מה זה גשר אירי?

my view

New member
מה זה גשר אירי?

מאיפה הביטוי הזה הגיע? תודה רבה
 

shapira meir

New member
לדפוק את הבריטים

הגשר הומצא ע"י האירים ונועד למעשה להסתירו מעיני הכובש הבריטי ולהכשילו בתנועתו בשטח. הגשר האירי הוא מעין קיר רחב מאוד הבנוי בתוך המים כאשר חלקו העליון חצי מטר עד מטר מתחת לפני המים, כך שמי שמכיר את הגשרים יכול לעבור ולחצות את הנהר בהרטיבו רק מעט את הרגלים, אולם מי שאיננו מכיר את השטח לא יודע כלל שקיים גשר במקום כיוון שהוא לא נראה מעל פני המים.
 

ashmash

New member
בפועל

מדובר בגשר, שכאשר בחורף זורמים במקום מים, הדרך נמצאת מתחתם, אך היסודות היציבים של הגשר אמורים למנוע מהמים לסחוף את הכביש.
 

alonaski

New member
גשר אירי זה בערך הנגטיב של גשר

רגיל שאתה מכיר. זה גשר שמיועד לנחל לחצות את הכביש - ההיפך מגשר רגיל שמיועד לכביש/לאדם לחצות את הנחל... שים לב כשאתה נוסע בכבישי הארץ במקום שיש נחלים שחוצים את הכביש יש מדי פעם גשרים איריים כאלה - הכביש מתקער כלפי מטה וכשאתה נוסע על הקטע הזה אתה עולה ומיד יורד. אני נוטה להניח שמכור הביטוי הוא מ... אירלנד . אולי משם אנשי מע"צ העתיקו את הגשר לארצנו...
 

alonaski

New member
אופס... נורא מוזר... ../images/Emo12.gif

מצאתי את השאלה שלו אי שם באמצע ההודעות בפורום... ללא מענה! ורק עכשיו כששלחתי מענה - גיליתי ששניים ענו לו כבר לפני! איך זה? מה פה קורה פה?...
 
הסבר הגיוני

כנראה שהדפדפן שלך לא מרענן באופן אוטומטי את הדף, וראית תמונת מצב כפי שהיתה בעבר. וייתכן שמקור הבאג הזה הוא בתפוז.
 

yafa kfir

New member
There is an Explanation for the

name. It is part of the British looking-from-above about everything. They said that the stupid Irish people built the GESHER - HAFUKH - upside down...
 

shapira meir

New member
גם את התגובה הבריטית שמעתי בזמנו

כאשר החוכמה האירית הפכה בפי הבריטים , לסמל לטיפשות, כביכול האירים כל כך טיפשים שאפילו גשר לא יודעים לבנות ובנו אותו בתוך המים במקום מעל המים, אבל זה היה כנראה מוצא לתיסכול שלהם מהערמומיות האירית, את כל הסיפור הזה שמעתי מזמן.
 
יהודה זיו פירסם על זה מחקר שלם.

יהודה זיו, איש ידיעת הארץ הותיק ואיש ועדת השמות, עשה בענין זה בדיקה יסודית ומקיפה, שכללה גם בדיקות באנגליה ובאירלנד. את הדברים פירסם בסידרת כתבות מרתקת בירחון מורי הדרך "מורשת דרך". סיכומו של המאמר הוא, שאין הסבר הגיוני לשם הזה, ושהוא קיים רק בארץ ישראל. אף אחד לא מבין מאיפה השם בא ומה הוא מסמל. הוא מופיע בארץ בימי המנדט. גשר אירי הוא בעצם מעביר מים.
 

רפי עשת

New member
מעבר להסבר המצויין על פירוש השם

לא מתקער / מתקמר אלא פשוט - לא בונים גשר עילי אלא סוללים מעבר בערוץ. המכונית הנוסעת על הכביש יורדת איתו לנחל ועולה חזרה.
 
גם עמרי שלמון ניסה בזמנו

לפתור את התעלומה ולשוא, הוא כתב לאירלנד ולאנגליה ולא קיבל תשובה מספקת. לטעמי התשובות שניתנו בפורום, גם אם אינן התשובות המלאות לנושא, מצוינות ובהחלט נותנות כיוון.
 

shapira meir

New member
לא רק בארץ

גם בכרתים נתקלתי בגשרים איריים באיזורים הכפריים ובעיקר בעמקים הסגורים. גם בסיני נתקלתי בגשר אירי (!) במלחמת יום הכיפורים כאשר הצטרכתי לחצות את תעלת המים המתוקים, עשיתי זאת עם הטנק על גבי גשר אירי , כאשר הבדיחה היתה שהנהג לא האט כפי שהוריתי לו ואז, החרטום המחודד של הטנק גרם לנד מים שנפל לתוך.....תא הנהג, שהפך למשך כחצי שעה לבריכה קטנה, עד שהמים יצאו מאחד מפתחי הניקוז שהיה פתוח כיוון שנפגע ממוקש. לגבי הסיפור על חוכמת האירים וגם מה שיפה הוסיפה שהבריטים רצו להפוך את זה לבדיחה (ולא הצליחו ונשארו מתוסכלים), שמעתי כבר לפני שנים רבות בהסבר לשם "גשר אירי". אגב, האם זיו טוען שאין גשרים איריים באירלנד ???
 
למעלה