הכל לטובה

הכל לטובה

איך אפשר להאמין שזו היא מהות הצדק של הקב"ה כשקיים רוע צרוף בעולמו? אותו רוע שמביא אנשים לשאול תחתית, אותו רוע שמרחיק את בני האדם מהקב"ה, אותו רוע שהופך אנשים תמימים וישרים לאנשים מעוותים. ביהדות האדם לא רק נדרש להאמין שהכול מאת הקב"ה (זה החלק הקל) והכל לטובה (זה כבר יותר קשה), אלא גם לאמץ אמונה זו אל תוך אורחות חייו, פעולותיו, מחשבותיו, הווייתו (*זה* הכסף הגדול. כמה כבר זוכים בפיס?)
 

אופירA

New member
מנהל
הרוע הוא בחירה של בני אדם

האפשרות לבחור ברע היא חלק בלתי נפרד מהעניין של הבחירה שניתנה לאדם, אם ללכת בדרך שהורה הבורא, או לכפור בה.
ומי שבוחר בחוכמה בדרך של הבורא שברא אותו, יקבל את הטוב האלוקי בעבור בחירתו, שלא יצטרך לקבל הטבה בחינם שאינה הטבה בשביל נשמתו אלא בושה. מכיוון שהנשמה היא חלק של אלוקים, והיא אינה רוצה לקבל אלא לתת.

כלומר יש פה מטרה יסודית, שבשמה ניתן לאדם תפקיד חשוב מאין כמוהו, ההופך את חייו כל רגע ורגע למקודשים וערכיים.
לשם התפקיד הזה ניתנה בחירה, ובשמה - האפשרות לבחור ברוע.
למה זה לטובה? כי כשאת רואה את התוצאות של הבחירה ברע, את מבינה למה כדאי לבחור בטוב. למה עדיף שאדם יבחר בדרך החיים הטובה, ולא יעשה מה בראש שלו, כשהתוצאות הן שהוא פוגע בכל עבר מעבריו כל רגע.

כלומר גם כשאתה בשאול תחתית עקב הרוע שנובע מהבחירה של האנושות, אתה יכול להבין שהסיבה לכך היא חטאי האנושות, ומכאן להכיר ולדעת כמה טוב רצה אלוקים להשפיע על בני האדם בנתנו להם את תורתו. במתן מערכת הוראות איך לחיות חיים של הטבה ושל סדר עולמי לפי הכללים של מי שברא את העולם.
אתה מבין למה אדם לא יכול לחרוג מהכללים לפי דעתו, ולומר: "בתורה אין צדק, הצדק הוא קומוניזם, סוציאליזם, שוויון, קיבוץ וכד'. בתורה יש מעמדות של עשירים ועניים וזה לא טוב".
הנה, ראינו כמה הדעה האנושית הזו הביאה לעיוות ולרוע נוראיים...
וכן הלאה, בכל עניין שאנחנו לא מבינים למה התורה אומרת כך.

ולכן, העצה היא ללמוד הרבה את התורה ואת ספרי המוסר והאמונה, כדי להבין לעומק את שורשי ההבנה של האמונה הזו, ואז היא חודרת למחשבותיו והווייתו ואורחות חייו ודרישותיו המוסריות מעצמו.

הבעיה היא כשאדם כבר סובל בנפשו כתוצאה מחטאי האנושות, שזה מה שקורה בדורות האלה הרבה. כי אז יכולותיו לבחור מצטמצמות יותר, הוא מתקשה ללמוד את התורה, ומתקשה להעמיד דרישות מוסריות לנפשו.
והפתרון הוא שירחם על נפשו ויעשה מה שהוא יכול, ובעיקר יעשה כל שביכולתו כדי לרפא את סבלו. ויידע שהאהבה האלוקית מעניקה הטבה עצומה בעבור המאמץ והרצון ולא בעבור התוצאה. ושכל מה שהוא עושה כדי להתקרב לדרך הבורא, אפילו מעט מאוד, ואפילו במאמץ גדול מאוד - הוא דבר עצום ונרחב לאין שיעור לטובת הרצון האלוקי שהוא מטרת הנשמה שלו. וכך יוכל לשמוח בחלקו, גם אם הוא קטן מאוד, וגם כאשר הוא שרוי בסבל.
 

John Doe14

New member
תופתעי לגלות שגם הקב"ה "יוזם" רוע בעולם

אין פה שחור או לבן, אלא המון אפור באמצע.

מוזמנת לעיין בסנהדרין קב ע"ב, שם הקב"ה (בכבודו ובעצמו) שואל חבורה של נשמות בבית דין של מעלה מי מתנדב לפגוע באחאב מלך ישראל (!) עקב חטאיו המצטברים.
אה, ולא רק שהקב"ה יוזם פעולה שכזו, אלא לבסוף גם מעניש גם את הנשמה שהתנדבה לשליחות הזו שהוא עצמו יזם (רוחו של נבות הכרמלי, כשעונשו תורץ בכך שגם כרוח הייתה לו בחירה שלא להתנדב לשליחות זו).
כמו כן, במסכת חולין, ס, ע"ב מובא ש"אמר הקדוש ברוך הוא: הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח", משמע ה' מודה שאי אפשר יהיה לתקן את שנעשה עם העוול ללבנה, והוא מבקש על עצמו בגין זה מעין "כפרה" במושגים הקדושים והנעלים שלו.

הקב"ה הוא בין היתר שר ההיסטוריה של העולם הזה, היסטוריה שלאחר הגירוש מגן עדן רצופה בשכול, רוע וכאב משחר הבריאה, שלא תמיד האנושות היא האחראית הבלעדית עליה.
לכן, לענ"ד גישה חד-מימדית של "מי שבוחר בחוכמה בדרך של הבורא שברא אותו, יקבל את הטוב האלוקי בעבור בחירתו, שלא יצטרך לקבל הטבה בחינם שאינה הטבה בשביל נשמתו אלא בושה" מחטיאה לגמרי את המטרה, כי הקב"ה יצר בעולם מציאות הרבה יותר מורכבת מהמציאות הליניארית המצטיירת בתגובתך.

ערב טוב.
 

קליט

New member
אמונה תמימה זו עבודה

בחיי היום יום זה בסדר גמור לחשוב בצורה גשמית יותר, ולכלכל את צעדינו בהגיון פשוט כפי איך שאנחנו רואים את המציאות, ובד בבד אנחנו מנסים להתחזק באמונה ולהודות על כל הטוב ועל המעט הרע, ועל ידי ההודיה האדם מתחזק באמונה וזוכה לשפע. יש גם רע /צרוף/ בעולם הזה, היות ואנחנו אמורים לעבור כאן שדה אימונים מסוים, ומתי שאנחנו מתחזקים באמונה אז טוב לנו ונעים לנו, אמונה זה גם לראות את המציאות היפה כמו שהיא, ובלי להגזים ברע שיש כאן. אמונה זה מלשון "אימון" = בבורא עולם ובחסדיו הרבים בהוה ובעתיד. בורא עולם נתן לנו אתגרים כדי לנסות אותנו ולטוב לנו בעולם הזה ובעולם הבא
 

Atlantis9

New member
מי שיודע להשלות עצמו יכול

לגור בדירת פאר
לחשוב שאתה מיליונר
להתעורר אחר הצהרים
ליד נערה או שתיים

מכונית בצבע אדום
לשיר שירי אהבה ושלום
לטייל בחוצות העיר
להכריז אני ראש העיר

לא לעבוד לעולם
לא לשרת שום אדם
רק הראש בעננים
מטפס שם במרומים
אשליות

להפליג למרחקים
לשוט בכל הנמלים
לטייל בפאריס או ברומא
לחיות כמו קזנובה

אשליות, אשליות רבות
אך רובן אינן מתקיימות
שם אולי בחלומות
האשליות היפות מתגשמות

לא לעבוד לעולם...
 
למעלה