהם נמוכה מאוד לכלב.
אישית, אני מאוד לא ממליץ על יוקנובה. פרו-פלאן. היל'ס (סיינס פלאן, סיינס דיאט) ורויאל קנין.
יש המון מותגים מעולים אחרים כמעט באותו המחיר, אבל מעט יותר יקרים. ההפרש זניח.
מדוע ההפרש זניח במחיר?
כי בהכללה - ממזון לא איכותי תצטרך להאכיל 200 גרם ביום כדי שהכלב ישבע. וממזון איכותי תצטרך להאכיל 100 גרם ביום כדי שהכלב ישבע. וכך שק של מזון בינוני מספיק לחודש, ושק באותו משקל של מזון איכותי יספיק לחודשיים בהפרש כמעט זניח במחיר (הנתונים הם כמובן רק דוגמא לשם הפשטה).

אישית, ומנסיוני, סביב רמת המחירים של אלו הבינוניים שציינתי אפשר להשיג מזונות כמו: ACANA, TASTE OF THE WILD, FERMINA N&D.
שהם שוב, מעט יותר יקרים אבל הרבה יותר טובים.
הכל תלוי בתקציב.

ואגב, כל יצרן יכול לכתוב על האוכל שלו שהוא "פרימיום", "סופר פרימיום", "מגה-בומבה-דופר-סופר-פרימיום". אין להצהרה הזו שום משמעות לחלוטין.
אם אני לא טועה גם בונזו קוראים למזון שלהם "בונזו גולד" מזון פרימיום.
למונח "פרימיום" אין שום תקן, שום הרכב מזון מחייב. שום כלום לחלוטין.
הדבר היחיד שמשנה הוא רשימת המרכיבים של המזון לפי הסדר שלהם, שכתובה על שק המזון או באתר היצרן (בהתאם לסוג המתכון).
המרכיב הראשון הוא בכמות הרבה ביותר, עד הרכיב החמישי-שביעי בערך... מעבר למרכיב השביעי, למשל המרכיב השמיני וכו', מדובר על תכולה של סביבות 1-5% מהרכב המזון, שזה זניח.

אקאנה גורים הוא מזון מעולה שעולה 270 ש"ח בערך ל- 13 ק"ג. לדעתי זה לא יקר יחסית ושווה את ההשקעה הכספית, כי אוכל איכותי יותר = פחות ביקורים אצל ווטרינר בהמשך חיי הכלב (ובמיוחד לעת זיקנה ששם ההוצאה הכספית הגדולה ביותר אחרי שלב הגורות והחיסונים וכו').
 

gucci3

New member
תודה, PRO PLAN זה המזון

שהאכילו את הגורה בבית גידול ולכן המשכתי איתו, השיקול הוא לא כספי לגבי מזון זה או אחר, השיקול מבחינתי הוא מזון איכותי עם זמינות באיזור הדרום, כאשר חיפשתי לגורה את האוכל שהיתה מורגלת אליו נסעתי מאיזור באר שבע לרחובות על מנת לקנות אותו.
יש עוד מזונות מומלצים?, ראיתי שיש מזונות על בסיס של דגים לדוגמא, האם כל מזון ולא משנה מה הבסיס שלו(דג, עוף, בקר וכו') הוא תזונה מספקת לכלב?.
ושאלה נוספת, אם כבר אז גם מחפש מזון מומלץ לכלבה בת 10.
ב- 25 שנים האחרונות שבהם יש לי כלבים אף פעם לא החבטתי בשאלות אלו, לאחר ניסויונות עם הרבה סוגי מזונות משום מה הבחירה של הכלבים שלי תמיד היתה בונזו למרות שברור היה לי שהמזון לא איכותי ביותר.
 

DAHUJI

New member
אם השיקול הוא לא (או פחות) כספי, אז מספר האופציות גדל...

זמינות באיזור הדרום?
אינספור חנויות לציוד בעלי חיים מצהירות באתרים שלהן כי הן עושות משלוחים לכל רחבי הארץ במידה ומזמינים ציוד מעל סכום X מסויים... אני לא רואה שום צורך להתאמץ ולצאת את באר שבע. הם תעשנה משלוחים גם לשם.
במידה והגורה היא בסביבות ה- 10 ק"ג ומעלה, היא תסיים שק אוכל של 13-15 ק"ג בסביבות ה- 3 חודשים (הערכה גסה), כך שבשביל להגדיל את סכום ההזמנה כדי לקבל משלוח חינם אפשר להזמין אפילו שני שקים של מזון ממותג/חברה שאתה יודע שהיא כבר אוהבת ואוכלת ולהשתדל שיהיו מתכונים שונים (ולבדוק שהתוקף שלהם ראוי - לפחות חצי שנה).
להלן רשימת חנויות תל אביביות (כי אני גר בתל אביב) שקניתי בהן באופן אישי, ולכן מרשה לעצמי להמליץ עליהן - פט-פוינט, אינטר-פט, אתר החי של ישראל, גג לחיות (רעננה), פט-ביי.

עוד מזונות מומלצים?
לאחר התעסקות מקיפה ובירור מעמיק בנושא, במשך כמה חודשים אינטנסיביים אחרי שהבאתי גור, הייתי ממליץ בסדר הזה מהאיכותי ביותר אל האיכותי ביותר אך פחות.
אני לא צריך להיות ידען בעניין, ולא צריך לסמוך עליי. מספיק רק לחפש ברשת את רשימת המרכיבים של המזונות הספציפיים הללו, ולהבין בעצמך מה שמו בהם (כמובן גם שביחס לאחרים):

1. ORIJEN.
המזון הטוב ביותר בשוק לדעתי האישית ובהבדל גדול מאוד מהאחרים. מאכיל בו את הגור שלי (בעירבבו עם המזון הבא ברשימה). יקר מאוד ולדעתי שווה את הכסף בחשיבה לטווח רחוק מאוד לאורך כל חיי הכלב. אפשר בהחלט לערבב עם מזון שהוא מעט פחות יקר כדי להוזיל עלויות.

2. Wysong OPTIMAL.
המזון השני בטיבו בשוק לדעתי האישית וגם הוא בהבדל גדול מאוד מהאחרים. מאכיל בו את הגור שלי (תמיד מערבב 2 מזונות כדי לא לסמוך על מזון ספציפי אחד בלבד).

3. NOW! ויחד איתו GO!.
2 מזונות מעולים, רציניים, מהטובים שיש להשיג בשוק, שניהם מיצרן טוב ואחראי (אבל יצרן שהוא פחות אחראי מהשניים הקודמים ולכן הם ממוקמים ב- 3).
ה- NOW מיוצר ממרכיבים טריים ואיכותיים, אבל גם כאלו ש- 80% מהם מים (נניח עוף טרי) ולכן הוא קצת מבלבל.
ה- GO מיוצר ממרכיבים מיובשים שתכולת המים הוצאה מהם כבר (נניח קמח עוף), ולדעתי הוא אפילו עדיף.

4. Nature's Variety Instinct.
מזונות מעולים, מותג מעולה, חברה מצויינת. לא פחות טוב מהקודמים ברשימה, אבל עדיין ממוקם מספר 4.

5. Acana ו- Wysong originals diet.
מזונות איכותיים מאוד שאני אישית מערבב איתם בצורה קבועה כדי להוזיל עלויות (שניהם זולים יחסית). האקאנה מאותו יצרן של ORIJEN שעליו אני סומך מאוד.

מכאן והלאה, אין משמעות למספרים... והבאים ברשימה הם טובים מאוד בפני עצמם (וגם באופן יחסי לאחרים) ואני לא חושב שההבדל הוא כזה גדול כדי לדרג אותם. אפשר לערבב אותם עם האיכותיים יותר כדי לחסוך מעט.
Canin Caviar , Taste Of The Wild , FARMINA N&D , MERRICK
יש עוד כמה וכמה מותגים שאפשר לציין, נראה לי שזה מספיק רשימה.

הכי חשוב והכי טוב - להסתכל בעצמך על רשימת המרכיבים ולחפש את הבשר! כמה שיותר קמח עוף, קמח דגים, קמח X משהו במקומות הראשונים שברשימה. לחפש ביצים (עדיף שלמות ולא אבקה וכו') וכמה שיותר מרכיבים מן החי. כמה שפחות תירס, חיטה, סויה וטפיוקה.
כל מה שבמקום 7 ומעלה ברשימה הוא כבר זניח במשקל של המזון והוא כמעט בוודאות פחות מ- 10% משקלית מהמזון, ויותר לכיוון פחות מ- 5% משקלית מהמזון. אז תתייחס ל- 7 המרכיבים הראשונים ברשימה.
רוצה דוגמא?
תסתכל על המתכון של ORIJEN גורים ותראה בעצמך כמה בשר ברשימה ומתי מגיעים הצמחים: פילה עוף*, בשר עוף מיובש, כבד עוף*, הרינג שלם*, פילה הודו*, בשר הודו מיובש, כבד הודו*, ביצים שלמות*, פילה וולאיי*, סלמון שלם*, לבבות עוף*, סחוס עוף*, הרינג מיובש, סלמון מיובש, שמן כבד עוף, שומן עוף, עדשים אדומות....

זאת לעומת מתכון קלאסי של PRO PLAN גורים לדוגמא: עוף (18%), חיטה, חלבוני עוף מיובשים, גלוטן, שומן מן החי, קמח סויה, אורז(7%), תירס, מצוי מן החי, פולפת סלק סוכר, מינרלים, שמן דגים, קולוסטרום בקר(0.1%).
אם החיטה מופיעה במקום שני, היא בסביבות ה- 15% מהמזון. וכלבים בטבע לא אוכלים חיטה. ומה זה "שומן מן החי"? ומה זה "מיצוי מן החי"? אילו מינרלים? למה שיש שם גלוטן (חלבון שמקורו בעיקר בדגנים כמו חיטה ושעורה - רמז, הוא עוזר להדביק את הכופתאות כדי שיצאו כופתאות)?.

רשמתי מספיק... אם יש שאלות - תשאל בכיף
 

gucci3

New member
תודה על התשובה המפורטת,

הגורה היא מגזע גדול, עכשיו היא בת 3 חודשים ושוקלת 13 ק"ג, בחלק מרשימת המזונות שרשמת אין הפרדה בין גזע קטן לגדול, יכול להיות שאין הבדל ברכיבים שהגורים צריכים?
ראיתי שקיימים מזונות על בסיס דגים, האם התזונה של הכלב יכולה להתבסס על זה בלבד?, לא נראה לי שבטבע הכלב אוכל דגים.
 

DAHUJI

New member
בחלק מהמזונות לא צריך הפרדה בין גזע גדול לקטן...

בחלק מהמזונות האיכותיים והבשריים מאוד אין הפרדה בין גזע גדול לקטן או בין שלבי החיים השונים (גורים/בוגרים/מבוגרים). זה כי האוכל איכותי מספיק והיצרן סומך על מה שהוא מוכר. ההפרדה היא לפעמים די מלאכותית והקשר בינה לבין הצרכים התזונתיים של הכלב עצמו קלושה.

התזונה של הכלב יכולה להתבסס על כל מה שתיתן לו... לראיה יש גם מזונות כלבים טבעוניים בלי בשר/ביצים/דגים כלל שמתבססים על צמחים בלבד. זה כולל גם תזונה מבוססת דגים (לא בלעדית שהיא רק דגים).
מקורו האבולוציוני של הכלב הוא תזונה קרניבורית (אוכל בשר) כמעט מוחלטת, ובמהלך הקו-אבולוציה המשותפת שלו עם המין האנושי הפך להיות סוג של אומניבור (אוכל כל) עם נטיה מובהקת לכיוון מזון בשרי.
כלבים רעבים בטבע (למשל להקות עירוניות או להקות בר, שלל כלבי רחוב וכו') יאכלו בפועל כל דבר שהם ימצאו בזבל, מלחם עד ירקות, אורז, פירות וכל מה שאכיל.

בטבע, חבר ממשפחת הכלביים שייתקל בדגים, למשל דג שמת והגיע לגדת הנחל/נהר או שאריות דג שאכל איזה דב - כנראה שיאכל אותו. לא מצאתי סימוכין לזה.
 

DAHUJI

New member
בקשר למזון סניור... המלצה מהמותן.

הייתי רוכש ומנסה את ה- Acana Senior או את ה- Wysong originals senior.
אלו מזונות מצויינים ולא טובים יותר מדי לכלבה.
למה אני רושם את זה?
כי אם היא 10 שנים מואכלת במזונות בינוניים ומטה (פרו-פלאן, יוקנובה, בונזו וכו') אז לדעתי לא מומלץ להקפיץ אותה 10 מדרגות מעלה מיד למזונות האיכותיים ביותר שתכולת החלבונים שלהם היא בפרופיל שונה מאוד מאלו הבינוניים. במזונות האיכותיים תכולת החלבונים מן החי גבוהה הרבה יותר ולכן לכלבה ייתכן ויהיה קשה מאוד להסתגל בהתחלה והמעבר לא יצליח. הפלורה (אוכלוסיית החיידקים) במעיים שלה לא מותאמת לעיכול מן הסוג הזה.
אז תתחיל עם אלו, תנסה אותם ותראה שהכל תקין כמו מקודם, שהכלבה לא נשארת רעבה (וזה כמובן בלי להזכיר תילוע), שהיא לא משלשלת ושהצואה שלה קשיחה עד רכה-מוצקה, שאין הרבה גזים, שהיא כמובן לא מקיאה, שהפרווה מבריקה, שאין ריח רע מהפה וכו'...
אחרי נניח 2-3 שקים של המזונות האלו, שהם מקומות 4-5 ברשימה שרשמתי מקודם, אפשר לשפר את התזונה יותר למקומות הגבוהים ברשימה.
 

DAHUJI

New member
כל מה שצריך זה להסתכל על רשימת הרכיבים...

ProPac Senior:
Chicken Meal, Brewers Rice, Rice Bran, Rice, Chicken Fat (preserved with mixed Tocopherols, a source of Vitamin E), Flaxseed, Egg, Natural Flavoring, Beet Pulp, Brewers Yeast, Yeast, Salt, Potassium Chloride, Choline Chloride, DL-Methionine Hydroxy Analogue, L-Lysine, Glucosamine Hydrochloride, Chondroitin Sulfate, Vitamins, Minerals.



Acana Senior:
Fresh chicken meat (16%), chicken meal (15%), turkey meal (14%), red lentils, whole green peas, fresh chicken giblets (liver, heart, kidney) (4%), herring meal (4%), pea fiber, fresh whole eggs (4%), fresh whole flounder (4%), herring oil (2%), sun-cured alfalfa (2%), field beans (2%), green lentils, whole yellow peas, chicken fat (1%), chicken cartilage (1%), dried brown kelp, fresh whole pumpkin, fresh whole butternut squash, fresh whole parsnips, fresh kale, fresh spinach, fresh mustard greens, fresh turnip greens, fresh whole carrots, fresh red delicious apples, fresh Bartlett pears, freeze-dried chicken liver, freeze-dried turkey liver, fresh whole cranberries, fresh whole blueberries, chicory root, turmeric, milk thistle, burdock root, lavender, marshmallow root, rose hips, enterococcus faecium.

בלי הרבה מאמץ רואים שרשימת הרכיבים (הדגשתי באדום את מה שחשוב, עד מה שחשוב לדעתי האישית) באקאנה - הרבה יותר איכותית, רצינית ומחושבת.

בפרופאק - מקום שני, שלישי ורביעי זה אורז, אורז ואורז. כיף כיף.
ואחרי כן מופיע מרכיב שהוא "Natural Flavoring"... שמה זה אומר בדיוק? תבלינים כמו פפריקה או סתם טעם "טבעי"?
אחרי כן מופיע גם מרכיב בשם "Brewers Yeast" שהוא תוצר לוואי של תעשיית הבירה, והסוג הפחות מומלץ של שמרים (שהם מקור מעולה לויטמינים וחלבונים וכו', אבל בצורה הנכונה שלהם).

באקאנה - רשימת המרכיבים מדברת בעד עצמה. אין אורז. אין תירס. אין חיטה. אין סויה. אין טפיוקה. רשימת הפירות והירקות (גם אם זניחה בשל מקומה ברשימה ולכן בסביבות ה- 1% לכל פרי/ירק) מרשימה. החלבונים הצמחיים מגיעים ממקורות מעולים כמו קטניות (אפונה, עדשים) שמכילות סיבים תזונתיים ומקור פחמימות (עמילנים) איכותיים הרבה יותר.

התשובה די ברורה.
 

Ani15

New member
בוא נדייק

אקאנה עולה 320 ש"ח ל13 ק"ג מזון גורים (ואני יודעת כי לפני שבוע קניתי)
ולפעמים הוא לא המזון המתאים ביותר (לכלבה שלנו הוא גורם לשלשל משום מה, למיטב זכרוני היה עוד מישהו שכתב את זה ואני אשמח אם יש עוד בעלי כלבים שנתקלו בתופעה הזו)
בבאר שבע יש כמה וכמה חנויות שמחזיקות (ומשלחות) מזון גורים במגוון רחב. בשבוע שעבר קניתי ממגה פט ויש להם מגוון רחב במחירים טובים (בהשוואה לחנויות אחרות), אז אני שמחה להמליץ עליהם, אבל בוודאי שיש עוד חנויות ואין צורך להזמין מאיזור המרכז או לנסוע לרחובות בשביל לקנות מזון גורים.
 

DAHUJI

New member
אז ברשותך - אכן אדייק...

השגתי בלי הרבה מאמץ את האקנה גורים (שק צהוב של 13 ק"ג) ב- 300 ש"ח בחיש חי על יהודה הלוי בת"א. צריך להיות נחמד, אסרטיבי ולהתעקש על מחיר.

לא כל מזון איכותי הוא מזון שמתאים לכל הכלבים. ברור שכל כלב יכול להסתדר מעולה עם מזון X ולא להסתדר עם מזון Y. הכל מאוד (מאוד) אינדיבידואלי.
הרבה מחוסר ההתאמה יכול להיות קשור לבעלי הכלבים והמעבר למזון חדש, אותו צריך לבצע בהדרגתיות ראויה תוך כדי שימת לב למצבו של הכלב הספציפי והסימנים שמתקבלים מהמעבר.
צריך לקחת גורמים נוספים בחשבון כמו סוג ההזנה וההאכלה עד עתה. זה מדוע שטרחתי ורשמתי שבמידה והכלבה אכלה בונזו כל ימיה, יהיה לה יותר קשה ומורכב מהרגיל (ולכן גם ממושך יותר) להתרגל למזון איכותי עם פרופיל חלבונים שונה. בדיוק כמו שמישהו שאוכל כל חייו המבורגרים עובר לתזונה טבעונית ומלאת ירקות/פירות/קטניות.

רשמתי לשואל לגבי חנויות מת"א שעושות משלוחים לאיזור הדרום (ולמעשה בכל הארץ). מי שלא יודע איך התחום בדר"כ מתנהל - אז לאותן חנויות יש מחסנים/מרכזים לוגיסטיים, או מתחמי חלוקה באיזורים אסטרטגיים ברחבי הארץ (או שיתופי פעולה עיסקיים עם כאלו), ולידיעתי המזון לא יוצא מפתח החנות עצמה בת"א ונוסע את כל הדרך לבאר שבע.
בלי שום קשר, אני הרבה יותר מבעד לפרנס עסק מקומי או חנות מקומית ובתקווה שממש לא רשתות שמוכרות מזון לכלבים (כמו שופרסל/רמי לוי וכו') שאצלם המחירים רק נראים זולים, אבל בוודאות שאפשר להשיג זול יותר בחנויות מקומיות וקטנות/מתמחות.
 
למעלה