למה שנערה חילונית תתעניין בפמיניזם?

corshido

New member
למה שנערה חילונית תתעניין בפמיניזם?

שלום,
אני עומד להעביר שיעור בנושא פמיניזם לכיתה ו' בבית ספר חילוני.
כבר העברתי שיעור בנושא זה ולאותה כיתה. השיעור הקודם התמקד במסרים השוביניסטיים שהחברה מעבירה לילדות, נערות ונשים, מסרים שמשמעותם שיש ציפיות ברורות מבנות, אפילו שהציפיות הללו אינן בגדר חוק (חנויות בגדים שמוכרות רק "בגדים של בנות" = בנות יכולות ללבוש רק צבעים וגזרות מסוימים; פאנלים בטלוויזיה שבהם רק גברים פרשנים בענייני בטחון = נשים לא יכולות לפרשן בעניינים כאלה; ועוד).
במהלך השיעור אחת הבנות אמרה לי משהו בנוסח דומה לזה: "אתה אולי צודק בנוגע למסרים הסמויים, אבל מבחינה חוקית אין שום דבר שמגביל אותי. מבחינה חוקית אני יכולה לעשות כאישה מה שאני רוצה".
אני מעוניין לקחת את הטענה הזו כנקודת מוצא לשיעור הקרוב, ולשוחח עם התלמידות והתלמידים על -- חוקים -- מפלים, דהיינו לא מוסכמות של החברה, אלא כללים חד-משמעיים שהמדינה קובעת ושצריך להילחם כדי לשנותם.
מובן שחוקי הגירושין מייד עולים לראש. אבל הנושא הזה לא עומד על סדר היום של נערות בנות 12 ונערים בני 12, ולפיכך אני לא בטוח שהוא יעניין אותן ואותם. מעבר לכך חלקן תוכלנה לומר לי ללא כחל ושרק "אז פשוט לא נתחתן ברבנות".
ואם כך נשאלת השאלה: אילו חוקי מדינה גם מפלים באופן ברור נשים חילוניות, וגם יוכלו לעניין בנות 12.
על האפליה בתפקידים בצבא לא הייתי רוצה לדבר.
הרבה תודה מראש !
 

catchet

New member
נראה לי אתה סוטה קצת מהנושא

לדעתי במקום להראות לבנות שיש גם חוקים ממשיים שמפלים נשים (כמו חוקי הרבנות), עליך להראות למה חוקי התרבות הם ממשיים לא פחות (אולי אפילו יותר) מחוקים כתובים. תראה כיצד החוקים הלא כתובים משפיעים למעשה על חיי נשים ושתחושת הבחירה היא לא יותר מאשליה. תתן דוגמאות של הפרעות כמו למשל אנורקסיה. זו מחלה אמיתית, לא? מתות ממנה המון נשים. תנסה להראות שהחוקים הלא כתובים הם נוראים יותר מאלו הכתובים כי לא רואים אותם על פני השטח. צריך לחשוף אותם. הצעה: נסה לחשוף בשיעור את החוקים הלא כתובים של החברה לגבי נשיות: כיצד נשים מצופות להתנהג? כיצד הן אמורות להראות? אילו סנקציות חברתיות מופעלות כלפי הסוטות? נסה לקורא קצת ביקורת פמיניסטית.
בהצלחה
 

GreenMamba

New member
מסכימה עם המינהלת

כדי להבין למה צריך פמיניזם, צריך להבין קודם שיש בעיה שהפמיניזם בא לפתור.
וכמו שקאטצ'ט כתבה- החוקים אמנם נכתבו בראיה מערבית ולכן פורמלית הם שיוויוניים, אך בפועל האפליה היא ברורה מאוד.
ומאחר ואתה מדבר לכיתה מעורבת מיגדרית, זה המקום לרתום גם את הבנים לעגלת הפמיניזם, ולא להתייחס רק לבנות.
והדרך הכי טובה, לטעמי, להתחיל שיעור כזה, בו אתה מראה כמה חוקי החברה נוקשים בקשר להפרדה בנים/בנות ומה מותר לכל אחד לעשות היא פשווט לעטת על עצמך כמה אקססוריז נשיים בולטים (כובע, שָל, צמידים בולטים וכו') ולהיכנס באדישות לכיתה ולהתחיל ללמד. כמובן שאך אחד לא יקשיב למה שאתה אומר- אבל זו נקודת פתיחה מצויינת לדיון שתפתח 2 דקות מאוחר יותר (אחרי שתוריד את האקססוריז, למען הריכוז שלהם)- אם הייתי מתלבש ככה באופן רגיל- איך היו מתייחסים אלי? האם הייתי מתקבל לעבודה בתור מורה? ומכאן להגיע להבנה שהחברה ממשטרת אותנו בדרכים שונות, וכופה עלינו להתנהג בדרכים שאינן החוק היבש.
לכן ילדות מקבלות ברביות ורודות ובנים מקבלים רובוטריקים כחולים
לכן ילדות מוסללות למקצועות הומניים ובנים לריאליים
לכן מחנכים בנות שהשאיפה שלהן תהיה זוגיות, בית, משפחה וילדים ובנים לקריירה ומצויינות
ולהראות שהעניין הזה פוגע גם בגברים- אם אתה לא רותה או בנוי להיות ה"גבר" הטיפוסי, ואתה טיפוס יותר "נשי" בהגדרה- בכמה סובלנות החברה תקבל אותך, ביחוד בגילאים הללו?
&nbsp
וכו' וכו'.
 
תן להם לקורא את ניגון עתיק של אלתרמן אולי זה יעזור.

במיוחד את הבית האחרון שורה אחרונה, ככה הם יבינו אולי מזה גבר קנאי, ותאב תצומת לב.
אלתרמן הטיב לתאר את זה וגם הוא היה טיפוס לא חביב לפי ידעתי...
 
למעלה