"אל המבצר הנהדר בראש ההר"

dubaf

New member
הסרטבה - זכרונות מלפני המבול !!!

במלחמת ששת הימים (1967 למי שעדיין לא נולד אז) שרתתי בפלוגת הסיור של חטיבה 9. בין השאר, ולפני ש"עלינו" על שכם ,נודע לנו כי גדוד טנקים עיראקיים נכנס דרך גשר דאמיה (היום גשר אדם) כדי לעזור לצבא הירדני בשכם. מיד פנינו לכיוון הכביש הראשי , (שהיה עמוס בפליטים נמלטים) ודהרנו לכיוון גשר דמיה. מאחר והיו ברשותינו 31 ג'יפים בלבד - (על חלק מהם הורכבו מקלעי 0.5 (בעזרת "הלחמות" בקיבוץ עין-חרוד) ובשאר היו מקלעי 0.3 (ועל שניים היו, אפילו, "בזות" שנלקחו מאחד הקיבוצים בעמק יזרעאל)).- עלינו על הגבעות שמשני צידי הכביש. כאשר הטנקים העיראקיים עלו על הציר לכיוון שכם, בהיותם במקום הצר ביותר (מול ג'בל אל-מצפח), "ירדו" עליהם 4 מטוסי אימון (!!!) ישראלים (נדמה לי "אוראגנים" או "פוגות" - ויסלחו לי עם אני טועה בזיהוי) וחיסלו ברקטות את הטנק נראשון ואת הטנק האחרון !!! מאחר ולא ניתן היה להתקדם או לסגת (מצוק מצד צפון ודרום עם תעלת מים עמוקה לצד הכביש) עזבו העיראקים הטנקים (כשהמנועים עדיין עובדים(!!!)) והתחילו להמלט ברגל לכיוון גשר דמיא. אז נכנסנו לפעולה עם הג'יפים והמקלעים שלנו, וחיסלנו חלק גדול מהטנקיסטים הללו. הטנקים האלה נצבעו בסימני ההיכר של צה"ל והצטרפו לצבא הישראלי. מיד לאחר ההתקפה הזאת העלה מפקד הפלוגה אריק נחמקין (כן, זה שהיה אח"כ שר החקלאות) את הרעיון לעלות לסרטבה. נכנסנו למחנה הג'יפתלך (שהיה מרכז לגדוד ירדני על סוסים !!!), הצטיידנו במזון מהמחסנים שהשאירו (בעיקר קופסאות בשר ארגנטיני וקופסאות חלב הולנדיות - לא כשר ביחד , אני מניח), ועלינו דרך מחנות הפליטים שהיו מצפון לסרטבה. היינו התיירים הראשונים שעלו על הסרטבה, לפחות מאז מלחמת העצמאות. פעם היינו צעירים ויפים !!! היום רק אני נשארתי צעיר ויפה !!!
 

1L

New member
מה פירוש השם "סרטבה"?

...בהנחה שהנוף בתמונות אולי מזכיר אבל לא, לא מדובר בקיצור לשר הטבעות...
 
מופיע כבר במשנה

כאחת הנקודות בהן הדליקו את המשואות בין ארץ ישראל לבבל. (מסכת ראש השנה פרק ב'): דף כב, ב משנה בראשונה היו משיאין משואות משקלקלו הכותים התקינו שיהו שלוחין יוצאין כיצד היו משיאין משואות מביאין כלונסאות של ארז ארוכין וקנים ועצי שמן ונעורת של פשתן וכורך במשיחה ועולה לראש ההר ומצית בהן את האור ומוליך ומביא ומעלה ומוריד עד שהוא רואה את חבירו שהוא עושה כן בראש ההר השני וכן בראש ההר השלישי ומאין היו משיאין משואות מהר המשחה לסרטבא ומסרטבא לגרופינא ומגרופינא לחוורן ומחוורן לבית בלתין ומבית בלתין לא זזו משם אלא מוליך ומביא ומעלה ומוריד עד שהיה רואה כל הגולה לפניו כמדורת האש: יש הטוענים שהשם סרטבה משמר שם קדום יותר, צרתן, המוזכר בתנ"ך פעמיים - האחת בהקשר של חציית בני ישראל את הירדן, והשנייה כאיזור בו נעשו כלי הנחושת למקדש שלמה המלך: יהושע ג' ט"ו-ט"ז: "וכבוא נשׂאי הארון עד-הירדן ורגלי הכהנים נשׂאי הארון נטבלו בקצה המים והירדן מלא על-כל-גדותיו כל ימי קציר. טז ויעמדו המים הירדים מלמעלה קמו נד-אחד הרחק מאד באדם העיר אשׁר מצד צרתן והירדים על ים הערבה ים-המלח תמו נכרתו והעם עברו נגד יריחו." מלכים א' ז' 46 " בכיכר הירדן יצקם המלך, במעבה האדמה , בין סוכות ובין צרתן " הזיהוי של אדם (תל דמיא) קילומטרים בודדים ממזרח לסרטבה, כק"מ בערך ממזרח לגשר אדם, ושל סוכות (תל דיר-עלא) במוצא נחל יבוק מהרי עבר הירדן, די וודאי, כך שבהחלט ייתכן שיש קשר כלשהו.
 

סאקרה

New member
../images/Emo62.gif השם סרטבה ../images/Emo62.gif

לפי וילנאי: 1. שבוש של "שר צבא". או 2.מהמילה "סרטן" שקשורה לאלכסנדר ינאי ולאיזו אגדה. אשמח אם מישהו מכיר את האגדה הנ"ל ויספר לנו.
 

dubaf

New member
סרטבה-צרתן-צרדה-צררה

סיכום מצויין של זיהוי (או ניסיון לזיהוי) המקומות הללו , שיתכן שכולם מתייחסים לאותו מקום) - תמצאו ב האנציקלופדיה המיקראית, כרך ו'. עמוד 705-708. מעניין מאד!!!
 

dubaf

New member
ועוד מקורות על סרטבה-אלכסנדריון

ולמי שמתעניין יוכל למצוא עניין גם במאמר של יורם צפריר "מבצרי המדבר של יהודה בימי בית שני" - "קדמוניות" חוברת 30-31 ,עמוד 41-53. או המאמר "גלילות במולדת" של ב"צ לוריא עמוד 39-60 או מאמר של ז.משל - "מה יש לראות בסרטבה אלכסנדריון" -טבע וארץ יב' 1970, עמוד 103-107. או "האנציקלופדיה החדשה לחפירות ארכיאולוגיות בארץ ישראל" כרך 3, עמוד 1133-1136. אני מקווה שזה מספיק , בינתיים. (יש עוד!!).
 

סאקרה

New member
דובה-תודה על המקורות.

כשמטיילים שם באמת זקוקים לחומר רקע. הארכאולוגיה מתפוררת ,אין שילוט וחשוב לבא עם תרשימים ולדעת מה לחפש.
 
ואני נעזרתי בחומר נוסף

חוברת ישנה של החברה להגנת הטבע - "קרן סרטבה ומדבר שומרון", ובנוסף סקרו של מרקוס "בקעת הירדן ומזרח השומרון" (את האחרון ניתן כנראה עדיין לקנות דרך רשות הטבע והגנים).
 

1L

New member
גם ברשת

מידע נוסף, פחות על מקור השם ומעט יותר על המקום עצמו ניתן למצוא באנציקלופדיה מפה. ובפינת השם הכפול, ניתן הפעם לציין גם את חר' סרטבה הנמצאת בכלל בגליל העליון, בנחל כזיב עליון צפונית לבית ג'אן.
 
מסלול

משואה, הכביש (עד ק"מ מצפון למושב), שחור 5425 (דרך ואדי ועין ג'רוזליה לסיפון ההרוס על אדום 5520), אדום 5520 עד מורדות הפסגה, ירוק 5423 דרך פסגת הסרטבה לאוכף המוסטרה, והמשך בגיא מעבר לכביש עד היציאה לבקעה, עקיפה ממערב של מתחם המועצה האזורית ערבות הירדן ומאגר המים הגדול בינה ובין משואה, יציאה לצומת משואה וחזרה למושב. בעינות פצאל - מסלול נסיעה עם הליכה קצרה ביותר. אני מקווה להעלות בקרוב את תיאורי המסלולים הנ"ל לאתרי.
 
למעלה