חידת מסלול

קבר עומרי איבן רבאב

בשדמות שיזף בעיקול נחל לבן. אמנון ליבנה בסקר רמת הנגב מצטט את ברסלבסקי בספרו "הידעת את הארץ" על המקום: שייח' עמרי היה נערץ על בני שבט התיאהא והם היו באים להשתטח על קיברו. יום אחד, כאשר באו עם נשיהם, טפם ועדריהם, הגיע שיטפון ענק בוואדי. הבדווים ניסו להימלט מפני המים ברכיבה על גמליהם, אך הגמלים החליקו בבוץ ורבים מרוכביהם נפלו. במהומה הגדולה נהרגו ונפצעו רבים. מאז היה שמו של עמרי לשימצה בפי הבדווים בנגב כולו. "כל העובר על פני קיברו יידה בו אבן ויקרא: אללה ילענך, יא עמרי! אחסי! (אללה יקלל אותך, הוי עמרי! בוז!), ואשר לא יידה אבן בקיברו של עמרי ולא יקלל את עמרי, מובטח לו שתארע לו תקלה בדרך". סביב הקבר יש בית קברות בדווי ישן, חלק מהקברים פרוצים וניתן לראות את עצמות המתים בקבריהם.
 
והתמונה

לי היו שתי תקלות בדרך, אחת אישית עם כאבים בכף הרגל השמאלית (שהתחילו עוד לפני שהגענו לקבר השייח', מייד אחרי ארוחת צהריים ביום שישי) ושנייה קבוצתית, כאשר האוטובוס שקע בחולות ביום שישי בלילה בפאתי הר קרן, ורק בשבת בבוקר הצלחנו לחלץ אותו משם...
 
וחברים

לצערי אלו היו כל האירוסים שראיתי לאורך המסלול. כמעט כל שאר המסלול עבר ברמות הגירניות בהן אין מה לחפש את אירוס הנגב, ובקטעי החולות המעטים בהם עברנו לא מצאתי אירוסים.
 
מנסים לחלץ את האוטובוס התקוע...

קצת ממזרח להר קרן (האוטובוס נתקע בשעה 18:30, ואחרי ניסיון כושל לחלצו בלילה בכוחות עצמנו, נעשה ניסיון מחודש בבוקר). בסופו של דבר, השארנו מאחורה כמה אנשים עם האוטובוס והקבוצה יצאה לשטח ב- 07:00, האוטובוס חולץ בסביבות 10 בבוקר והאנשים הנותרים (כולל אחד מהמדריכים) חברו אלינו בחורבת סעדון.
 
רכסי הר קרן

אזור יפהפה של גבעות גירניות וביניהן עמקי לס, ואופק כמעט ללא פיתוח (למעט האנטנות בהר קרן עצמו, ומספר דרכי עפר החוצות את השטח שתי וערב, אך פחות באזור הר קרן).
 
בדרך לרחובות בנגב

שורת ואדיות ועמקים קטנים עם שפע טראסות, בורות מים וחורבות - העורף החקלאי של העיר העתיקה.
 
אשל ענק בחולות חלוצה

מסומן במפה כ- 5 ק"מ דרומית לחורבות חלוצה, בקצהו הצפוני של עמק האכיליאה. היקף הגזע (לפי סקר רמת הנגב) 5.8 מ' וגובה העץ 15 מ'.
 
למעלה