שם המשפחה- לשמור או לא לשמור?

אפרת 17

New member
שם המשפחה- לשמור או לא לשמור?

אני מניחה שהנושא כבר הועלה בעבר, אך מכיוון שאני חדשה אני אעלה אותו. מה עושים לגבי שם המשפחה? האם צריך לשמור את השם הישן, או לקחת את השם של הבעל? אני יודעת שאני רק בת 17, ואין לי סיבה לדאוג לזה עכשיו, אבל תמיד כדאי לשמוע דעות של אנשים, אז אני אודה לכן אם תשאירו תגובות.
 

ד ו ר י ס

New member
שאלה עם מלכוד קטן

כשאני שומעת על נשים פמניסטיות דגולות שהשאירו את שם המשפחה שלהן אני מוצאת את זה משעשע משהו - הן ויתרו על שם משפחתו של בנזוגן לטובת שם המשפחה שאמא שלהן קיבלה מאביהן - פטריארכלי לא פחות לטעמי... אם תקחי את שמו של בנזוגך (לא אוהבת את המילה "בעל") ואם תשארי עם שלך - יהיה זה שם משפחתו של גבר, וזה המלכוד לפמניסטית החושבת. אני ובנזוגי, לדוגמא, החלטנו שבבוא היום אנחנו פשוט נמציא שם משפחה חדש למשפחה החדשה שנקים.
 

אפרת 17

New member
המשך בעניין שם המשפחה

אבל לעיתים הבעל רוצה לשמור על שם משפחתו, ומה יקרה אחר כך עם הבנות? האם הן ישארו עם השם כאשר הן יתחתנו?
 

ד ו ר י ס

New member
כמה הבהרות

לשאלה ששאלת אין, לדעתי, תשובה אחת "נכונה", וזה מה שניסיתי להגיד בהודעה הקודמת. יש כאלה (הרוב) שמקבלות על עצמן את שם המשפחתו של בן הזוג - וזה פטריארכלי. יש כאלה ששומרות את שמן שלהן ובנזוגן שומר את שמו - וזה פטריארכלי כי הן שומרות את שמו של אביהן, למעשה. יש גם זוגות שבוחרים בגישה בה שני בני הזוג שומרים על שמם ומוסיפים את שם בן/בת הזוג - וזה פטריארכלי כי שניהם בעצם שומרים על שם אביהם (וגם לא פרקטי, כי אם הילד/ה שלהם, בעל 2 שמות המשפחה, יתחתן ביום מן הימים עם מישהי שהוריה גם שמרו את שני השמות סביר שהם לא יקחו על עצמם 4 שמות משפחה...). אני ובנזוגי, כפי שסיפרתי, החלטנו שנבחר לעצמנו שם חדש לכבוד המשפחה החדשה שלנו. מה הדרך ה"נכונה"? מה הדרך ה"פמניסטית"? קטונתי מלהגיד לך, ואני גם לא חושבת שיש כזו. לכל זוג יש אפשרות להחליט באיזו דרך הוא בוחר, וכל עוד ההחלטה נעשית בצורה משותפת ותך מחשבה על הנושא, לי לפחות היא נראית "כשרה".
 
תשובתי האישית....

חשבתי רבות על הנושא ואכן מסקנתי האישית הייתה כי הדבר היפה ביותר לעשות בעיני, הוא אכן למצוא שם משפחה חדש משותף, יש בזה גם את היופי של יצירת תחושה אמיתית של משפחה חדשה שקמה. יש לזה בעיה עיקרית אחת: ההורים. אני חושב שבאיזשהו מקום מכיוון שאני בן יחיד עם שתי אחיות, ההורים שלי ציפו שאני אעביר את שם המשפחה הלאה, במיוחד כאשר רוב המשפחה שלי הושמדה בשואה. האמת-היא, שיותר מההורים הבעיה היא עם הסבים, הם אלו שייפגעו בצורה אמיתית כאשר יימחקו להם את שם המשפחה... הבעיתייות של שם משולב, היא אכן כמו שדוריס ציינה, גם העובדה שזו החלטה פטריאכלית (אם כי יש שיטענו שהעובדה ששמן הוא שם משפחה של אביהן לא משנה, כי השם הפך להיות נכס אישי שלהן), וגם עניין של "וכשהילדים יתחתנו מה הם יעשו?" (ולזה כמה יענו, שזה עניין של הילדים ובכלל לא צריך לשקול את זה) רציתי אבל לעלות עוד בעיה של השם המשולב: כשהייתי ביסודי הייתה איתי בכיתה ילדה שהיה לה שם משולב, ופשוט מה שקרה זה שנדבק לה אחד מהשמות (השמות היו פשוט ארוכים יחסית, ולא היה נוח להגיד את שניהם). בכל אופן, אני מאמין שמה שאני אעשה תהיה איזושהי פשרה, בהתחלה כנראה זה יהיה השם המשולב, ואם כמה שלא נעים להגיד ברגע שההורים של ההורים שלי ילכו לעולמם, כנראה בתזוגתי ואני נאמץ שם חדש... בכל אופן, צריך לחיות ולראות מה תהיה לבתזוגתי לעתיד להגיד בנידון...
 

אמיר.

New member
לא למהר לפסוק...

ולתת תו של 'פאטריארכליות'(במובן השלילי של הביטוי). זן אפשרות מקובלת ולא בהכרח משקפת עמדה בקטע הפמיניסטי. אני בהחלטתומך בקבלת החלטה משותפת.
 

ד ו ר י ס

New member
את המובן, השלילי או החיובי,

זה אתה שהצמדת, לא אני. להשתמש בשם משפחה שקיבלה אישה על עצמה בנישואין, איך שלא תהפוך את זה - פטריארכליות. מקובל, בטח. לגיטימי, בטח. לא בהכרח משקף כלום על המבצע/ת מהלך כזה - כמובן. ועדיין - פטריארכלי.
 

אני רק 1

New member
אני קיבלתי את שם המשפחה של אמי

שסבתי בחרה לעצמה לאחר הגירושין. אני מחבבת אותו מאוד והוא נשאר איתי, אבל אין לי בעיה להוסיף לו חבר. בשבילי הוא מסמל הרבה. :)
 
דוריס, אני עניתי על זה בעבר...

כל שם שתבחרי יהיה שם של איזהשהו גבר. ההחלטה הקובעת גם את אורח חייך כאשה אוטונומית, היא מהיכן את מתחילה את השושלת שלך. אני בת לאב אלים ונושא את "שמו" בגאווה, כי זה השם שלי ומהיות מתחיל השינוי. ויתור על שם נראה לי ביטול עצמי וביטול עצמי הוא מאוד עצוב בעיני.
 

orlyt

New member
אני לא בטוחה בקשר לביטול...

יש א/נשים שעבורן/ם שם המשפחה הוא לא חלק חשוב מהזהות, ודווקא השם הפרטי הוא החשוב להם. אחרות/ים מקפידים לציין גם את השם השני שניתן להם, בעוד אחרים מחביאים אותו מפאת הבושה(?). לדעתי, ויתור על שם אחד בשביל להחליף אותו בשם אחר אינו בהכרח ביטול עצמי (לפחות לא במובן הרע), והוא יכול להיות בבחינת דף חדש שאיש/ה פותח/ת לעצמו/ה. במקום לסחוב דברים-שמות שמקושרים לחוויות שליליות (אפילו אם זה משהו "טיפשי" כמו שצחקו עליך כל החיים בגלל השם הזה) יוצרים "זהות חדשה". אין ספק, שמעבר ל"קוסמטיקה", חשוב התוכן שיוצקים לתוך השם החדש (בין אם זה השם הפרטי ובין אם זה שם המשפחה), וחשובה הפרקטיקה. כי אפשר לדבר עד מחרתיים על שוויון חירות וגם אחווה, אבל בפועל לעשות בדיוק ההפך.
 
אורלי, לקחת שם של "בעלך"

זה ביטול עצמי למהדרין. התחלה חדשה זה כמו שדוריס כתבה פה - שם חדש לשניהם או לחלופין, שניהם נושאים את השם של שניהם. ארוך אבל מהותי. כמו שהייצוג אינו סמלי אלא מהותי, כך גם השם. מסכימה שהתוכן חשוב מאוד אולם לא הייתי מכלילה אותם באותו שיח. התוכן הרבה יותר חמקמק כי אנחנו נתונות להטמעה עמוקה של מעמדיות בינמינית, גם בעיני עצמינו. האלמנטים הייצוגיים, כמו השם, הם אחד מהכלים החשובים להרגיל אותנו לדפוסי חשיבה חדשים. חנה.
 

tookmy

New member
למרות שהשם בא מאבא שלי

לא הייתי חולמת להחליף אותו. פשוט אין מצב. גם אין מצב להתחתן, אבל זה עוד איכשהו דבר שאני מוכנה לדון עליו, כי מדובר בשני אנשים, והשם שלי לעומת זה ממש לא קשור לאף אחד אחר. לפני כשנה היה איזה עיתונאי, ושכחתי את השם, שכתב על כך שנשים "נעלמות" או "מתאדות" על ידי הגברים שאוהבים אותן. הוא סיפר על כך שלפעמים בתוקף מקצועו הוא רוצה ליצור קשר עם מישהי שהוא מכיר מהתיכון ולא מצליח למצוא אותה, כי לך תחפש מישהי עם שם משפחה חדש. אני לא ממש יכולה להזדהות כי בעבר החלפתי שם פרטי מה שאומר שלשמחתי מכריי מהתיכון יצטרכו לחפש קצת יותר טוב ואני מקוה שגם אז לא ימצאו (ולמה שהם ירצו לחפש אותי). לעומת זאת, אם מדברים על חיי הבוגרים, כאישה שיש לה חיים משלה וקשרים משלה, בהחלט לא הייתי רוצה שמי שרוצה ליצור איתי קשר לא תמצא אותי רק מפני שהחלפתי שם. איך לקרוא לילדים זה כבר דיון נפרד ופחות חשוב לי איך יקראו להם, למרות שנראה לי הרבה יותר הגיוני שהילדים על שם האם (אם כי אני מכירה מספר אבות חד הוריים, אני יודעת שהם אחוז קטן, אבל כבודם במקומם מונח, ואין שום סיבה להפוך יוצרות באופן אוטומטי ולהכריח אותם לקרוא לילד על שם אימו). באופן אישי כשאני מגיעה לביטוח לאומי וצריכה למלא "שם האב" אני מוחקת, כותבת "האם" וכותבת את אמא שלי. היא השקיעה יותר שעות בגידול שלי ומגיע לה, לדעתי (אם כי האנרגיה שאבא שלי משקיע בבגרותי מתחילה לאזן את זה...). השאלה היא שאלה מורכבת ותלוי על מה מסתכלים. בכל מקרה, מי שהיו לה חיים בוגרים ועצמאיים לפני הנישואין, לא תרצה "להתאדות" ולוותר על הזהות שלה, אני מקווה, כי זה סוג של ביטול עצמי.
 
אנחנו בחרנו שם משותף וחדש.

דווקא להורים שלי היה קשה עם זה יותר מאשר להורים שלו. אני רציתי להוסיף את שמו לשמי, והוא מאד רצה שיהיה לנו שם משותף. בינתיים מדינת ישראל החליטה (בלי לשאול אותי) לתת לי את השם שלו, ועד שנשנה בתעודת הזהות.... עוד ייקח זמן. בכל מקרה, הבעיה היחידה עם שם משותף, מעבר להתנגדות ההורים, היא שהוא בעצם "מפריד" אותך מהמשפחה, כלומר אנשים לא עושים את הקישור שאת חלק מהמשפחה שלו. יש אנשים שהכירו אותי אחרי שהתחתנתי ואת המשפחה שלו הם מכירים, שלא עושים את הקישור, ולפעמים זה קצת חבל. אבל חוץ מזה , שם משותף זה נפלא.
 

אמיר.

New member
מה שתעשי יהיה טוב.

שם המשפחה הוא די חסר משמעות. קצת טפשי לצרף שמות (כי מה יעשו ילדיך ? יצברו ארבע שמות ? ונכדיך ???? העיקר למצוא בעל טוב
שם המשפחה - פחות חשוב....
 

אפרת 17

New member
לאמיר

לאמיר- נכון שהעיקר הוא לא להתחתן עם בעל שוביניסט, ולהילחם על הזכויות שלי בעבודה, או בכל תחום אחר. שם המשפחה אולי נראה כדבר שולי, אך בעייני הוא גם כן זקוק לטיפול כדי להראות לגברים שהם לא הבעלים שלנו, ואנחנו לא נחליף את שם משפחתנו בשבילהם. אתה גבר, אז אין לך בעיה. אולי זה נשמע כמו תקיפה, אבל אני שמחה שיש גם גברים בפורום הזה!!
 

אמיר.

New member
מי חושב שגברים הם בעלים של נשים?

כשתתחתני יהיה לך בעל - לא בעלים (כלומר היותו בעלך לא אומר שהוא הבעלים שלך). לכן אני מסכים עם מה שנאמר - מה שתעשו יחד בהסכמה הדדית - זה טוב. שם משחה איננו חשוב (בניגוד לשם פרטי שאני ממש ממש לא ממליץ ל'שחק' בו..)
 

אפרת 17

New member
שוב תגובה לאמיר

קודם כל, כדי שיהיה ברור, אני לא באה אליך בתקיפה. אני רק רוצה להסביר שהמילה "בעל" זהה במשמעותה לבעל של רכב, או בעל בית. בעבר כאשר האישה נשאה לגבר היא הפכה להיות הרכוש שלו, ולעיתים גם נקנתה. כמובן שכיום אין זה כך, ולכן צריך לשנות את המילה, למרות שזה יהיה קשה. ישנם נשים שמכנים את הגברים שהם נישאות להן: "חברי לחיים"/ "בן זוגי"/ "אישי" (האיש שלי)... ועוד. אתה בהחלט צודק כשאתה אומר שאם ההחלטה באה על ידי הסכמה הדדית אז המצב טוב ואגב בעניין שינוי השם הפרטי, אני אישית לא מעוניינת לשנותו, אבל אם מישהו רוצה לשנות, למה לא?
 

אמיר.

New member
ממש ממש לא !!!!!

הרשי לי לתקן טעות נפוצה. המילה 'בעל' של אישה איננו קשור כלל למילה 'בעל רכב'. בעל רכב פרושו הבעלים של הרכב ומשמעו אכן בהיבט של רכוש. האישה איננה רכושו של הגבר (לא בתרבות היהודית בכל אופן) אי אפשר (לא אז ולא היום) לקנות אותה. המילה 'בעל' קשורה, אם כבר, בפועל 'ב.ע.ל. שמשמעו קשור ביחסי אישות. אולי גם באליל הקדום. אין שום צורך לשנות את הכינוי 'בעל'. פעם חשבתי גם כן כמוך והתשמשתי בשם 'איש' שיש לו בהחלט מקור במקרא (שוב, בגלל ההקשר האלילי של המילה בעל). הכינויים האחרים מרמזים עלקשר שלא עלידי נישואין ולכן לא נראו לי. באיזה שהוא שלב תפסתי שהחלפת הכינוי היא היא הנותנת למילה 'בעל' את המשמעות השלילית. חזרתי להשתמש ב'בעל' בכדי להבהיר שלמילה יש משמעויות שונות ולאו דווקא קשורות (תופעה נפוצה בעברית). לגבי השם הפרטי. התכוונתי שלו היו שואלים אותי הייתי ממליץ לא לשנות ואילו שם משפחה ? i couldnt care less
 

orlyt

New member
בהמשך למה שענו כבר

למרות שהסוגיה כבר עלתה בעבר, היא תמיד מעניינת לדיון מחודש. המעבר האוטומטי שמשרד הפנים עדיין עושה לפעמים, למרות שלדעתי כבר אסור להם בעקבות כל מיני פסקי דין ואולי גם שינוי החוק.. (אני צריכה ללכת לבדוק את חוק השמות כשאני אהיה קצת יותר בהכרה), שאחרי נישואין משנים את שם האישה לשם המשפחה של הגבר אינו מקובל עלי. כל אחד ואחת זכאים להחליט מה יהיה השם שמזהה אותם/ן. נניח ששם המשפחה הנוכחי של האישה, שהוא לרוב שם אביה, הפך כבר לחלק מהזהות שלה, ולמרות האלמנט הפטריארכלי, יותר קל לרוב הנשים לקבל את השם הזה מאשר להחליף אותו. עצם הויתור על הזהות, של כל אחד מהצדדים נראה לי בעייתי, ובד"כ הטענה היא שעד שאין ילדים, כל אחד נשאר עם השם שלו (או שמוסיפים כל אחד/אחת את שם האחר/ת). השאלה היא מה קורה כשיש ילדים ונוצר תא משפחתי חדש, מורכב יותר מאשר הזוג. כמו שכבר אמרו כאן, זו יכולה להיות מעמסה רצינית על ילד/ה קטנ/ה, במיוחד אם שני השמות הם ארוכים ושוברי שיניים במיוחד, ומצד שני - צריך להחליט... הרעיון של שם חדש שבוחרים בני הזוג הוא במידה מסוימת הכי אידיאלי, אבל אני עדיין מתקשה להתמודד עם הרעיון של ויתור על הזהות שלי. אולי פתרון מוצלח עוד יותר הוא שכל אחד שומר על שמו/שמה ובוחרים עוד שם "משפחה" שהילדים ישאו אותו ומצרפים את השם הזה לשם המקורי של כל אחד (מסובך? טוב, אני מצטערת... אני ממש עייפה
) בסופו של דבר, הכי חשוב "לשפוך" לתוך כל העסק את התכנים החשובים. אחד מפסקי הדין התקדימיים שנעשו לגבי שמות משפחה, ואשר היווה פריצת דרך מהבחינה הזו, אמנם שירת אינטרסים פמיניסטיים, אבל לכשעצמו, המקרה היה דווקא של אישה שביקשה לשאת את שמו של הגבר שאיתו היא חלקה את חייה ללא נישואים. (פרטים יבואו מחר... כאמור, מאוחר ואני עייפה...). אורליט, שלא מוכנה לוותר על הט' שלה (וגם ממש חייבת ללכת לישון. אני כבר ציינתי שאני עייפה?)
 
למעלה