מבולבלת...

דוגי קט

New member
מבולבלת...

אוכל חופשי או ארוחות מסודרות?
האכלה טבעית או אוכל יבש?
מה יותר טוב לכלב?
 

KallaGLP

New member
אני לא חושבת שיש תשובה אחת חד משמעית.

הרבה תלוי בך ובכלב. יש כלבים שמסתדרים מצוין עם אוכל יבש איכותי, יש כאלה שרואים שהאכלה טבעית עושה להם טוב. ברור שאוכל יבש כנראה זול ונוח יותר בדרך כלל מהאכלה טבעית, שזה גם שיקול שאין לזלזל בו. אני למשל מאכילה את הכלב שלי במזון יבש ללא דגנים מסוג אוריג'ן שנחשב לאיכותי מאוד. כמו כן, הרכב של מזון יבש איכותי מותאם במיוחד לכלב ויש בו כל החומרים שהכלב זקוק להם בכמויות הנכונות. אם אני נותנת לו מזון טרי לא מבושל (אלא אם מדובר בעצם בקר בלבד, ללא בשר עליה) - הוא משלשל. גם מזון יבש עם דגנים גורם לו שלשול. לקח לי הרבה זמן עד שהגעתי למזון שמסדר לו את הקיבה ומבחינתי סוס מנצח לא מחליפים. מצד שני יש פה כמה גולשים המאכילים במזון טבעי ומאוד מרוצים. לטענתם הוא מיטיב עם כלבם יותר מאשר מזון יבש.
באשר לשאלה השנייה - שוב, תלוי בכלב. ההמלצה הנפוצה יותר היא להאכיל את הכלב בכמויות מדודות על פי המומלץ פעמיים ביום ואם הכלב לא מסיים את המזון תוך 10 דקות פלוס מינוס - לסלק את המזון עד הפעם הבאה. בשיטה זו יש בקרה טובה יותר על הכמויות והזמנים שבהם הכלב אוכל (למשל, לא מומלץ שהכלב יאכל כמות גדולה של מזון לפני טיול שבו הוא פעיל כי הדבר עלול לגרום להיפוך קיבה), ומניעת השמנה. ככה גם קל יותר לשים לב אם הכלב לפתע חולה ומאבד תיאבון. ככה אני אישית מאכילה. יחד עם זאת, אני מכירה כמה בעלי כלבים שתמיד משאירים אוכל חופשי לכלב. זה בדרך כלל מתאים לכלבים שאינם גרגרנים מדי ואינם נוטים להשמנה.
אז לדעתי בסופו של דבר תלמדי את הכלב שלך ותראי מה הכי מתאים לו ולכם.
 

DAHUJI

New member
הערות...

אוריג'ין הוא אכן אחד מהמזונות היבשים הטובים ביותר שניתן להשיג לכלבים. אין על כך עוררין.
כל שאר התשובה של קאלה כתובה לעילא ולעילא ומוסברת יפה מאוד. היא העלתה נקודות חשובות כמו האכלה רק אחרי טיול כדי להפחית את הסיכוי להיפוך קיבה. העניין עם כלבים גרגרנים הוא מאוד אישי לכל כלב, הנוהג הוא להאכיל פעמיים ביום כמות X מסויימת שמתחשבת בצרכי הכלב (פעילות, סוג, זן, וכו') ולאו דווקא נקבעת באופן שרירותי על ידי הצהרת היצרן על שק המזון (טבלת ההאכלה), יש כאלו שמחשבים קלוריות...

ארצה להתעכב ברשותכם על המשפט "כמו כן, הרכב של מזון יבש איכותי מותאם במיוחד לכלב ויש בו כל החומרים שהכלב זקוק להם בכמויות הנכונות", שהוא טעות גמורה - כאן יש לך את ההסבר המלא באנגלית לא פשוטה למה זה שקר גס שיצרני המזון שמחים לשווק. זה אינו נכון בהכללה, ולמרות שלפי מבחני ה- AAFCO הכלב לא ימות ויחיה עד X שנים, עדיין איכות חיים ותזונה מלאה ונכונה זה מדד איכותי (לא כמותי) להתחשב בו.

הייתי אומר שצריך להתעלם מהמושג "הכי טוב" ולרדת לרמת המספיק טוב.
יש חסידי האכלה טבעית (BARF), חסידי אך ורק בשר, נהני מזון יבש תעשייתי, חסידי מזון רטוב Cold pressed וכו'...
כל כלב וצרכיו הוא בדיוק כמו שטבעי לנו שכל אדם וצרכיו הוא (יש כאלו כמוני שחולים על מוצרי חלב וכמעט ולא אוכלים בשר, יש אחרים שלא נוגעים בחלב ואוכלים בשר כל יום פעמיים ביום, יש צמחונים, טבעוניים וכו' וכו'). יש עניין בלבחון ולהתבונן בכלב עצמו ובההתמודדות שלו עם המזון אותו מספקים לו - כמה צואה ביום (בהכללה פעמיים זה טוב יותר מכך מעיד על עיכול לא מלא של המזון), נפח הצואה, ריח הצואה, פרווה מבריקה, אלרגיות, פגעי עור/פרווה וכו'... יש כלבים שמסוגלים לאכול שאריות שולחן, דוגלי, עצמות עוף, קקי של חתולים בפארק על בסיס יומיומי ולחיות עד שיבה מופלגת.

אני מאכיל מזון יבש איכותי - אקאנה לגורים. אוריג'ן לבוגרים יקר לי מדי, ועדיין הוא כמעט בוודאות יהיה השק הבא של סימבה.
לא חסיד של מזון רטוב לכלבים שמבחינתי בהכללה הוא פחיות של ג'אנק פוד (וגורם לעששת)...

אני משתדל להאכיל את סימבה 2 ביצים קשות בשבוע, 2-3 נקניקיות עוף/הודו בשבוע, קופסת טונה במים פעם בשבועיים, קופסת קוטג' או יוגורט דל שומן (גבינות דלות בלקטוז) פעם בשבועיים מחולקות על פני כמה ימים, ירקות בחופשיות (כל פעם שחותך סלט אז מציע לו, הוא מאוד אוהב גמבה, גזר, עגבניה, מלפפון - בשבילו זה ממש חטיף כמו עצם בקר), פירות בקמצנות (תפוח אם בא לו, בננה, לא ענבים), שאריות פסטרמה מהסופרמרקט (ההתחלה והסוף שלא פורסים לבני אדם - נמכרים ב- 15 ש"ח לקילו שזה רבע מחיר ממה שפורסים לבני אדם במבצע!), שאריות שולחן כמו עור של דג סלמון... ועוד כל מיני.
העקרון הוא אוכל יבש איכותי באופן רגיל כמקור האכלה עיקרי, עם השלמות של מזון אמיתי לא מעובד לפחות פעם ביומיים.

אני פוזל מאוד לעבר האכלה טבעית (BARF), מברר על זה באינטנסיביות אבל נדרשת מכונה לטחינת בשר ומקפיא גדול מה שאין לי ולכן למרות כל הבירורים זה ייאלץ לחכות. במידה והייתה לי אפשרות לטחון ולהקפיא, ייתכן שהייתי משלב לו גם האכלה טבעית (טוחן BATCH גדול, מקפיא, מחלק ונותן לו פעמיים-שלוש בשבוע). האכלה טבעית היא מעט יותר יקרה אבל לדעתי הביולוגית עדיפה ממזון יבש בהרבה פרמטרים אמיתיים - איכות התזונה והמרכיבים, אך פחות בפרמטרים המדומים - נוחות לבעל הכלב (לטחון ולהכין לבד, לבזבז זמן בלהכין, בללמוד מתכונים ובלעשות אופטימיזציה של המתכונים לכלב הספציפי שלך), נוחות אחסנה (מקום במקפיא)...

תמצאי את דרך המלך שלך בין שלל ההצעות, דרכי ההאכלה שאחרים (כולל אני) כותבים לך שעובדות לנו, ותדעי שזה שאת מתעסקת בכך, מבררת, שואלת, בוחנת, מתעקשת ומשכילה עצמך בכל עניין התזונה של הכלב שלך כבר עושה אותו לבר מזל גדול מאוד, אז כל הכבוד לך!
 

KallaGLP

New member
אכן אני מסכימה איתך

שכמות ההאכלה צריכה אמנם להתבסס על הכמויות המומלצות לגילו, למשקלו ל ידי היצרן, אך גם להתחשב בנתוני הכלב הספציפי, כמו רמת פעילות (יש יצרנים שלוקחים גם זאת בחשבון), מבנה גוף ונטייה להשמנה וכו'. יש גם מזונות ייעודיים כגון מזונות דיאטטיים, מזונות שנועדו לכלבים עם מחלות ורגישויות שונות וכד'. כמו כן יש כלבים שמה לעשות - יש להם טעם מובהק והעדפות משלהם ולא יסכימו לאכול מזון מסוג מסוים. גם זה קורה.
אני גם מסכימה שאי אפשר להגיד בהכללה שכל מזון יבש מכיל את כל המרכיבים שהכלב צריך, אך אני מאמינה שמזונות איכותיים כן מכילים אותם. בשביל זה יש אתרים המנתחים את סוגי המרכיבים במזון ואת איכותם וקובעים האם המזון באמת איכותי ומספק את כל צורכי הכלב או לא. אני, למשל, גם לו רציתי לא הייתי יכולה לתת לכלב שלי כל מיני תוספות מהסוג שציינת כי הן גורמות לו אוטומטית לבעיות עיכול ושלשולים. הכלב שלי, כאמור, מעכל טוב אך ורק מזון יבש איכותי ללא דגנים (בעיקר אוריג'ן, אך בתקופות שהיו בעיות אספקה עם אוריג'ן ניסיתי מזונות מומלצים אחרים ללא דגנים, כמו נאו, וגם הם היו סך הכל בסדר). ובכלל, מצב היציאות, מראה ומצב הפרווה, בריאות כללית, רמות אנרגיה ועוד בהחלט יכולים לעזור להתרשם אם המזון מתאים לכלב ומספק את צרכיו.
 

פלכור

New member
אם זכרוני אינו מטעה אותי

עגבניות לא כ"כ בריאות להם. אצלנו גם כרוב היה ועודנו להיט, קולרבי, צנון ...
 

DAHUJI

New member
אין שום בעיה עם עגבניות כל עוד הן בשלות...

בכלל כל משפחת הסולניים (עגבניות, חציל, תפו"א וכו') הם משפחה של צמחים "בעיתיים" שבחלקים הירוקים שלהם (פירות לא בשלים כמו שצריך, עלים, גבעולים וכו') מכילים ברובם שלל חומרים כימיים הנקראים אלקלואידים שייתכן ויכולים להיות רעילים בעבור יונקים, כתלות ביונק ובמשקלו.
העניין הוא שכשעגבניות לא בשלות אפילו במעט, אז הן מכילות ריכוזים גבוהים מאוד של תאנינים (אנחנו מרגישים אותם בחוש הטעם כמרים) שהם סוג של אלקלואידים "סוכריים" רעילים לכלבים (בגלל משקלם הנמוך - כל חומר הוא "רעיל" בהתאם למשקל מסויים ולא סתם מתוקף רעילותו).

אז עגבניות בשלות כמו שצריך - אין בעיה לתת, כמובן לא בכמויות של בנאדם. במשורה.

מצרף קישור למאמר, לא מתיימר שהוא מדעי ועם ביקורת עמיתים וכו', אבל הוא מספק כמה תשובות לכמה שאלות על עגבניות. חלק ממה שכתבתי נסמך גם על הידע האישי שלי בביולוגיה/כימיה, אז לא לקפוץ עליי עם נבוט...
 
למעלה