תחליפים טבעיים לריכוז במבחנים

eladromno1

New member
תחליפים טבעיים לריכוז במבחנים

שלום,

אני בתחילת השנה השנייה ללימודים. לאחר שנה ראשונה לא קלה, הלכתי לפסיכולוג בניסיון לברר את הגורמים לאי ההצלחה. הפסיכולוג המליץ על טכניקות של הרגעה (נשימות וטכניקות שונות של מדיטציה).
אני לא בטוח אם הבעיה באמת נובעת מלחץ, או שהבעיה היא ADHD. אני יחסית כן מצליח "לשבת על התחת" וללמוד, אני מרגיש אבל שהחומר לא שוקע, וקשה לי לזכור את החומר ולהפנים אותו.

האם מומלץ במקרה זה לנסות תרופות פסיכיאטריות, או תרופות דוגמת ריטלין?

תודה,
 

FOR THE LD

New member
אמרתי לעצמי שאתמקד במטלות שלי, אבל קשה ... קשה להתעלם

מן ההודעה הנוכחית.... שמקדימה את המאוחר (חזרה לעבודה ביום א').
ראשית, לא הבנתי מה הקשר בין הכותרת לתוכן ההודעה. הרי אתה לא ממש יודע מהו מקור הקושי, וכבר בוחן פתרון - תחליף טבעי לריכוז במבחנים?...
שנית, העלת שתי אפשרויות - לחץ/חרדה או הפרעת קשב וריכוז. אבל מה שתמוה בעיני הוא שאתה "יחסית כן מצליח לשבת על התחת וללמוד", "אבל החומר לא שוקע", "קשה לזכור אותו ולהפנים אותו".
האם חשבת לעצמך שמא הלמידה שלך אינה יעילה? שהרי אין הלימה בין מספר השעות שאתה מצליח להושיב את עצמך על התחת - כהגדרתך, לבין מידת ההפנמה של החומר, כשהפער הזה, מן הסתם, בא לידי ביטוי במבחן. מתסכל לשבת ולהשקיע שעות על גבי שעות, ובסופו של דבר להתמודד עם קשיים בזמן המבחן, ולהתאכזב למראה הציון, שאינו משקף את מידת ההשקעה.
אם לא הפנמת את החומר, איך תשלוף אותו ממאגרי הזיכרון שלך?... צריך לקלוט את המידע, לעבד אותו, לקדד אותו, ולמצוא את השיטות המתאימות שתאפשרנה לך לשלוף אותו בזמן אמת - וזה ברמת חומר שצריך - סליחה על הביטוי - "להקיא" אותו - מה שכתוב במחברת - זה מה שאתה רושם במבחן. כשמדובר בשאלות מורכבות יותר הדורשות קישורים בין מושגים ורעיונות, הסקה, יישום, העמדת עצמך כאילו היית במקום ברמה הההיפותטית, הערכה ובקרה - שם כבר נדרש קונצרט שלם, שבו מעורבים תהליכים ואזורים שונים במוח.
יכול להיות שקיים מוקד קושי אחד, ואולי "כל התשובות נכונות" (חרדת מבחנים, קשיים בתחום הקשב והריכוז, העדר מיומניות ואסטרטגיות ללמידה יעילה) - שהרי לעיתים דבר גורר דבר, או שמדובר בתהליכים מקבילים. צריך לזהות במדוייק מהו מקור הקושי או מהם מקורות הקושי, כדי שאפשר יהיה לעזור ולסייע בהתאמה.
התוכל לתאר איך אתה לומד לקראת מבחן? (ומה אתה לומד, אם אפשר).
ועד שתענה, אני אנסה לשוב ולהתמקד במטלות שלי...
 

eladromno1

New member
קצת פרטים

היי,

קודם כל, תודה על התגובה!
אני מתנצל על הכותרת הלא מתאימה, כמו שאת רואה אני עוד לא בדיוק יודע מה הבעיה, חשבתי בתחילה להציג פיתרון אפשרי ולבקש חוו"ד אבל בסוף החלטתי להציג את כל ההיבטים.
לשאלתך, אני לומד הנדסת תוכנה.
כמו שאמרת אני משקיע המון שעות ולא רואה תוצאות. זה מתסכל מאד ויכול להיות שכתוצאה מכך וההדרדרות במצב הרוח, הפסיכולוג חשב שיש לי בעיה של דיכאון. אני מחפש כבר שנה את הבעיה, ואם להשתמש באנלוגיה שלך לגבי הקונצרט - יש זיוף כלשהו וכדי לפתור אותו אני מפטר את כל הנגנים בתקווה שזה הפתרון, למרות שהבעיה יכולה להיות בכלל בכלי מסוים אחד שעוד לא מצאתי.

לגבי איך אני לומד:
במקצועות ריאליים בדרך כלל יש חומר ברמה בסיסית שצריך להבין לעומק טוב מאד ולזכור. עליו בונים חומרים מתקדמים יותר ומסתמכים על הרבה יצירתיות במשחק עם החומר ועל "הברקות".
בדרך כלל כשאני ניגש למבחן אני רושם את כל הנושאים המרכזיים שאני אמור לדעת בהתבסס על מבחנים קודמים (אם יש). לאחר מכן, אני מנסה ללמוד את הבסיס של כל נושא ברמה טובה ולהבין אותו. תוך כדי אני מנסה לפתור שאלות ממבחנים.
הבעיה אצלי שאני מרגיש בזמן הלמידה שאני "מבזבז" יותר מדי זמן על דקויות קטנות, ואז אני מפחד שהזמן לא יספיק ולא אוכל לכסות את כל החומר. מצד שני - הדקויות הקטנות האלו הן בדיוק הדברים הקטנים שמכשילים אותך במבחן.
נוצר לי מצב שאני לא יודע במה להשקיע ואני מרגיש כאילו שאני מנסה לסתום 11 חורים בדלי מלא מים עם 10 אצבעות.
אני מרגיש שכל הלמידה שלי היא בעצם הימור על איזה חומר יהיה בבחינה, בגלל שהזיכרון שלי לא כל כך טוב, אז אני פחות בטוח בעצמי וגם נכנס ללחץ עכב כך.

אני עוד לא הצלחתי לפענח מה חסר לי ומה לא מתחבר כדי שהכל יעבוד כמו שצריך, לכן חשבתי לפנות לפתרון תרופתי בתקווה שאולי זה ישנה משהו, לכן באתי לכאן להתייעץ.
 

FOR THE LD

New member
אני מקווה שעדיין לא פיטרת את הנגנים, ומציעה לך גם לא לחפש את

הכלי הסורר שאולי חורק או שבור, אבל אם אנחנו משחקים ב"חם קר" - אתה ממש קרוב, אפילו לא יודע עד כמה קרוב למצוא את מה שאתה מחפש או את מי שאתה מחפש.
"דרך אגב", האם יש לך שם מנצח על כל התזמורת הזאת?.... הייתי מתחילה דווקא שם: לא מהפרטים הקטנים, לא מסתימת החורים של כלי הנשיפה, אלא במי שמנצח שם על כולם, ואז המוסיקה תישמע לגמרי אחרת, והתחושה תהיה נפלאה....

וכפי שנדברנו בינינו, נמשיך במסרים אישיים, כדי שתוכל להשיב על כל השאלות ה"לא קלות" שלי, ולהרגיש בנוח עם זה.
 
למעלה