המשך מעבר להררי הERR על ההחלטות...

המשך מעבר להררי הERR על ההחלטות...

אפשר לדבר על השכל כעל תופעה של המוח?
 
כל מה שקשור לעיבוד המידע
גם מבחינה מחשבתית וגם מבחינה רגשית, נוצר מהפעילות החשמלית בתוך המוח. מחוץ למוח אין שום פעילות שכלית או רגשית, בגוף עצמו נעשות רק פעולות ביולוגיות. לכן, גם השכל נוצר מפעילות חשמלית מסוימת במוח שעדין איננו יודעים מהי ואיך היא בנויה.
&nbsp
 
לדעתי בפעילות המוח
יש העצמה אינסופית וחזקה שנוצרת מהשפעה הדדית במידע שבו, והיא שמאפשרת ליצור רגשות ותחושות מודעים וחשיבה שכלית מתקדמת. יצור מרגיש את עצמו במידה אינסופית, לאדם יש מעלה של תודעה שהוא יכול לחשוב על המחשבות של עצמו. אני גם מאמין שהמודעות ישות נוספת מעל החומר, האנרגיה, המקום והעובדות, כי הצפיפות האינסופית במודעות מקבילה לצפיפות בחומר שהיא קולטת ויוצרת עולם מקביל לו ובעל ערך נוסף.
 
אני לא מבין בשניהם,

אבל אני יודע למה אני מתכוון כאשר אני אומר שכל. אני מדבר על יישות לא פיזית כי ככה הוא מופיע לפני. גם אם הוא תלוי במוח - הוא עומד בפני עצמו כמושא לדיון. כמו פאטה מורגנה שהיא תופעה הראויה שנספר בה בפני עצמה וננקוב בשמה גם אם אנו מסכימים שהיא אשליה הנגרמת מפעילות ביולוגית ואקלימית.
 
זה שאתה מבין למה אתה מתכוון כאשר אתה אומר "שכל"

אין משמעו שאחרים מבינים למה אתה מתכוון . לכן נשאלת מה זה "שכל" ? אז בבקשה תסביר כי מי שלא מסוגל להסביר נושא נחשב למי שאינו מבין את הנושא .
 

רגלים

New member
תופעה זה מוטיב בר זיהוי של הנסיון

השכל הוא תופעה מנטלית - היכולת שלנו לחשוב, והיא ניתנת לנו על ידי הסתכלות מנטלית כלומר האופן בו אנחנו קוראים את עצמנו ואת הזולת. המוח ניתן לנו על ידי הסתכלות אחרת - הסתכלות פיזית מה נמצא בתוך הגולגולת. אנו יודעים היטב שיש קשר בין שני הדברים, השכל והמוח. כל כמה שאנחנו יודעים ללא מוח (מתפקד) אין שכל, ומאידך משהו פיזי או כימי שפועל על המוח יכול להשפיע על התודעה ועל המחשבה. אבל האם אפשר ללכת צעד אחד הלאה? האם אפשר ללמוד ממבנה המוח משהו על תפקודו? משהו שמאפיין את המנטלי? וצעד נוסף הלאה מהו הקשר הסיבתי, בין המוח לשכל? &nbsp טוב, קל לשאול, קשה לענות... &nbsp
 
עוד משהו
בגלל הצפיפות האינסופית של המידע נוצרת אקראיות של החלטה מודעת, כי בבת אחת פועלים מעברי מידע שונים ומצטלבים שיוצרים חשיבה ומתוכם נבחרת בסוף באופן אקראי החלטה אחת. אולי יש אף המשך חדירה של המידע אל תוך שכבות עמוקות יותר של הנוירון. מעניין גם עניין הזהות: עד כמה זהות הפרט מושפעת מהחומר וכמה מהחשיבה ומהרגש. אני מניח שהמודעות היא שמתווכת באופן הדוק מאד בין החומר והנפש במוח ויוצרת זהות ברורה.
 
אנשים שחקרו את המוח הפיזי ואחרים שחקרו את תפקודו המגוון

הגיעו לידיעה בניגוד להשערות של גדולים כמו דה-קארט , קאנט ואחרים . תכני הידיעה על המוח הם שהמוח חושב על הרבה נושאים חלקם מיידע המגיע מהחושים , חלקו הוראות היוצאות אל חלקיח הגוף השונים , חלקם פתרון בעיות , חלקם תכנון עתידי וחלקם דמיונות שונים . מאד ייתכן שלא כללתי חלקים ממחשבות המוח . ייתכן שכוונת האומרים "שכל" היא פתרון בעיות שמבצע המוח . אם זה כך אז למה לא להביע את זה ? אם זה אחרת , אז למה לא להביע את זה ?
 
כל טיפול במידע ע"י האדם נעשה במוח בלבד
בניגוד למה שחשבו פעם שהוא נעשה בלב, ולמה שחושבים ילדים שאנחנו חושבים בפה. שכל הוא יכולת להבין בעצמנו דברים בסיסיים שיעזרו לנו להסתדר. למחשב אין אפילו שכל, הוא רק מבצע הוראות. לאדם יש שכל, אינטליגנציה שהיא מושג מדעי אובייקטיבי, וחכמה שזה סובייקטיבי. אני עובד על תוכנה שתאפשר למחשב שכל, חכמה, שיחה, לימוד, רגש ורצון. אני לא יודע אם תעבוד.
&nbsp
 

Buchachevsky

New member
אתה לבטח יודע שמחשב של IBM ניצח את קספרוב

שהיה אלוף העולם בשחמט בשנת 1977. כלומר באותו משחק המחשב לא רק ביצע הוראות אלא גם החליט אילו מסעים הם הטובים ביותר בכל מצב נתון. מה כוונתך "עובד על תוכנה" ? כמה זמן אתה משקיע ? מה אתה בדיוק מייצר ? (כתבת שאינך יודע לכתוב קוד למחשב) בנוסף, אתה יכול/מוכן להסביר איזה סוג אלגוריתם אתה מתכוון להשתמש בכדי שלמחשב יהיה "שכל" , "חכמה" ושאר הדברים שציינת ? אני חייב לציין שכאשר אתה כותב דברים כאלו ולא מבסס אותם , אנשים שקוראים זאת, וזה כולל אותי , מזלזלים הן בכתוב והן בכותב , כי זה נקרא כמו סיפור דימיוני לילדים. לתשומת ליבך.
 

Benny Marks

New member
כן - ״שכל״ הוא ״תוצר״ של המוח

שכל הוא מונח המתאר שיקול דעת והחלטה המבוססים על תפיסה פשוטה של מצב או עובדות. או במילים אחרות: שכל הוא היכולת להשתמש בבסיס הידע האישי הנצבר - האפיסטמולוגיה של הפרט, לשקללו באמצעות כלי חשיבה שונים ולהגיע באמצעותם לתובנות ולהחלטות אישיות. עיבוד המידע והמסקנות הנובעות ממנו יעשו בכלים מגוונים כלוגיקה, היגיון, תחושות, רגשות והתניות. כיוון שעושר החוויות והעובדות האישי נצבר במוחנו, ובנוסף - כל סוגי תהליכי החשיבה והעיבוד (לוגיים אואינטואיטיביים) מתבצעים באמצעות המוח, שכל הוא תוצר של המוח. למעשה ״שכל״ הוא מושג המתאר חלק מפעילות המוח האחראי לשימוש, עיבוד והפקת החלטות המבוססות על הידע ועושר החוויות אשר נצבר בחיינו עד לאותה עת.
 

Benny Marks

New member
כשלעצמי - הריני מעדיף להשתמש במושגים אותם טבעו כהנמן/טברסקי

לתאור שני מנגנוני החשיבה הפועלים במוחנו. כיוון שאנו נתקלים בקשיים לתהות ולהכריע באשר לקונפליקט האפשרי בין ה״רגש״ ל-״שכל״ והשפעתו על תהליך קבלת ההחלטות שלנו, אולי עלינו להחליף את המושגים הנידונים באלו של הפרופ׳ כהנמן וטברסקי ולנסות שוב: נחליף את המושג ״רגש״ ב-״מערכת החשיבה האינטואיטיבית״ של מוחנו (System 1) - זוהי מערכת החשיבה הוותיקה שלנו, אשר מתבססת על אוצר הידע החוויתי שצברנו ומפיקה ממנו החלטות ותובנות תוך שימוש בכלי ניתוח כמו תחושות ורגשות. כך למשל תעורר צפיה בחיית טרף בקירבתנו רגש מסוג פחד, אשר בתורו יאיץ בנו לברוח או להתגונן מפני הסכנה. נחליף את המושג ״שכל״ ב-״מערכת החשיבה הרציונלית״ של מוחנו (System 2) - הלו היא התוספת האבולוציונית החדשה שלנו (במונחי זמן אבולוציוניים). מערכת זו מתבססת גם היא על צבר תצפיותינו ונסיוננו, אך משתמשת בכלי ניתוח מדוייקים יותר, כגון לוגיקה, שפה וידע אמפירי נצבר. שימוש במושגים אלו מתווה בפנינו מיד ובאופן ברור מסלול קוהרנטי לניתוח הבעיה, כזה אשר כבר סיפק תשובות לחלקן של השאלות הנגזרות מנושא הדיון.
 
למעלה