האם מקובל שרופא משפחה מציין ביקור על הארכת מירשם ?

לאו דווקא

למשל רופא המשפחה שלי הוא אדם צעיר (41-42) כבר כמה שנים מקבל גם באופן פרטי אנשים שאינם מבוטחים במכבי. אמנם רוב שעות העבודה שלו הן במכבי אבל הוא בהחלט מקבל גם בפרטי. (וזה בלי להעביר ביקורת, הוא אדם מקסים ואני מעריכה אותו מאוד, רק רציתי לומר שגם רופאים שהם לא פרופסורים או מאוד בכירים יכולים לעבוד בפרטי).
 

trilliane

Well-known member
מנהל
סביר להניח שזה לא אותו סוג של "פרטי"...


יש רופאי משפחה שמקבלים בקליניקה משלהם ומקבלים מטופלים מכמה קופות, אבל בד"כ לא תשלומים פרטיים באמת, וגם לא ברמה שאליה מתייחסים כשמדברים על השוק הפרטי. המומחים הגדולים מגיעים מתחומי מומחיות מסוימים וצרים, רפואת משפחה היא לא תחום שבו הולכים ל"מומחה" בעל שם.
 
זה לא המקרה אצל הרופא שלי

הוא לא עובד עם קופות חולים אחרות מלבד מכבי. ומטופלים אחרים הוא מקבל פרטי - פשוטו כמשמעו (הסיבה שכתבתי "מטופלים שאינם חברים במכבי היא כי באופן כללי מבוטח לא יכול לפנות באופן פרטי לרופא שעובד עם הקופה שבה הוא מבוטח).
כאמור רוב העבודה שלו היא עם קופת החולים אבל פה ושם הוא בהחלט מקבל גם מטופלים באופן פרטי תמורת תשלום.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
בטוחה? מפתיע ומוזר; כל תושבי ישראל מקבלים רופא משפחה חינם

ואפשר לבחור לאיזה רופא ללכת בקופה, כך שלהגיע פרטי לחלוטין לרופא משפחה זה משהו שטרם נתקלתי בו, אלא אם מדובר בתושבים שאינם אזרחים ולא זכאים לחוק בריאות ממלכתי ולכן יש להם ביטוח פרטי כזה או אחר.
&nbsp
כשהולכים במיוחד למומחה באופן פרטי זה לרוב עבור חוות דעת ממוקדת בתחום מסוים, לא ברפואת משפחה. גם הטענות (בסגנון אלה שהשמיע ברזילי) כלפי הרופאים שממהרים לסיים את המשמרת ברפואה הציבורית כדי "לדפוק קופה" בפרטי (תרתי משמע?
) בין היתר במה שנקרא "תיירות מרפא" היא למנתחים ומומחים בעלי שם, לא רופאי משפחה שמקבלים פה ושם...
 
יש מצבים שאי אפשר לפתור בביקור של 5 דקות

ומצריכים ביקור יותר מעמיק שרק ביקור פרטי אצל רופא אפשר לפתור.
מעבר לזה לפעמים אנשים גם רוצים חוו"ד שנייה בלי לחכות רבעון שלם בשביל לעבור לרופא אחר כדי לקבל אותה אז גם בשביל זה רופא פרטי יכול להיות פתרון.
וכמו שאמרו פה, לפעמים גם לרופאי משפחה יש התמחות נוספת "צדדית" יותר או משלימה את התחום של רפואת המשפחה ואפשר להיעזר ברופאים כאלה במצבים המתאימים.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אכן, אבל הרופאים שאני מכירה מקדישים גם יותר מ-5 דקות כשצריך

לי בד"כ לא (תודה לאל) כי לא צריך, אבל לפי הזמן שלא פעם התייבשתי בהמתנה, במקרים רבים כן. אגב, חוות דעת שנייה אפשר לקבל גם בקופה בלי לחכות רבעון, לפחות ברוב הקופות זה כבר מובנה במערכת, ולמעשה בקופה שאני חברה בה זו מעולם לא הייתה בעיה בפועל. כשרציתי ללכת לרופא אחר הלכתי, מעולם לא הייתה בעיה.
 

ב ר ז י ל י

Active member
מנהל
לא אלו הטענות שהשמיע ברזילי

ברזילי (זה אני) עבר ביעף על חלק מתרבות הישראבלוף, שקיים, בעוונותינו הרבים, גם בעולם הרפואה - ולציין ביומן ביקור או טיפול, במקרה של מתן מרשם טלפוני, זה בהחלט חלק ממנה, וזה גם מה שהמערכת מנחה את הרופאים לעשות - ובמידה ורופא, ובפרט רופא משפחה, לא יעשה זאת הוא יפוטר.
גם הקדשת 6 דקות בלבד למטופל (ותוכלי לראות זאת במרווחי הזמן בין מטופל למטופל הרשומים סמוך לדלת חדרו של רופא המשפחה) היא חלק מתרבות קלוקלת זאת, גם 10 הדקות שהרופא המקצועי מקבל לטיפול בלקוח (כולל ה"שלום" בכניסה, רישומי המחשב וגביית התשלום זה חלק מתרבות קלוקלת זו שמביאה אנשים לביקורים חוזרים במרפאות, להחמרת מצב רפואי (נכון, לא אצל כולם, אצל רבים המחלה נרפאת מעצמה, עם או בלי הרופא), או, כפי שהמערכת מקווה, להליכה לרופא באופן פרטי ואז הבדיקה יסודית, מוקדשת לה חצי שעה עד שעה (כן - מעניין, לרופא המשפחה שמומחה פחות מספיקות 5 דקות לאבחון, ורופא מקצועי, בעל ידע ונסיון רב, נזקק לחצי שעה ומעלה...) - והעיקר, כפי שהמערכת מכוונת - עובר כסף רב מיד ליד.
ודוגמא נוספת - נכה רגליים המקבל נעליים מדי שנתים בהשתתפות משרד הבריאות - ניגש לקופת החולים, משלם 35 ש"ח תמורת "טופס 17" ניגש למרפאות חוץ בבית החולים שמקבלות מקופת החולים כ 200 שקל עבור מילוי טופס בידי רופא שלא בודק אלא שואל את הנכה מה מתאים לו, עם הטופס הוא ניגש לסנדלר שיכין את הנעליים, לאחר שמכין ניגש שוב לטופס 17 (עוד 35 ש"ח) שוב למרפאות החוץ (200 ש"ח) והרופא שואל אם הנעליים טובות, אומר לו שכן (וכי מה יגיד?), הרופא חותם על הטופס ( (פעמיים אצל רופא שלא בודק, בית החולים מקבל 400 שקל תמורת 2 - 3 דקות בשתי "הבדיקות" יחד, שמהן הנכה משלם 70 בלבד במקרה שהמרפאה נותנת לו את הטופס 17, במקרה שלא - הוא משלם את מחיר "הבדיקה") ועם הטופס החתום הוא ניגש לסנדלר, משלם את ההשתתפות העצמית (החל מ 600 ש"ח) הסנדלר מעביר למשרד הבריאות ומקבל שכרו לאחר 4 חדשים מביצוע העבודה
ועיקר שכחתי - לצורך קבלת "טופס 17" הוא צריך לבקש, אפשר טלפונית, מרופא המשפחה שיתן הפניה למשרד לצורך קבלת טופס 17 וכמובן שרופא המשפחה רושם ביומנו טיפול נוסף - אז מה היה לנו? - לצורך נעליים שמקבל השתתפות פעם בשנתיים עליו לעבור דרך 3 רופאים שרק ממלאים טפסים, דרך 4 מזכירות וסנדלר אחד ש"מוציא עבודה" - והעיקר - יומני הרופאים מתמלאיםוהכסף זורם במערכת --- רוצה עוד דוגמאות ?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אתה מערבב כאן עניינים שונים בתכלית

האחד הוא בירוקרטיה מעיקה ומיותרת למטופל שנאלץ לשלם יותר ולבזבז זמן יקר. נקודה נכונה ומוצדקת, ללא ספק.
&nbsp
השני הוא הטענה שברפואה הציבורית התורים צפופים ורופא לא תמיד יכול להקדיש די זמן למטופל. זה נכון חלקית; אין ספק שברפואה פרטית אתה יכול לקבל חצי שעה שעה אצל רופא מומחה ולקנות את תשומת לבו באופן ממוקד ובלעדי. מנגד, לשמחתי עוד לא ראיתי רופא שבועט מטופל החוצה ובהחלט ראיתי פעמים רבות תור מצטבר בחדרי ההמתנה מכיוון שבמקרים רבים רופאים לא באמת מסיימים בדיקה ב-10–15 דקות ולכן הם מקדישים יותר זמן. זה קרה לי הן בטיפול שקיבלתי מרופאים והן כשהמתנתי זמן רב לתורי וקרה לי הן בסניפי הקופה והן בקליניקות פרטיות (של רופאים המקבלים במסגרת הקופה).
&nbsp
לעומת הטיפולים המתארכים, יש אכן מקרים שבהם מטופל מגיע לרופא לביקור קצר (וגם זה קורה לי לא מעט) – מעקב, הארכת מרשם, אישור ימי מחלה וכו' ואפילו לא נזקק למלוא 10 הדקות שנקבעו לו בתור, כלומר יש כאן איזון חלקי.
&nbsp
וזה מביא אותי לעניין השלישי שהוא העניין שבו אנחנו עוסקים: נהלים פנימיים של הקופות והרישום שלהם מול הרופאים. זה עניין שנוגע ליחסי עובד מעביד ולא למטופל. כאמור, רון לא נדרש לשלם על המרשם שקיבל, בין אם הוא כולל כניסה פיזית אל משרד הרופא או רק ביקור בסניף. מה זה משנה כיצד הרופא מתקזז על כך מול הקופה? טרם קיבלתי תשובה משכנעת הנוגעת ישירות לנקודה, רק בריחה לתלונות אחרות (מוצדקות יותר או פחות), והכללה לתרבות "ישראבלוף" גורפת.
&nbsp
כתבה כאן נטע בראש השרשור שבמכבי אפילו כשהיא מזמינה דרך האינטרנט(!) או הולכת לקחת מהמזכירה כשהרופא אפילו לא נמצא בסניף זה נרשם לה כביקור אצל הרופא (ואם זה טיפול ראשון ברבעון היא גם משלמת על כך, אני מניחה שהיא התכוונה לרופא מומחה ולא לרופא משפחה) ודווקא תגובתה זכתה להתעלמות מוחלטת. נוהל מוסדר של קופת חולים, בלי שום התנפלות...
&nbsp
אין ספק שיש לא מעט ביקורת מוצדקת על מערכת הבריאות הציבורית; אבל בנקודה המסוימת הזאת שפתחה את השרשור, אני עדיין חושבת שזה לעשות מזבוב פיל.
 

ב ר ז י ל י

Active member
מנהל
ישראבלוף

ה"ישראבלוף" היא "מילה גששית" שנלקחה מהמערכון "השליח בבנק" של שלישיית הגשש החיוור, את מוזמנת לחפש את המערכון, אני משער שתהני ממנו, מילה זו מתארת מצב שאדם עושה משהו מסוים ומדווח "בכאילו" עשה משהו אחר, ודיווח על ביקור אצל רופא בזמן שלא היה כל ביקור - מתאים לעניות דעתי בדיוק להגדרת המילה במערכון - וכמובן זכותך המלאה לחשוב שאני טועה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
תודה, אין צורך, אני מכירה את המילה ואת המערכון שנים רבות

 
למיטב ידיעתי מדובר במקרה שונה

כי הרופא המדובר (כפי שאת יודעת, הוא גם הרופא שלי
) הוא לא רופא משפחה סטנדרטי, והוא מקבל אנשים באופן פרטי לתחומים שלא מכוסים בסל הבריאות כשחלקם נחשבים לרפואה משלימה. אנשים לא פונים אליו בפרטי כדי לטפל בבעיות שוטפות מהסוג שכל רופא משפחה יכול לתת להן מענה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
או, זה כבר יותר הגיוני...


ואגב, אם הוא גם מטפל ב"רפואה משלימה" הוא למעשה לא מקבל כרופא אלא כמטפל שהוא גם רופא.
 
זה לא בדיוק ככה, זו ההגדרה הכי טובה שמצאתי

מדובר ברופא מסוג מאוד מיוחד, שיש לו הכשרה אקסטרה מרופאי משפחה אחרים. זה כמו להבדיל, שבזמנו חיפשתי רופא משפחה פרטי (כשעוד הייתי בכללית והיה תור של יותר משבוע לרופא), ואיתרתי אחד כזה שקיבל פרטי בתור מומחה לבעיות לחץ דם.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אם יש לו מומחיות נוספת מלבד רפואת משפחה

אז הוא לא רק רופא משפחה (שזה בדיוק מה שכתבתי, כי למבוטחים רגילים בקופות החולים אין סיבה להגיע לרופא משפחה באופן פרטי). אם לא מדובר במומחיות רפואית רשמית אלא ב"רפואה משלימה" כפי שכתבת, אז זה כבר מעבר לרפואה עצמה. כך או כך, אם הם לא מגיעים אליו בתור רופא משפחה פרופר, זה מסביר את העניין.
 

SicTransit

Active member
זהירות, סביר!

גם לדעתי "סביר להניח"(1) שרוב הרופאים שמנהלים קליניקה פרטית הם רופאים מומחים, גם בגלל שמי שפונה לרפואה פרטית בד"כ מחפש מומחה בעל שם, וגם מפני שביטוחים למיניהם (לא רק המשלים אלא גם הפרטיים) דורשים זאת. גם ההשערה שרוב הפונים לרפואה פרטית לא מחפשים רופא משפחה אלא מומחה לתחום ספציפי נראית לי סבירה בהחלט(1) - אם כי יש רופאי משפחה שהם גם מומחים בתחומים מסויימים. רוב האנדוקרינולוגים שאני מכיר (אמנם מדגם די קטן: 2 מתוך 3) הם רופאי משפחה.

אלא שיש הבדל גדול בין "פחחח! זה לרופאים מומחים ברמה של מנהלי מחלקות" לבין "יש... אבל בד"כ...".
- - - - - - - - -
(1) אבל הנה טיפ שקיבלתי לא מזמן ואני מעביר הלאה: הנחות והשערות בלתי מבוססות הן מיותרות וחסרות טעם.
 
למעלה