בחזרה לשלוחת משואות

חורבת ג'ומג'ום

מצודה עתיקה מבוצרת על כיפה נ"ג 734, הנהנית מביצור טבעי בדמות מצוקים/צנירים במורדות המזרחיים, הדרומיים והצפוניים.
 
עוד מבט לחורבת ג'ומג'ום

לפי הודעה של עוז גולן בפורום ב- YNET במאי, האתר טרם נחפר וחפירה בו אמורה להיות הקיץ. מהתרשמות שטחית שלי (בתור חסר רקע ארכיאולוגי), החורבה עצמה לא מעניינת במיוחד: הריסות ובורות, (כולל מאגורה גדולה ומרשימה במערב החורבה). יש מהמקום תצפית היקפית טובה - אך עיקר העניין הוא במצוקים ובצנירים התוחמים את החורבה ונותנים לה הגנה טבעית.
 
הליכה באשדות ההרים

השתדלנו לעשות את הקטע הזה ללא עליות וירידות מיותרות, אך גם בלי לרדת לעמק הזעיר ממערב לחורבת ג'ומג'ום, המעובד ע"י תושבי הכפר הסמוך אל-ג'בעה (ברקע). ראוי לציין שהאזור ממערב לחורבת ג'ומג'ום הוא חלק מהערקוב - אזור המעבר בין הרי חברון לשפלה, למרגלות קמר הרי חברון ומעל לשפלה, המאופיין בגבעות לא מעטות.
 
עין ליבנה (ביר אל-עבהרה)

פינת חמד בנחל ליבנה מעל לבוסתן. הבריכה נבנתה ע"י הירדנים בשנות ה-50', לשימושם של תושבי הכפר אל-ג'בעה. שמו הערבי של הנחל (ובעקבותיו גם העברי) מנציח עץ ליבנה גדול שהיה בגיא בעבר וכבר מזמן איננו עוד. הבריכה עמוקה, לפי ספר "מעיינות בהר" עומק המים 3 מ' (!!), ואני יכול לאשר שהעומק כרגע יותר מ- 2.3 מ' בוודאות.
 
החלק הקשה בטיול - עלייה בנחל ליבנה

על הנאה משלמים, ואחרי שחלק ניכר מהטיול היה בירידה או בעלייה קלה יחסית, הגיע החלק האכזרי בטיול: לעלות בשיא החום (12:40) מעין ליבנה (670 מ') לעין משואות (עין חובילה) (850 מ', כק"מ הליכה חשופה לחלוטין לשמש (האורנים בצלע הנחל ממש לא נותנים צל ראוי לשמו). כמובן שלא תרמה החלטתו של אחד המטיילים לרוץ קדימה ולא להשאיר לאחרים יותר מדי זמן להפסקות ביניים...
 
והבריכה הפנימית

עקב קירבתו של עין משואות (אל-חובילה) לבת-עין, המקום משמש כמקווה לתושבי היישוב, ויום שישי אינו זמן טוב למתכננים להתרחץ במקום, וכך גם לא ממש יכולנו לצנן את עצמנו במים הקרירים אחרי העלייה הקשה.
 
וסיום

את החברים השארתי לחכות בעין משואות, והלכתי להביא את הרכב מכפר-עציון. בנסיעה הקצרה, סטיתי בעקבות שילוט לבית הקברות האזורי, הכביש מתפתל בצידה הדרומי של גבעת הסלעים (שם רשמי לגבעה ממערב לקיבוץ כפר-עציון), ואת הדרך חצו שלושה צבאים, שאפילו הסכימו להצטלם
(לא כולם ביחד...)
 
מנהלות

אורך המסלול שבוצע כ- 7.5 ק"מ, מעגלי (התחלה וסיום בכפר-עציון). המסלול אינו מסומן (אם כי בחלקים ממנו ניתן לזהות שרידי סימון אדום ישן), וכלל ירידה (וגם עלייה) של כ- 300 מ', מכפר עציון לבוסתן בנחל ליבנה ובחזרה. לעין יצחק, עין משואות ומשואות יצחק הישנה אין בעיה להגיע מכפר-עציון ומבת-עין, ומדרך קצרה המסתעפת מכביש הגישה לבת-עין ומוביל למשואות יצחק הישנה. (לא בשבתות ובחגים, אם כי למשואות יצחק הישנה ניתן להגיע גם בימים אלו - ומשם לשני המעיינות מרחק הליכה קצר). מצב דרכי העפר למעיינות כרגע סביר - אפשר לעבור ברכב פרטי, אך בנסיעה איטית, ומצב דרך העפר לעין יצחק השתפר לעומת השנה שעברה. המקומות די מטויילים ע"י תושבי האזור. עין ליבנה נמצא כיום קרוב למאחז בת-עין מערב, וגם במשואות יצחק הישנה יש מספר תושבים, כך שהמקומות נוחים לגישה. ח'רבת ג'ומג'ום מבודדת יחסית ואינה מהווה חלק ממוקדי הטיולים באזור, ואני לא ממליץ להגיע לשם לבד - וכך גם לבוסתנים במוצא הגיאיות מההרים לערקוב.
 

batam1

New member
../images/Emo51.gifמספר שאלות

מתכנן בקרוב טיול אופניים באזור. מספר שאלות בנושא: -האם כל המסלול שתארת על דרכי 4X4 וניתן לרכיבה? חלק מתואי הדרך מופיע במפת ס"ש כשביל להולכי רגל בלבד. -האם להערכתך יש לתאם או להודיע למישהוא לגבי טיול באזור? - המסלול המתואר קצר לטיול אופניים. חשבתי להוסיף את דרך האבות (ס"ש אדום) עד נוה דניאל, וחזרה לאורך נתיב אמת המים עד אלעזר, משם דרך עין האמה חזרה לכפר עציון. מבקש הערות, אם יש, לתוספת המסלול.
 
האזור כולו מתאים ומעולה לרכיבת

אופניים. כמו כן השבילים שהזכרת.דרך האבות וכול.....
 
למעלה