מה ההבדל בין נירופתיה לפיברו מנסיונכן

מה ההבדל בין נירופתיה לפיברו מנסיונכן

מה ההבדל מבחינת כאבים וטיפול בין ננוירופתיה לפיברו כי למרות האבחון שלחו אותי לנירולוג לבירור נירופתיה?
תודה
 
פיברו היא תסמונת שמורכבת מכמה דברים ותחושות

ביניהן גם כאב או "שריפה" בידיים וברגליים, שמאפיינים הרבה פעמים כאבים נוירופתיים.
במילים אחרות, פיברומיאלגיה יכולה להכיל נוירופתיה. נוירופתיה לא יכולה להכיל פיברו.
 

ו אולי

New member
לאו דווקא

אמנם ישנם כאבים שאולי יכולים להיות דומים בפיברו ובחלק מסוגי הנוירופתיה, אבל זה לא שפיברו יכולה להכיל נוירופתיה, אלא יש קומורבידיות בין פיברו לבין נוירופתיה (בעיקר של הסיבים הדקים). כמו שיש קומורבידיות בין פיברו/CFS ל POTS.
&nbsp
נוירופתיות הן אוסף מגוון של פגיעות, ולהבדיל מפיברו בד"כ אפשר לאבחן אותן במדוייק ע"י בדיקות כמו EMG וביופסיה של העור.
הביופסיה של העור לאבחנת SFN היא בדיקה יחסית חדשה ולא מספיק מוכרת בארץ, ולמרות שמחקרים מראים שלשליש מהאנשים עם פיברו יש גם SFN נתקלתי במעט מאד רופאים שמכירים את האבחנה ושמפנים לבדיקה הזאת, גם כשיש סימפטומים קלאסיים של שריפה, נימול וכו'.
כדאי לבדוק את הנושא, כי זה יכול לשפר את הסיכוי לקבלת טיפול יעיל.
&nbsp
 
האם הבדיקות האלה נעשות בתחום הנאורולוגיה או

הראומטולוגיה ?
אני רוצה לבקש הפנייה
.

תודה
.
 

ו אולי

New member
בד"כ נוירולוג, אבל יכול להיות ראומטולוג

הכתובת העיקרית לנוירופתיה היא נוירולוג, ולא כל נוירולוג. נוירופתיה של הסיבים הדקים (SFN) מאובחנת עפ"י ביופסית עור, ולאו דווקא תתבטא ב EMG ובבדיקות אחרות, שרב הנוירולוגים מפנים אליהן.
נוירופתיות לפעמים נגרמות ממחלות אוטואימוניות כמו לופוס, סיוגרן, צליאק וכו' ואז אולי גם ראומטולוג יכול להפנות לבדיקה. או שהוא יפנה לנוירולוג לצורך האבחנה הזאת.
&nbsp
הביופסיית עור נעשית בוולפסון, ונדמה לי שלאחרונה התחילו לעשות אותה גם בשיבא.
 

ו אולי

New member
פיברו ונוירופתיה

בד"כ מייחסים את הכאבים בפיברו למערכת העצבים המרכזית (מוח וחוט השדרה).
נוירופתיה היא פגיעה בעצבים ההיקפיים, הפריפריאלים, ז"א העצבים ברחבי הגוף, ולא במוח ובחוט השדרה. העצבים הפריפריאלים מעבירים תחושות מהגוף אל המוח, מווסתים את פעילות האברים הפנימיים (לב, מערכת העיכול וכו'), ומפעילים את השרירים.
התחושות מרחבי הגוף מועברת דרך העצבים הפריפריאלים, אל חוט השדרה ומשם אל המוח ולכן פגיעה בכל שלב של המסלול הזה עשויה לגרום לתחושת כאב. ואבחנה מדוייקת יותר של מיקום הפגיעה עשויה לעזור להתאמת הטיפול.
&nbsp
יש המון סוגי נוירופתיות, בהתאם לסוגי העצבים שנפגעו, והסיבות לפגיעה יכולות להיות למשל סכרת, זיהומים, תופעות לוואי של תרופות וכו'. כאשר מוצאים את הסיבה לנוירופתיה אפשר לפעמים לטפל בה, אחרת הטיפול הוא סימפטומטי.
נוירופתיה של הסיבים הדקים (Small fiber neuropathy - SFN), נפוצה מאד בפיברו, עד כמה שזכור לי לשליש מהאנשים עם פיברו יש גם SFN.
מעבר לכאבים, SFN יכולה לגרום גם לבעיות בויסות לחץ דם, דופק, הזעה, תחושת הטמפרטורה וכו'
&nbsp
 
וואא זה בדיוק אני

"SFN יכולה לגרום גם לבעיות בויסות לחץ דם, דופק, הזעה, תחושת הטמפרטורה "
כל זה בדיוק מה שמטריד אותי בשנתיים האחרונות בנוסף לכאבים - פעם לחץ דם גבוה ופעם נמוך ללא קשר לכדורים, דופק נוראי, הזעות ולגבי טמפרטורה כבר שנים טוענים אצלי בבית שמשהו אצלי לא תקין שקר קר לי נורא והכי ומחממת בלי הפסקה ושחם לי הכי הרבה חם וצריכה מזגן......
השאלה אם יש לזה טיפול בכלל הרופאה שלי נתנה לי SSRI לוסטרל לכאבים שעוזר אבל לא מאד - ( ניסיתי כבר סרוקסט ופרוזק ללא הצלחה מרשימה) ומשהו במינון נמוך נגד דופק מהיר והאם זה מסוכן או מחלה שמתקדמת כי הבנתי שהפיברו למרות הסבל הרב לא מסוכנת לגבי ניוון שרירים וצרות אחרות
 

ו אולי

New member
לכן חשוב האבחון המדוייק וכדאי ללכת לנוירולוג

מערכת העצבים הפריפריאלית מתחלקת ל
עצבים סנסורים, שקולטים את התחושות מהגוף ומעבירים אותן למוח
עצבים מוטורים, שמעבירים את ההוראות לביצוע תנועה מהמוח לשרירים
עצבים אוטונומים, שאחראיים על ויסות האברים הפנימיים.
&nbsp
בעיות במערכת האוטונומית נפוצות בפיברו/CFS, למשל IBS, POTS וכו'.
ובעיות מהסוג הזה גם יכולות להגרם בגלל נוירופתיות כמו SFN.
לכן חשוב האבחון, כי בחלק מהמקרים יש טיפולים שיכולים לשפר את המצב של מערכת העצבים ולא רק טיפול סימפטומטי.
&nbsp
 

mifa100

New member
SFN

היות ו"בורכתי" גם בפיברו גם נוירופתיה וגם IBS ואף רופא, כמו שכתבה ו אולי, לא העלה את המונח SFN בפני, אני סקרנית לדעת האם יש ל SFN טיפול שונה מהטיפולים המקובלים לתסמונות שהזכרתי. אשמח לשמוע מנסיונכן אם כן ובמה השוני.
 

ו אולי

New member
איזו נוירופתיה יש לך ?

האם האבחנה נעשתה על סמך EMG ? ביופסיה ?
או רק עפ"י סימפטומים ?
&nbsp
יכולים להיות הרבה גורמים ל SFN, כשיש אבחנה מוכחת של SFN (או כל נוירופתיה אחרת) חשוב לבדוק את הגורמים האפשריים ב SFN למשל זה יכול להיות סכרת, או בעיה במטבוליזם של גלוקוז (שלפעמים מקדימה את אבחנת הסכרת), תופעות לוואי של תרופות (ביניהן תרופות שכיחות כמו חלק מהאנטיביוטיקות ומהתרופות לכולסטרול), שתיית אלכוהול, זיהומים, הרעלות, מחלות אוטואימוניות וכו'.
&nbsp
אם מוצאים את הגורם ל SFN אז יש סיכוי לתקן את הנזק העיצבי או לפחות לעצור את ההתקדמות שלו. כשלא מוצאים אז הטיפולים הם בעיקר סימפטומטיים, חלקם דומים לאלו שבפיברו, נוגדי כאבים, תרופות שמשפיעות על סף הכאב כמו סימבלטה, אלטרולט וכו', טיפולים מקומיים במשחות למיניהן, תוספי מזון וכו'.
&nbsp
יש כאן המון אינפורמציה על טיפולים, בדיקות ואבחנות
http://neurotalk.psychcentral.com/forumdisplay.php?f=20
&nbsp
&nbsp
 

mifa100

New member
תודה

EMG (ידיים) יצא גבולי. ביופסיה לא בוצעה. הסימפטומים חוגגים. ב-11.02 יש לי תור שוב למרפאת כאב להזרקה לע"ש צווארי, אעלה את נושא ה-SNF בפני הנוירולוג. תודה על התשובה שלך. אני תמיד מקבלת המון ידע ואינפורמציה מהדברים שאת כותבת. תודה רבה.
 
למעלה