שלום. אני חושדת שאולי אני סובלת מפיברומיאלגיה..

שלום. אני חושדת שאולי אני סובלת מפיברומיאלגיה..

שלום

אני בת 39, נשואה +שתי בנות .
מזה זמן מה שאני מרגישה עייפות כרונית - דבר שלא היה לי בעבר. לפני כשנה בערך עשיתי בדיקות בי 12 כי אני צמחונית וגילו שהוא מחוץ לטווח ואני מקבלת אחת לחודש זריקה. אני ממשיכה להיות עייפה ברמה כזו שאני מרגישה חוסר יכולת כמעט מוחלט לתפקד. אין לי כח לעשות כלום, יש לי כאבים רבים בגב וברגליים, עיקצוצים ומעין תחושת זרמים. הלכתי שוב לרופא והוא שוב נתן בדיקות מקיפות וגילה שיש לי חוסר במגנזיום ונתן תוסף לכל יום. בתחילה כאבי הרגליים פחתו אבל שוב ישלי כאבים איומים ברגליים, עייפות נוראית, חוסר רצון לעשות דברים. אני מכריחה את עצמי מאחר ויש לי שתי בנות קטנות - בת חמש וכמעט שנתיים אבל אני עושה את הדברים ההכרחיים ואני פשוט עייפה וכל הזמן רוצה לישון. כאבי הרגליים לא עוברים ואין לימושג מה זה יכול להיות. קראתי קצת על המחלה ורציתי לדעת אם לדעתכם יש סיכוי שממנה אני סובלת. הבנתי שקשה לאבחן אותה.
אשמח ואודה על קצת הארה בנושא.
תודה ושבוע טוב
 
אז איש הפיל זו... אישה???

היי איש הפיל וברוכה הבאה.
אקדים ואומר, שאני מאוד מאוד נגד אבחון דרך האינטרנט, בעיקר כיוון שאנשים לא יודעים עד הסוף, או לא מזכירים את כל הסימפטומים, וממש קל לקפוץ למסקנות בצורה כזו, ואז לכי תוכיחי שאין לך אחות.. זה מאוד לא פשוט.
כמה נקודות חשובות עלו לי ממה שכתבת:
קודם כל, העובדה שאת צמחונית, ושככל הנראה, או כך לפחות עולה ממה שכתבת, לא הקפדת על תזונה מאוזנת במהלך השנים כך שהגעת לחוסרים רבים של B12, מגנזיום וכו'. בהחלט יש מצב שזו סיבה טובה לדברים שאת מתארת. מצ"ב מקבץ מחקרים בנושא נזקי הצמחונות ועוד איזה מאמרונצ'יק בנושא סתם, לשם התחלה.
שנית, מה שאת מתארת זו בעיקר עייפות מאוד גדולה ופחות הנושא של הכאבים כלומר, יותר "תסמונת התשישות הכרונית (תת"כ)" ופחות "פיברומיאלגיה". שתי המחלות האלה צריכות להיות מאובחנות ע"י רופאים המומחים לנושא (פיברומיאלגיה ע"י ראומטולוג או נויורולוג ותת"כ ע"י מומחה למחלות זיהומיות/ ראומטולוג טוב) ורק אחרי שנשללו כל הסיבות האפשריות האחרות למה שאת מרגישה ע"י בדיקות דם, שינוי תזונה ועוד.
שלישית, את מתארת "חוסר רצון לעשות דברים". זה כבר יותר נוגע לעניין הרגש ופחות להרגשה הפיזית. במילים אחרות, יש מצב שאת גם סובלת מדיכאון (לא מאוד נדיר במחלות כמו שלנו, בהן הרבה פעמים מקושרת המחלה ל"סטרס נפשי" כזה או אחר, ורבים מאיתנו גם מטופלים אצל פסיכולוגים/ פסיכיאטרים וכדומה). אבל בהחלט צריך לשים לב לזה ש"חוסר רצון" זה לא משהו פיזיולוגי אלא מעבר לכך, ואולי שווה לטפל בזה במקביל.

זהו בערך.
אני מצרפת לך את רשימת הרופאים העדכנית שלנו לשנת 2014. תוכלי למצוא שם ראומטולוגים ושאר רופאים "ידידותיים" שמוכנים להקשיב, לשלוח לכל הבדיקות הנחוצות וגם לאבחן פיברו או תת"כ במקרה הצורך. את מוזמנת להיעזר (ולחזור אלינו עם תשובה בסוף..)!

והעיקר,
תרגישי טוב. זה הכי חשוב!
 

ו אולי

New member
תזונה צמחונית מאוזנת בד"כ בריאה יותר מאשר תזונה מהחי

דבר ראשון לגבי תזונה מהצומח, האגודה האמריקאית לחקר הסרטן (AICR) ערכה לפני כמה שנים סקירה מקיפה של המחקרים בנושא תזונה ואורח חיים, והמסקנות היו ששמירה על כמה כללי תזונה בסיסיים יכולה למנוע לפחות שליש ממקרי הסרטן, ולשפר את המצב גם במחלות נוספות. חלק מההמלצות שלהם היו להפחית בשר, ולהמנע לגמרי מכמה סוגים.
כאן למשל ה AICR ממליצים על תזונה צמחית:
[URL]http://www.aicr.org/about/advocacy/the-china-study.html[/URL]
וכתבה בעברית על ההמלצות הנ"ל:
[URL]http://healthy.walla.co.il/?w=/588/2777781[/URL]

מה שכן, כמובן חשוב שהתזונה תהיה מאוזנת, גם בטבעונות/צמחונות/קרניבוריות אפשר לאכול בריא או ג'אנק. ובטבעונות (ופחות בצמחונות) חשוב לקחת תוסף B12.
אצלי היה חוסר גדול ב B12 וחוסר במגנזיום עוד לפני המעבר לצמחונות ולטבעונות. אז B12 אני לוקחת כבר שנים בכדורים. ובעקבות המעבר לצמחונות ואח"כ לטבעונות המגנזיום אצלי עלה משמעותית, וגם התוצאות של בדיקות רבות אחרות השתפרו.

לגבי העייפות, כמו שכלנית כתבה, חשוב לפנות לבירור מקיף. לדעתי לפי מה שאת כותבת, כדאי להתחיל מנוירולוג וראומטולוג.
עשית בדיקות לבלוטת התריס ? אנמיה ? מחלת הנשיקה ?

תרגישי טוב
 
זהו, שכאן הבעיה.

ההנחה האקסיומטית ש"תזונה צמחונית בריאה מתזונה קרניבורית" היא הנחה שגויה.
אנשים שלא אוכלים בשר פשוט כדי לא לאכול בשר, לרוב לא יודעים איך לאכול בצורה נכונה, איך למלא את החסכים של הבשר והדגים שהם אינם מכניסים לגופם, וגם - הרבה פעמים אוכלים כמויות לא הגיוניות של סויה ומוצריו, שכבר הוכח ביותר ממחקר אחד שהוא גורם לנזקים הורמונליים ואחרים בגוף.
מה כן? מי שאוכל בצורה מסודרת, בריאה ונכונה. מי שיודע מה צריך להיכנס לגופו ועושה את זה על ידי אכילת כל אבות המזון ההכרחיים לגופו בצורה מושכלת וחכמה.
אגב, בצורה כזו אפשר גם לחיות חיים קרניבוריים בריאים ביותר.
 

ריפנזל

New member
דווקא הרבה שעוברים לטבעונות טורחים סופסוף ללמוד איך לאכול

תזונה מאוזנת.
היה מחקר אחד טיפשי ומוטעה על צריכה מוגזמת של סויה. מאז עברו מלאאא מים בנהר, ואפילו ה-FDA הודיעו, שאפילו לנשים חולות סרטן השד אין מניעה מלאכול סויה.
כדי להגיע לרמה לא בריאה צריך לאכול בערך אך ורק סויה כל היום.
&nbsp
גם בתור אוכלת בשר היה חסר לי ברזל וB12... ועכשיו כל הערכים שלי יפים יותר, כולל הסידן, כי אני טורחת לבדוק מה אני צריכה לאכול לשם שינוי.
&nbsp
(היי!
)
 

ריפנזל

New member
בכל תזונה אפשר לאכול חכם ואפשר לאכול רע

ופיברואית - אישית, ההורדה של מוצרי החלב ממש טובה למעי הרגיש שלי. זה היה השינוי הכי משמעותי. נהדר שרק עכשיו גיליתי שאני לא מעכלת לקטוז... אני וחצי מהארץ.
 
מצטרפת להמלצה על החלב

באופן מאד הדרגתי, ורק לפי היכולות שלי, אני שותה (בתה) חלב שיבולת שועל, או שקדים / אגוזים כשבא להתפנק. חשוב לבדוק שיש בזה סידן ושאר ערכים תזונתיים - כי אנחנו צורכים חלב בשביל הסידן והחלבון.
וזה באמת עשה לי טוב מאד לבטן. זאת אומרת פחות רע

מנסה לאט לאט, ושוב, לפי היכולות, גם של נגישות בעיקר וגם של כסף, לקנות מוצרים מחלב עזים נגיד או גבינות טובות וזקנות.
המלצות גורפות או שינויים גורפים הם לא חכמים לדעתי, כל אחד צריך לגלות מה טוב לו.

זה נכון שאימוץ צמחונות, או בכלל להתחיל לשים לב מה אתה אוכל ולהפקיד על זה שהתזונה שלך מאוזנת - יכול לעשות לאנשים שינוי. אבל כמו שכתבת בשורה התחתונה גם קרניבורים יכולים (מילירד ארגנטינאים לא טועים :))

אבל מה שאצלי עשה את ההבדל עכשיו עם המוצרי חלב, זה המכירה של תנובה לסינים. עוד קודם השתדלתי להחרים אותם. כשהם עוד היו בידיים בריטיות והעלו את המחירים ב-60 אחוז תוך כמה שנים.
אבל הסינים זה עד כאן. עכשיו מתוך הניסיון להחרים לא רק את תנובה אלא גם את כל תת החברות שהיא חולשת עליהן - זה מייצר לי עוד תשומת לב ושינוי הרגלים.

בינתיים נראה לי שחלב שיבולת שועל הוא גם הכי טעים וגם הכי בריא, שיבולת שועל ממש מנקה את המעיים. אבל צריך ללמוד מאיזה חברות לקנות, ואם זה מיובא אז זה יותר משומר וכיוב'.

יום יבוא ואני אסחוט לעצמי את החלב שלי. אבל הרבה מים בנהר עוד יזרמו עד שאגיע לזה.
כמו עוד שינויי תזונה שהייתי רוצה לעשות, אבל זה לא ביכולתי.

ויכול להיות שלחלב פרה יש את היתרונות שלנו, אבל שיהיה חלב ולא המים בצבע לבן שקוראים לו חלב אצלנו. (הוי, מי שטעם חלב מבקבוק זכוכית שהשאיר החלבן ליד הדלת לא יכול לחזור אחורה).
 

ו אולי

New member
תזונה טבעונית/צמחונית/בשרית

בשר אדום, ומוצרי בשר מעובדים כמו נקניקים, נקניקיות, המבורגרים וכו' הם מזיקים יותר מאשר עוזרים.
גם אם לצאת מהנחה שבשר עוף יכול היות בריא, בשיטות הגידול כיום כשהעוף ניזון מתזונה תעשייתית, ועם האנטיביוטיקות ושאר החומרים שהוא מקבל, גם בשר עוף הוא לא מציאה כל כך גדולה. (ראית את הכתבה שהיתה בהארץ לפני כמה שנים על תעשיית הבשר בארץ ? http://www.haaretz.co.il/magazine/1.1774136 )

לפי הספר של פרופ' מריון נסל, שהיא פרופ לתזונה בארה"ב שמתארת את הפוליטיקה והשיקולים הכלכליים מאחורי ההמלצות התזונתיות בארה"ב, כנראה שמוצרי חלב מצד אחד הם לא מאד מזיקים (למי שלא רגיש אליהם, ובהנחה כמובן שאין בהם יותר מדי סוכר, מלח, וכימיקלים אחרים מזיקים) אבל מצד שני הם גם לא "מזון בריאות", אלא רק עוד סוג של מזון שאפשר לבחור האם לצרוך ממנו. (כתבה מעיתון הארץ על תעשיית החלב בארץ http://www.haaretz.co.il/magazine/1.1807145 )

לגבי פיטואסטרוגנים בסויה, כנראה שתעשיות החלב והבשר מאויימות מתחליפי הסויה ולכן הדמוניזציה שנעשתה להורמונים שבסויה. עפ"י מחקרים רבים, בצריכה סבירה אין בעיה עם סויה. מה גם, שמי שרוצה להיות טבעוני ובכל זאת לא לגעת בסויה יש מספיק חלבונים אחרים מקטניות אחרות, סייטן, אגוזים וכו'. ופיטואסטרוגנים יש גם בקטניות אחרות כמו חומוס.
בחלב עצמו, כמזון לעגלים, שמופק מפרה שמעוברת לעיתים קרובות, יש הורמונים הרבה יותר מזיקים מפיטואסטרוגנים.

לפחות אצלי במשפחה הקרובה ובין החברים, כמעט כל אוכלי הבשר שאני מכירה (כולל התזונה שאני גדלתי עליה) אוכלים הרבה פחות בריא מאשר הצמחונים והטבעונים, ופחות מודעים לנושא.

אם לשים בצד את השאלה המוסרית, האם בע"ח הם מוצר צריכה והאם אנחנו בוחרים לגרום להם לסבל,
ולהתייחס רק לפן הבריאותי אז לפי רב הגישות ההמלצה היא לצרוך מוצרים טבעיים כמו ירקות ופירות, ולהמנע כמה שאפשר ממלח, סוכר, וממוצרים מעובדים.
אני מסכימה איתך שגם תזונה שאינה מהצומח יכולה להיות מאוזנת אבל לדעתי ברב המקרים היא לא תהיה כזאת מכיוון שקשה יותר להמנע ממזונות מעובדים ומכמויות גדולות של מלח כאשר החלבונים שבתזונה מגיעים מבשר.
 
למעלה