ערב יום השואה היום (23/4)

ערב יום השואה היום (23/4)

יש לי אובססיה קלה לתקופת השואה. קוראת המון רומנים שעוסקים בתקופה הזאת, לא יכולה לעזוב אותה.
בפייסבוק יש קבוצה נפלאה בנושא היסטוריה שאני ממליצה בחום לכל אוהבי היסטוריה.
https://www.facebook.com/groups/145859619204549/?fref=nf

אני מעתיקה לכאן פוסט מאותה קבוצה. אחד הפוסטים מני רבים שנגעו בי:
"הייתי בת 4 כשהגרמנים נכנסו לבלגיה. זוכרת את עצמי מתפנקת בכל עת על ברכיים של מבוגר אחר בבית: על הברכיים של אמא, אבא ושלושת אחיי הגדולים: הירש, יוסף ומנדל. נהגתי להקשיב לשיחות הגדולים; של הוריי ושל אחיי אשר המתינו בדריכות רבה לנורא מכל. אבא אמר: 'אל תדאגו... אתם תברחו לדרום צרפת ואני כבר אדאג לקטנה...', אבל הוא לא הספיק.
בוקר אחד לקח אותי מנדל, אחי בן ה-16, לגן. כשחזרנו משם בשעות הצהריים לא הייתה נפש חיה בבית. מנדל מיד הבין... הגרמנים היו כאן! מנדל ברח. ואותי? הותיר בבית לבדי... ילדה יהודייה בת 4 לבדה בעולם! יושבת בבית ריק בוכה ומפוחדת. היתה זאת מארי, הידידה של אחי, שהגיעה לבדוק מדוע הוא לא הגיע באותו יום לאוניברסיטה. כשראתה אותי לבדי בבית, הבינה מיד שהגרמנים לקחו את משפחתי.
"מארי החביאה אותי בביתה מספר חודשים, עד אשר הלשינו עליה הגויים. באישון לילה דפקו גרמנים על הדלת.
מארי ניסתה להגן עליי, למנוע מהם לקחת אותי, אך חטפה מהלומות לא פשוטות. נלקחתי על ידי הגרמנים למחנה 'מלין' שם חייתי בצריף עם עשרות ילדים. ככה כולנו, ילדים בני 4-5, התגוררנו בתוך צריף. בלילה לבדנו, וביום היינו חלק מאותם אסירים בוגרים במחנה. הנאצים ראו בנו אסירים לכל דבר; הרעיבו אותנו, העבידו אותנו. בקור העז בחורף נהגו להפשיט אותנו ולתת לנו מטלות קשות.
"חמישה ילדים קטנים חלקו מיטה אחת בלילה. היו לילות שמצאנו את עצמנו גם ישנים על רצפה. חבריי לצריף נרצחו באכזריות לנגד עיניי. הרעב היה כבד ובכדי להמשיך ולשרוד במחנה גנבנו שאריות של אוכל מהמטבח. בכל פעם קבוצה אחרת יצאה וחזרה עם שלל. יום אחד נתפסה אחת הקבוצות של הילדים וכל הילדים שהיו שותפים למעשה נרצחו כעונש על מעשיהם. קאפו רחמניה שהעבירה אלינו מזון לצריף גם נתפסה ונעלמה מחיינו. הייתה זאת מלכת בלגיה שהצילה אותנו. היא נכנסה למחנה מחופשת לאחות. באמצעות הפעלת קשרים הוציאה בהיחבא את כל הילדים הקטנים והעבירה אותנו למנזר.
"לאחר מספר חודשים הגיעו הגרמנים לחפש אותנו שם", המשיכה. "אנשי המנזר מיהרו להחביא אותנו ברפת הסמוכה,על רצפה מתחת לקש. כשהגרמנים לא מצאו אותנו במנזר הם הגיעו לחפש אותנו ברפת. בידיהם קילשונים. החלו דוקרים את הקש. אני שומעת באוזניי את צעדיהם ואת מכות הקילשון. מכה ועוד מכה, צעד ועוד צעד של נעליים כבדות ומאיימות. אני מבינה שאם אחד מאיתנו נתפס כולנו בסכנה גדולה. הלא ייאמן קרה... לאחר חיפושים ברפת הרימו הגרמנים ידיים ועזבו את המקום. אחרי המקרה אנשי המנזר חששו להחזיק בנו ומסרו אותנו לבית יתומים. שם נשארנו עד תום המלחמה. הייתי בת 9 כשהסתיימה המלחמה. הבריטים סגרו בפנינו את שערי הארץ. רק לאחר 3 שנים בהיותי בת 12 עליתי לארץ ישראל.
לימים נודע לי כי הוריי ושני אחיי, הירש ויוסף, נרצחו באושוויץ. אחי מנדל שרד את השואה. רק לפני כשבע שנים הצלחנו לאתר אחד את השנייה ונפגשנו בהתרגשות גדולה. בארץ הכרתי את בעלי. כיום יש לי ארבעה ילדים, עשרה נכדים וארבעה נינים.
אני שרה, ילדה יהודייה בת 4, ניצחתי את ציר הרשע הנאצי!".
÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷
"היה לי הכבוד להכיר את סבתא שרה המדהימה במסגרת עבודתי כמחנכת בבית הספר בו אני מלמדת במודיעין. סבתא שרה, תושבת העיר, מגיעה בכל שנה ביום השואה לספר לתלמידינו את סיפורה המצמרר והבלתי נשכח. כיום סבתא שרה מתנדבת אצלנו בבית חינוך כרמים ובבתי ספר נוספים בעיר. סבתא שרה היקרה, תודה לך על השיתוף המרגש והכל כך חשוב ומשמעותי עבור הדורות הבאים. נזכור ולא נשכח לעולם! מאחלים לך המון בריאות, אושר, אריכות ימים והמשך עשייה".
 

forglemmigej

New member
מחשבות שלי על השואה

קראתי אצל חברבוק פרשנות על שיריה של קדיה מולודובסקי, כולנו למדנו את השיר פתחו את השער בילדותינו אבל מתברר שזה היה השער לגהינום של השואה ולא מה שחשבנו:
פִּתְחוּ אֶת הַשַּׁעַר, פִּתְחוּהוּ רָחָב,
עָבוֹר תַּעֲבֹר פֹּה שַׁרְשֶׁרֶת זָהָב:
אַבָּא
וְאִמָּא,
וְאָח
וְאָחוֹת
וְחָתָן וְכַלָּה
בְּמִרְכֶּבֶת קַלָּה.
פִּתְחוּ אֶת הַשַּׁעַר, פִּתְחוּהוּ רָחָב,
עָבוֹר תַּעֲבֹר פֹּה שַׁרְשֶׁרֶת זָהָב:
סַבָּא
וְסַבְתָּא,
וְדוֹד
וְדוֹדָה
וּנְכָדִים וְנִינִים
בְּמִרְכֶּבֶת פְּנִינִים...
אנשים מספרים על ניצולי שואה שהכירו כל אחד בעולם המטורף שלו שמעולם לא יצאו ממנו,אני גם הכרתי כמה , חלקם היו מאד ממוקדים להצליח בכל דבר שעשו דרשו מילדיהם להצטיין בכל דבר (אולי כמשהו שהם לא הצליחו לעשות עקב ילדותם שנגזלה מהם), חלקם היו מגונני יתר על ילדיהם ואלו לא נישאו ולא הקימו משפחות לעולם כי צריך לשמור על אבא ואמא לנצח , יש כל מיני פנים להתנהגות, מי אנחנו שנשפוט אותם, מה שכן לא התיחסו אליהם טוב כשפרצה המדינה והם הגיעו בשן ועין , לגלגו על פחדנותם והליכתם כצאן לטבח
, קראו להם סבונים זה פשוט חלק אפל מאד מההיסטוריה של עם ישראל , הם היו גבורים בעצם השרדותם בעצם האחזותם בחיים, גם היום מדינת ישראל הנפלאה לא מתיחסת אליהם יפה .
היות שאני חיה לא מעט שנים באורופה אני רוצה לתת את נקודת המבט שלי , הרבה מדינות היו פה כבושות חלקן כיבוש קל כמו דנמרק וחלקן כיבוש אכזרי מעין כמוהו דוגמת פולין או המדינות הבלטיות. היטלר בטירוף שלו החליט לאיזה עם מגיע לשרוד ואיזה ישרת כעם עבדים. החיים היו איומים ונוראים , אני הספקתי לדבר עם מספר אנשים שחיו פה באותה תקופה (כולם כבר הלכו לעולמם) והם אמרו שאף פעם אי אפשר היה לדעת איך יגמר היום, את מי תפגוש בקצה הדרך האם תבוא לו טוב או שסתם יירה בך כי בא לו, על משתפי פעולה מקומיים שעשו כסף מהזוועות, אגב לאחר המלחמה שינו את המטבע המקומי וכל מי שעשה כסף עם הנאצים הפסיד את המכנסים, על שיטות של הוצאה להורג של משתפים ואלו שהוציאו להורג לא הועמדו למשפט בכלל, לא פעם המוצאים להורג היו סתם יריבים ולא משתפים באמת. על התעלמות טוטאלית בבתי ספר מהמלחמה שזה עתה הסתיימה פשוט לא לימדו כלום על זה כאילו זה מעולם לא קרה אולי זו היתה דרך להניח לעבר המדמם ולהמשיך הלאה , זה לא היה עניין של מה בכך מקרב לוחמי הרזיסטאנס נרצחו על ידי הנאצים כאלף איש..יום השחרור החמישי למאי מצוין פה בצורה מאד מינורית ובכל מקרה רוב אלו שחיו אז כבר מזמן לא איתנו. הסבה היא לדעתי שאם רוצים לחיות בשלום עם כל השכנים מוכרחים להניח לעבר , לא לשכוח כמובן אבל לא לחפור בלי סוף, ההיסטוריה האירופאית ידעה שנים רבות של שפיכות דמים מאות בשנים היום כולם חברים (בערך), יש יחסי מסחר , תנועה חופשית, יחסי תרבות אי אפשר כל הזמן לחטט בפצע, הגיע הזמן שגם מדינת ישראל תניח לעבר
 
קצת קשה לי עם

"מדינת ישראל תניח לעבר".
יש דברים שצריך לזכור ולא לשכוח!!! והסיפורים האישיים הם אלה שמשאירים את הזוועה הזאת אמיתית כל כך. שאף אחד לא ישכתב את ההיסטוריה מחדש לפי הנוחות שלו.

את יודעת מה שכל כך כואב לי היום. שעמים אחרים חווים שואות, ואנחנו, לא עושים מספיק. איך נכון לעשות ומה לעשות? זאת השאלה הגדולה ומאוד מסובכת, אבל שואות של עמים וזוועות (לא בסדר גודל כזה, ולא בצורה מאורגנת כזאת) קוראת גם היום.

הרגת אותי עם השיר של קדיה מולודובסקי. איזה פרשנות מצמררת
 

forglemmigej

New member
ההתיחסות היא כלפי היום שאחרי

אנחנו מתיחסים לשואה כמקרה פרטי אבל מאות אלפי אנשים ברחבי היבשת סבלו לא פחות, אמנם לא שינעו אותם בצורה סיסטמתית למחנות המוות אבל לחיות תחת כיבוש זה לא סיפור פשוט.
שמעתי שכשתמה המלחמה החיילים הגרמנים ששהו פה, נאלצו ללכת ברגל הביתה לא היו להם הסעות..היו אלו נערים ממש צעירים ,בשנות העשרה ,כי רוב החיילים המקצועיים נהרגו בקרבות הקדמיים אז גויסו ממש נערים. יש הבדל גם בין אלו ששרתו בוורמאכט לעומת אלו שהיו בגסטפו, הם למשל לא הצדיעו במועל יד אלא בצורה האמריקאית עם היד למצח. מה שקרה הוא שכשהמקומיים ראו אותם בעליבות שלהם צועדים ברגל עייפים, מובסים ורעבים הם נתנו להם אוכל בגדים ואף מים לדרך, את יודעת כמה גדלות נפש צריך שיהיה לבן אדם להניח, לכבד את המובס שלפני חמש דקות היית תלוי בחייך בהחלטה שרירותית שלו . זה לא סיפור פשוט. לפי איך שהצלחתי להבין לקחו פשוט החלטה ברחבי היבשת נפתח דף חדש נו מור וור נו מור בלאדשד אנחנו צריכים לחיות ולעבוד ביחד , האם אנחנו מסוגלים לסלוח לערבים שניסו ומנסים להשמיד אותנו , מתברר שכן יש שלום בין מצריים וירדן עם ישראל.
 

alphadelta

New member
במלחמה אין באמת צד מנצח

אמא שאבדה ילד, גם אם היא בצד ״המנצח״ הפסידה בגדול. עם זה אני מסכימה. לחברתי, שגדלה כנוצריה גרמניה, סיפרו על אח של אבא של שהיה נכה. יום אחד, אביה חזר הביתה וגילה שאחיו הקטן נעלם. היו את הפולנים הכפרים שהשאירו רבים מהם רעבים וללא חינוך. הופצצו. אז כן, היו המון שנפגעו במלחמה הזו שאינם רק של יהודים, מתנגדי משטר, הומואים , צוענים והמון מגזרים ששחטו באופן שיטתי. אבל לשכוח? זה לא. מה שקורה בעולם מראה שחלקנו שכח. וזה מזעזע. לשכוח? לא. לזכור ולהמשיך הלאה? בהחלט. ובכלל, אם זה היה נכון, מרקל לא הייתה מכניסה כל כך הרבה פליטים לגרמניה.
 

פריZמה

New member
אשמח לדעת מאיפה האינפורמציה על השיר כוון שאני יודעת שהוא נכת

ב בשנות השלושים בפולין כשהמשוררת היתה גננת ותורגם לעברית מאידיש בשנות החמישים.
זילות שואה כמו שהבעת בפוסט שלך לא קראתי שנים רבות בשום מדיום בעברית. כל האומללים שלא ידעו איך יגמר יומם, מאיפה ישיגו אוכל ומי תגמר המלחמה- כולם כולם ללא יוצא מן הכלל היו לפחות מרוצים מעובדה אחת - שהם אינם יהודים.
אף אחד אינו טוען ומעולם לא טען שהמלחמה היתה פיקניק. גם הצד המחרחר לא לקק דבש ואני בטוחה שמרבית הגרמנים סבלו מאוד מאוד במלחמה שלא לדבר על נתינים מזרח אירופאים וקבוצות ספציפיות בנוסף ליהודים שנועדו להשמדה. אבל - וזה אבל גדול - אין מקום להשוואה. אין בכלל יכולת לתפוס את עומק האימה המצוקה וחוסר האונים של אוכלוסיה שלא משנה מה היא תעשה היא תומת נקודה.
ולגבי אוירת השלום והאחווה באירופה - סיריוסלייי???? הבריטים שהתעופפו להם מהאיחוד בדיוק בגלל שנאת זרים ומזרח האירופאים שמגיעים אליהם????
בכל מקום בו יש שאלת קרקעות באירופה ולאומים שונים מעורבבים - לא על רקע הגירה אלא על רקע זכויות קודמות קיימים סכסוכים פעילים וחמים.
אני לרגע לא מצדיקה את המשך שפיכת הדמים באיזורינו - ומייחלת לפיתרון מדיני - אבל אני תוהה מהיכן האינפורמציה המאוד מאוד לא מדוייקת שהבאת.
 

forglemmigej

New member
איפה ראית שכתבתי שהיהודים לא סבלו מספיק

במלחמת העולם השניה קיפחו את חייהם 50 מליון איש , 30 מליון אזרחים ו20 מליון חיילים , מליונים רעבו ולא ידעו איך יסתיים היום , מי שעבדו במחנות היו פסיכופטים סדיסטיים שהנאצים דאגו לחפש בפינצטה כי רק אנשים כאלו יכלו לבצע את עבודתם בלי נקיפות מצפון , אלו שחתמו על הפקודות לגירוש או ביצוע ההשמדה לא ממש נכחו במקום , אלפי דוקטורטים וספרים נכתבו ויכתבו על מה שהגרמנים עוללו לעמנו וליבשת כולה וכל תאוריה נכונה
באשר לקדיה מולודובסקי הנה הסבר https://photos.google.com/share/AF1...?key=YzFOSVpsWDBDVEdpdDZkbnd6VGtlbXFTaklIdkhB
 

פריZמה

New member
איזו הבנת הנקרא.....

השירים נכתבו טרם מלחמת העולם השניה ונתפסים כ״ אנדרטה לירית״ עקב התיאורים שמתקיימים בהם ושנעלמו לאחר המלחמה.
אין צורך להתמם, אפשר פשוט להודות בטעות. שום שער של שום מחנה ריכוז לא תואר בשיר ״ פתחו את השער״ ובטח לא תיאורי המאכלים בבית האחרון
גם ההתנערות כאילו לא עשית השוואה חד ערכית בין השואה כמערכת משומנת של השמדת עם ( היו להם אגב, הרבה פינצטות, כי שיעור הפסיכופטים באוכלוסיה אינו תואם את התיאוריה שלך על מי באמת רצח והשמיד) ובין הסבל של האוכלוסיה האזרחית מעצם היותה אוכלוסיה תחת כיבוש/ מלחמה.
ומה עם אירופה הברבורית ששמה את כל הכעסים מאחורה כי הם נורא נעלים ואינטיליגנטים והבינו שאי אפשר אחרת?
יש מספיק סיבות להסתכל על התנהלותה של ישראל בביקורת. גם מבחינת ההנצחה, גם מבחינת הכיבוש, המדיניות הכלכלית, קבלת האחר, ועוד ועוד.
אין צורך להתעסק עם המצאת עובדות
 

viczi

New member
קשה מאוד לקרוא את דבריך

קודם כל, אין שום ספק שמלחמת העולם השניה גרמה סבל רב לאנשים רבים.
אבל להגיד "כולם סבלו אז בואו לא נעשה עניין גדול מהשואה" זו טעות איומה הגובלת בהכחשת השואה.

במהלך השנים היה לי הכבוד לשמוע סיפורים לא מעטים מפי הניצולים. אנשים חשפו באומץ רב פצע מדמם בנפשם ורק בקשה אחת בפיהם - שלא נשכח את מה שעוללו להם.

אגב, עמים אחרים שציינת כי סבלו במלחמה הנוראית ממש לא ממהרים לשכוח ודווקא כן עושים עניין גדול ממה שקרה.
ברוסיה מסוף אפריל נושא מלחמת העולם השניה עולה בכלי התקשורת ואילו בשבוע שלפני ה-9 במאי כמעט בלתי אפשרי להדליק ערוץ רוסי מבלי להתקל בסרט בנושא מלחמת העולם השניה או בביצוע שירים בנושא. ב-9 במאי הרוסים חוגגים את הניצחון על גרמניה הנאצית עם מצעד צבאי, אבל ברקע בהחלט יש שיח על המחיר הכבד, על הפגיעה הקשה באוכלוסיה האזרחים ועל הצורך בהנצחה. הרוסים הקימו מספר אתרים בו מנציחים את הנספים. נחשפתי לאתרים האלה כשחיפשתי פרטים על קרובי משפחה שלי, יהודים צעירים, שבעת שהמשפחה שלהם ניסתה להימלט מהנאצים (מי בהצלחה ומי פחות) לחמו בצבא האדום. מצאתי כי השלטונות הרוסים העלו לאתרים את כל הניירת הקשורה למעשי הגבורה של קרובי משפחתי ושל אנשים רבים אחרים. בחלק מהאתרים כל משפחה יכולה להוסיף את סיפורה.
מקרה נוסף אליו נחשפתי לפני מספר שנים הוא בריטניה. הייתי אמורה לנחות בשדה תעופה היטרו ב-10 במאי כאשר הטייס הודיע שנצטרך לחוג מעל העיר כחצי שעה כי לא ניתן לנו אישור נחיתה. אישור נחיתה לא ניתן כי ברגעים אלה ממש הרחובות המרכזיים של לונדון היו סגורים לרגל אירועי V-day, יום הניצחון על הנאצים, שכללו בין היתר גם מטס. מאוחר יותר גיליתי שלונדון זוכרת את המלחמה והמילה "בליץ" הוזכרה פעמים רבות והיא עדיין מילה נרדפת לפחד. יותר מזה, הבריטים זוכרים גם את מלחמת העולם הראשונה, למרות שעברו 100 שנה.

העמים שסבלו לא שוכחים.
אבל כמו שכבר כתבו לך, בכל מקום בו האוכלוסיה סבלה היהודים סבלו הרבה יותר. אם לאנשים אחרים היה סיכוי לשרוד, הרי שהרג יהודים היה מטרה מפורשת. בטח לא צריך להזכיר את הגטאות, מחנות, ההשמדה בגז, בורות הריגה...
כמעט לא היה דבר שיכולת לעשות בתור יהודי כדי להינצל ממוות. מוות רק על היותך יהודי.
שמעתי עדות של אדם שכנער נסע 5 ימים בעמידה, בקרון דחוס, ברכבת לאושוויץ. שמעתי עדות של אישה שכילדה צעדה בשלג בצעדות מוות, שנועדו לוודא שגם בנפילת הגרמניה הנאצית לא יהיה ליהודים סיכוי לשרוד.
שמעתי עדות של אחד הניצולים הבודדים מטרבלינקה על רכבות עמוסות יהודים שהומתו תוך שעות בודדות, ללא כל סיכוי.
ועוד ועוד עדויות.
המסר שלהם הוא תמיד לחיות ולהביט קדימה, אבל לשאת את הזכרון הלאה.
במסגרת המסע לפולין סיירו באושוויץ ונכנסנו למבנה ששימש לעינויים.
הדבר המפחיד ביותר שם היה השלט בכניסה.
"מי שלא לומד מההיסטוריה נידון לחזור עליה"
 

forglemmigej

New member
אני דברתי על רוחב היריעה

הכוונה לסיפור שמורכב מקווי עלילה רבים לאורך זמן מסוים , לא הבנת כנראה למה התכוונתי..
 

Lhuna1

New member
יתכן שיום יבוא ואפשר יהיה להניח לעבר

אבל אנחנו רחוקים מאוד מהיום הזה, בוודאי שיש עוד אנשים חיים בינינו שעברו את התופת ולהגיד להם "בואו נניח לזה" זה בלתי נתפס.
אנו רחוקים גם כי העולם עוד לא למד וגם אנחנו עוד לא למדנו את הלקחים הנכונים, גזענות עדיין נפוצה בעולם, כולל אצלנו, שהיינו אמורים לתפיסתי להיות הלוחמים הראשונים בעולם כנגדה.
אני גם לא חושבת שאנחנו חופרים בזה בלי סוף - יום זכרון אחד בשנה זה מוגזם?
ואני כמובן מצטרפת לכותבות שהשיבו שאין מקום להשוואה. נכון, במלחמות הרבה מאוד אזרחים סובלים ומתים וזה גם נורא. אבל השואה לא היתה מלחמה ולא היתה אירוע רגיל בהיסטוריה. אפילו כרצח עם, אירוע שקרה מספר פעמים, יש מעט מאוד מקרים שמתקרבים באופיים ובהיקפם למה שהנאצים עוללו ליהודים בשואה.
&nbsp
אגב, למיטב ידיעתי יש/היו למדינת ישראל בעשורים האחרונים יחסים די טובים עם גרמניה, כך שמבחינה זו רובנו כבר "הנחנו לעבר" ואנו חיים עם הגרמנים של היום בשלום.
להזכר פעם בשנה ולהנציח - לא סותר את זה.
&nbsp
 
למעלה