מתי יודעים שזהו?

pinprick

New member
מתי יודעים שזהו?

הי
הכלב שלנו, לברדור, בן 15.
כלב גדול וחזק ויפהפה, אבל כבר ממש זקן.
יש לו בעיה בעמוד השדרה שלא ניתנת לפיתרון (היינו גם בבי"ח הוטרינרי בבית דגן).
כבר תקופה ארוכה שהוא מתקשה ללכת. זה קצת מוזר- בבית הוא מטייל שעות ולא מוצא מנוחה, ובחוץ נופל..הרגליים האחוריות חלשות, ורגל אחת גם ממש מתקפלת לו.
פעם בכמה זמן המצב מידרדר ואז הוא מקבל 2-3 זריקות סטרואידים ועומד על הרגליים..
הטיולים הלכו והתקצרו. כבר חצי שנה שהוא רק יורד לדשא למטה. כבר כמה חודשים שהוא עושה פיפי אחד ארוך וזהו. עולים. הוא צריך תמיכה שלנו רוב הזמן, ולהקים אותו לפחות פעם אחת בירידה. הוא גדול וכבד וזה קשה :(
קקי הוא עושה כמעט תמיד בבית. פעם היה עושה המון פיפי בבית כי היתה דלקת בכליות. אחרי כמה חודשי אנטיביוטיקה התגברנו עליה, אבל עדיין מדי פעם יוצא לו פיפי כשהוא מתאמץ לקום. כבר שבוע שהוא פשוט מטפטף מדי פעם..הוא מקבל פרופלין כבר שנים- הגדלנו עכשיו את המינון.
הוא לא נראה שמח כשאנחנו חוזרים הביתה (פעם הוא היה פותח לנו את הדלת..), לא נהנה מליטופים, לא מנשק בחזרה. מסיבה לא ברורה הוא נובח ונוהם על בן השנתיים שלנו שמתנהג אליו מאוד יפה (מלטף אותו, שמח לקראתו).זה לא נורא בעיני,הילד נזהר ולמד לא להרגיז, אבל אני תוהה אם זה מעיד על מצוקה של הכלבלב, ואיזו.
הוא אצלינו מגיל 0. אמא שלו הורדמה לפני כשנה וחצי, בגיל 14.
קשה לנו. פיזית (מאוד!כאבי גב מטורפים מלהרים אותו), נפשית. מתסכל לחזור הביתה מהעבודה ולגלות מוקדי קקי מפוזרים בסלון ופיפי על כל הרצפה. מתסכל לרדת איתו למטה רק כדי שיפול ולא יעשה פיפי ואז ישתין במעלית כשעולים הביתה. הוא תמיד עם כתמי פיפי (לא משנה כמה אנחנו מקלחים) וריח לא נעים. והכי קשה היא התזכורת היומיומיות לכלב האנרגטי והשמח שהיה לנו.
אנחנו לא מצליחים לקבל החלטה להרדים אותו כי איפשהו זה מרגיש לנו שזה רק כי קשה לנו. וזו לא סיבה להיפרד ממנו. הוטרינר לא מביע דיעה (אם כי לאחרונה כשקנינו שני בקבוקי פרופלין בבת אחת הוא אמר, חצי בצחוק, "אתם אופטימיים").

איך אפשר לקבל כזו החלטה נוראית?
 

Ani15

New member
רק כי קשה לכם?

הכלב, לעדותך, לא שמח, לא נהנה, נופל הרבה מאוד (זה כואב, במיוחד אם אתה גדול וכבד), לא מוצא מנוחה (מן הסתם, כואב לו), מתקשה לזוז. אתה היית רוצה להמשיך במצב הזה?
&nbsp
לפני הרבה שנים הרדמתי כלב בן 13 עם סרטן מתקדם. זה היה כשהבנתי שאיכות החיים שלו היא כזו שאין לו סיבה לקום בבוקר, ושאני לא יכולה לשפר אותה. הוטרינר אפילו לא הציע את האפשרות הזו, אבל כשביקשתי אותה הוא הסכים עוד לפני שסיימתי את המשפט. אני מניחה שזו המדיניות המוסרית הפרטית שלו, אבל מעולם לא שאלתי. כשנסענו לוטרינר בפעם האחרונה הכלב הרים את הראש ונהנה מהרוח בחלון, בפעם הראשונה מזה שבועות.
 

pinprick

New member
לא בטוחה שהוא לא נהנה מכלום.קשה לדעת..

זה נכון שהוא פחות נלהב מפעם, אבל הוא עדיין אוכל בתיאבון, כשמכינים חלה מטוגנת (המאכל האהוב עליו) הוא בא ומכרכר מסביב כדי לקבל.. (פעם הוא היה בא בכל פעם שמישהו אכל משהו.היום רק חלה מטוגנת עושה לו את זה).
הוא נראה נהנה קצת כשמלטפים אותו, אבל לזמן קצר יותר, ובלי התמסרות והתרפקות.
אם הוא היה מפסיק לאכול או מיילל מכאב באופן קבוע לא היה לי ספק מה צריך לעשות.היתה תקופה כזו בה ילל מכאבים כשהיתה לו דלקת בכליות- היא טופלה וחלפה והוא בינתיים קיבל משככי כאבים.
זו שאלה טובה- האם יש לו סיבה לקום בבוקר. נראה שכן, כי הוא מתעורר כשאנחנו קמים.. דווקא אם פתאום בנסיעה האחרונה הוא ירים ראש ויהנה מהרוח זה יגרום לי לספקות אולי זה לא המעשה הנכון. כבר "הספדנו" אותו כמה פעמים והוא פתאום השתפר קצת..
תודה
 

מיההס

New member
כל עוד הוא אוכל ושותה

לא להרדים. הכלב יראה לכם בדיוק מתי הוא לא רוצה יותר לחיות ואז לא יהיה לכם ספק.
בהצלחה
 

lir67

New member
לקבל... עם כל הקושי

בדיוק שנה לאחר שהרדמתי את גיבורת העל שלי, והדילמה ידועה לי מאוד, וכנראה לכל בעל כלב מתישהו. כדי לקבל בחזרה את החיים הנורמליים שלכם, אתם צריכים לקחת את החיים שלו, וזה שובר, אבל בדיעבד אני שלם מאוד שלא חיכיתי לסוף הגרוע ביותר שיכול להיות, והמחיר היה לקבל את ההחלטה ולהיפרד, מה שיקרה בכל מקרה...
הדבר הכי חשוב שלמדתי בעניין זה הוא
אם יש לכם עדיין ספק, אם אתם עדיין לא בטוחים, זה בדיוק הרגע לעשות את זה.
אם תחכו לרגע שאין ספק, שברור שאי אפשר כבר, כי הוא כבר לא זז בכלל ורק סובל, או גוסס באיזה בית חולים
-סימן שמשכתם יותר מדי (ויכול להיות שאתם כבר שם)
חישבו על החיים הטובים שנתתם לו
על הפריבילגיה שלנו לתת להם את מותם במתנה ולא למשוך ולמשוך כמו בני אדם ששוכבים שנים כמו צמחים ומחכים
ותקראו כאן: https://rainbowsbridge.com/Poem.htm.
&nbsp
הווטרינר (שצריך קצת יותר רגישות בהערות שלו...) לא מביע דעה, אבל אני לא יודע אם שאלתם אותו בצורה ישירה. אנחנו חושבים להרדים אותו, מה דעתך? ותראו את התגובה שלו. גם הווטרינר שלי לא הביע דיעה באופן יזום אבל אמרתי לו שאני חושב לשים לזה סוף והוא אמר שאני יכול לעשות את זה במצפון שקט, וזה כל מה שהייתי צריך.
ההחלטה בכל מקרה תהיה בסוף שלכם.
מקווה שזה עוזר לכם ברגעים קשים אלו
ל.
&nbsp
 

pinprick

New member
תודה

הערת הוטרינר נראית קצת לא לעניין כי היא מחוץ להקשר, זה פשוט היה זמן קצר אחרי שהגענו אליו פסימיים מאוד ובטוחים שזה הסוף, ואז פתאום הוא השתפר..
הוטרינר שלנו מדהים. אנחנו ממשיכים לנסוע אליו במיוחד למרות שעברנו דירה לעיר אחרת.
אתה צודק שאולי צריך לשאול בצורה ישירה. אנחנו תמיד מגששים..אמירה כזו "אתה יכול לעשות את זה במצפון שקט" באמת תעזור לנו מאוד.
&nbsp
מבחינתי מה שכתבת על לא למשוך יותר מדי רלוונטי גם לתחושות שלי כמי שמטפל בו- מצד אחד אני אוהבת אותו מאוד, ומצד שני אני כועסת ומתוסכלת מהמצב: שהכל מלא פיפי ושאין לי כח להרים אותו, ושהוא נוהם על הילד. ואז אני מרגישה עוד יותר רע עם עצמי שכעסתי עליו. זה להיות קרוע מבפנים. מה גם שכדי להתמודד עם הפרידה המתקרבת יותר קל לנתק את עצמך רגשית, ונראה לי שמה שאני הכי מתגעגעת אליו זה הקשר שהיה לי איתו. מצחיק, בחייו הארוכים איתי סלחתי לו על כ"כ הרבה דברים, ועכשיו אני כועסת נורא על שטויות כמו פיפי בבית..זה מתפרץ בגלל המטען הרגשי הכבד שמאחורה, וזה הופך את כל הסיטואציה למתסכלת הרבה יותר.
 
האהבה שלך לכלב פורצת מבין המילים שלך אז אני לא חושבת שיש פה

מה לדבר בכלל על " רק בגלל הקושי שלכם "

תשמעי , אני הרדמתי את כלבי האהוב לפני כמעט חמש שנים.
הרדמתי אותו מאוחר , מאוחר מידי .
הוא סבל מאוד אבל אני לא יכלתי לשחרר. לא יכלתי להתגבר על הקושי שלי .
זה הוביל לזה שרק עכשיו הלב שלי נפתח וסוף סוף אימצתי כלב חדש.

אני חושבת שחלק נכבד מהקושי הוא לקיחת החיים מיצור כ"כ אהוב .
אבל מה שהבנתי ( שוב, מאוחר מידי ) הוא שאני מעדיפה שהכלב האהוב שלי ימות מוקף באהבה ובבני "הלהקה" שלו , ללא כאבים משהו שאני יכולה לוודא כאשר מרדימים אצל וטרינר .

מבינה מאוד את הקושי שלך
 

marx04

New member
נראה שהגיע הזמן

שלום לך,

כמובן רק אתם יכולים באמת לדעת ולהחליט, אך על פי התיאור שלך נראה שהגיע הזמן:
הכלב צריך לקבל זריקות סטרואידים כדילעמוד על הרגלים;
הוא בקושי שולט בצרכים שלו (אם בכלל);
הוא אינו שמח לקראתכם כאשר אתם מגיעים הביתה;
הוא מסתובב בבית שעות חסר מנוחה;
הוא נובח ונוהם על בן השנתיים.
כל הדברים הללו מעדים לדעתי שהכלב סובל ואינו נהנה מאיכות חיים מינימלית סבירה.
גיל 15 הוא בהחלט גיל מבוגר מאד ללברדורים, כך שגם מבחינה זו נראה שהגיע הרגע הנכון.
ובנוסף, כדאי להתייעץ במפורש עם הוטרינר גם בשאלה זו.

בברכה,

אורי.
 

togi12

New member
מסכימה עם כל מילה.

אלה בדיוק היו הנקודות שלי כשנאלצתי להרדים את החתולה היפה שלי אנג'לינה עקב מחלה, בגיל צעיר...
 

פלכור

New member
כשמגיעים לשלב של you damn if you do and you dam if you dont

הרדמתי את כלבתי האהובה לפני כ - 5 חודשים. היא הגיע למצב שלא יכלה לתת שתן והאופציות היו שאו שזה גידול או שזה משהו נוירולוגי. עשיתי את החשבון שכל אחד מהתסריטים הוא גרוע מספיק (+תפקודי הכליות שלה גם לא היו להיט) והחלטתי לא לתת לה להגיע למצב שבו הרעלנים מתפשטים בגופה ומתעללים בה בניסיון לגלות מה זה הגורם לבעיה (מעבר למה שכבר התעללו). עם כל הכאב (וזה עדיין כואב גם תוך כדי כתיבת שורות אלו) זה היה הדבר הנכון לעשות עבורה.
 
למעלה