אי ידיעת האמת

יש אלוהים

הוא לא מדבר עם בריותיו באופן ישיר, כי אחרת זה היה הורג אותם.
אז יש לו "כדים", כלים חזקים ורחבים, צדיקים שדרכם הוא מעביר את דבריו לעולם.
 
האמת שלא נזקקתי לסיפורים מאיש

ולא שכנועים ולא איומים ולא הוכחות ולא שיעורים כדי להבין שיש ה'.
הגעתי למסקנה הזאת מהר מאוד בגיל מאוד מאוד צעיר (בגן חובה).
עם הזמן הבנתי 2 דברים בענייני אמונה:
1. כל יהודי ביסודו מאמין שיש ה' בעולם הזה.
2. לא תמיד יש הסתר פנים. לפעמים כל מה שצריך זה רגע אחד של התבוננות פנימית. ה' תמיד נמצא. פשוט לפעמים הרבה יותר קל כשמרגישים זאת, כשזה אומר, כשטוב לנו.
 
מה הקשר בין אייקיו לאמונה בה'?

אני דווקא ציינתי שאין קשר. מוזרה התגובה שלך. פעם הבאה תקרא את הפוסט שלי כמו שצריך.
אמרתי שלא משנה מה האייקיו של האדם הלא מאמין שטוען שאין אלוקים, הוא לא יצליח להשפיע על מי שאמונה היא יסוד בסיסי באישיותו.
 
שוב - זה לא מה שאמרתי.

אמרתי שלא משנה מה האייקיו שלהם, אין להם יכולת השפעה על האמונה שלי בקיומו של ה'.
 
להתבכיין? אתה מתכוון להתלונן?

אז לא, אני לא אפסיק. ככה, לא בא לי להפסיק. מי אתה בכלל שתגיד לי להפסיק?
ד"א אם לא שמת לב אנחנו בפורום "לשאול את הרב" - אם אינך מאמין, מה אתה עושה כאן בכלל ואיזה רב אתה מחפש בתור כופר? אתה סתם "אורח לרגע רואה כל פגע". ראית את הפוסט שלי והחלטת להגיב? אתה ממש מתחיל להציק ואני לא רוצה להמשיך לענות לך אז בבקשה אל תטריח אותי יותר.
 
אי ידיעת האמת

היא לעתים משאלת לב בתקופות קשות שמביאות עימן אכזבות נוקבות וכאב רב.
כי כשיודעים את האמת והידיעה הזו פוגעת בך מאוד ויודעים שבמציאות אחרת היינו חיים חיים הרבה יותר רגועים, היינו מעדיפים להיפרד מהאמת לשלום.
גם בלי הרצון העז הזה לברוח, אני לא חושבת שאי-פעם הרשיתי לעצמי לבטא בקול רם מה האמת הזו מייצגת מבחינתי.
כי אני מפחדת לבטא בקול רם מה ה' מייצג, מבחינתי.
אנסה בעדינות. יש את הצד של ההישענות, כי הרי מה הייתי עושה בלעדיו? הוא מחיה אותי ולעיתים אני ממש מרגישה שהוא "עושה דברים במקומי" כשתש כוחי. יש לי על מי להישען מדי פעם, אבל לא לסמוך. וכאן מגיעים הצדדים האחרים.
אשמה, שיפוט יתר, אכזבה, הקרבה, עול, חנק, אימה, מידות אנושיות. מקור הרוע. אין כאן אהבה.
אני רואה שומרי תורה ומצוות כל הזמן. אני רואה את הפער העצום בינם לביני בכל קנה מידה רק ממבט אחד. אני שואלת את עצמי: "נראה לך שהם מאמינים שה' מייצג את מה שאת חושבת שהוא מייצג?" ברור שלא, אבל זה לא עוזר. יש כוח עצום שלא מאפשר לי לראות את מה שאחיי החרדים רואים, וחווים.
אולי ה' בנה כך אישיות של אדם, שתראה אותו בצורה כזו? יש בכלל סיכוי שזה ישתנה? ולמה זה טוב? כל הפחד הזה מה'...
למה. זה. טוב. הרי אם הוא כולו טוב, יש לי לפחות זכות להבין מה טוב בזה? מה טוב במערכת היחסים הזו בינינו?
או שאני פשוט לא רצויה?
 

קליט

New member
תלמדי - תדעי ותביני

את לא אמורה לפחד מבורא עולם הטוב והמיטיב, נראה שאת אפופה בתחושות לא טובות שאת יוצרת אותם, בלי כוונה, ואת יכולה לצאת מזה, אני ממליץ לך על הספרים של הרב שלום ארוש, ובמיוחד הספר ; בגן הניסים, וכשתעשי מה שכתוב, אז תווכחי שעל ידי הודיה לבורא עולם את תזכי לסיעתא דישמיא מיוחדת, דברים יסתדרו להם, העולם יהיה אופטימי הרבה יותר. בהצלחה
 

קליט

New member
ודאי שאת מאוד רצויה ואהובהה

הנשמה שלך היא חלק אלוק ממעל ממש
 

אופירA

New member
מנהל
מרבה דעת מרבה מכאוב

את מבטאת פה, בשם המכאוב הגדול, רצון לא לדעת את האמת, רצון להיפטר מהמכאוב המציק נורא.
(אם הבנתי נכון. קשה להבין את דברייך ממה שנכתב פה כרגע, אם לא שאני מסתמכת הרבה על ההיכרות הקודמת שלי עם דברייך).

גם מהיכרות קודמת עם דברייך, אני לא יכולה לדעת איזו ידיעה של האמת גורמת לך לחיים לא רגועים, שההיפך שלה היה גורם לחיים רגועים הרבה יותר.
אני רק יודעת שכאשר אדם חווה בילדותו ובצעירותו חוויות קשות של שנאה מהוריו, הוא משליך זאת על חווייתו את האלוקים, ומרגיש כאילו האלוקים רשע מרושע, ושונא אותו (כמו החווייה שלו מהוריו).

לדעתי, גם הראייה שלך את שומרי התורה והמצוות מן הצד, נובעת מפרשנות אישית שלך. גם אלה, אם הם חוו את הוריהם כמוך, חווים את אלוקים כמוך. ואי אפשר לדעת מה קורה בנפשם עפ"י הסתכלות מבחוץ על התנהגותם.

כבר אמרתי המון בעבר - אם החוויה שלך את קיום המצוות היא אשמה, שיפוט יתר, אכזבה, הקרבה, עול, חנק, אימה וחוסר אהבה - המשימה הראשונה במעלה היא להיפטר מהחוויה הזו. וזה קודם לכל קיום המצוות.
קודם כל להיפטר מהפחד מהקב"ה. למצוא את הדרך שמתאימה לנפש שלך בעבודת ה'.

כי הוא אכן כולו טוב, ולא בא בטרוניה לבריותיו האומללות הסובלות מדיכאון ומתחושות קשות כל כך בחייהן.
מה טוב במקום העמוק ביותר שבים השחור? ששם נמצאים היהלומים היקרים ביותר. כלומר כאשר הסתר הפנים כל כך עצום, שם הקב"ה אוהב הכי הרבה. אנו רק לא רואים זאת, אנו רואים את הסתר הפנים.
למה זה טוב? ההסבר הוא אלוקי, אז אנו לא יכולים להבין זאת, כמו שאת כל ההנהגות האלוקיות (צדיק ורע לו, רשע וטוב לו) אנו לא יכולים להבין בשכל אנושי. כמו שאי אפשר להבין למה בדורו של משיח, צריך להחזיק חזק חזק בחבל של האמונה ולדבוק בו בעקשנות, בלי לדעת ולהבין, כדי להינצל מחבלי משיח ומצרות התקופה.
אבל יש לכך סיבה שאיננו יכולים להבינה בשכל אנושי, ולכן צריך להחזיק חזק כל כך.

את העובדה שאנו לא יכולים להבין בשכל אנושי את המהלך האלוקי - אנו כן יכולים להבין, ועל ההבנה הזו בלבד יש להישען.

קראתי סיפור יפה להמחשה, על ילד קטן שהוריו וכל משפחתו נרצחו לנגד עיניו בפרעות ברוסיה, ויהודי יקר ואב לילדים רבים אימץ אותו למשפחתו. הילד התקשה להתמודד עם הטראומה שעבר, והתבטא בפני מאמצו: למה אלוקים עשה כך לאבא שלי, אבא שלי לא רצה למות, הוא התחנן ובכה וצעק כי לא רצה למות. היהודי המאמץ אמר לו: בליל הסדר יבוא אליהו הנביא, תפתח לו את הדלת ותשאל אותו את כל השאלות שלך.
הילד התרגש מאוד, התקשה לאכול בליל הסדר, וכשהגיעו ל"שפוך חמתך על הגויים", הלכו שניהם לפתוח את הדלת. אמר האב המאמץ: אתה רואה את אליהו הנביא? גם אני לא רואה אותו. אם אנחנו לא מסוגלים בדור שלנו אפילו לראות את אליהו הנביא, איך אנו יכולים לחשוב שאנו יכולים לראות את הקב"ה, שאפילו משה רבינו שעלה לשמיים לא יכול לראות את פניו, רק את אחוריו?

אנו לא יכולים להבין את המהלך האלוקי ולא לראותו. רק להאמין ולדעת שהחושך השחור ביותר מלמד על היהלומים היקרים ביותר. לדעת שאת נאהבת בעיקר בגלל שאת לא מרגישה זאת. כמוני.
 
כולו טוב? לא מתקבל על הדעת

לא ייתכן שה' ירצה שיהיה לי רק "טוב". יש כ"כ הרבה רשע בעולם, ולצערי החיים נתנו לי לטעום מהרשע הזה מספיק בשביל להבין שמאחורי "הטוב והמיטיב" יש קאץ'.
מתי יגיע האסון הבא? מתי תגיע האכזבה הבאה? אני למדתי שעל טוב משלמים בכאב. ה' עשה לי טוב? יש לזה מחיר.
מישהו אמר לי פעם שהחיים הם כמו קניות בסופר. את ממלאה את העגלה בכל טוב, ובסוף את משלמת על הכל.
הייתה לי איזו שהיא הטבה בחיים? חכי, אל תתלהבי. סטירת הלחי הבאה בדרך.
וחוץ מזה, גם לפני שמגיעים לקופה הרושמת, איפה כל הטוב הזה? אה רגע, אז הטוב הוא אולי הבדידות? הדיכאון? הסירוס המנטלי שעברתי? הקשיים הכלכליים? הפחד מהזולת? השנאה והבוז לעולם שהוא ברא? חוסר היכולת המוחלט לעשות את מה שהוא ציווה כי הניסיונות שהוא "זרק" לי בחיים הרסו את נפשי? איפה בדיוק הטוב כאן?
 

אופירA

New member
מנהל
אמת ויציב - לא מתקבל על הדעת כלל וכלל.

אין פה שום דבר שהדעת האנושית יכולה לשאת.
יש פה ידיעה שמעבר ליכולת האנושית.

וכי על הדעת האנושית יכול להתקבל שיש הטבה מלאה בנוראות השואה שעברה על עם ישראל, ויותר מדויק על גופו ונפשו של כל אחד ואחד מקורבנותיה הרבים?
האם הדעת של כל אחד ואחד מהקורבנות יכולה לקבל?
הרי אפילו הדעת של אדם נייטרלי, שלא חווה את הנוראות, לא יכולה לקבל זאת.

ואיפה בדיוק הטוב בחייו של צמח-אדם? אדם שחולה עד כדי כך שלא יכול לקיים את המצוות כלל וכלל, אפילו את אלו שאת יכולה עם כל ההרס הנפשי שבך?
ואיפה הוא בדיוק בחייו של ילד-צמח, שאפילו לא זכה מעולם ביכולת לקיים מצוות כי נולד מוגבל לחלוטין או איבד כל יכולת בטרם שנצטווה במצוות?

לכן יש התורה, שידיעתה היא מעבר לשכל האנושי. ועיקרי האמונה, שהם ידיעה שמעבר לדעת האנושית שלא יכולה לקבלם.

אסביר לך 2 דברים: האחד - פרשנות שיכולה לשנות את כל ההסתכלות. השני - מהי אמונה.

כשאת מסתכלת על המשל של החיים כקניות בסופר, את מספרת לי בעצם שהתשלום בסוף הקנייה הוא רע, ולכן בעצם כל הטוב שמילאת את העגלה אינו טוב. במילים אחרות, אחרי כל הטוב, הגיעה סטירת הלחי. ובמילים אחרות נוספות - אדם יוצא מהסופר עם כל תכולת העגלה, כשפניו נפולות וכאובות.
ואני אספר לך פרשנות אחרת לגמרי, שאת צריכה ללמוד אותה טוב טוב - שהתשלום בסופה של הקנייה הוא טוב מאוד. הוא טוב יותר טוב מכל ההנאה שתהיה לך מהמוצרים שבקנייה. הוא טוב רוחני של הידיעה שיש לך הכסף לשלם על כל המצרכים הללו, מתוך הכרה מלאה, כבר במהלך רכישתם, שמצרכים מונחים בסופר כדי שתיהני מהם תמורת תשלום. שתרכשי אותם מבעליהם, לא על מנת שתקחי אותם סתם כך. לשם כך קיימים בתי תמחוי, גמ"חים, וכל מיני חפצים שאנשים הפקירו ברחוב ואותם את יכולה לקחת בחינם.
אבל את רוצה לקחת בהנאה ובכבוד, וזה תמורת כספך, שהרווחת אותו בעבודה, ולא בקיבוץ נדבות או בתמיכה מגמ"ח. אמנם אין ביזוי בקיבוץ נדבות או בקבלת תמיכה מגמ"ח, ואפילו לא באיסוף חפצי הפקר ברחוב. אבל גם הרבה הנאה אין בכך. יש הרבה יותר הנאה לקבל את הכסף דרך המשכורת החודשית, ואיתו לקנות חפצים חדשים שאתה בוחר מתוך מבחר נוח.
כלומר, במילים אחרות, אדם יכול לצאת מהסופר (וברוב המקרים כך קורה) כשפניו שמחות מאוד. למרות ששילם במיטב כספו. בגלל ששילם ממיטב כספו.

והעניין השני - בא כאן כופר ומנסה לשכנע אותך שאין אלוקים ח"ו. מאיזה מקום את עונה לו שיש אלוקים? מאיזו ידיעה? למה הוא לא יכול לשכנע אותך בדבריו? ואם הטיעונים שלו היו הרבה יותר בוגרים ואינטליגנטיים, כן היית משתכנעת בכך?
או שיש ידיעה שהיא מעבר לדעת האנושית, שהיא ברובד הידיעה שביסוד האמונה, שאת כבר יודעת אותה?
אותה ידיעה צריך להשיג גם לגבי האמונה שהקב"ה טוב ומיטיב. צריך להבין איך להבין את זה. וזה לא דרך הדעת האנושית הפשוטה.

אני ואת ניצולות שואה. ועוד רבים שנולדו הרבה לאחר השואה. ויתכן שאת אפילו בוגרת של מחנה השמדה הרבה יותר גרוע משלי. מכל מקום, מנקודת הנחה כזו את צריכה לצאת.
וכניצולות שואה, אנו צריכות ללמוד איך לתפוס את החיים באופן לא נורמלי, לא מתקבל על הדעת, אבל נובע מאמונה חזקה יותר מכל תפיסה שכלית.
אני מכירה ניצול שואה אחד, בן 90, אבא של חברה שלי, שבערך מגיל 13 עד 17 עבר את השואה, איבד את כל משפחתו ו"טופל" ע"י מנגלה ימ"ש, שהסיר מגופו ללא הרדמה כמה שיותר איברים (כגון טחול, כיס מרה וכו'), ואחרי השחרור היה מאושפז בבי"ח בשווייץ בתת משקל נוראי עם שחפת וכו'. אח"כ קם, הקים משפחה חרדית ענקית שמחה ועליזה, מצא את אחותו ואחיו אחרי שנים רבות בברזיל ובארה"ב, וחי עד היום בריא ושלם, וחיוך נצחי חרוט על קמטי פניו.
מי חרט אותו? מה איפשר לו לגדל משפחה חרדית שמחה? הידיעה שביסוד האמונה.
אותה אנו צריכות ללמוד לרכוש. זה לוקח הרבה מאוד שנים. אני מבוגרת ממך כמעט פי שתיים, ועדיין יש לי הרבה שאלות. אבל גם ידיעה שיש תשובות שנרכשות באמצעות ה"איבר" שיכול לדעת מעבר לשכל האנושי.
 
ואולי אני מפחדת?

אני מפחדת מאותו "תשלום" שכנראה פירושו "כאב".
אנשים בדר"כ לא מפחדים מכאב, הם נמנעים ממנו, מטפלים, מתמודדים, אך אינם מפחדים. אני מפחדת מהנוראות, ההתמשכות והסיסטמתיות של הכאב.
אימוץ נקודת הראייה שלך למעשה אומר שצריך ללמוד לתעל את אותו כאב לאמונה בה'. אך כיצד מתעלים פחד?
בעניין האמונה בה' - לומר שאין ה', מה אני אגיד לך... זה כמו לומר "אני לא קיימת". ז"א המשפט "אין ה'" (חס ושלום) לא מתקיים במציאות. אין לו אחיזה.
אנשים יכולים לומר זאת כמה שירצו, אך אין לאמירה הזו משמעות.
הם או שקרנים, או שוטים או כסילים או מסכנים עם או בלי איי-קיו גבוה. מה זה משנה?
פעם סיפרת ששאלת רב מדוע היה חילון? אנשים בדר"כ שואלים מדוע הייתה שואה? תמצית הרשע האנושי שאין לו אח ורע. אותו רשע שהתגשם בעולם הוליד עוד ועוד שאלות. איך איש שנברא בצלם אלוקים יכול לבצע מעשים כאלה? איך אדם שעבר את מה שעבר יכול להמשיך להאמין? הרי הוא נזרק כחרפה לגויים. בשר ניסויים. והרשע נמשך כל הזמן.
מדוע יש הכחשת שואה, אופירה? איך רוע כזה קיים בעולם של הקב"ה? ללעוג לקורבנות ולסבלם, לאיים בעוד שואה. איפה הנשמה של הגוי בכל הזדון הזה?
יש לך מושג עד כמה הדבר מכאיב? משפחתו של אבי היו ניצולי שואה. הוא עלה לארץ מרומניה עם הוריו כשהיה ילד קטן בשנות הארבעים. סבי נמנע ככל האפשר מלספר מה עבר עליו ברומניה הפרו-נאצית. פעם אחת שמעתי שהזכירו מחנה עבודה שנשלח אליו ושהיד שלו הייתה מעוותת. סבא נפטר כשהייתי תלמידה ביסודי. אין לנו מה לספר לדורות הבאים כי סבא היה "משותק" מנטלית.
היכן שיש אכזבה כ"כ קשה מהבריות, לא ניתן מבחינתי לראות את "הטוב והמיטיב".
 
למעלה