הכאב שבבדידות- הרהורים

thikhfj

New member
הכאב שבבדידות- הרהורים

מיומנו של גבר פיברו...

להיות גבר עם פיברומיאלגיה, זה כמו להיות גבר עם חזה נשי- לאחוז מסויים יש, אתה מתבייש לספר כי אתה מרגיש כאילו אתה אשם שיש לך.
איך מתמודדים עם המשפחה? איך מיתמודדים עם זה ש- "נמאס להם לשמוע שעבר עליך לילה מחורבן" ש"כואב לך לזוז", "שאתה מותש", "שאתה לא רוצה יותר"/ "יכול יותר"/ "מוכן יותר", אבל חייב להמשיך? שאתה מכניס אותם לדיכאון?

כשלמישהוא יש נכות, רואים את זה, כשמישהוא עבר תאונת דרכים, משתתפים בצערו, מבינים אותו, איך מתמודדים עם זה שאתה נראה בסדר? עושה פעילות גופנית ענפה בחלק מהימים ולא יכול לנהוג או לישון מכאבים בימים אחרים?

לפעמים אני מתפלל שיקרה לי משהוא שיהיה לו יצוג חיצוני כמו תאונת דרכים, שהכאבים יקבלו "לגיטימציה" והבנה מהחברה...
 
כמוך כמוני


כל מה שאתה מתאר מוכר לי מאד, ואני שייכת כביכול ל"רב" ז"א אני לא, אני תת"כ בכלל.

אני יכולה לתאר לעצמי שבנוסף לכל הקושי שאנחנו מכירים, אז להיות גבר, שהוא גם "מיעוט" במחלות האלה, וגם יש ממנו ציפיות חברתיות מסוימות (זה שאנחנו חיים בחברה שוביניסטית פוגע בשני הצדדים, כידוע) זה מקשה בדרך נוספת.

אתה מוזמן לספר יותר על החוייה שלך, בכלל ובפרט, על היותך חולה פיברו, וגם על היותך גבר, ושהוא גם חולה פיברו


כל מה שאתה כותב פה מוכר מאד מאד, הכי מקרוב.
הקטע שזו "מחלה שקופה", והרצון "שיראו" אותה, כולל רצון "להתנדב" להיותצ נכה בצורה כזו שיראו.
וזה אבסורד מטורף, יש אנשים עם נכות נראית לעין שמתפקדים בכל מובן שהוא יותר טוב מאיתנו, והם חוטפים את הסטיגמה ההפוכה, נמאס להם בטח שכל הזמן מציעים להם עזרה ו"מבינים" שיש להם מגבלה. ולפעמים המגבלה שלהם ממש לא מפריעה להם, חוץ מאשר הסטיגמה החברתית.
ואנחנו - אותו דבר רק להיפך.

וכן: חוסר ההבנה וחוסר הסבלנות של אנשים לשמוע שקשה, והדיכאון שזה עלול להביא איתו, במקרים לא מבוטלים.

האם זה יעזור לך לקרוא נגיד או לשמוע על ולראות גברים אחרים עם פיברו?
אני לא רוצה לתקוע פה סתם, אבל לא מסמן ראיתי (בפורטל של כמוני אגב) גבר שנראה כלפי חוץ הכי ג'אבר, והוא מתאר את החוויה שלו עם החוסר אונים שלו סביב המחלה.
ויש עוד סרט שמישהו עשה על המפשחה שלו, ואבא שלו איש רב פעלים מאד מאד, מנהל בית ספר לשעבר וכאלה, מנסה לתאר לפבני משפחתו איך הוא מרגיש.
אם זה יעזור לך אני יכולה לשלוח לך בפרטי.

בכלל, לא יזיק שיהיו קבוצות תמיכה גם "סקטוריאליות" בתוך המחלה. וכל מה שצריך לעשות בשביל זה זה קצת יוזמה (ואולי גם קצת אנרגיה, טוב..
), כי יש גופים, כולל עמותת אס"ף, שעוזיקם להקים קבוצות של עזרה עצמית והכל.

להורים לילדים יש מצוקה ספציפית של איך להתמודד עם להסביר לילדים וכל הרגשות אשמה שזה מביא איתו.
וכן, מן הסתם לגברים עם פיברו / תת"כ זה יכו להיות מחזק להכיר עוד במצב דומה.

אבל גם קבוצת תמיכה "כללית" תעזור לכולנו נראה לי, רק שיש פרדוקס מובנה, שקשה לנו להגיע למקומות.

אתה מוזמן לשתף ולשמוע מהחוויות שלנו פה, יש גם חולים גברים. כי בסופו של דבר עם כל הגיוון שיש בתסמונות האלה, וכל הקשיים המיוחדים שיש לכל אחד בגלל נסיבות מסוימות, אני מוצאת שהמכנה המשותף רב על ההבדלים.

אני מאד נעזרתי פה בפורום, גם עם בכלל שאלת ה"איך חיים עם זה", וגם מאד עזר לי פה להתמודד עם זה שהמשפחה לא מבינה ובכלל עם חוסר ההבנה.
ובעיקר מה שעזר לי זה לחלוק עם אנשים במצב דומה, ואז יש גם בפני מי לחלוק קשיים ש"זר לא יבין", וזה מעצמו הוריד לי את הצורך שאנשים אחרים יבינו.

אז ברוך בואך לפורום, לא יודעת אם זה "ביקור ראשון" שלך. וגם אם דברים נכתבים בלשון נקבה,אני חושבת שתגלה שהחוויה היא דומה.
אבל אני משוכנעת שלהיות גבר עם התסמונת הזו מביא איתו עוד קשיים יותר ספציפיים, ואתה מוזמן לחלוק.

נקווה שלאט לאט ביחד ולחוד נמצא את הדרך להתמודד עם הקושי שמביאה איתה גם חוסר ההכרה וההבנה, ומשם רק נתחזק, פיזית ונפשית, כפי הנראה אפשר להגיע לשיפור מאד גדול באיכות החיים. יש פה דוגמאות חיות, תרתי משמע


הסוד של השיפור הוא ככל הנראה להשתמש באנרגיה שלנו מאד בתבונה, ולחסוך. ועל מצוקות רגשיות ודיכארון ותסכול וכל זה אנחנו מוציאים המון המון אנרגיה. אם מגיעים למצב שלומדים להתמודד עם זה יותר בבקלות, אז מאליו יהיה לנו יותר כוח ואנרגיה.

בהצלחה בדרך הלבנים הצהובות
, גם אם לאט לאט אנחנו ננצח
 
גבר פיברו יקר,

אני לא חושבת שצריך להתפלל שיקרה לך משהו גרוע יותר. לכל היותר, להתפלל שלאנשים תפקחנה העיניים והם יוכלו לראות שקשה.
לצערנו, זו המציאות של כל החולים במחלה - גברים ונשים גם יחד.
אתה מטופל בצורה מסודרת? יש לפחות מישהו אחד בסביבתך שמבין לליבך? אולי מישהו שיכול להגיע איתך לביקור אצל אחד הרופאים, ולו כדי לקבל קצת מושג על מה שעובר עליך ועל כך שאתה לא מתחזה?

מכל מקום, אני בוחרת לרוב שלא להכביד על אחרים עם תלונות. לא שעבר עליי לילה גרוע, לא שאני תשושה ולא שכואב לי לזוז - אלא אם כן זה ממש מצב חמור.
המסקנה שלי היא שאנשים לא אוהבים לשמוע תלונות כל הזמן - ותכל'ס, יכולה להבין אותם. אין הרבה מה לעשות עם התלונות האלה ממילא, כך שלמה סתם להעיק?
אני עונה בכלליות למי ששואל בכלליות, ואם מישהו מתעקש לדעת עד הסוף, אז גם אענה בהתאם.

ועוד דבר חשוב: אתה כותב שבחלק מהימים אתה עושה פעילות גופנית ענפה ובחלק מהימים לא יכול לנהוג. קוראים לזה ניהול אנרגיות ואתה עושה את זה בצורה גרועה למדי.
העצה שלי: אל תבזבז את כל האנרגיות בפעם אחת על פעילות אחת. תחסוך בפעילות הגופנית, תנוח בין פעולות ותשמור לך כוחות לדברים אחרים, לימים קשים יותר. הרי האנרגיות שלנו לא מתחדשות אחרי שנת לילה, זה עניין של ימים. שבועות אפילו, לפעמים. פשוט תלמד להתנהל נכון.

ואתה מוזמן לכתוב פה לעיתים קרובות יותר.

אה, וגם - תקרא את הספר "לכסות בשקוף". זה בדיוק העניין הזה של הנראות כלפי חוץ.
 

thikhfj

New member
יומני פיברומן

תודה על התשובות...

צרת רבים באמת מנחמת?
העם העובדה שאני עובד, מתאמן וסובל צריכה לעודד אותי שאני עדיין מתפקד, או לסמן לי לאן אני עוד יכול להתדרדר?
אני מסרב בשלב זה לעבור לנרקוטיקה יותר חזקה, אני לא יכול להרשות זאת לעצמי.

כמספר הרופאים מספר הטיפולים, מספר הדעות ובשלב זה עוד לו בחרתי לי "רב"
גם על הפעילות הגופנית אני לא יכול לוותר כי היא באה לטפל בבעיות רפואיות אחרות ובלעדיה בעיות אחרות לוקחות פיקוד...

השקט שנשאר; השקט שנשאר באוויר מלווה בצעקה השקטה בראש כל פעם אחרי שאתה לוחץ יד למישהו בסוף פגישה. אתה קולט שאתה מתחמק מאנשים בכדי לא ללחוץ להם את היד, התחושה של הכאב שעוברת בכל עצם ושריר מהאצבעות דרך שורש כף היד למרפק לכתף ומשם לעצב חשוף אי שם במעמקי המוח שלך...
איך אתם מתמודדים עם הסיטואציה, אני חושב שמכל הדברים לאחרונה זה מתיש אותי הרבה.

וכלנית חיננית "עצימת העיניים" היא figure of speech
 
הי פיברומן, זה יותר קל לזכור ולזהות מהניק שלך

אחרי זה ראיתי שכבר כתבת פה בעבר, עם השיר הנוגה והמקסים.

קודם כל נרקוטיקה היא ממש לא הכיוון, היר רק תביא להעאלת מינון עד שתפסיק להיות אפקטיבית.
הקונספט הוא להוריד את המאמץ עד למצב שאין כמעט סמפטומים, או מעט מאד, ומשם "לבנות" חזרה למעלה ולזהות איפה עובר ה"גבול" ואז צריך להשאר בתחום תפקוד שאנחנו מסוגלים לו, ועוד קצת אחורה, כדי שיהיו "ספריים" של אנרגיה. אחרי שמגיעים למצב סביר להתחיל שיקום באופן מדורג שמתאים למצב ובכלל, האם קיבלת משהו מהטיפול התרופתי שנמצא כעוזר לנו, באופן מערכתי כולל, ולא כמשכך כאבים נקודתי?

ומשם עולים, אבל לאט. הדרגה היא מילת המפתח. אם מנסים לתפקד בנגוד לכוחות שיש לגוף הוא רק ייקח אותנו יותר למטה, או במקהר הפחות גרוע ישאיר אותנו במקום.

ברור גם לי ומן הסתם גן לכלנית שעצימת העיניים היתה ווי אוף ספיץ', בדיוק לזה כלנית כיוונה. שאם אתה מגיע בנהיגה לנקודות של תשישות / דיכאון / ייאוש אז לא חכם להיות על הכביש.
בכלל כדאי לשקול כל מיני פעילויות שבתחילת ההתמודדות עם המחלה נראה לנו שהן הכרחיות, חיוניות ובלתי ניתנות להימנעות, ולאט לאט לומדים שיש דברים שאפשר לא לעשות והעולם אינו נחרב, היינו מאד רוצים לעשות אותן, אבל אנחנו משלמים על זה בבריאות, שלא תשתפר אם לא נוותר עליהם.

לגבי לחיצת היד, ע"ע מה שקקטוס כתבה.

הפתרון: "לצאת מהארון" - אני יודעת שזה קשה וכל אחד צריך את הזמן שלו בשביל התהליך הזה. ולפני שמגישים לך יד ללחיצה, תגיד: קשה לי ללחוץ יד כי יש לי כאבים בידיים (למשל), עם חיוך או כל פתרון חברתי אחר, ותראה שהעולם לא עוצר מלכת


אכן "למצוא רב" במחלה הזו זה לא פשוט. אני לאחרונה מצאתי כזו, אם זה מדבר אלייך אני יכולה להעביר אלייך בפרטי את הפרטים. למעשה זה לא היא ה"רב" כי היא בקנדה. אלא חוברת עבודה שלה לסיביטי שמותאם אלינו. כולל, שמתייחס לכל האספקטים.
אני מנסה לעשות את הטיפול סיביטי הזה במעקב של מטפל סיביטי שאמנם לא מצוי עד הסוף בצורה העבודה הזו, אבל מכיר את המחלה.

זהו, אני אעצור פה, כי נגמר לי האוויר...

בהצלחה
 

thikhfj

New member
תובנות פיברומן

העובדה שאחרי עשרות שנים יש לזה שם- לא עוזרת הרבה
צריך ללמוד לחיות עם זה
זה בטח לא כיף וצרת רבים היא לנחמה ל...

כל האמור למעלה גם אישתי אומרת עלי...

אז מה היה לנו פה...
לשמור על אופטימיות (קל להגיד)
להוריד עצימות אימונים (כרגע 4 X שעה וחצי בשבוע) - יחכה לפגרת הקייץ
להוריד שעות עבודה ולחץ בעבודה (כן גם אני רוצה לחיות בארץ לעולם לא)
לא לקטר למשפחה (נו בחיכם גבר שלא מקטר שהוא מרגיש לא טוב?!?!?)
לספר בעבודה (כן בעולם התחרותי של היום ובגיל מתקדם רק צריך לתת עוד סיבה למקומות עבודה למה אתה צריך ללכת הביתה)


תודה על ההקשבה, מקווה שזה לא יותר מדי
 
סיכום שלי לסיכום שלך

1. לשמור על אופטימיות - ברור שקל להגיד, אבל כמו בספורט, אחרי שמתאמנים על זה זה הופך להיות קל יותר ויותר.
2. להוריד עצימות אימונים - בשביל מה צריך שעה וחצי ארבע פעמים בשבוע, רבאק? אתה חולה. יש לך כמויות אנרגיה מאוד מאוד מוגבלות (!!!!!!!!!!), למה לבזבז את המעט שיש על כל כך הרבה אימונים אם אחר כך אין כוחות לדברים חשובים יותר?
3. להוריד שעות ולחץ בעבודה - מבינה שזה קשה. אם אי אפשר אז לא. אבל אי אפשר גם להוציא הרבה אנרגיות בעבודה, גם להוציא הרבה אנרגיות באימונים וגם לצפות שיהיו כוחות לדברים אחרים.
6. כאן אני קופצת לסעיף האחרון לרגע רק כדי לומר שהוא באמת הכי מתאים לפה, אבל אנחנו נלך עם הסדר שלך..
4. לא לקטר למשפחה - תראה, אם קיטורים היו עוזרים, או אם היית מקבל תמורתם הבנה, אמפתיה ותשומת לב אז היינו אומרות לך - לך עם זה עד הסוף. העניין הוא שזה לא עוזר, ותכל'ס, כשחושבים על זה, בשביל מה זה טוב בכלל, הקיטורים האלה? הרי אותנו הם לא מקדמים ממילא, והאחרים סתם מתעצבנים מזה. מה גם, שכשתכיפות הקיטורים פוחתת, אז מתייחסים יותר ברצינות לאלה שכן מגיעים (קצת כמו "זאב, זאב!". כשזה גור זאבים זה אמנם זאב אבל בשביל זה להזעיק את כל הכפר?!).
5. לספר בעבודה - יכולה להבין שזו בעיה עם השוק של היום. לא יודעת בן כמה אתה או איפה אתה עובד, וגם לא כמה תחרות יש על התפקיד שלך. אבל לפעמים זה יעיל שמישהו בעבודה יודע, גם אם זה כדי שפעם בשבוע תוכל לישון עוד שעה בבוקר ולהגיע קצת באיחור..
6. וחזרנו לסעיף 6. תכל'ס הוא הסיכום של הסיכום של הסיכום. השורה התחתונה, בעברית. והשורה התחתונה אומרת - לסדר את הראש!
במילים אחרות, לתת לעצמך להבין שאתה כבר לא מי שהיית, עם כל הקושי שיש בזה. אתה כבר לא בריא, אתה כבר לא עם כמויות בלתי נדלות של אנרגיה ואתה כבר לא מסוגל לרקוד על כל החתונות וגם לאכול את כל העוגה וגם לאחוז במקל בשני קצותיו (מקל בעוגה זה מוזר..).
אתה פשוט חייב להפנים שאתה חולה, שהמצב השתנה ושהוא לעולם לא ישוב להיות כמו שהוא היה, ושאין ברירה, חייבים להיערך שינויים בחיים שלך, ויפה שעה אחת קודם!
ובסופו של דבר, אם תקבל את זה, אני חושבת שיהיה לך קל הרבה יותר לקבל גם את הצורך בהורדת שעות האימון, ואפילו בלספר בעבודה ובלשמור על אופטימיות וכל שאר הדברים. כי כשאין ברירה, אז אין ברירה!
 

ו אולי

New member


מאד לא קל ולוקח זמן לעכל את המצב, ללמוד להתמודד, ללמוד איך להתנהל במצב הזה, איך ועד כמה להסתדר עם עבודה, המשפחה וכל השאר, איך לחלק את הכוחות.
 


אכן זה לוקח זמן וזה לא פשוט.

כלנית צודקת לגמרי, צריך לקום ולהריח את החומוס (כמו שאומרים בסינית). אבל אני רוצה להוסיף במילותיי שלי:

לא חייבים להיות אופטימיים, לדעתי - אני ממפלגת האנטי אופטימיות - אני בעד ריאליזם זהיר.
אופטימיות למשל יכולה לגרום לנו לעשות יותר ממה שאנחנו יכולים. או לחשוב שהתסמונת הזאת תתעופף פתאום מחוץ לחלון אם נתעלם ממנה.
אבל זה עניין סמנטי. יש הקוראים לזה אופטימיזם ריאליסטי או וואט אבר.

לגבי הקיטורים. זה כמובן קשה כשאין עם איש לחלוק, המשא כבד, אבל באמת כדאי לנסות למצוא גורמים שאצלם אפשר "לקטר" בלי שזה ישחוק אותם, כמו למשל פסיכולוגים, או חולים אחרים, בקבוצת תמיכה למשל.
ואז יש לאן לנקז את התסכול והמצוקה.

אני מניחה שאתה מתכוון בקיטורים לזה שאתה מנסה להסביר לסובבים אותך מה אתה מרגיש, והם לא מבינים.
אז אני חושבת שמה שכלנית מתכוונת זה ש"קיטורים" שלא מביאים תועלת, שאין הבנה וזה שתגיד את זה שוב ושוב כפי הנראה לא יעזור להבין יותר, הם מיותרים. חבל "לשחוק" את ה"זאב" ואת עצמך.

לעומת זה ההמלצה של מישהו קודם, לקחת יאתך בני משפחה לרופאים שיסבירו להם, שיחוו איתך את הדברים וגם אולי לקרוא חומרים מקצועיים (רק מי שרוצה יקרא, אז אפשר "להניח את זה" ומי שבאמת רוצה להבין אולי יקרא ואולי גם יבין).

אז ברור שאתה רוצה שיבינו מה אתה מרגיש, ואני יודעת כמה קשה למצוא את המילים בכלל להסביר. ואנשים שלא חולים בזה לא מבינים כשאנחנו אומרים: עייפות, חולשה, תשישות, הם חושבים שהם מכירים את זה והם לא מבינים שזה מקטגוריה אחרת לגמרי.

בקיצור, בהצלחה עם ההפנמה שלך, היא זו שתוביל לשאר הדברים.
 

thikhfj

New member
אני חושב שמצאתי דרך פשוטה

אני חושב שדווקה מצאתי דרך פשוטה לתהסביר את איך מרגישה המחלה...

מכיר את זה שבסוף ריצת 20 ק"מ/ רכיבה על האופניים/ שיעור ספיננינג של שעתיים, קול הגוף כואב, אין אנרגיב, השרירים והמפרקים כואבים אבל יש לך תחושה של סיפוק, אופוריה על ההשג?

אז אותו דבר, בלי הסיפוק והאופוריה וכלללללללללל הזמן...
 


אכן, במקום תחושת סיפוק ואופוריה יש תחושה שלא תוכל יותר לעשות צעד בחיים, או להוציא מילה מהפה וכו' וכו'


מנסיוני התיאור שלך לא מספיק. אבל אני תת"כ אז אולי זה קצת אחרת, כי התשישות ברמות הקשות שלה זה כמו חייל שלא ישן שלושה ימים והיה בשדה קרב - מאמץ קוגניטיבי ופיזי עצום, ואז אי אפשר גם להתעלף, כמו שהיה קורה לאדם נורמלי.

אתן לך הגדרה שראיתי באיזה סרטון, ונראה אם זה עובד בעברית: שזה כמו להיות ביום הכי קשה של השפעת וגם לרוץ מרתון, ביחד, כל הזמן.

וזה רק מגדיר את החלק של התשישות...

למצוא דימויים זה ספורט אתגרי בפני עצמו
 

kaktus14

New member
מתוך הכתוב שלך מרגיש שאתה צריך ללכת דחוף

לאיזה טיפול CBT או פסיכולוג או משהו קודם כל.
הטיפול המחלה זה אחר כך.
תתרכז ב-איך לקבל אותה כי הדכדוך שלך נשמע יותר קשה מהכאבים.
 
למעלה