אופניים ל-commuter עירוני

yonatanb1

New member
אופניים ל-commuter עירוני

שלום,
שאלה 1.
מבחינת הוצאות תחזוקה, האם לאחד מהדגמים הנ"ל יש עדיפות על האחרים?
Merida Speeder 200
Trek FX 3 Disk
Specialized Men's Sirrus Sport

בדקתי את הרכיבים הבאים:
- לכולם sprockets מברזל.
- שרשרת M99 למרידה לעומת X9 של KMC לספשלייזד ולטרק (לאף אחד מהדגמים אין שרשרת KMC מסדרה Z).

טבלת השוואה בין האופניים:
https://99spokes.com/compare?bikes=...-disc-2019,specialized-mens-sirrus-sport-2019

שאלה 2.
מעולם לא תחזקתי מעצור דיסק הידראולי. מבחינת עלות תחזוקה, האם יש עדיפות למעצור דיסק על מעצור חישוק (כיום אני קונה רפידות מקוריות ב-30 ש"ח לזוג)?

שאלה 3.
בעניין אחר, האם למישהו שהשתמש בשמן שרשרת Finish Line Dry Lube יש נסיון בשימוש בשמן יבש שעדיף על השמן הנ"ל מבחינת עמידות על השרשרת?

תודה מראש לעונים!
 

זכיר

New member
יוממות

עלות תחזוקה היא פונקציה של שיטת תחזוקה וקילומטרים (וזמן). תחזוקת שבר או תחזוקה שוטפת?
בהנחה שתחזוקה שוטפת, ובתנאים רגילים, החלפת שרשרת כל כמה אלפי קילומטרים יכולה להיות מתורגמת לשרשרת אחת בשנה (או כמה שנים), כלומר לא הרבה כסף. אותו דבר צמיגים, שאגב יכולים להחזיק כמה שנים אם הקילומטרז השבועי צנוע.

בסך הכל לשאלתך, אין הבדל בין האופניים מבחינת שרשראות. כל שרשרת ל 9 גלגלשים בקסטה תתאים לכל אחד מהזוגות. גם מבחינת צמיגים אין הבדל בין הזוגות, כל צמיג באזור ה 700/32 יתאים לכל אחד מהזוגות, וגם שם צפויות הוצאות שוטפות.
 

yonatanb1

New member


"עלות תחזוקה היא פונקציה של שיטת תחזוקה וקילומטרים (וזמן). תחזוקת שבר או תחזוקה שוטפת?"
אצלי זו תחזוקת שבר עם נטיה קלה ל"שוטפת"* אבל אין הרבה שבר באופני יוממות כמו Trek FX 1, לדוגמה, אצל הרוכב הסביר.
תחזוקת שבר כזו היא יקרה או זולה יותר מתחזוקה שוטפת?

הבנתי ממך שבאופן כללי אין הבדלים בין האופניים מבחינת תחזוקה.

תודה רבה!

----------------------
* הפעולות שאני מבצע בבית: שרשרת "מתארכת" מוחלפת. צמיג - רק כשהאריג הפנימי נחלש או נקרע ויש בליטה. אלה לא בדיוק צמיגי כביש עם שכבת גומי דקיקה ולא רוכבים אצלנו יותר מ-20 ק"מ ביום. שימון שרשרת וכבלים לפי הצורך. כיוון הילוכים לפי הצורך. כנ"ל - יישור חישוק וכיוון מעצורי חישוק. אני לא בודק מתיחות בחישורים.
אצל מכונאי: החלפת חישורים - בשבר בלבד.
 

steiff

New member
תחזוקת מעצורי דיסק ושמן ״פיניש״

תחזוקת מעצורי דיסק משמעותה החלפת רפידות ״אחת ל...״. הרפידות הרבה יותר יקרות אבל באמת תצטרך לעבוד די קשה כדי לשחוק אותן ברכיבה עירונית (אלא אם כן מדובר בעיר כמו חיפה או ירושליים בה המעצורים עובדים הרבה). רפידות יכולות להחזיק שנים.
היתרונות התפעוליים ברורים, במיוחד ברכיבת עיר בה יש סיכוי טוב ללכלוך של החישוק בשאריות שמן מהכביש שיפחיתו את אפקטיביות העצירה. ולא דיברנו על דפיקות בחישוק מעליה וירידה של מדרגות... מעצור דיסק חסין לכל אלה.

שמן יבש של ״פיניש״: ככלל לארצנו מתאים שמן יבש. פיניש, רוק׳נ׳רול ואחרים. משאיר שרשרת נקיה יחסית (פחות ציורים על הרגל או הבגדים) ואוסף פחות לכלוך. שמן רטוב יעיל לאותם כמה ימים בהם אתה רוכב בגשם.
לשימוש יעיל רצוי לנקות את השרשרת היטב במברשת מים וסבון כלים (או ממס שומנים יעודי), לייבש היטב (בארצנו לא צריך יותר מאשר להשאיר א העסק לעמוד כמה שעות) ולפזר את השמן תוך סיבוב הפדלים לאחור והעברת השרשרת על כל גלגלי השיניים. לתת לאופניים לעמוד כמה דקות. הממס יוציא החוצה שאריות לכלוך שנותרו בחריצי השרשרת. לנגב את השרשרת באמצעות סיבוב הפדלים לאחור כאשר ביד אחת אתה עוטף את השרשרת במטלית יבשה שתספוג את העודפים והשרשרת ״זורמת״ דרך המטלית. לאחר הניגוב - שימון נוסף של השרשרת, חמש דקות המתנה להתנדפות הממס, שוב ניגוב עודפים באמצעות המטלית כמתואר למלעלה - וזהו. חוזרים על השימון כל 50-150 ק׳מ או כשהשרשרת מבקשת עוד שמן (אתה תשמע אותה מצייצת). ניקוי יסודי המתואר למעלה (כולל מים וסבון) - לפי מפלס הכתמים על המכנסיים.
 

yonatanb1

New member
הלוואי שהיתה לי הסבלנות והמקום לניקוי כזה...

על המכנסיים לא נשארים כתמים כי אני משתמש בסרט שמצמיד אותם לקרסול. עם זאת, השרשרת אצלי תמיד מטונפת. לבושתי, אני מנקה עם דגריזר רק כשעולה הרצון. אולי בגלל שאני מנקה יותר מזוג אופניים יחיד.
תודה על ההדרכה בשימוש בשמן. עד עתה לא ניגבתי כלל את הפיניש-ליין והלנתי את האופניים עד שהממס יתאדה מתוך הנחה שישאר גם יותר וקס על השרשרת (ואז השימוש בשמן הוא חסכוני יותר). לאחר שנת לילה וניגוב קל בבוקר השרשרת שקטה. עכשיו אני מבין שלממס יש גם תכונות של ניקוי ואולי גם דחיקת המים והדגריזר שנותר בתוך השרשרת.
תודה רבה על התשובה המפורטת!
 
למעלה