מהספר אל המדבר - סיכום טיול

מהספר אל המדבר - סיכום טיול

ביום חמישי בצהריים החלטנו, לאור התחזית, לשנות את המסלול מצפון (הרי יטבת) לדרום (הרי יתיר, הרי ענים והרי עירא). ביום שישי, המסלול התקיים כמתוכנן, אומנם רק כ-35 מטיילים (חלק השתפנו בגלל המלחמה...) התחלנו בגשר על נחל חברון בכביש מיתר-טנא, וחיש מהרה נכנסנו ליער מיתר. ביער יש עתה פריחה מרהיבה של צבעונים, מרווה דגולה ועוד. המשכנו אל שטחי הבתה הפתוחים של שמורת הר חירן - צבעונים לכל אורך המסלול, נוריות אסיה, שום הכרמל ועוד. לאכזבתנו, לא ראינו שום אירוסים בהר חירן. מחורבת חירן והמצודה ההרוסה, המשכנו בתוואי שביל ישראל לחורבת יתיר לצהריים, והלאה אל בית היערן. המשך אל חורבת ענים, ולעת שקיעה הגענו לעמשא. עקב תנאי מזג האוויר - נסיעה ללינה בתל ערד (אגב, דווקא יש שם שמירה בלילה). זמן קצר לאחר הזריחה החל גשם שוטף, וחשרת עבים כבדה מעל הרי עירא שיכנעה אותנו לשנות את המסלול - חציית הרי עירא תהיה בשנה הבאה. בינתיים, הלכנו לראות את האירוס השחום בגבעה ליד תל ערד (עוזי - הקדמנו אותך בכמה שעות טובות..) נסענו למצפה זוהר, ומשם התחלת המסלול - חוצה מדבר יהודה ביום אחד, מגובה 626 מ' (מצפה זוהר) למינוס 400. ירדנו בנחל אבוב (פריחה יפה), אל הר בן נשר, ארץ החתרורים (מקום בו לא מומלץ ללכת לאיבוד...), צוק תמרור (מצאנו את התמרור האבוד - אולי 20 מ' במורד הצוק), קניון נחל יזרח, נחל רום וסיום במלונות לחוף ים המלח. בשורה התחתונה - מאד מומלץ להגיע בזמן הקרוב לאזור הר חירן - אפשר בשביל ישראל (מסלול קווי של יום שלם), אפשר בג'יפ בשביל ישראל ואלו שיש להם רק רכב אחד, יכולים לחנות במיתר ולעשות חצי יום טיול ברגל להר חירן ומרבדי הצבעונים באזור. לא לשכוח שזו שמורת טבע מוצעת, ולהתנהג בהתאם! תמונות - בערב מחר.
 
הערת אגב: תל ערד מנוהל ע"י אדם פרטי

רט"ג העבירה את הניהול של גן לאומי תל ערד לארכיאולוג יהודה גוברין. לכן יש שם שמירה בלילה. רט"ג עושים כאן עבודה יפה של פיקוח על העתיקות ושמירה על איכות השירות. כנראה שזה הדגם הנכון.
 

alonaski

New member
מההה???!!!! את כל זה עשיתם ברגל?...

בלי אופנים?!!!...
(איך אפשר?...) או ברכב שטח?...
 
ברגל, עם הקפצה

כאמור היום הראשון הסתיים בעמשא, והיום השני החל במצפה זוהר - עשינו הקפצה. הכוונה המקורית היתה להתחיל את היום השני איפה שהראשון נגמר, ולרדת במעלה דרגות, לעלות להר מחילות, הר אביסף, תל ישוע, חוד הבריח ולסיים בכביש שוקת-ערד באזור הר בריח. זה יידחה לשנה הבאה בגלל הגשם - גם כך הלכנו לא מעט..
 
מאגורה ליד מיתר

נמצאת ליד שביל ישראל, מסומנת במפה בטעות 200 מ' צפונה (או שיש שתיים?). שלט עץ של קק"ל מכוון את המטיילים למאגורה המרשימה.
 
איזו פרגה זו?

אחרי יער מיתר, בהתחלה של הבתה הגדולה הממשיכה לכיוון הר חירן. דווקא את הפרגה היפהפייה הזו ראינו רק פרט בודד ויותר לא ראינו, וחבל!
 
שער בית הכנסת בחורבת ענים

ממש לא רחוק מהכביש ונגיש לכל! הגישה מהכביש מבית היערן ביתיר ליישוב שני (לבנה), כמה מאות מטרים ממערב לשני מדרום לכביש - חורבת ענים בולטת כשטח פתוח זרוע גדרות אבן. הליכה של אולי 100 מ' מהכביש, ולא רחוק נמצא "שביל המתקנים החקלאיים".
 
סקוטלנד בנגב

בקעת ערד במבט מגבעה 538 (הגבעה מדרום לתל ערד) לכיוון הרי עירא. הצלקת בתמונה היא מחצבת הר דרגות, ולידה היישוב הבדווי דריג'את.
 
גם לסלעים יש "קשקשים"

משושים ייחודיים בתצורת חתרורים, אי שם בלב החתרורים של מדבר יהודה...
 
ולקינוח - אבוטילון במצוקי ההעתקים

איזה מין? זהו כרגע הפרח הבולט ביותר בוואדיות הצרים של המצוקים (להבדיל מהערוצים הראשיים). ככלל, הפריחה במדבר יהודה עצמו עלובה (אלונה אולי לא מסכימה...) לעומת הפריחה המרהיבה בספר המדבר - הרי יתיר, בקעת ערד, רכס זוהר ומן הסתם גם הרי ענים והרי עירא.
 

שיר ורד

New member
כנראה שלהבית המדבר

אבל ליתר בטחון תשלח לעוז להגדרה. אם זה אכן המין , אזי מדובר במין נדיר מאוד באזור ספר השומרון (ואדי קלט וצפונה), לטענתו של עוז המין מצוי באזור ערד יתיר.
 

שיר ורד

New member
פעם ראשונה שאני רואה אותה בפרי

בכלל לא עלה על דעתי שהפרות צמודים לקרקע .אני מכיר רק את אחיותיה מהחוף ומהסלעים שבהם הפרי נישא על עמוד הפריחה.
 
למעלה