חוזר לרכוב אחרי שנים - התלבטות לפני קניה (לרוכב כבד)

yuv R

New member
חוזר לרכוב אחרי שנים - התלבטות לפני קניה (לרוכב כבד)

אמל"ק - אני בדרך לקנות אופניים חדשים לרוכב מנוסה אבל חלוד ומאוד לא בכושר שסוחב על עצמו עודף משקל רציני. צריך עזרה בכמה שאלות כדי להצטמצמם לקראת בחירה.

(1) גלגלים - 29 או 27.5 ? כן, קראתי המון חומר ואני מבין שזה תלוי בסגנון הרכיבה שלי. אני אתחיל מ XC קל, שבילים רחבים וסינגלים לא טכניים, אבל אני צריך אופניים שיסחבו את המשקל שלי ולכן אופני XC קלילים לא יעבדו. בהדרגה יכנסו אלמנטים טכניים באיזשהו שלב אבל לא דרופים וקפיצות. אני רוצה משהו שיהיה יעיל ומצד שני כיף, ונדמה לי שאופני TRAIL עם 120-130 הם אידיאליים. הבעיה היא שאני בעיקר רואה בחנויות ובאתרים אופני AM עם גלגלי 27.5 ובולמים ארוכים יותר של 140-150 ונדמה לי (אולי לא בצדק) שהם לא יתאימו לי. נדמה לי שגלגלי 29 ישמרו טוב יותר על מהירות ויהיו יעילים יותר, ומצד שני אני לא רוצה אופניים כבדים שיהיה קשה להתחיל להזיז אותם. וכאן השאלה שלי - מה ירגיש "קל" ומהיר יותר? 29 או 27.5 ?

(2) אופניים שנמכרים בחנות אופניים רצינית בתור עודפים משנים קודמות, והיו במחסן או בתצוגה פרק זמן ממושך של שנתיים-שלוש, יש מניעה לרכוש אותן? יש איזשהו בלאי (אטמי בולמים, שמן ברקס וכו'?) סיבה אחרת להמנע?

קצת יותר פרטים:
הוותיקים אולי זוכרים אותי מהפורום (והשבילים) סביב 2003-2005 אבל מאז די נעלמתי. אני מחפש לחזור לתחום. המטרה היא הצטרפות לקבוצת מתחילים שיבנו כושר בהדרגה בשבילים קלים. האחרים כנראה בכושר יותר טוב אבל עם פחות נסיון באופניים.

האופניים הקיימים שלי לא יחזיקו, הם אופני XC ש"מ והבולמים שלהם צריכים טיפולים מסיבים. לטפל בהם כבר לא כלכלי, אני אנסה למכור אותם כמו שהם. אני גר בחו"ל, אז סיבוב בחשמונאים ושאילת המון שאלות כבר לא אפשרי. אני אקנה כאן חדש או משומש או הכי טוב עודפים משנה שעברה.

אשמח לרעיונות וכל המלצה שנראית לכם רלוונטית. תודה!
 

steiff

New member
אופניים לרוכב כבד

1. גלגלים: היתרון של 27.5 הוא בפניות הדוקות בסינגלים. היתרון של 29 הוא במהירות. ההבדלים לא גדולים מאד. רוב היצרנים מייעדים את פורמט 27.5 לדגמים אגרסיביים יותר עם מהלך 140 ומעלה, ואת דגמי 29 לתחרותיות עם מהלך 120 ומטה. אישית אני מעדיף 29 ושני זוגות השטח שלי, גם הז׳ק וגם הש׳מ עם גלגלי 29.
אבל רוכב כבד משקל (כמוני כמוך) צריך גלגלים עם חישוק חזק. ממליץ על רוחב פנימי של לפחות 23 מ׳מ. זה אומר שבסבירות גבוהה תצטרך לשדרג את הגלגל מזה שמגיע במקור על האופניים.

2. אופניים דגם שנים קודמות - שום בעיה. אם תמצא משהו במידה שלך. לכל היותר תבקש שירכיבו צמיגים טריים. ההבדל בעיקר במערכות - זיהיו אולי דגם של שנתיים אחורה. בכל מקרה אם אתה קונה משהו ברמת SLX וצפונה מדובר במערכות טובות ואמינות.
מהלך של 100 מ׳מ מספיק לגמרי לשימושים שציינת. מספיק בשבילי...
שלדה - אין מגבלת משקל רוכב. אם אתה רוצה לשלם קצת יותר על שלדת קרבון - תרוויח כמה גרמים.
 

yuv R

New member
תודה רבה שחר! שתי שאלות פולואפ

לגבי חישוקים רחבים - האם לא נכון להניח שבאופני All Mountain אגרסיביים החישוקים יהיו רחבים יותר ולכן כדאי ללכת עליהם מראש? אני גר בגרמניה, מקום שבו עלות העבודה גבוהה והיא המרכיב העיקרי בכל תשלום, אז החלפת חישוקים ובניית גלגלים קאסטום יעלו כמו אופניים חדשים. במקביל, החבר'ה בסניף המקומי של ספשלייזד המליצו לי בדיוק בגלל המשקל (שלי) ללכת על דגם יותר אגרסיבי (סטאמפג'אמפר EVO במקום הSJ הרגיל) עם מהלך ארוך יותר, וגלגלי 27.5, לטענתם הם חזקים יותר ויתמודדו טוב יותר עם המשקל שלי. זה מחזיר אותי לשאלה, אם כבר מדברים על חישוקים חזקים, האם כדאי כבר נאבות חזקות, מזלג עם ציר גדול יותר, בקיצור כל מה שמגיע בסטנדרט באופניים יותר אגרסיביים, והשאלה אם זה שווה את המחיר שאשלם ביעילות האופניים בדיווש במישור ובעליות.

לגבי הגלגלים - אני גם מעדיף 29 ממה שקראתי ואני מאמין שזה יהיה יותר "נכון". השאלה שלי אם אני מוצא דגם שבכל הפרמטרים האחרים נראה מתאים אבל הוא עם 27.5, האם להמשיך לחפש או שזה לא דרמטי.

קרבון - האם יש מה לחשוש משברים ועומסים בגלל המשקל? הייתי בטוח שדווקא אלומיניום יותר בטוח לשימוש ולנשיאת משקלים.

תודה רבה!
 

yuv R

New member
עוד שאלה ברשותך - קפיץ מתכת ליניארי או קפיץ אוויר סטנדרטי?

ראיתי כמה פרסומים שהקפיץ המתכתי חוזר גם לאופניים פחות אגרסיביים. זה נשמע כמו פתרון מושלם ובמיוחד לרוכבים כבדים. לעומת זאת לא מצאתי דגמים שמציעים את זה במחירים סבירים. יש לך דעה ו/או נסיון בעניין ? יש טעם לחפש זוג כזה?
תודה!
 

steiff

New member
140מ׳מ זה מיותר לגמרי

מאחר ואין הרבה דגמים של 27.5 עם מהלך פחות מ-140 ורוב דגמי 90 הם עם מהלך 120 או פחות - השעטנז שתצטרך לחפש הוא אופני 29 עם חישוקים חזקים.

אופניים עם boost נועדו לצמיגים רחבים 2.5 ומעלה. זה היום במודה. מבחינת חוזק זה עונה לצורך. השאלה כמה זה יהיה נוח ושימושי לסגנון שאתה מחפש. בדוק סט גלגלים בנוי מראש.

באשר למזלג - לא רואה תועלת אמיתי בקפיץ פלדה לינארי. קפיץ אוויר פרוגרסיבי שימושי יותר לרוכב כבד כי הוא לא יטרק במהמורות רציניות. אין לפלדה יתרון. במיוחד לא לרוכב כבד.
 

yuv R

New member
תודה רבה!

הולך לקרוא קצת על boost. מעולם לא קניתי גלגלים בנפרד ובטח לא הרכבתי, אני לא יודע כמה מסובך יהיה לבצע התאמות, איך לוודא שמה שאקנה מתאים לאופניים וכו' (קוטר גלגל כמובן, אבל האם יש מידות נוספות / סטנדרטים אחרים שצריך להכיר? האם צריך לוודא שהציר מתאים למעביר/ קסטה וכו'?)

תודה

אגב לגבי קפיץ מתכת התכוונתי לבולם האחורי ולא למזלג.
 

steiff

New member
boost

הרוחב המקובל בציר הקדמי הוא 100 מ׳מ, והציר עצמו מגיע בקוטר של 15 מ׳מ או 20 מ׳מ, ויש גם צירים ישנים עם שחרור מהיר QR. תצטרך לבחור ציר קדמי שמתאים למזלג שעל האופניים. הרוב המכריע של האופניים היום הם 100 מ׳מ עם ציר 15 מ׳מ.
גרסת boost מצריכה מזלג מתאים (רחב יותר) וציר מתאים שרוחבו 110 מ׳מ.

בגלגל האחורי יש צירים מבוססי QR שרוחבם 135 מ׳מ. הרוב המכריע הוא צירים באורך 142 מ׳מ בקוטר 12 מ׳מ. צירי boost הם ברוחב 148 מ׳מ. על פי רוב שימוש בציר boost מלווה גם בשימוש בקראנק מותאם עם chain-line גדול כדי להרחיק את השרשרת מהצמיג הרחב. אבל כאמור -אם אתה קונה אופניים עם boost המערכות שמורכבות עליהם תהיינה מותאמות מראש.
הנתון הזה נגזר מהשלדה. בחלק מהנאבות יש אפשרות להתאמה בין 135/QR לבין 142/12 באמצעות החלפת end-caps.

באשר להתאמת הנאבה לקסטה - יש שני תקנים:
תקן שימאנו שמתאים לקסטות של 9-10-11 בעלות גלג׳ש הכי קטן של לא פחות מ-11 שיניים.
תקן SRAM XD שמיועד לקסטות 10-11-12 בעלות גלג׳ש הכי קטן של 9-10 שיניים.

אצל רוב היצרנים אתה צריך להזמין את הסוג הנכון של הנאבה בהתאם לקסטה המתוכננת לשימוש. לחלק מהנאבות יש אפשרות להחליף את ה״דרייבר״ בין שימאנו לבין XD.

כמו כן כדאי גם לשים לב לסוג חיבור הרוטור של הדיסק לנאבה. יש את השיטה הוותיקה של שישה ברגים, שנקראת גם ISO. ויש את שיטת Centrelock של שימאנו, ויש מתאמים מ-Centrelock ל-6-bolt-ISO אבל לא להיפך...
 

yuv R

New member
תודה! זה כבר לגמרי מסתבך לי + הזכרת לי עוד שאלה

תודה על כל העזרה הזו, זה נהדר!
שכחתי לשאול משהו בסיסי ומביך - אז ב 2004 היו על הספשלייזד שלי 3X10 הילוכים (LX+XT),ורק על אופני פרירייד היתה רק פלטה אחת כי לא היה צריך יותר. היום אני רואה שרוב האופניים מגיעים עם פלטה קדמית אחת בלי מעביר קדמי בכלל, או במקרה הטוב עם 2 פלטות, וקסטה של 10-11 הילוכים. זה באמת מכיל את כל יחסי ההעברה? לא יורגש צורך בעוד הילוכים? איך הקסם הזה עובד?
תודה!
 

steiff

New member
פלא פלאים של חנוכה

קודם כל פעם באמת הכי הרבה גלגלים בקסטה היו 9 או 10, היום 11 זה כבר דבר שבשגרה ולפני שנתיים סראם השיקו מערכת של 12 גלגלים.

המדד החשוב הוא טווח יחסי ההעברה בין הגלגל הקטן לגדול, ומזה בעצם נגזר הצורך (או היעדרו) במעביר קדמי.

קסטות של עד 10 הילוכים, לרוב, הן בטווח שבין 11-36. דהיינו יש לך יחס העברה של בערך 330% על הקסטה. אם אתה מוסיף לזה שתי פלטות עם יחס של בערך 150% (נניח 38-24) אתה מקבל ביחד טווח יחסי העברה של בערך 500% עם 20 קומבינציות אפשריות, למרות שמתוכן בערך שליש חופפות זו לזו. זאת אומרת משהו בססיסות 12-14 יחסי העברה שונים בפועל.

קסטות של 11 הילוכים כבר מגיעות לטווח יחסי העברה של 11-42. לשימנו יש אפילו קסטה של 11-46. סראם, בזכות ה״דרייבר״ המיוחד שלהם מציגים קסטות שמתחילות ב-10 שיניים ויש להם קסטות 10-40 ו-10-42. יש גם יצרני צד שלישי שמציעים קסטות 9-44 או משהו בסגנון. פה אתה מדבר על קסטה עם טווח יחסי העברה של יותר מ-400%, וזה כבר לא רחוק במיוחד מהטווח שאפשר לקבל מקסטה של 10 הילוכים יחד עם שתי פלטות מלפנים. אם תוסיף לזה גם שתי פלטות מלפנים תקבל טווח של מעל 600%. זה שימושי בעיקר לרוכבים תחרותיים.

בינתיים - מרגע שניתן היה לקבל טווח של 400% ומעלה בקסטה עם גלגל בודד מלפנים, אמרו - למה להסתבך עם מעביר קדמי? זה משקל, זה עוד ידית, זה עוד משהו שיוצא מכיוון. זה עוד משהו שמתבלה ומתקלקל. לרכיבת שטח מספיקה קסטה של 11-42 על פלטה של 30 או 32 שיניים, ואם אתה רוכב ממש חזק - שים מלפנים 34 או 36 שיניים ותקרע את עצמך בעליות, אבל תוכל להרביץ מהירות במישורים.

וזה באת מה שאתה מוצא היום במרבית האופניים. קסטה עם טווח יחסי העברה של 400% וצפונה, ופלטה בודדת מלפנים. אז יש לך 11 יחסי העברה במקום 12-14. ואתה צריך לבחור אם לוותר על ההילוך המהיר או החזק... תלוי מאד בסגנון הרכיבה שלך. חובבי עליות יבחרו פלטה קצת קטנה יותר (32 או 30) ככה שיהיה להם קל יותר לטפס, אבל הם יצטרכו קדנצנה מהירה במישור, ולהיפך - מי שבעיקר רוכב מישורים מהירים יעדיף פלטה גדולה (34, 36, 38) ככה שהקדנצה במישור תהיה נמוכה יותר, אבל בעליות הוא יצטרך לעמוד על הפדלים.

לפני שנתיים סראם השיקו את ״הנשר״. סדרת Eagle המבוססת על קסטה של 12 גלגלים בטווח 10-50 שיניים. אתה מקבל 500% בקסטה ומאיין לגמרי את הצורך בפלטה שניה מלפנים. אכן המערכת הזו כלל לא כוללת אופציה למעביר קדמי והקראנק שלה בנוי מראש לגלגל בודד. סראם הוסיפו גם גיאומטריה יחודית לשיניים של גלגל השיניים בקראנק שמגדילה את מספר החוליות עליהן נופל עומס העבודה ובכך הם מגדילים את אורך חיי השרשרת. המערכת הזו מאפשרת לך ליהנות מיחס העברה נוח גם במישורים המהירים וגם בעליות תלולות.
המערכת הזו מותקנת אצלי על שני זוגות אופניים: ש׳מ XC עם מהלך 100 מ׳מ ופלטה של 32 שיניים. גראבל קרבון (שזה ריגיד, בלי שום שיכוך עם גלגלי 700 וצמיגים 33 מ׳מ) עם פלטה של 38 שיניים. עובד מצויין, חלק, שקט ופשוט. לא מצריך כמעט כיוון ותחזוקה.
על זוג הז׳ק יש לי עדיין מערכת XT 2/10 היסטורית. עובדת מצויין. לא מצדיקה החלפה או שדרוג...
 

yuv R

New member
תודה רבה רבה! נס חנוכה, אבל בעיני עדיפה הגמישות של 2-3 פלטות

(אולי כי לא מכיר מספיק את הקונפיגורציה החדשה). אגב, נעלמתי ליומיים, בינתיים כיתתי ברכיים בין כמה חנויות ורכבתי על כמה אפשרויות שכנראה שבסוף אחליט ביניהן. תיכף פרטים בנפרד. בינתיים המון תודה. על כל התשובות.
 

yuv R

New member
שלושה פיינליסטים
ועוד שאלות


הסתובבתי בחנויות ומדדתי קצת והבנתי פחות-או-יותר מה אני רוצה.
החלטתי על 29/120, מדדתי כמה זוגות 27.5/140 ופשוט לא מצאתי את עצמי שם. רוב הרכיבה היתה בכביש ליד החנות וברור לי שזה ירגיש אחרת בירידה טכנית, אבל זה מספיק אינדיקציה בשבילי. עוד הבנתי שאני לא מוותר על פלטה גדולה מקדימה של 32/34/36 כי חלק גדול מהרכיבה תהיה מישורית עם קבוצה מהירה וגלגל גדול (בינוני) מקדימה יחסר מאוד.
למיטב הבנתי כל הפיינליסטים עם מתלה דומה, 4 זרועות "אמיתי" בדומה ל FSR, אני לא רואה הבדלים ביניהם, אבל אם יש הבדלים אתם מוזמנים לספר לי.
פיינליסטים:
CUBE STERO 120 HPC SL [קרבון, 2018]
יתרונות
  • קלילים, מגיבים כיף.
  • בולמים של FOX, מערכות פול XT. שתי פלטות מקדימה
  • יש בעיר חנות מורשה של קיוב שאפשר לקבל בה שירות.
חסרונות:
  • קרבון. אני מת מפחד מסדקים בשלדה, שברים, אני יודע שאני אבדוק באובססיביות לפני ואחרי כל רכיבה, אפחד לשבת על הצינור העליון וכו' וכו'. סוף שנת הדגם ואין אלומיניום במלאי.
  • קצת קטנוני, אבל העיצוב קצת מיושן. הצינור התחתון ישר ולא מעוגל, הצינור העליון מחובר בחיבור רגיל ולא מחוזק למוט הכסא. בדגם 2019 כבר יישרו קו עם התעשיה לעיצוב דומה. זה למעשה אותו עיצוב מ 2017 או אפילו 2016. לא יודע מה המשמעות בפועל מבחינת חוזק ועמידות.
    השאלה המרכזית שלי: כמה קרבון ומבנה שלדה הם חסרונות כאן, האם אני צודק לחשוש מזה?
VOTEC VXs COMP או ELITE
VOTEC מוכרים אופניים בשיווק ישיר הביתה אבל יש להם שיתוף פעולה עם חנות וירטואלית שפתחה סניף פיסי חדש בעיר. אז אפשר לקבל שירות בחנות. לצערי לא רכבתי על הדגם הזה בחנות כי הוא לא קיים במלאי, אבל רכבתי על אחרים עם 27.5/140 והבנתי שאני מעוניין ב 29/120.
יתרונות -
  • ה COMP יהיו זולים יותר (אני מניח, המחיר באתר לפני הנחות סוף העונה בחנות).
  • נראה שעונים על כל מה שאני מחפש
חסרונות
  • בולמים של רוקשוקס ולא של FOX, בדגם ה COMP. לכן אני שוקל לעלות ל ELITE אבל הוא יקר משמעותית וגם כבר מציע רק פלטה אחת וזה פחות מתאים לי. לכן נשאר ב COMP.
    השאלה המרכזית שלי: מה אנחנו יודעים על הבולמים האלה לעומת הפוקס ? המזלג RockShox REVELATION RL 120mm לעומת הפוקס rythm 32/34 בדגמים האחרים, ואת הבולם האחורי לא הצלחתי לזהות. האם ההבדל יהיה משמעותי וצריך לפסול אותן בגלל זה?
  • מערכות SLX "בלבד". כן, ברור לי שזה מספיק לגמרי, אבל על הניר זה חסרון לעומת ה CUBE.
CANYON Neuron AL-7
בדיוק כמו ב VOTEC, זה הדגם הכי גבוה בסדרה שעדיין מגיע עם 2 פלטות, וזה אומר שצריך להתפשר על הילוכי SLX ובלמים עוד פחות מזה, אבל כאן אני בסדר עם זה, כי הבולמים עדין FOX ברמה גבוהה יותר מהאחרים (34)
היתרון הגדול: זול. מאוד. בוודאי עבור החבילה הזו. לא רכבתי על זה בכלל.
הבעיה: לא זמין במלאי. צריך לחכות למלאי שיהיה, אולי, מתישהו בעוד חודש. עד אז כבר יהיו דגמים אחרים גם ליצרנים האחרים. השאלה המרכזית: שווה לחכות?

אשמח לעצות, רעיונות, מה אני מפספס כאן. תודה!
 

steiff

New member
אין סיבה לחשוש משלדת קרבון

היא חזקה לפחות כמו שלדת אלומיניום ורוב הסיכויים שאפילו יותר ממנה.
 
למעלה