שאלה מפגרת על לבוש בטיול

שאלה מפגרת על לבוש בטיול

שלום, יש לי שאלה קצת טיפשית... איך בעצם מתלבשים בטיול בכלל ובטרק בפרט? מה הכי כדי ללבוש? ברור לי שכדי להתלבש בשכבות, וקניתי כבר מעיל גשם,פליז ומכנסיים לטיול. האם מספיק לטייל עם טי שירט רגיל? למשל בלמטייל מוכרים חולצות קצרות של TNF ביותר מ200 שקל למה זה טוב? נידוף זיעה? האם כדי ללבוש ביגוד טרמי מתחת להכל? מה ללבוש בשכבה שבין בטי שירט לפליז? בקיצור, שאלה של מוגבלים תודה רבה
 
ושאלה קרובה לגבי טיולים בארץ

מהטיול האחרון במדבר יהודה בסוף השבוע (מזג אוויר נוח למדי), חזרתי עם חולצה (כותנה) ספוגה לחלוטין בזיעה, מה שבהחלט מהווה מטרד בטיולים בני כמה ימים. האם חולצה טרמית מתאימה גם למזג אוויר חם כמו בארץ, או שהיא נועדה בעיקר למזג אוויר קר? כיוון שבד"כ אני מטייל עם תרמיל יום על הגב, והוא צמוד לחולצה (מה שמקטין את יכולת נידוף הזיעה), מה השיטה הטובה ביותר לצמצום ההזעה בטיול רגיל בארץ (באקלים חם)?
מראש!
 

sela v

New member
אתה מכיר את החולצות

של רוכבי האופניים? חולצה דומה רק בלי העיצוב המיוחד לרוכבים, ולכן היא גם תהיה יותר זולה. באנגליה קניתי כזו ב-150-200 שקל. תהיה מתאימה למזג אוויר חם כמו גם למזג אוויר קר. אם תקח חולצה ללא שרוולים היא תשמור אותך יבש. אמנם לא יבש לגמרי, אבל מזה שרכבתי מספר פעמים עם תיק קטן על הגב עם חולצה כזו ועם חולצת כותנה. אני יכול להגיד לך שיש הבדל גדול, אבל שלא תתאכזב אל תצפה לקסמים, כלומר שהחולצה תשאר יבשה לחלוטין. עוד בנוגע למניעת הזעה, זה מערכת גב עם רשת, אבל נראה לי שלא תשקיע עכשיו בתיק חדש, נכון? וגם עם רשת עדיין מזיעים שמאד חם ולח.
 
../images/Emo51.gif

לגבי המשפט "אם תקח חולצה ללא שרוולים היא תשמור אותך יבש. אמנם לא יבש לגמרי" - לא הבנתי, האם חולצה עם שרוולים לא תשאיר אותי יבש? (מבחינתי, חולצה ללא שרוולים לא באה בחשבון בגלל שיקולי החשיפה לשמש במהלך הטיול). לגבי תיק חדש, זה גם בתכנון אבל בשלב מאוחר יותר...
 

sela v

New member
אופס

התכוונתי לחולצה עם שרוולים קצרים, פשוט עם חם בחוץ יהיה חם עם חולצה עם שרוולים ארוכים. מה שחושב שגם שחם שהחולצה לא תגרד. אני חושב שזה הבעיה עם הסינטטי, אבל יש בדים היום שמאד נוחים ונעימים, אבל זה גם כבר אינדבדואלי איזה בד הכי טוב בשבילך.
 

mabkasmo

New member
שני דברים

קודם כל בעניין התיק, היום כמעט בכל תיק, גם תיקי יום קטנים יחסית, יש מערכת גב נושמת, וזה מקטין משמעותית את ההזעה מהגב ("דובי"). דבר שני, כותנה סופגת כמו החיים והיא מתייבשת ממש ממש לאט. אני לא חושב שבשביל טיולים בארץ שווה להוציא כסף על ביגוד טרמי מיוחד. אני מטייל כבר לפחות 6 שנים בארץ (טיולים רגליים של יומיים או יותר) ולא הפריע עניין חולצת הכותנה, אבל, היום הרבה חולצות "רגילות" עשויות בנוסף לכותנה מעוד סיבים סינטטיים שמייבשים מהר יותר. פשוט תבדוק את התווית על הבגדים, תנסה, נוח לך, תמשיך, לא נעים לך אז תחליף סוג סיבים או משהו, אבל בכל מקרה זה לא יהיה נורא כמו להתאכזב מחולצה לטיולים (משמע- חולצה לשחיקה מהירה בשמש, מים, זיעה, לכלוך...) שעלתה לך 200 שקל....
 

sela v

New member
למה מוכרים את חולצת ה-TNF?

כי אנשים קונים. לא מכיר את החולצה הספציפית הזו, אבל אם תקרא את תשובתי לעמית תבין על ההבדלים בין חולצות. זה חובה? לא. למשל מוכרים מכשירי GPS ואני מכיר אנשים שבלונדון לא יוצאים מהבית (באוטו) בלי המכשיר, תשאל למה? כי הם לא רוצים לפתוח את המפה. אותו דבר כאן. אם חם אז תזיע, אם קר פחות תזיע, ואם תהיה לך חולצה שכושר הנידוף שלה גבוה, במזג אויר קר כנראה שלא תהיה רטוב. אם יש לך את הכסף קנה, אם אתה חוסך. קנה חולצה טרמית אחת לטרקים הקרים, ושממש קר זה יענו שכבה כמו געטקס. אם אתה סתם מסתובב בעיר או נוסע באוטובוס לא צריך את כל החולצות הטרמיות האלה. הם משמשות רק לטרקים. ועוד על בגדי המטיילים חלק זה גם בגדים שיותר קל לרחוץ או מתייבשים יותר מהר, ואין סוף להמצאות והכל במטרה אחת למכור לך.
 

ששש

New member
שיטת השכבות וביגוד בכלל

יש 3 פרמטרים שקובעים את עומס הקור על האדם: טמ"פ סביבה עוצמת הרוח לחות לכל מאפיין כזה נדרש למצוא פתרון אחר. לחות: אחת הבעיות שכל מטייל נתקל בהם הוא שבמהלך הפע' הוא מיצר חום רב הגוף מנסה להיפטר מהחום בין השאר ע"י הזעה. יש לדעת כי זיעה שאינה מתייבשת אלא סתם ניגרת על הגוף אינה מקררת את הגוף ואז הגף ימשיך להפריש זיעה שוב, בניסיון לקרר את עצמו, במקרים רבים הדבר יוביל לאי נוחות, להתייבשות ואף גרוע מכך כמכת חום. בתנאי אקלים קר ההשפעה תבוא לידי ביטוי בהתקררות הגוף עד כדי סכנה של פגיעת קור. דמיינו לעצמכם שאתם הגעתם בדיוק לפסגת ההר.. הנוף יפה, אך החולצה רטובה, אתם מורידים את התרמיל... ומשב רוח מרענן וקר מקפיא לכם את הגב... זה התיאור. ולמעשה, ביגוד יבש הוא חיוני בכמה היבטים, הוא שומר על סביבה יבשה ולכן מבודדת יותר, הגוף מאבד פחות חום ולכן לא משקיע אנרגיה רבה בשמירה על חום גופו. ביגוד רטוב מאבד 95% מיכולת הבידוד שלו מה גם שמים מעבירים חום ביעילות פי 30 מהאוויר. כאן בא לידי ביטוי הביגוד תרמי המאפשר נידוף זיעה מהיר ויעיל. ביגוד כזה מגיע במספר גזרות, עובי שונה וחשוב מכך הרכב סיבים שונה. יש חולצות שמיוצרות עם ריכוז גבוה של סיבים מרחיקי לחות והן משמשות את העוסקים בפעילות אינטנסיבית, (רצים הולכים, מטפסים וכד') או לפעילות באקלים חם, ומטרתן הוא בעיקר לנידוף זיעה מהיר ויעיל ובידוד מועט, (זה מה שעמית צריך) יש חולצות המשלבות גם סיבים מבודדים ולכן הן מיועדות לפעילות יותר סטטית או פעילות במזג אוויר קר יותר. עד כאן לחות פנימית, מה עם לחות חיצונית. גשם, שלג ערפל? על זה בהמשך.. טמ"פ הסביבה: על מנת לבודד היטב מטמ"פ נמוכה יש ללבוש שכבה שתאפשר ללכוד אוויר וכך ליצור מעטה מבודד מהקור היחסי שסובב בחוץ. לשם כך יש שכבות כפוך, פליס, צמר וכיוב'. אגב, פליס- fleece הוא בעברית צמר ארוג, אך בשונה מצמר הוא קל יותר מתייבש מהר ומבודד טוב יותר. לחות חיצונית: גשם, שלג וכו' גורמים שיכולים מה לעשות להרטיב מהר מאוד ומכאן הדרך להתקררות עד כדי סכנה קצרה. לשם כך לובשים מלמעלה שכבה אטימה למים. אך אם היא אטימה כל כך טוב איך היא תנדף את הזיעה (זוכרים?) שנמצאת אי שם בשכבה הצמודה לגוף? לשם כך פיתחו את שכבות שמאפשרות מצד אחד לנדף זיעה ומצד שני חוסמות מגשם לחדור. אחת השכבות הידועות ולא בהכרח בגלל טיבה אלא בעיקר לפרסום ולשמרנות צרכנים זו שכבת הגורטקס. שכבה זו למעשה היא שכבה מתוחה שגודל כל חריר באריג הזה גדול פי 700 מאידי זיעה וקטן פי 20,000 ממולקולת מים, כך שזיעה יכולה להתנדף ומים מבחוץ לא יכנסו. החיסרון העיקרי ששכבות כאלה הן יקרות מאוד עד להחריד ולכן יש כל מיני פטנטים זולים יותר. עד כאן הסבר על סוגי השכבות עכשיו מה עושים עם כל זה ואיך משלבים את הכל? אין פשוט מכך... שיטת השכבות: שיטת השכבות אינה להתלבש סתם בכמה שכבות לכל שכבה יש תפקיד ויעוד מוגדר צמוד לגוף נלבש את שכבת הבסיס שכבה זו מומלצת תמיד. מעליה נלבש שכבות בהתאם למז"א והפעילות. אנחנו הולכים או\ו לא קר ולא יורד גשם... נלבש בשכבת הבסיס בלבד. אם קר או אנחנו במנוחה וללא גשם... נלבש שכבת בסיס + שכבת הביניים מבודדת, כפליס. אם אנחנו במהלך הליכה, לא קר לנו אך יורד גשם... נלבש שכבת בסיס + שכבה עליונה כמעיל גשם. אם קר, יורד גשם... בעסה
נלבש שכבת בסיס + שכבת בינים מבודדת ושכבה עליונה כנגד הגשם.
זה כל הסיפור.
 

ששש

New member
והערה שברחה...

שכבת הבסיס אם זה לא ברור היא ביגוד התרמי. כותנה סופגת מים מהר ומתייבשת לאט מאוד וכך למעשה אינה מנדפת את הזיעה ואם נלבש חולצת כותנה מתחת, כל תפקוד מערכת הלבוש תפגע.
 

חמנמן

New member
עם כל הכבוד להבנתך בציוד טיולים

אך איך זה שבוטל הטיול ביום שישי האחרון בגלל מעט גשם!
 

mabkasmo

New member
תוספת קטנה

בכל מה שקשור לבידוד ושמירה על חום, וכמו כן על נידוף זיעה- תתרחקו כמה שאפשר מכותנה. או, כמו שנכתב באתר תרמילאים אחר- כותנה תהרוג אתכם! היא סופגת מים בקלות, לוקח לה שעות רבות להתייבש וכשהיא רטובה היא לא מבודדת בגרוש! (צמר לדוגמא מבודד גם כשהוא רטוב). לכן יש לבחור כמה שאפשר ביגוד מסיבים סינטטיים. עוד עניין הוא הגורטקס. לא ניסיתי, אבל אני אציג תגובה של מישהו אחר בנושא: גורטקס מתאים לאקלים מאוד מסויים שהוא קר מאוד ומאוד יבש (כשבחוץ רטוב כמעט כמו בפנים, יש מעט מאוד נידוף, למים אין לאן להתנדף כשהאוויר רווי) ולכן לא תמיד מצדיק את ההשקעה. עוד חיסרון הוא העמידות. בד גורטקס מלוכלך מאבד הרבה אם לא את כל יכולת הנידוף שלו, וכידוע, בגדים מתלכלכים בטיולים וכביסה היא לא תמיד זמינה. פיתרון לבעיית השכבה החיצונית העמידה לגשם יכול להיות פונצ'ו פשוט... הוא מאוורר מאוד, זול, קל, ויכול להיות גם כיסוי לתיק בזמן הליכה או מחסה מיידי מגשם.
 

ששש

New member
חולצה תרמית לא חייבת להיות

כל כך יקרה, יש גם ב 100 ש"ח. TNF מוכרת כל מיני דברים אופנתיים ברמה כזו או אחרת תחת המותג שלהם, ועל מותג כידוע משלמים.
 

חי בר

New member
שאלה מפגרת על לאן הטיול שלך

לא כתבת לאן הטיול. אם אתה הולך להימלייה בחורף, טי-שרט לא יהיה מספיק בשבילך. אם תטייל במדבר הסהרה, אולי לא תרצה ביגוד תרמי "מתחת להכל"
(רוב הסיכויים שלא תרצה יותר משכבת ביגוד אחת). ואני לא ציני- אני רציני. בוא סתם נניח שאתה הולך לטייל לצורך העניין באיזה טרק בהרים. אם אתה מאלה שמזיעים תוך מאמץ (אני כזה, ורוב האנשים שאני מכיר הם כאלה), אז אפילו אם הטמפרטורה מתחת לאפס, אתה מזיע. רוב הזמן לא תרגיש את זה, אבל אם תעשה פתאום הפסקה למנוחה ויש גם קצת רוח באזור (ואם תטייל בהרים גבוהים יש סיכוי סביר שתרצה הרבה מנוחות
, שיהיה רוח וגם שיהיה קר). תוך כמה דקות אתה תקלל את הרגע שהביגוד שלך סופג זיעה ולא יודע מה לעשות איתה חוץ מלגרום לך הרגשה מקפיאה (במקרה הטוב). לגבי השאלה שלך: לבוש בשכבות זה יתרון- אתה יכול להוסיף/להסיר שכבות לפי הצורך. אני לא חושב שממש משנה באיזה סדר תתלבש, אבל יש הגיון מסויים שאפילו אתה הבנת אותו- קודם תלבש את הטי-שרט, ורק אחר כך את הפליז... מה יש לך לשים עוד? גופיה עם שרוולים ארוכים? תשים מתחת לפליז. מעיל פוך? מעל הפליז. וכו' וכו'. לא נוח לך עם איך שהתלבשת? תשנה את השכבות שלך. אתה מהר מאוד תהיה מומחה לענייני לבוש בשכבות, אני מבטיח לך
 

k hut

New member
עודפים של חולצות טרמיות...

חי-בר ? טוב לפגוש אותך כאן....
לפני כשבוע טיילתי בת"א עם אחותי הקטנה לקניות בגדים באיזור שוק הכרמל, ונתקלתי בחנות שמוכרת עודפים של חולצות ומכנסיים תרמיים, של חברה אירופאית מוכרת, במחירים ממש ממש מצחיקים! ( 10-20 ש"ח לחולצה\מכנס ) בדקתי את החולצות, האיכות לא רעה בכלל, ולקחתי כמות לא קטנה במחיר של חולצה בודדת בחנות נורמלית, מבדיקה שעשיתי (ריצה) החולצה מתפקדת טוב - מנדפת זיעה ונשארת יבשה. שווה לחפש ולא לבזבז סכומים גדולים על ביגוד תרמי, כשהטיול ברובו לא מצריך את זה.
 

חמנמן

New member
יש עכשיו מבצעים בלפידות מכיוון

שהם איבדו את הזיכיון של לאוו אלפין. אני לא קשור בשום צורה ללפידות ! רק לקוח מרוצה.
 

חמנמן

New member
עוד על חולצה תרמית

אני כמו מורי ורבי YGH שליט"א, מטייל עם חולצה תרמית דקה אולם ארוכת שרוולים גם בקייץ, על מנת להמנע מנזקי קרינה וכן כך גם העור פחות מתחמם! בטיול האחרון שלי לערבה בתחילת אוקטובר, אחד המשתתפים במסע רכש חולה סינטטית זולה, אשר התיבשה במהירות כמו חולצה תרמית יקרה! לענין שכבת הביניים אני כיום מעדיף להשתמש מסוודר 100% צמר דק!
 
למעלה