יום הזכרון לנשים שנרצחו מעצם היותן נשים

גאיה1323

New member
יום הזכרון לנשים שנרצחו מעצם היותן נשים

לובה פיין כותבת:

עשרים נשים נרצחו בישראל מתחילת השנה. בעודי כותבת את הפוסט, אני מביטה בתמונותיהן בכרזה ורואה פנים אנושיות ומלאות חיות, עם עיניים חכמות, חדות ומאירות. מה עשתה כל אחת מהנשים הללו בבוקר ה - 25.11.2015? נוכל לדמיין את מרים אילתי שותה כוס תה בחצר ביתה בקיבוץ, את אמנה יאסין מארגנת חדר חדש עבור תינוקה העומד להיוולד תוך חודשים ספורים, את הילי סובול בוחרת זווית לסלפי, את אנסטסיה רוסנוב אורזת את בגדי הקיץ של ילדיה כדי להוציאם מהמחסן לקראת הקיץ הבא ואת דבורה הירש פותחת את חלון רכבה כדי לנשום אוויר צח בנסיעה לעבודה. לפני שנה, היו לכל אחת מהן תוכניות, חלומות, עתיד ואנשים שרצו לבלות לצדה. לפני שנה, ציינו את יום הזיכרון הקודם לקורבנות האלימות הגברית. הטקס החדש מתקרב, ובינתיים איבדנו עשרים אחיות נוספות לאותה שיטה פושעת אשר נגדה יצאנו בעבר.

היכן טעינו? כיצד ייתכן שדווקא בערב שבו אנחנו, שבע או שמונה חברות אקטיביסטיות, ישבנו בשרונה כדי לתכנן את הטקס, נסגרו לנצח עיניה של הודא אבו סרארי? בשיח החברתי רווחת תפיסת המגמה הליניארית של שיפור במעמד האישה. הנה, בעבר לא היו לנו זכויות והיום יש. בעבר היינו רכוש, אם ישנן נשים החוות סבל, אונס, רעב, הפחדה – זה רק כי לא הגענו ליעד, אבל אנחנו בדרך לשם. עובדה היא כי לפני מאה שנים גם לא יכולנו להצביע, תראו מה קורה במדינות שעדיין לא הגיעו לאותה נקודה על הציר!

אותה תפיסה חברתית תתייחס לרצח הנשים כסטייה מהנורמה. יש כמה גברים פסיכופתים, ואם הם שייכים לתרבות המיעוט אז הם גם פרימיטיביים, שרוצחים נשים. גם המשטרה מאכזבת, ויש גם משפחות אדישות. אבל אין פה תופעה, יש רצף מקרים מצערים ועם קצת יותר חינוך ואכיפה נמגר אותה. הקהילה הפמיניסטית הייתה הראשונה שקמה ותבעה להכיר באלימות נגד נשים כחלק מהשיטה החברתית. כאשר מקרי רצח רבים כל כך נושאים מאפיינים דומים מבחינה דמוגרפית – בין אם מדברים על הרוצחים, בין אם מדברים על הנרצחות ובין אם מדברים על טיב הקשר ביניהם – זהו אינו רצף מקרים אלא תופעה חברתית. טרור נגד נשים.

הגדרת האלימות נגד נשים כטרור היא נכונה מאוד ומאפשרת להצביע על השורשים התרבותיים של התופעה ולקרוא לה בשמה. בספרות מחקרית, הטרור הוגדר כ"שימוש לא חוקי בכוח או אלימות נגד בני אדם או רכוש במטרה להפחיד או לכפות על הממשלה, האוכלוסייה האזרחית או כל מגזר מטרות פוליטיות, לאומיות, כלכליות, אידאולוגיות, דתיות או חברתיות". העיתונות הישראלית אשר המטירה עלינו בשפע את המונח "טרור יחידים" יצרה תנאים להכרה בכך, שהטרור יכול להיות לא מאורגן. המטרה, בכל מקרה, קיימת וברורה: להבטיח ציות של קבוצת מגדר אחת – הנשים - בגבולות המשפחה והחברה בכלל. הבחירה במונח "טרור" מחייבת אותנו לזהות ולבחון את התשתית המאפשרת את התופעה. אנו יודעים מי הטרוריסטים, אך איזו תשתית מצמיחה ומזינה אותם?

תשתית הטרור המאפשרת את הרצח אכן נמצאת שם ויתירה מזו: כמעט כל אחד ואחת מאתנו נוטלים בה חלק. ראשית, קיימת מערכת משפט ואכיפה אשר כל כולה מגויסת ליצירת האיזון בין כוחן העצום של רשויות החוק לבין כוחו המועט של החשוד או הנאשם. גם המוחות הביקורתיים ביותר שבתוכנו נוטים להסכים עם האמירה "עדיף אלף פושעים בחוץ על פני חף מפשע אחד בכלא". זהו עקרון חזקת החפות, אשר הצמיח פרקטיקות רבות המקשות על הגשת כתב אישום והרשעה כאחד. לא מדובר כאן בהימנעות מכליאה אוטומטית של מי שהוגשה נגדו תלונה, אלא במערך תקנות שלם המבטיח לחשוד (או נאשם), כי לא יירמס בידי רשויות החוק רק משום שהן חזקות ממנו. זהו רצף עקרונות שאמנם מתחשב בפערי הכוחות הקיימים בין הפרט לבין המדינה, אך הוא מתעלם כליל מפערי הכוחות בין מבצעי האלימות לקורבנות האלימות. אלף פושעים בחוץ אלה אלף נשים חפות מפשע שתירצחנה, שלושת אלפים נשים חפות מפשע שתיאנסנה ועדיין, בעיני רובנו זהו קורבן המתקבל על הדעת שיש להקריב, כדי שגבר חף מפשע אחד לא יהיה בכלא.

שנית, קיים שיח תקשורתי שלם שמתרגם את חזקת החפות לתחום התקשורת. לא די בכך שלא ניתן להרשיע חשוד שלא עבר תהליך שלם של חקירה ומשפט עמוסי כללים אתיים מגוננים – השיח התקשורתי המצויד באיומי תביעות הדיבה ובשומרי הסף של האתיקה מטעם עצמם, אוסר על הבעה מפורשת של עמדה המתייחסת אליו כפושע. במקביל, לא קיימת כל הגנה אתית על קורבנות האלימות אשר העזו לצאת לקרב. הנאנסת היא לעולם השקרנית, ואישה מוכה במנוסה היא לעולם הגרושה שמיררה לגבר את החיים. שום עקרון אתי לא עומד לטובת ההגנה על שמן, ולכן דרכן לעשיית הצדק באפיקים החוקיים הקיימים תהיה לעולם חסומה.

שלישית, קיימת קהילה אשר אינה עומדת לצד נשותיה. הקהילה אינה יכולה, ולעתים אף אינה באמת רוצה, להציע פתרונות לנשים במנוסה, במצוקה או בסיכון. לקהילה לא היה כל פתרון לאנסטסיה רוסנוב כשלא רצתה עוד לשהות עם ילדיה במחנק המקלט לנשים המוכות, ולא היה לה כל פתרון לאילנה כהן שניצבה בפני הבחירה בין ויתור על זוגיות חדשה אחרי הגירושין, לבין הבחירה בחיים. אפילו מרים אילתי החיה בקיבוץ – סמל של גיבוי וליכוד חברתי – נותרה ללא הגנה מול בנה האלים. נותרנו קהילה קולקטיביסטית דיה כדי לא לאפשר לנשים בחירה אמיתית לא להינשא או לא להביא ילדים, אך הפכנו לקהילה אינדיבידואליסטית מכדי להציע פתרון לאותן נשים החוות מצוקה כתוצאה מהליכתן בתלם.

גם אני חלק מהקהילה הזו. יום אחד, כשהתפרסם שמה של אחת הנרצחות, התקשה אלי חברה ואמרה שהיא פוחדת. הצעתי לה שיחה על כוס קפה, וקיימתי. אני, אקטיביסטית, חברה אוהבת ואדם אכפתי באופן כללי, הצעתי קפה לחברה החוששת מאלימות, אולי אפילו מרצח. אני שונאת את זה. האם ייתכן ונבנה יום אחד קהילה שתציע לחברה במצוקה מקלט, הגנה, ביטחון? בואו בבקשה, אנחנו חייבות למצוא את הדרך.

ניפגש ביום שישי בשעה 11:00 בכיכר הבימה, בתל-אביב כדי להתייחד עם זכרן של הנשים שנרצחו בשנה האחרונה, ולקרוא לסיום התופעה. מוזמנות ומוזמנים,
https://www.facebook.com/events/1312578245459870/
 

Berethor

New member
אני מבין את הרצון להשוואת את זה לטרור על רקע דתי או/ו לאומי

אבל יש קיימים הבדלים משמעותיים בין השניים ברוב המקרים, ואחד העיקריים שבהם זה העובדה שנשים שנרצחו על ידי בן זוגן בדרך כלל היו מסוכסכות איתם באופן אישי מסיבה כלשהי, בעוד שכאשר מוסלמי מתקיף עם סכין יהודי רנדומלי ברחוב, הוא בהרבה מהמקרים אפילו לא מכיר אותו, ולכן זה רק על כך שהוא יהודי, ומקרה שילד רוצח את אחד ההורים שלו בכלל לא קשור למינם, זה גם נובע מסכסוך כלשהו בדרך כלל או/ו מרצון "לקבל" את הירושה שלהם בהקדם האפשרי.
 
למה כשאישה נרצחת זה על עצם היותה אישה

וכשגבר נרצח זה לא על עצם היותו גבר?

ככל המקרים הקשים האלה הם מקרי רצח על רקע היכרות וסכסוך משפחתי. בשביל לומר שמישהי נרצחה על עצם היותה אישה, היא צריכה להיבחר ממש באקראי.
 

גאיה1323

New member
כיוון שמדובר ספציפית על רצח

שנובע מתפקידים מגדריים מאוד מסויימים ש"מוענקים" לגברים ולנשים.
איך היית מעדיפה שאגדיר את זה, על רקע רומנטי?
 


 
לא על רקע רומנטי, על רקע סכסוך

על אילו תפקידים מגדריים את מדברת? איזה "תפקיד מגדרי" היה להילי סובול שנרצחה על ידי אחותה התאומה ובן זוגה של האחות?
 

גאיה1323

New member
יש פה הגדרות מאוד מדויקות

בנוגע למתי זה כן רצח על רקע מגדרי ומתי על רקע משפחתי או אחר.
רצח על רקע סכסוך זה קצת כמו להגיד ארוחת בוקר על רקע רעב.
 
הכוונה לסכסוך משפחתי, כמובן

איך הרצח של הילי סובול יכול להיות "על רקע מגדרי"?
 
מה הקשר ל"רומנטי"?

אלה כל האפשרויות? רצח על רקע מגדרי או רצח על רקע רומנטי (שאם אני יכולה לחשוב על פירוש הגיוני בשבילו, זה בטח לא זה)?
 

Berethor

New member
אז החלטת להחליף הגדרה שאת רואה כלא מדוייקת בהגדרה שהיא יותר

לא מדוייקת? גם כאשר אישה רוצחת את בן זוגה זה על רקע היותו גבר? או על רקע סכסוך או כעס כלשהו עליו, בין אם זה על משהו רציני ובין אם זה על שטויות, כמו במקרה הזה.

"מעצבת שיער קנאית מבריטניה דקרה למוות את בן זוגה - מכיוון שבילה יותר מדי זמן בפייסבוק. טרי-מארי פאלמר, 23, השתמשה ברשת החברתית כדי לפרסם הודעה שבה הצהירה כמה בן זוגה, דיימון סירסון, מעצבן אותה בפייסבוק, ושהוא לחלוטין מתעלם ממנה כשהיא מדברת איתו. כמה דקות לאחר מכן היא דקרה אותו עם סכין מטבח בזמן שבדק הודעות - בפייסבוק."

[URL]http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4769843,00.html[/URL]
 

aaa123

Member
לא ידוע לי שאחותה התאומה הורשעה ברצח

ועל סמך מה שקראתי על הנושא בפעם האחרונה שירי סובול שוחררה למעצר בית.

אני לא קובע שהיא לא אשמה אבל מהיכן הבטחון שהיא אשמה ברצח?
 

Berethor

New member
יש מתפקידים מגדריים שאומרים לאנשים לרצוח או לאנוס אנשים?

כי פעם אחרונה שבדקתי אונס ורצח הם דברים שהם לא חוקיים בחברה שלנו, זה שלא מוכנים לעצור גברים חפים מפשע זה עדיין לא אומר שאנשים שנמצאו אשמים לא נעצרים על הדברים האלו.
 

גאיה1323

New member
אונס ורצח הם לגמרי משויכי מגדר

סטטיסטיקות מראות את אחוזי הגברים ביחס לנשים שאונסים/רוצחים, וזה לא מפליא בהתחשב למסרים החברתיים שגברים סופגים (ברוב התרבויות)
 

Berethor

New member
זכרים נוטים להיות חזקים ואגרסיביים יותר מטבעם, וזה ככה לא רק

אצל בני אדם, זה ככה ברוב המינים בטבע, ואצל יונקים בפרט, פלוס זכרים נוטים להיות גם מיניים יותר, זה מסביר למה יש יותר גברים שרוצים ויכולים לרצוח או/ו לאנוס מאשר נשים, אבל כמובן שיש גם מקרים של נשים שרצחו או/ו אנסו. כמובן שיש גם הרבה גברים שמשתמשים בכוח שלהם בעיקר להגנה, על עצמם ועל קרובים שלהם, אבל יש גם גברים שמשתמשים בכוח שלהם למטרות רעות. אפילו שגברים חזקים יותר בדרך כלל, יש הרבה יותר גברים שנרצחים מאשר נשים שנרצחות, וכן בדרך כלל זה על ידי גברים אחרים. בכלל החברה נוטה לראות רצח של גבר כפחות נורא, רציחות של גברים מקבלות פחות כותרות מאשר רציחות של נשים, ולכן זה לא שיש יותר רציחות של נשים, אלא זה רק שהן מקבלות יותר כותרות בתקשורת המיינסטרית. בחברה המערבית לפגוע באישה זה אפילו נחשב לסוג של טאבו, לגבי גברים לא קיים טאבו כזה, וכן אני מדגיש בחברה המערבית, כי בחברה האסלאמית בהחלט קיימים מנהגים כגון "רצח על חילול כבוד המשפחה", אבל במערב אם מישהו רוצח אישה, זה בדרך כלל על דעת עצמו, וללא עידוד של המשפחה שלו או/ו החברה שלו.

"On average, men have greater upper body strength than women. Because most people don't actually understand concepts like "average" very well, in a lot of people's minds this turns into "any given man is always much, much stronger than any given woman." Since a true hero never uses his strength against the weak, and all women are supposedly weak compared to him, it follows that a hero must never use physical violence against any woman, ever."

"When applied to ordinary bar fights, schoolyard throwdowns, duels of honor and so on, the trope is well-meaning if sexist (against both men and women, albeit in different ways). However, when characters keep invoking it in situations where their female opponent poses a serious threat that might only be preventable by violence, it quickly becomes absurd."

[URL]http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/WouldntHitAGirl[/URL]
 

גאיה1323

New member
אתה חוזר פעם אחר פעם לטיעון הביולוגי

אבל סוציאליזציה מגדרית היא לא מונח שנוי במחלוקת.
 

Berethor

New member
ממתי מולד או נרכש זה נושא שהוא לא שנוי במחלוקת? זה תמיד יהיה

שנוי במחלוקת, ובסופו של דבר האמת היא איפשהו באמצע, וכן אני מאמין שמדובר במשהו שהוא יותר מולד מאשר נרכש, בניגוד עליך. הטסטוסטרון הוא אחד הכי טובות לכך, אחוז הטסטוסטרון בגוף משפיע על רמת המיניות והאגרסיביות של האדם, לטוב ולרע, לא-מיניות ולחוסר רצון/יכולת להילחם גם יש חסרונות פוטנציאלים. אני לא שולל את זה שיש גם ציפיות חברתיות מאיך גבר ואישה צריכים להתנהג, אבל אני לא מאמין שזה בא יש מאין, אני מאמין שגבירה/מעודדת נטיות שהן טבעיות עבור רוב הגברים והנשים, על איתו עיקרון שלנשים באופן טבעי יש פחות שיער גוף מאשר לגברים בדרך כלל, אבל החברה מגבירה את זה בכך שהיא מצפה מנשים להיות חלקות לחלוטין. בכל מקרה הציפייה מגברים היא להיות חזקים, אין ציפייה מגברים להשתמש בכוח הזה כדי לרצוח אנשים חפים מפשע, והרוב המוחלט של מקרי הגרושין בחברה המערבית לא מסיימים ברצח, אפילו מקרים שבהם אישה בוגדת בגבר בהרבה מהמקרים לא מסתיימים ברצח, אף על פי שבהחלט אפשר להבין את הכעס הרב של הגבר על האישה במקרה כזה.
 

גאיה1323

New member
כבר היינו בדיון הזה

גם אם אתה מאמין שיש אחוז מאוד גבוה של ביולוגיה שמשפיעה על התנהגות האדם, אתה בוודאי לא יכול להכחיש את זה שמגדרים שונים עוברים חינוך שונה עם סט ערכים שונה.
http://textologia.net/?p=11186
 
למעלה