סיור אופניים במערב ארה"ב - פניה לרוכב הישראלי

גידיבשן

New member
סיור אופניים במערב ארה"ב - פניה לרוכב הישראלי

שלום לכולם
כן זה משהו שפונה לכולם. אשמח אם יתפתח סביבו דיון (תרבותי) מהסוג שמזמן לא נראה כאן.
התמזל מזלנו (זוהר צפון, גיל עצמון ואנוכי - אנשי קק"ל שעוסקים בתכנון וקידום שבילי אופניים בארץ) להיות מוזמנים ע"י שירות הייעור האמריקאי לשבועיים של שכרון חושים ב four corners , שהן ניו מכסיקו, אריזונה יוטה וקולורדו. אני מניח שברור לרוב האנשים שמדובר על אתרי הרכיבה מהיפים בעולם כמו סדונה, מואב, בולדר ועוד. אבל לא על זה רציתי לכתוב וגם לא לתאר את יופיים של המסלולים ואת חוויית הרכיבה. את זה עושה ומצלם אילן שחם בכשרון רב ממני, וכך גם אחרים. אנחנו נמצאים בעיצומו של הסיור (Flagstaff - Arizona) לאחר שהיה של 4 ימים בכנס עולמי של ארגון אופני ההרים העולמי הידוע בשם IMBA. מה שבולט לעין בכול הביקורים הפגישות והרכיבות עם האמריקאים היא מידת המחוייבות, ההתמדה וההתנדבות של הרוכב הממוצע לקידום תשתיות האופניים במקום מגוריו ובכלל.
אני קורה כאן למטה בפורום איך חברי הלל זוסמן מתחנן לכמה מתנדבים לקידום הפרויקט המופלא של שביל ישראל לאופניים. אני זוכר את ניסיונותינו בקק"ל לקדם את מבצעי "רוכבים ובונים" או כמו שיואב קרא להם בסופו של דבר "רוכבים ובוכים", ואין טוב מהשם הזה לתאר את הרוכב הישראלי המצוי (בלי לפגוע בדמויות יוצאות דופן גם כאן).
מי שחולל את מהפיכת תשתיות האופניים בארה"ב היו לא הרשויות אלא איגודי ומועדוני הרוכבים (ואני לא מדבר על איגוד האופניים אלא התארגנויות עצמאיות ו-NGO.
גם בארה"ב הגדולה רשויות הייעור, הפארקים (רט"ג), הערים המחוזות המדינות ויותר מכולם ארגוני שמירת הטבע ההתנדבותיים, שיש להם כוח עצום בארה"ב, עשו כול דבר (חלקם עד היום), בכדי למנוע קידום שבילי אופניים. התשובה הייתה התארגנות מקומית מדינתית וארצית להפעלת לחץ על מקבלי ההחלטות לשינוי המדיניות.
IMBA הוא בהחלט הבולט שבכולם הן מהבחינה המקצועית והן מבחינת תהליכי קבלת החלטות, אליו מצטרפים הארגונים המקומיים שפועלים מול הרשויות המקומיות.
רק כדי לסבר את האוזן: תהליך אישור שביל אופניים בארה"ב לוקח כ-5 שנים. (בארץ - חודשים ספורים ולעיתים פחות מכך). חלוקת השטחים בין עשרות רשויות וגורמים פרטיים הופכות את תהליך אישור השביל למסכת ביורוקרטית כמעט בלתי אפשרית, ואף על פי כן את סנטה - פה ופלאגסטאף בהן כבר ביקרנו עוטפים מערכות שבילים מדהימות עליהן רכבנו בימים האחרונים, העוברות שטחים בניהול שונה אשר אותם יזמו תכננו ובנו, בחלק גדול מהמקרים, (בפיקוח, אישור, לעיתים תקצוב חלקי של הרשויות) הרוכבים עצמם!!!!!.
בהמשך: הרוכבים הם שאחראים, ללא תמורה לאחזקת השביל, מפעילים סיור רכוב הכולל צוותי עז"ר, נקיון ועוד (לא פגשתי אף פנימית מתנדנדת על ענף).
ברכיבה קבוצתית גדולה של כנס IMBA על שביל וינדזור המדהים שיורד כ-1400 מ' לסנטה-פה, הדריכו עזרו כוונו, הובילו, הפיקו והאכילו אותנו עשרות מתנדבים מחוייבים של מועדון האופניים המקומי FAT TIRES, (כולל חילוץ מרשים של אחד מאיתנו שהשאיר חלק מהאף שלו על גזע עץ).
אפשר לכתוב על כך עוד המון אבל אני חושב שהנקודה מובנת. קל לקטר על הרשויות שלא עושות או מונעות מאיתנו שבילי אופניים.
מתי לאחרונה התגייסת לקדם שביל שכזה או לשמור עליו או לנקות או להעיף אבן שנפלה עליו.
אז מי מגיע לאירוע בניית שביל ישראל ליד מצפה רמון???
גידי, זוהר, גיל - קק"ל פלאגסטאף - אריזונה.
 

dror679

New member
מעורר השראה

תמשיכו ללמוד ולהנות, מהתוצאות בארץ מן הסתם נהנה כולנו
תמונות?
שלחתי לך מייל עם רעיון

ולעיניין סינגל חוה - האם ניתן לבוא גם ליום אחד של עבודות? יומיים זה אילוץ גדול על חלק מהאנשים
 

גידיבשן

New member
אכן קיבלתי תודה

אבל מסתבר שיש לנו שם מדריך מוזמן שכבר יקח אותנו לאן שצריך
 
גידי,גיל ,זהר ה"מלאכים" של הענף שתהנו .

גידי ,גיל וזהר קודם כל מגיע לכם שתהנו בארה"ב ושתביאו איתכם את משב הרוח המתאים !
אין ספק שמארה"ב הרחוקה הדברים נראים אחרת לגמרי ולכן הסוגיה שאתה מעלה גידי היא איננה כל כך פשוטה .
גם אני רוכב פעמיים בשנה במחוז מרין שבצפון קליפורניה ונהנה מאוירה שונה בתכלית (שם אני רוכב בסינגלים על קרקע פרטית ומשלם בכייף 5$ ליום רכיבה !!).
בארה"ב ענף האופנים איננו טרנדי כמו בישראל והוא בנוי על שורשים עמוקים של תודעה וחינוך אמריקאי שהוא שונה מאוד מאוירת "המגיע לי " "והעיקר שלא אצא פרייר" .
והערה קצרה בקשר לבקשת הלל .
קשה לבקש התנדבות שבועיים אחרי חודש חגים שאנשי לא עבדו בהם ועכשיו יש מגבלת אמצע שבוע.....................
כן אני תמיד צריך להיזכר שאנחנו לא מדברים על אנשי הקק"ל אשר מפנקים אותנו "ומסנגלים " אותנו עד אין קץ!!!.
ושוב תלמדו תהנו ותחזרו אלינו עם הרבה רצון טוב
 

yosi53

New member
גידי, אכן מעורר קנאה

אני מעריך מאד את פנייתך אלינו הרוכבים בישראל, יש בה הרבה מן הצדק, קורטוב קל של של מרירות, אבל... מה שרואים משם לא תמיד נכון גם כאן.
ממכתבך משתמע כי כל רוכב אמריקאי מוכן לצאת בכל יום "לפתוח" סינגלים חדשים. אני בטוח שזה לא המצב, גם באמריקה time is money ולעומת זאת גם המצב כאן בישראל אינו גרוע כפי שעולה ממכתבך. בסופו של דבר הגיעו ויגיעו מתנדבים לפניות של רשויות שונות לבנות שבילים חדשים, גם אם לא בכמות שקיוויתם לו. יש גם את עניין ההבדלים שבין אמריקה לישראל, בסדרי הגודל, במסורת הרכיבה, בזמן הפנוי, וגם בתרבות, כן, זה ברור (אגב, באמריקה יש מקומות שמשלמים בהם על שימוש בסינגלים שניבנו בשטח פרטי, גם זה עניין תרבותי שאני לא בטוח שיעבוד פה). אבל אל תשכח מה היה המצב לפני שקק"ל כרשות טבע וסביבה פנו אל טרנד הרכיבה כשלא ניתן היה להתעלם יותר מגלגל השלג הגודל והולך של הרכיבה ומנזקיו-ומיסדו אותו.
לפני קק"ל, עולם השבילים נשלט בידי מי שחיפש ומצא שבילים מוכנים, אבל היו גם כמה יזמים שבנו שבילים בכוחות עצמם באיזור המחיה שלהם. סינגל בארי הוא דוגמא מבורכת, אבל יש עוד. הטרנד הפך לכל כך גדול "ומאיים" עד שקק"ל שחששו להרס ופגיעה בסביבה פנו להסדיר שבילים ממוסדים באתרי הרכיבה השונים, בין השאר, גם כדי למנוע את מה שאתם קראתם לו לעיתים "פירטיות" (שבילים פירטיים) שלמעשה היה פרי יוזמתם של כמה אנשים חלוצים במקומות שונים בארץ. היו גם התארגנויות שונות לבניית עולם הרוכבים, כמו פורום זה, כמו גרופי ואחרים, כמו הקמת מסגרות וקבוצות רכיבה ועוד.
הנקודה שאני מבקש להדגיש במענה למכתבך, גידי, היא שגם כאן בישראל, בסדרי הגודל הצפופים והקטנים שלה לעומת ארה"ב, טרנד הרכיבה התחיל על ידי אנשים טובים, על ידי הציבור ההולך וגדל של הרוכבים. רק בשלב מאוחר יותר נכנסו ונרתמו לעניין גם רשויות הטבע, הנוף והסביבה לעולם הרוכבים (וגם להרתמות זו קדם לחץ ציבורי של רוכבים, בהיות אותם גופים רשויות ציבוריות) והחלו בנסיונות להוביל ולבנות מצד אחד ולהגביל במקומות הרגישים, מצד שני. ההפריה כאן הייתה הדדית, כי היה כאן תיעול של האהבה לרכיבה בקרב ציבור גדל והולך לטובת עניין אהבת הארץ והטבע שהמייצגים אותו בממסד הם קק"ל ו/או רט"ג. לבנות ולהבנות. במפורש.
בציבור הרוכבים, אם אני יכול להעיד משמיעה אקראית פה ושם, יש הערכה עצומה לקק"ל ולעשייתו, יחד עם שיתוף פעולה לבקשותיו, אבל זה נבנה במשך שנים ולאחר שקק"ל קנו את ליבו של אותו קהל בבניית סינגלים ושבילים בכל רחבי הארץ. הציבור מעריך את ההשקעה בו ובאיכות חייו. אותו ציבור גם לא אהב בלשון המעטה גישות אחרות שקודם כל אכפו והגבילו וקנסו ורק לאחר הרבה לחץ ציבורי החלו גם לבנות ולשתף. יתכן גם מצב שכניסת שני גופים אלו למשוואת הרוכבים בשטח דווקא ריפתה את ידי כמה מהיזמים, מתוך נתינת המושכות לרשויות. כך זה בהרבה תחומים בישראל ובעולם.

מקווה שהתגובה הייתה תרבותית ועניינית דיה. מהיכרות אתך, אני מבין שהסקראזם במכתבך בא ממשהו חיובי, מרצון לשנות, ובעקבות עשיה גדולה.
הכי כיף זה לרכב איתך. אבל יש גם הערכה גדולה לידע ולעשיה.
 

נתי613

New member


 

גידיבשן

New member
מסכים כמעט עם כול מילה

2 הסתיגויות
1. באמת שאין סרקאזם ואני בוודאי לא מריר אפילו קצת
2. עיקר הפניה שלי לרוכבים היא בעיקר ליום שאחרי. הכוונה היא שלקק"ל אין צורך כלכלי שרוכבים יבנו שבילים, אך יש צורך במעורבות. אחרי שהשביל בנוי צריך וניתן לתפוס עליו אחריות של נקיון ולעתים תחזוקה בסיסית (ואם חוזרים לארה"ב אז אפילו תחזוקה כבדה יותר). אני יודע שישנם כמה צדיקים/ות שעושים זאת ללא שאכתוב כאן. ההבדל נעוץ בהתארגנות. הישראלי המצוי לא אוהב להתארגן ולהיות שייך למועדון, אף על פי שכמה קבוצות רכיבה מרשימות שקיימות כאן אומרות אולי את ההפך. אבל מועדוני הרכיבה בארה"ב יש להם כוח עצום לשנות ולקדם אינטרסים של רוכבים. אני כותב זאת כרוכב ולא כאיש קק"ל שלכאורה אין לה שום אינטרס בעניין.
דוגמא יוצאת דופן שאני מכיר היא, מועדון רוכבי שמשון מבית שמש שהיה הגורם שהביא בזמנו את IMBA לארץ וכפה עלינו את הקורס הראשון והשני של IMBA. היום הם עסוקים בקידום רכיבת אופנים כמכשיר לשינוי חברתי של נוער מנותק אתיופי ודו קיום בין נוער יהודי לערבי.
אם יצליחו לצמוח התארגנויות דומות בארץ זה רק יקדם את הענף לטובת תשתיות הרכיבה והרוכבים. אני אומר את אפילו בהקשר של DH שלכאורה ממש לא אוהבים את תפיסתינו לגבי שבילי דאון היל ומתקני רכיבה בנויים בשטח.
 

yosi53

New member
תודה גידי.

הגורם המרכזי בתקווה לשינוי בישראל הוא זמן, ובזמן הזה יש להשקיע בחינוך. בסופו של דבר ההבדלים הניכרים בדבריך, בין שם לכאן הם עניין של זמן ומסורת.
גם כאן מתפתחת מסורת ראויה ואני פוגש אנשים טובים בכל מקום. ישנה גם מובילות בענף, את חלקם הזכרת כבר וחלקה מוטל בין השאר על הגופים הציבוריים. לפורום זה ודומיו יש משקל רב גם בחינוך הרוכבים וכמו שרוכבים התחנכו לשימוש בציוד מקצועי, לבחור בשבילים הכי טובים לרכיבה, להתחבר לקבוצות אלו ואחרות יש גם הערות בונות בנושא השארת ציוד מתכלה בשטח ולהתנהג כך או אחרת, וזה משפיע גם אם זה נראה שהדרך ארוכה עדיין. בחינוך מה שעובד זו הדוגמא האישית ועבודה בשיטת הטפטפות...לאט לאט.
אז תהנו שם בניכר ואני בטוח שתחזרו עם תובנות חדשות שלבטח ישנו גם אותנו הרוכבים כאן בארץ ישראל.
 

boazj

New member
הלוואי שפה זו הייתה אמריקה

ראיתי את הפנייה של הלל זוסמן, שאותו אני מכיר ומעריך להתנדבות בבנית שבילים.

לאור המצב הרעוע בעבודתי כרגע, יתכן שאהיה פנוי באותו זמן, ואז גם אשמח לבוא ולהתנדב. אין משהוא שישמח אותי יותר.

מצד שני, אני מעריך שיש הבדל גדול ביננו לרוכבים האמריקאים, או ביתר דיוק בין רמת החיים שלנו לרמת החיים בארה"ב.

יש לנו פחות סופי שבוע ארוכים, וסוף השבוע הוא בעיקר שבת כי בשישי הילדים בבית ספר וגנים.
אנחנו עובדים ימים יותר ארוכים, ומרוויחים פחות.
המשפחה שלנו בממוצע יותר גדולה, ורמת החיים יותר נמוכה.

אנחנו יותר בלחץ קיומי, ולחץ סביבתי, ופחות ברגיעה ובפניות לעשות דברים למען הקהילה.

כמובן שלכל כלל יש יוצאים רבים מהכלל, וכל האמור לעיל מבוסס על ההבנה הסטאטיסטית שלי בלבד.
יש רבים שמתנדבים בכל שדרות החיים, אבל חלק גדול מהם כנראה כבר בפנסיה.

אני מעריך אנשים כמו אנשי קק"ל, שהשכילו לעבוד (לכאורה לפחות) בעבודה שהיא גם כיף וגם משלבת את תחביבם.
שמוצאים פרנסה טובה ו/או התאימו את רמת חייהם , כך ששוב לכאורה, הם עושים גם למען הקהילה בעבודתם, משרתים את כולנו, גם מרוויחים וגם נהנים מזה.

עדיין יש רבים אחרים, שלהם להתפנות לעד שבוע ולהגיע לדרום, בשגרת החיים, הלחץ המשפחה והפרנסה, זה לא טריביאלי.
שהחלום של שבוע רכיבות בארץ או בחו"ל גם הוא קשה ומוגבל מסיבות כלכליות ומשפחתיות, ולכן התנדבות שעומדת בסדר שני, תידחה וכדומה. ויתכן שהכול בראשנו אבל עדיין....

אז רציתי להיות קול גם לאלה, ולהסביר למה למרות הפנייה וכל הערכה לפרויקט, אני וכנראה עוד כמה, לא התנדבנו עדיין.

בעז
 

arnonke

New member
מוזמנים לדיון המענין שתפתח בקהילה בענין

ד י ו ן בקהילה
 
למעלה