הבאנאליות של הרוע

Henry0

Well-known member
הבאנאליות של הרוע

בזמן משפט אייכמן, הפילוסופית היהודיה האמריקאית חנה ארנדט נשלחה לישראל לסקר את המשפט, אותו היא תמצתה במספר מאמרים בעיתונות ובספר.
לאחר התעמקות ולימוד האישיות של אייכמן, היא הדהימה את העולם כאשר סרבה לראות באייכמן איש רע או אנטישמי.
לדעתה אייכמן היה איש אפור, בנאלי, פקיד שביצע את הפקודות כמיטב יכולתו, כאשר המטרות שלו היו בנאליות לחלוטין: קידום במערכת, צבירת כוח, רצון להשתייך לדבר גדול ...
עבורו החוק והצדק נוסחו ע"י מערכת החוקים והצווים בה הוא חי, וזאת ללא ערעור אישי.

מהם התנאים שבהם אדם לא רע מטבעו, אדם רגיל ובנאלי, יכול להגיע לרמות על של רוע אנושי?
חוקים ותקנות
- המערכת היא הקובעת חוקים והתקנות הקובעות חד משמעית מהו הטוב ומהו הצדק.
סמכות על - בראש המערכת עומדת סמכות עליונה (מלך, נשיא, רב, אל ...) שקובע את החוקים, ועליהם אין ערעור.
מחיקת הספונטאניות - המערכת מוחקת את היסוד הספונטאני שבאדם, את החלק האנושי שבו, את שיקול הדעת האישי. לאדם אין יותר "צדק אישי פנימי", היכול להיות שונה מהצדק שמהערכת קובעת לו. האדם הופך למכונה אוטומאטית חסרת אישיות עצמית.
סובייקטיביות – המערכת מקהה את היכולת לראות את המצב מנקודת ראותו של האחר, להבין את הסבל של האחר.

תנאים אלו להווצרו של הרוע, נכונים לא רק לעולם הנאצי, זה נכון להרבה מערכות עם התנאים לעיל, כמו למשל שיעים/סונים, סטאלניסטים, חרדים, מתנחלים ....

גם אדם טוב ונורמטיבי, במקום שיש להשמע לחוקי-על המהווים עבורו את הצדק האחד והיחיד, והאידיבידואליות שלו מחוקה, אז הוא עלול לעשות את הדברים הנוראים ביותר, להשמיד מיליונים של יהודים, להרוג במלחמות אזרחים בסוריה מאות אלפים, לאמלל מיליונים של פלסטינים ... והכל מתוך אמונה שלמה שהרוע הנורא שהם עושים, הוא למעשה הצדק המושלם.

הבאנאליות של הרוע
כאשר מערכת (אדם, דת, אידאולוגיה) מצליחה לבנות אנשים המתבטלים בפני סמכות, מאבדים מוסר אנושי אישי, ומקבלים אך ורק את המוסר המוכתב להם, אותם אנשים אפורים, בנאליים, שמחקו את אישיותם העצמית, עלולים לעשות את הרוע הנורא ביותר, מתוך בטחון שהם עושים את הדבר הנכון והצודק.
 
תשובה
אדם חייב לנהוג במוסריות גם אם יינזק מהאחרים בגלל מוסריותו. אם מאיימים על אדם כדי שיהרוג, הוא עלול לשמש ככלי להרוג הרבה אנשים. אסור לבצע פקודה לא מוסרית בעליל. העושה מעשים רעים ולא מוסריים ייענש, גם אם לא ידע על החוק או גם אם רק ציית לחוק בלי להבין. רצח זה ייהרג ובל יעבור.
&nbsp
 

Henry0

Well-known member
אתה מסתובב במעגל סביב עצמך

האם חייל נאצי ביצע פקודה "בלתי מוסרית"?
לפי המוסר שלו הפקודה היתה מוסרית לחלוטין, וחוקית לחלוטין.

האם חייל נאצי לא פעל לפי המוסריות שלו, על אף שהיתה סכנה שינזק?

האם מתנחל לא פועל במוסריות, לפי הבנתו המלאה, כאשר הוא מאמלל מיליונים של אנשים?

ניראה לי שפיספסת את הרעיון של ארנדט.
 
מוסר אינו פרטי לכל אחד
אדם לא רשאי לקחת את המוסר לעצמו ולהחליט מה טוב ומה רע. עליו להתחשב באנשים אחרים, בזכויותיהם, ברגשותיהם וברצונותיהם. אדם החושב רק על טובתו ולא על טובת האחרים, אינו מוסרי וצריך להיענש כדי להרתיע את האנשים הלא מוסריים, למנוע את המעשים הלא מוסריים ולהגן על החלשים שסובלים מהמעשים שלא בצדק. הנאצים עשו מעשים מאד לא מוסריים בלי ספק, ולא משנה אם ביצעו פקודה או לא. כל אחד חשוב ולכן צריך להתחשב בכולם ולוודא ככל האפשר שכולם יקבלו מה שהם רוצים, ושטוב של אחד לא יבוא על חשבון זכויות האחר.
 

Henry0

Well-known member
אתה מברבר עצמך לדעת

למה אדם צריך להתחשב באחרים?
הנאצים היו בטוחים שמה שהם עושים הוא מוסרי לחלוטין.
איך אתה בטוח שהם לא צדקו?

זה קל מאד לשפוך ברבורים על המוסר, לפני שאתה יודע בכלל "מוסר" מהו?
הגדר קודם מהו מוסר, ואז תבין איזה שטויות אתה כותב.
 
קרא לזה מוסר או מצפון
אבל כל אחד חייב להתחשב באחרים, כי אדם עולם ערכי בפני עצמו שחשוב לעצמו ולכן חשוב לעולם. מי שחושב רק על עצמו מסכן את האחרים. לאדם יש רגשות ונפש ולכן יש לו ערך, לעומת מכונה שמותר לעשות בה מה שרוצים. לא רק רצון העושה חשוב, גם רצון אנשים אחרים.
 

Henry0

Well-known member
למה כל אחד חייב להתחשב באחרים?

כל הרעיון המלכותי בזמנו היה שהמלך לא צריך להתחשב באחרים,
וזה היה שיא המוסר.

אתה עושה את הטעות הקלאסית של אנשים שלא מסוגלים לחשוב באופן אובייקטיבי,
אתה מסביר (לא מצליח להגדיר) את המוסר, לפי מה שאתה חושב כמוסרי.
 
אני מאמין שזו הדרך האובייקטיבית והרצויה
מפני שכמו שכתבתי, הרצון של כל אדם חשוב, ולאדם יש רגשות והוא חשוב לעצמו ולכן הוא חשוב כגורם בפני עצמו בעולם. אם יינזק, מהצד שלו יינזק הטוב שבעולם. המוסר מנסה לוודא שכולם יקבלו באופן מאוזן והוגן ככל האפשר מה שהם רוצים.
&nbsp
&nbsp
 

Henry0

Well-known member
אתה מאמין - אבל זה לא מחייב אחר להאמין בזאת.

"אני מאמין שזו הדרך האובייקטיבית"


נהדר,
סתירה לוגית פנימית שאשתמש בה בעתיד בתור בדיחה.
 
מוסר מחייב כל אחד
כי בניגוד לדברים אחרים, כל אחד רשאי לנהוג בעצמו כמו שירצה כי אלה חייו אבל אסור לו לעשות עוול לאחרים כי אחרים תמימים יסבלו ממנו שלא בצדק. אדם שיכפה את קיומו ואת טובתו על טוב האחרים, לא רצוי לסביבה. לא רצוי לעולם שבני אדם יינזקו, כי יש להם ערך רגשי והטוב שלהם חשוב לא פחות מטוב של בני אדם אחרים.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 
אני חושב שהמודעות
אצל כל בעלי החיים המפותחים נוצרה מכך שתאי המוח משפיעים זה על זה במידע שבהם בהדדיות אינסופית, ולכן מה שקורה בנפש מקביל לצפיפות חומר וזה יוצר ישות חדשה מעל החומר שהיא המודעות. כיוון שיש מודעות, היצור הופך למרכז העולם מזווית הראייה שלו ומזה נוצרים יצר הקיום וגם המוסר כי יצור מרגיש את עצמו וחשוב לעצמו ויש בו העצמה תחושתית אינסופית שנותנת עוד ערך למה שמורגש. מודעת גם יוצרת החלטה עצמאית, כי מה שקורה במוח אקראי ותלוי בבחירה בין מצבי ההשפעה בין התאים. אם נצליח ליצור מחשב עם מודעות, אסור יהיה לנו לעשות בו כל שנרצה.
 
אלטרואיזם מחייב דווקא בגלל המודעות
כי המודעות נותנת הרגשת ערך מיוחד לעצמי ולכן הוא הכי חשוב לעצמו, והאדם חכם אז הוא מבין שכל אחד הכי חשוב לעצמו ולכן כל אחד חשוב וצריך להתחשב בכולם.
 

Henry0

Well-known member
איכשהוא אתה מצליח לסתור עצמך

אם האדם הכי חשוב לעצמו,
הוא לא יסכן עצמו כדי להציל אחר.

ולא, במקרה זה האדם אינו חכם,
הפעולה האלטרואיסטית היא פעולה רגשית, או גנטית, וודאי וודאי שלא מתוך שיקול לוגי של מחשבה.
 
אני מדבר על
הצורך להיות אלטרואיסטי, לא על המקור לאלטרואיזם בטבע. צריך להיות אלטרואיסטי כי כל אחד חשוב. אדם לא יסכן את עצמו להציל אחר, אבל אם הוא מוסרי גם לא יסכן אחר כדי להציל את עצמו. אדם יודע שחובה להיות מוסרי כי האחר חשוב לעצמו ולכן גם הוא חשוב אז צריך להתחשב בו. נכון שקודם כל כל אחד צריך לדאוג לעצמו ואכן קודם כל הוא בדרך כלל דואג לעצמו באופן טבעי וזה בסדר, אבל אסור לו להרע לאחרים. הצורך להתחשב הוא עובדה, והאדם בדרך כלל יודע את העובדה ולפעמים מחליט להתעלם ממנה כי הוא לא אדם מוסרי וזה לא טוב. רוב החיות פחות יודעות שצריך להיות מוסרי ופועלות לפי רגשות.
&nbsp
 

Henry0

Well-known member
אתה סותר את עצמך

בעולם יש הדרגתיות.
אין חשיבות אדם מתרבות אחרת לאדם מתרבותך
אין חשיבות אדם ממשפחה אחרת, לאדם ממשפחתך
אין חשיבות לילדיך, למישהוא אחר ממשפחתך
אין חשיבות האני כחשיבות האחר, כל אחר.
האלטרואיזם לא בה ממקורות מוסריים, כי בכל מוסר האני קודם.

האיסור להרע לאחרים הוא איסור תרבותי, לא טבעי.
לאורך כל ההיסטוריה היו תרבויות שראו באופן מוסרי ביותר הרעה לקבוצות
אחרות.
לאורך כל ההיסטוריה היו מלכים, שהם וכל סביבתם, ראו בהצקה להמוני העם דבר נכון וטוב.

אנו מציקים לפלסטינים, הצקה נוראה ועצומה.
ויחד עם זאת אנו חושבים שזה מוסרי, כי יש להרבה יש ערכים מוסריים אחרים, המצדיקים הצקה של אחרים, כדי להגיע לערכים אחרים.
 

Henry0

Well-known member
האלטרואיזם

לאורך כל התפתחות תורת האבולוציה, המדענים שאלו את עצמם איך מתקיימת התנהגות האלטרואיזם, כאשר האלטרואיסט סיכויו למות גדולים יותר, ולכן יש לו פחות צאצאים.
למה דבורה עוקצת ומתה? למה הזאב השומר על העדר מילל לסכנה, לכן הוא הראשון להתגלות, והראשון להטרף.

בחישוב מתמטי, אם הגנים של הפרט מכילים לפחות 50% מהגנים של הקבוצה, הרי כאשר הפרט נהרג למען הקבוצה, הקבוצה ניצלת, וחלק מהגנים שלו (המשותפים לקבוצה) בכל זאת מתרבים.
זה לא קורה בקבוצות שבהם לחברי הקבוצה אין רמה גבוהה של גנים זהים (כמו למשל האדם).

אצל האדם, האלטרואיזם הוא המשכה התרבותי של התנהגות גנטית בחיות אחרות,
המשך תרבותי של הייחס שלו לילדיו, שהוא עושה אקסטרפולציה לאנשים אחרים.

זה לא קוד מחייב, זה קיים רק בכמות קטנה של אנשים.
יש תרבויות, כמו ישראל, שדווקא מפתחת תרבות הפוכה, "לא לצאת פראייר",
שזו תרבות אנטי-אלטרואיסטית, והכי מזוהה עם התרבות הישראלית (כמובן שיש פרטים שהם גם אלטרואיסטים, אך הם לא מייצגים את ממוצע הקבוצה).

רוב האנשים פועלים וחושבים במדרג של חשיבות, קודם הם וילדיהם, אח"כ המשפחה ...
איך אמרו חז"ל: "אדם קרוב אצל עצמו".

בקיצור, הכל נושא תרבותי.
אין מוסר טוב, אין מוסר רע, יש רק המוסר של אדם הספציפי כפי שהוא חונך אליו, או מבין אותו מעצמו.
אדם אחד אומר שזה לא מוסרי לגנוב, תרבות שלמה אמרה שהגניבות של רובין-הוד היו מאד מוסריים.

ואומר לך משהוא שלא צריך להדהים אותך,
לו היתה נולד בפלסטין - רוב הסיכויים שהיתה מתכנן היום פיגוע בישראל.
לו היתה נולד בגרמניה בשנות ה-20 - כמעט כל הסיכויים שהיתה נאצי נילהב.
 
האיסור להרע לאחרים
הוא איסור מחייב, גם אם אדם מסוים או תרבות מסוימת לא מודים בו או לא רוצים לקיים אותו. אסור לאדם להזיק לאדם רחוק בשביל משפחתו שלו, כי הטוב של המודעות האחרת יינזק וזה לא רצוי מהצד של האדם האחר. השאלות המוסריות אמנם מורכבות, אבל בעיקרון צריך להשתדל למנוע עשיית רע לאנשים.
 

Henry0

Well-known member
שטויות במיץ עגבניות

לא רק שהאיסור להרע לאחרים אינו תמיד נכון,
אלא בהרבה קבוצות, והרבה דתות, יש חיוב להרע לאחרים מסוימים (תִּמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם).

אתה תאמר שהם טועים, הם יאמרו שהם צודקים.
והטיפשים מבינכם יהיו בטוחים, שמה שהם חושבים זה המוסר הנכון.
 
עמלק מסוכנים לעם היהודי
כי הם רעים בעצמם. אסור להרע לאנשים שאינם מרעים בעצמם, כי חשוב להיות טוב כדי לשמור על הטוב. לא ארצה לחיות במדינה שבה מרעים לי, ואני משער שאף אחד מכם לא ירצה. מהצד של כל אחד שחי במדינה שמרעה, המדינה רעה. המוסר צריך ומנסה לוודא שכולם יקבלו את רצונם ככל האפשר באופן הוגן.
&nbsp
&nbsp
 
למעלה