מה עושים שהחשמל קופץ פתאום בערב שישי?

koko992

New member
מה עושים שהחשמל קופץ פתאום בערב שישי?


שלום!
מה עושים במקרה שפתאום החשמל בבית קופץ בערב שישי שהשולחן ערוך כבר ואפילו יש אורח או שניים אחריי שהשבת נכנסה ...נשארים לאכול בחושך?מרימים את הכפתור של החשמל? מה עושים במצב כזה?

תודה
 
תשובה

אוכלים לאור הנרות כמו שעשו אבותינו , בשביל זה מדליקים נרות שבת.

ואם יש שכן זקן עם פיליפינית צמודה אפשר ללכת ולנהוג כמו שכתוב כאן:

אם אירע קצר חשמלי בביתו, והבית חשוך, וקשה לו לקדש ולאכול בחושך, ובכך גם מתבטל מלימודו ומעונג שבת, יוכל להביא את הגוי אליו לבית, וישאלהו אם רצונו לשתות או לאכול איזה דבר, וכאשר ישיב בחיוב, יאמר לו אבל אי אפשר להביא דבר זה מפני החושך, ואז יבין הגוי וידליק את האור לצורכו, ואגב הישראל יהנה מאור זה. ואם אחר שהדליק רואה שהגוי בא לכבות את האור, יכול לצוותו שלא יכבה. [ילקוט יוסף]

[וצריך שיושלמו הפרטים שבאמת קשה לקדש , וללמוד תורה, וכו', לא רק לחימום התבשילים כי לזה בלבד לא התירו, ולא אמירה ישירה אלא על ידי רמז כמו שכתוב בדיוק].
 

ר ו י טל

New member
האם במקרה כזה, כשעלול בוודאי להצטער בשבת

אין הקלה להדליק ע"י שינוי?

האיסור הוא מדרבנן, ובמקום צורך גדול, אני יודעת שמותר ע"י פעמיים בשינוי. נניח, ששני אנשים יחד ירימו את הפקק שקפץ, ע"י כפית.
צריך לחשוב מה הדין של החמין - נדמה לי שהוא יאסר.

האם לא כך?

אגב, סביר מאד להניח שהנרות לא יצליחו להאיר את שולחן השבת בצורה ראויה לזמן ארוך ולכן לשבת בחושך בערב שבת, זה בוודאי צער.
 

אופירA

New member
מנהל
אסור בשום אופן להפעיל מעגל חשמלי

כנראה שבכל זאת יש פה איסור מדאורייתא, לא יודעת ולא משנה - אני יודעת שאסור גם אם יש צער גדול.

האופן היחיד שמותר להפעיל מעגל חשמלי, הוא במקרה של פיקוח נפש בחולה שיש בו סכנה, וזקוק לדבר מה שכרוך בהפעלת מעגל חשמלי.
אבל אם נניח החולה ישן ולא צריך אור ולא חמין לרפואתו, אז עדיין אין היתר להרים את הפקק כדי ששאר יושבי הבית לא יצטערו מהחושך.

מה שמותר בגלל צורך גדול (כשיש אורחים ועוגמת נפש גדולה וכו'), הוא רק לרמוז לגוי. אפילו אסור לומר לו באופן ישיר שיעשה זאת עבור היהודי.

להפעיל במודע מעגל חשמלי אסור גם במקום של צער הרבה יותר גדול, כגון שאדם נמצא במלון בחו"ל, ונכנס לשירותים, וגילה להפתעתו שפתיחת הדלת מפעילה מעגל חשמלי, וגם תסגור את המעגל החשמלי לאחר שייצא מהשירותים. אי לכך אסור לו לצאת מהשירותים כל השבת. מאוד לא סימפטי! לא כן? הוא גם יהיה רעב מאוד, לא רק מתוסכל ומשועמם.

להלכה, הנרות אמורים להיות מספיק גדולים, שיספיקו לזמן הסעודה. וכן אם אדם הדליק נרות שבת בביתו, ואח"כ יצא להתארח בבית אחר - הוא צריך לדאוג שהנרות יהיו מספיק גדולים כדי שיאירו גם כשיחזור לביתו.
אז לאכול לאור נרות וללכת לישון לאחר האוכל זה בהחלט לא צער, ובוודאי שלא סיבה לחלל שבת.
 
תגובה

אין דבר שמותר פעמיים בשינוי.. גם לא לצורך.
האיסור להדליק שם את החשמל הוא מהתורה בכל אופן וזה מותר על ידי רמיזה לגוי לצורך מצוה.

גם אם הנרות לא יעזרו אם אי אפשר לבקש מהגוי אין תקנה אחרת ואין היתר שיהודי יחלל שבת אפילו בשינוי לצורך כל זה.
 

ר ו י טל

New member
ולכבות, במקרה הזה היה מותר?

(כאמור, צורך גדול {לא חולה} ושינוי כפול?)
 
תגובה

איזה צורך גדול יכול להיות בכיבוי החשמל אם לא לחולה מסוכן [שאז מותר בשינוי].
 

ר ו י טל

New member
אוקי. אז אני מבינ שהאפשרות היחידה היא ע"י

אמירה לגוי ברמז בלבד.
בהנחה שהיה גוי בסביבה שהבין את הרמז, האם מותר יהיה לאכול את החמין בבוקר?
 

אופירA

New member
מנהל
אם החמין לא התקרר יותר מידי

ועדיין חומו היה מעל חום של יד סולדת, מותר לאכול אותו בבוקר (לא נוצרה בעיה של בישול מאכל לח בשבת).
 
למעלה