תכלית הבריאה

John Doe14

New member
תכלית הבריאה

בוקר טוב ומבורך,
שאלה לגבי הפילוסופיה היהודית: אם התסריט המיטבי של הקב"ה לאנושות הייתה שאדם הראשון לא יחטא, אזי יש לי מספר שאלות בנושא:

1. מדוע התורה אינה מפרטת מה היה עולה בגורל האנושות במידה ואדם לא היה חוטא, הרי זה היה הייעוד האופטימאלי, לא?
מה, היינו מגיעים ישר לימות המשיח? היכן זה כתוב?
2. הרי חטא דור הפלגה גם לא היה קורה לולא אדם הראשון חטא, והייתה אמורה אם כן להיות אנושות אחת עם שפה אחת, האם בכל תסריט שהעולם היה עובר בו עם ישראל היה אמור להיות קיים, או שמא היינו צריכים להיות אנושות אחת של גוי קדוש שעובד את ה'?

יום טוב.
3.
 

אופירA

New member
מנהל
תכלית הבריאה היא להיטיב לנבראים

באופן שהאדם יעשה את רצון ה' ויזכה לטוב האלוקי בזכות ולא בחסד. בעמל ולא בחינם.

התורה ניתנה כדי שהאדם יידע איך לעבוד את ה' ומה ההיפך מרצון ה'.
לכן היא מסבירה לנו מה לעשות ומה לא לעשות. בפרטי פרטים, כולל כל מה שצריך ללמוד בהקשר זה ממעשיהם של הקדמונים.

התורה לא ניתנה כדי לספר לנו סיפורים היסטוריים ולספק את סקרנותנו בנוגע ל"שיקולים" אלוקיים.

מה יועיל לנו לדעת איך לעבוד את ה' נכון, אם נדע לפרטי פרטים מה היה קורה אם אדם הראשון לא היה חוטא? (וזאת מעבר למה שכבר נאמר לנו בבראשית, שהאדם הושם בגן העדן, נצטווה לעובדה ולשומרה, והיה מעותד להגיע להשלמת עולם המעשה עד לסוף היום השישי, בו נברא, ולזכות לעולם הגמול האלוקי ביום השבת. עולם המעשה אינו נצחי. הוא עתיד להסתיים. עולם הגמול הוא הנצח).
הרי האדם חטא, ולכן אנו צריכים לדעת מה לעשות אחרי שחטא.

מי שרוצה לחקור עוד את הרצון האלוקי - מוזמן בכבוד.
אחד מתפקידי היהודי הוא ללמוד את התורה לרוחב ולעומק. הוא מוזמן גם להגיע לסתרי התורה, לסודות הכי כמוסים שלה (בקצב ובסדר הנכון של הלמידה כמובן).
כיוון שאתה רוצה פירוט, עליך להבין שמדובר בהמון פרטים, ושיש למידת בסיס מוקדמת כדי להבין את הפרטים האלה. וזה ארוך מאוד, ולוקח הרבה זמן. אבל מרתק ומחיה נפשות.
אז בהחלט, אפשר ללמוד את התורה ולדעת כל פרט ופרט מהתוכנית האלוקית ומהרצון האלוקי ומתכלית עולם המעשה ואחריתו, וממהות עולם הגמול האלוקי הנצחי. כל מה שאתה רק רוצה לדעת.
אין קיצורי דרך. לעולם לא יהיה מצב של תמונה שלמה אם אתה מדלג על חלקיקים מהפאזל. אפילו על חלקיק אחד!
 

אופירA

New member
מנהל
לא עניתי על השאלה מדוע התורה אינה מפרטת?

לא עניתי על השאלה מדוע התורה אינה מפרטת מה היה עולה בגורל האנושות במידה ואדם לא היה חוטא?
עניתי בדיוק מדוע היא לא מפרטת.

תורה לא קוראים בלי תורה שבע"פ ובלי מפרשים. וספר בראשית בפרקיו הראשונים מבהיר מאוד במדויק מה היה תכלית העולם לולא חטא האדם.
ושאלה 2 מתייתרת ברגע שאתה נענה על שאלה 1.
 

John Doe14

New member
עדיין לא עונה על שאלתי, אבל שיהיה

אם חטא אדם הראשון הוא פספוס כה גדול של כלל האנושות, כפי שניתן להסיק מפרשת בראשית ומהפרשנים של מעשה בראשית, אזי משפט כמו "מה יועיל לנו לדעת איך לעבוד את ה' נכון, אם נדע לפרטי פרטים מה היה קורה אם אדם הראשון לא היה חוטא?" בכלל לא קשור לנושא.

אגב, אם כבודו שם לב אזי המדרש גם מציין ש"לולא חטאו בני ישראל לא נתן להם אלא חמישה חומשי תורה וספר יהושע" (נדרים כב ב), משמע, הייתה אפשרות שבהינתן בחירות דתיות/מוסריות אחרות שעם ישראל היה מקבל לאורך שנותיו (כמובן בחירות טובות יותר) - גם התנ"ך היה נראה אחרת לגמרי.

אבל כמובן הדבר הקל ביותר זה לא לשאול שאלות, או לשאול מה שפחות שאלות בפילוסופיה יהודית, לטעון ש"התורה לא ניתנה כדי לספר לנו סיפורים היסטוריים ולספק את סקרנותנו", ושלום עלייך נפשי.
רק שלענ"ד הנוקט בגישה זו מחטיא את המטרה, ובגדול.

כל טוב.
 

אופירA

New member
מנהל
אז מה המטרה שלך? לבוא ולספר את ענ"ד בפורום לשאלות הלכה?

ליידע אותנו שלפי המדרש היתה אפשרות אחרת? ומה בכך?
האם ה"שאלות שלך" קשורות באיזו צורה לפורום לשאלות הלכה?

שמח לי מאוד להחטיא מטרה זו שלך, ובגדול.
ענ"ד לא מעניינת פורום שמיועד לשאלות הלכה.
פה שואלים הלכה. ובין אם זה קל או קשה - עובדתית, התורה לא ניתנה כדי לספר לנו היסטוריה אלא כדי להורות לאדם את הדרך לילך בה, שזה הלכה.
 

John Doe14

New member
ממש לא, עולמה של הלכה אינה רק דינים בשולחן ערוך

פשוט תהיתי לעצמי אם החטא הקדמון של אדם הראשון היה פספוס כה גדול, מדוע אין הלימה על כך בספרות ההלכה ולא מגלים לנו מה האנושות "פיספסה" בעקבות כך.
וחוץ מזה - אף אחד לא דיבר על "קל או קשה", ואף אחד לא שאל על היסטוריה, כך שמשפטך האחרון לא קשור לשאלתי.
חמישי שמח!
 

Atlantis9

New member
"נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא" (עירובין יג, ב).

משמע, את טועה.

תכלית הבריאה היא מימוש יכולות הבורא ותו לא.
 
התורה כן אומרת

1.שאדם הראשון גורש מגן עדן אחר החטא דהיינו שקודם החטא היה בגן עדן , לאחר החטא נתן הקב''ה בידי כל אדם לבחור בטוב או ברע
2.דאכה האנושות לאחר חטא האדם הראשון כן היו מודעים להצמאותו של הבורא אך לצערנו הלכו בעצת יצרם ואף נלחמו נגדו , ראה ערך דור הפלגה
 

ידעיה

New member
מוזמן להיכנס

לפני שנה הקמנו את מכון ידעיה שנועד ליצור משנה אמונית סדורה ורלוונטית.����
כתבנו יחד עם רבנים וחוקרים�� המומחים בתחומם מאמרים שנותנים תשובות לשאלות הכי "בוערות" ��של היהדות ולא התחמקנו מטענות האתאיזם, המדע והמחקר.
ובשעה טובה העלינו את האתר 'לדעת להאמין' הכולל מאמרים רבים וסרטונים. ����
נשמח שתפיצו את הקישור וכמובן - מומלץ בחום!������
&nbsp
https://www.knowingfaith.co.il
 
למעלה