ה-"טייגרים" - שאלת עמית

ה-"טייגרים" - שאלת עמית

לא טעיתי, לא התכוונתי לאוטובוסים. כך נקראו מצודות המשטרה האימתניות בפי אנשי הישוב העברי. כאשר החלו מאורעות 1936-39 התעוררה בעיה קשה בגבול הצפון בגלל חדירת כנופיות לצרכי חפש-השמד. הבריטים חיפשו פתרון, ואמנם נבנו חמש עמדות הגנה לחסימת הגבול, כאשר כל עמדה כזו היתה בעצם צריף ארוך שחציו התחתון תוגבר בקיר אבן. עם התגברות גל הטרור הערבי, מסתבר כי הגנת הצריף איננה מספקת בלשון המעטה. לנושא הוזעק סיר צ'ארלס טיגארט, מי שהיה מפכ"ל כלכותא בהודו ואחר כך חבר במועצה המייעצת להודו. הוא הגיע ארצה ב-1937 לבקשת שר המושבות אורמסבי, טגארט שמע את בקשתו של מפקד הצבא הבריטי בארץ ישראל רוברט היינינג לבנות מבצרים, ועקב נסיונו בהקמת משטרות מבצרים בואדי ראם. בין ההצעה לכוחות פטרול ניידים לבים מבצרים, ההחלטה נפלה על הקמת מבצרים בעמדות מגן לשלטון המנדט הבריטי, ובמקומות מסויימים גם על סיורים. צארלס טגארט הציע להקים 77 מבצרים בארץ ישראל ובסך הכל 154 מצודות שונות בתחום המזרח התיכון המערבי. בשלב הראשון הוקמו חמש תחנות משטרה לאורך גבול הצפון במקום העמדות המסוכנות: בסה (יערה) תרביחה (שומרה) סאסא סאלחה (אביבים) נבי יושע עין-תינה (נחל עמוד) אום-טולעה (מטולה) (אמרתי חמש ואתם סופרים שבע? זה ההבדל בין סיפורים לעובדות). את התיכנון הכתיב טיגארט, ועל הביצוע הופקדה לא אחרת מאשר "סולל בונה". מצודת הטיגארט ("טייגר" בפי אנשי הישוב) היתה מיועדת לשמש מצודת מיגון ואמורה לכלול בה את כל האלמנטים שזקוקים להם. למצודה כניסה אחת בלבד משוריינת בשערי פלדה, חלון בעלי תריסי פלדה, בכל צד היה "תא-לחימה" אחד (ארגז פלדה מלבני המולבש סביב החלון ומאפשר הצצה החוצה לכל הכיוונים ולהיות מוגן) במצודות הקטנות היה מגדל אחד ובו צופה עם זרקור, בתחנות הגדולות שני מגדלים. במבצרים נבנו בקירות בעובי נרחב ביותר שכלל : בטון ושלוש רשתות פלדה עבות), החלונות היו צרים ומסורגים, ואילו דלתות הכניסה היו מפלדה ובעלי אפשרות שליטה על ידי היומנאי לנעילתם בשעת חירום. בהמשך הסתבר שזה איננו מספיק ובלילה ניתן בקלות לעבור בין היחידות, ולכן המציאו את המיצדיות "פילבוקס", עמדה בעלת מיגון טוב ומאויישת בלילה בלבד. על הפילבוקסים מסופר, שלא ידעו מה לעשות כדי לווקא שהחיילים לא ירדמו בשמירה. צץ רעיון: ישימו ביחד= אחד בריטי, אחד ערבי, אחד יהודי...... אף אחד לא יישן בלילה....... כאשר הסתבר שהשיטה מצליחה, הוחלט לבנות 55 מצודות לפי עצת טיגארט, בחמישה גדלים שונים: 1. משטרת המדבר (אום-דראג', ממשית...) מקום סגור ונעול ומכיל אספקה, מיועד לפטרולים מדבריים שיהיה להם היכן לישון בלילה ולהצטייד באספקה ולהתמגן בשעת הצורך. 2. תחנה כפרית (יערה, מג'ד-אל-כרום...) מבצר המיועד למחלקה (יערה,מג'ד-אל-כרום) לצרכי שליטה ושיטור קרובים למצודה 3. תחנה פלוגתית (נבי יושע)על ציודה. מיועדת לשמירה על איזור נרחב כולל סיורים ופטרולי גבול 4.תחנה בינעירונית (צפת...) בצמתי דרכים חשובים, מתוגברת כוחות צבא ומשטרה עם נשק רב וכן ארוות סוסים ומוסכים לכלי הרכב. 5. תחנה עירונית (רמת גן, טבריה...) תחנות גדולות להכללת כל מוסדות השלטון החל מבצבא ומשטרה, מגורים, בית המשפט ומוסכים והבולשת הבריטים כמובן. התחנות האחרונות (גשר, צמח...) נבנו בשנים 41-43 . אחרי מלחמת העצמאות נערכה חלוקה בין הצבא למשטרה מי מקבל את המצודות, ויש כאלו ששיכנו את שתיהן (באר-שבע). בניית מצודות הטיגארט החזיר לבריטים את השליטה על ארץ ישראל.
 
הטייגר של מצודת-כח

 
משטרת מיקימאוס

ראיתי את ההסבר של המאירי, מפוספס. משטרת מיקימאוס נקראו המיצדיות בנגב (בארי/נחביר, שובל,גוש-עציון...) שהיו בנות קומה או שתיים ושימשו כתחנת משטרה קטנה או עמדה, ונקראו כך בזכות שני המגדלים העגולים שלהם!!!
 

בולבוס

New member
יש לי שאלה למר שפירא

שאלתי היא האם לא רוי ספנסר יזם ובנה את המצודות וכביש הצפון ( ואני מתכוון לסלילה של שני פסי האספלט ) לפני בוא של צרלס טיגרט אני יודע שהם הושלמו ברובם עד סוף 1937 ואילו רק אז הגיע טיגרט לארץ.
 
מצודות הטיגארט בארץ

את המחקר ביצעתי לפני כעשר שנים כאשר היתה לי גישה לכל החומר המשטרתי הדן בנושא . מה שכתבתי, כתבתי מהזכרון ולמיטב ידיעתי זה מה שהיה, טיגארט הגיע ארצה בדצמבר 1937 ועזב לקראת אפריל או מאי 1939 לאחר ש-"מצודות-ההר" כפי שכונו הטיגארטים מיערה עד מטולה נבנו כולל הפתרון של מיצדיות ה-"פילבוקס". תנופת הבניה החלה בסביבות אפריל 1940 עד אוקטובר (או נובמבר) 1941 כאשר במהלך הבניה דרש הנציב העליון להוסיף עוד מצודות כמו ג'יסר מגמעיה/גשר, נעלין,טובאס ואחרים שאני לא זוכר את שמם, סה"כ שבעה מבצרים. תכנית המיגון הסתיימה במהלך 1943 וכפי שאמרתי, החזירה לבריטים את השליטה בארץ שאבדה ב-1938 עם התגברות המרד הערבי. תופעה מעניינת. ברשותי יומן האירועים של התחבורה הציבורית בארץ מסוף המאה ה-19 וכאשר היהודים התלוננו בעת המרד הערבי שהצתת שדות הן דבר יום ביומו, לא הגזימו, ספרתי באותה שנה מעל 380 הצתות שדות ע"י עובדי הרכבת ואחרים, אבל אחרי שנה זו היו רק תקריות "סבירות" ולא מסיביות כאלו, כיוון שננקטו צעדים חריפים ביותר להגנת מסילת הרכבת הן בפעילות הרכבת והן בפעילויות נגד הכנופיות, וכך הערבים פנו להילחם בעיקר בבריטים עד אבדן השליטה ב-1938 כשהבריטים נאלצו לחפש פתרונות לא שיגרתיים. לא התייחסתי לא לכביש הצפון (שני פסי אספלט היו הדרך המקובלת לסלילת כבישים כיוון שלרוב כלי הרכב, משא או פרטיות, היה רוחב גלגלים דומה) לא לגדר הצפון ולא לפעילויות אחרות שעליהן כבר נכתבו ספרים. נדמה לי שכתבתי, שלפני הפעילות של טיגארט בנו חמש עמדות (אי אפשר לקרוא לצריף עם תמיכת קיר אבנים בחצי גובה הקיר, מצודה), ולכן אם אתה מתכוון לזה, זה נכון, אבל לא מצודות טיגארט (לא בנו טיגארט לפני טיגארט.....)
 

בולבוס

New member
תודה רבה כבר חשבתי שכל הדברים

שאני קורא לחינם ואני כבר מספר שטויות לאנשים :)
 

פורתא

New member
המחקר המקיף ביותר שנעשה עד כה

כולל מסמכים מה PRO בלונדון מסמכים מסנט אנתוני קולג' וכו': גד קרויזר, "'חזרה לשליטת התחנה': פרשת תכנון מבצרי המשטרה ('טגארטים') בארץ-ישראל. ‬ ", קתדרה: בתולדות ארץ-ישראל וישובה , 111: 95-128, 2004 . עוד מאמר של גיאוגרף והסטוריון צבאי : יגאל אייל, עמירם אורן , " מצודות טיגרט - שלטון וביטחון בכפיפה אחת (הרעיון, המדיניות והיישום) " , קתדרה: בתולדות ארץ-ישראל וישובה , 104: 95-126, תשס"ב, 2002 התקציר: "המחברים חוקרים את 'מצודות טיגרט', תחנות המשטרה שהקימה ממשלת ארץ-ישראל המנדטורית בכל רחבי הארץ בעקבות 'המרד הערבי' (1936-1939), ושהפכו לאתרים חשובים ובולטים בנוף הארץ ובמפת הזיכרון הקיבוצי הביטחוני. המחברים מתארים איך הגיעו הבריטים למסקנה שבניית תחנות משטרה באזורי חיכוך בין יהודים לערבים ושליטה אסטרטגית על הצירים המרכזיים הם אמצעים חיוניים להבטחת שלטונם בארץ. מדיניות זו הפכה לחלק מאסטרטגיית ההגנה האימפריאלית של מלחמת העולם השנייה. מצודות אלה הוקמו בסופו של דבר כדי להביא להפרדה ולמנוע חיכוך בין הקהילות בארץ, לספק צרכים של ביטחון פנים ולאפשר שליטה על נקודות מפתח ‬ ". ועוד עבודת דוקטורט חדשה שנכתבה על אוסטין הריסון, אדריכל בריטי רב פעלים בארץ. המחבר היא רון פוקס מהטכניון.
 

פורתא

New member
??? מה ההבדל?

אני לא רואה הבדל גדול. פשוט צריך לדעת את מי לשאול. מסטר ודוקטורט נותנים לך את התמונה הרחבה, הם פרי עבודה מאומצת וקפדנית ע"פ חוקים ברורים. גם לפולקלור ולסיפורים כאלה יש חוקים משלהם וצריך לדעת איך לקרוא אותם ! ואתה בתור מורה דרך, מדריך מתענין וחובב - אחד מהצינורות שלך הם כתבי העת כמו לדוגמה קתדרה או עת מול או קדמוניות וכו'. למעשה, זן אפילו חובתך להשאר מעודכן. לך תדריך היום בקסריה עם החומרים שלמדת לםני 20 שנה בקורס מורי דרך ....... במקרה של מאיר שפירא אפשר לסמוך על כל מילה, אבל מה קורה עם 'מבינים' אחרים שלא בדקו עד הסוף את הסיפור שהם מציגים?
 
תודה

רק לחפש את התמונה של הצריף בנבי יושע לקח לי שבוע בזמנו, וזה נכון, צריך להיות מאוד יסודיים ובטוחים במה שאומרים. אירועים או סיפורים שעד שאני לא מצליב אותם שוב ושוב, אני לא מעלה אותם בכלל גם אם הסיפור ידוע לי. כך היה בסיפור על הריב בין יגור וכפר חסידים על תחנת הרכבת שנבנתה ונהרסה ונבנתה ונהרסה, ולא השתכנעתי מסיפורי ותיקים (שלעיתים לא נעים להם שהם לא זוכרים, אז הם ממציאים), וכך בנושא התחנה בכניסה לקיבוץ גבע שכולם טענו שהיא תחנת אוטובוס ואספתי ראיות רבות למסקנה שאני צודק ולא הם וזו תחנת רכבת, או מומחה ממרחביה שטען שלא היתה להם תחנה והם נסעו מעפולה, ולנוכח בטחון כזה, עד שלא צברתי לפחות חמש ראיות שכן היתה תחנה, לא כתבתי זאת. או אם נחזור למצודת כח, משך חצי שנה ערכתי תחקיר מדוע באנדרטה למצודת כח (28 לוחמים שנהרגו) יש 29 שמות ? משך חצי שנה חקרתי וחפרתי ויש לי כל מיני תשובות שלא ידענו על הקרב עצמו, ומצאתי מי "המיותר", ומהו סיפורו של כל לוחם שנהרג שם, וסיפור הגבורה המדהים שלא היה בשום מקום אחר כשהחללים נמצאו בזוגות כי חברים סרבו לנטוש את חברם (ומכאן הסיסמה שלא נוטשים חבר בשדה הקרב, וגם זה כבר די התמוסס...), אבל נשארתי בלי תשובה לשאלה המרכזית: מדוע החליטו להוסיף את השם ה-29 שלא היה קשור לקרב הזה.
 
למעלה