החלפת בולם אחורי - מה ההבדלים ?

y4niv

New member
החלפת בולם אחורי - מה ההבדלים ?

שלום,

יש לי אופננים merida transmission 900.
לא רכבתי עליהם כמה שנים, ולאחרונה החלטתי לחזור לרכוב.
יש לי בעיה עם הבולם האחורי (X-Fusion 02 RC), כנירה חסר בו אויר והוא נדחס עד הסוף איך שאני מתיישב על האופניים.
התקשרתי ליבואן וקיבלתי הצעת מחיר לטיפול לבולם של 350 ש"ח.
לאחר חיפוש באיביי שמתי לב שהבולם עצמו חדש עולה פחות מהטיפול פה בארץ.
אנ מתכוון להזמין אחד אבל לא מבין כ"כ את ההבדלים במידות:
[URL]https://www.ebay.com/itm/X-Fusion-O2-RC-MTB-XC-Rear-Shock-165mm-x-44mm/202095529135?epid=5008217950&hash=item2f0dd50caf:g:h8cAAOSw5VtZ89AX[/URL]

לזה יש שתי מידות: 195x51 או 200x56
[URL]https://www.ebay.com/itm/X-Fusion-02-RL-Mountain-Bike-Bicycle-Rear-Shock/152619299524?epid=15003331280&hash=item2388d1b2c4:m:m8Ka4PgwBEhPhkIX5ZD2maQ[/URL]

[URL]https://www.ebay.com/itm/New-X-Fusion-O2-RLX-Rear-Air-Shock-8-5-x-2-5/282713599885?hash=item41d30b2f8d:g:KCQAAOSwTf9ZVhMs[/URL]

אני לא מבין כ"כ את ההבדלים במידות... הראשון זה מה שיש לי והשניים האחרים אולי יותר טובים אבל לא מתאימים, אני לא יודע.
תודה לכל מי שיכול לעזור ולחדד לי את ההבדלים.
 

steiff

New member
שני מספרים חשובים שתצטרך לברר לפני שאתה קונה

האחד - מרחק ״עין לעין״ שהוא המרחק (במילימטרים או באינטשים, תלוי ביצרן ובהגדרות שלו) בין מרכזי חורי החיבור של הבולם לגוף כשהוא במצבו הפתוח ביותר. אלו המספרים 165, 195 ו-200 שמופיעים בגרסאות השונות שמצאת.

השני - טווח התנועה של הבולם. אלו המספרים 44, 51 ו-56 הבולמים שמצאת. זו מידת תנועת הבוכנה פנימה עד שהבולם סגור לגמרי.

קח בחשבון שייתכן שקיימים ערכים נוספים מעבר לשלוש הגרסאות שמצאת. לעיתים יש דגמים מיוחדים יעודיים לדגמי שלדה מסויימים שקשה מאד למצוא להם חלופות בשוק החופשי.

את המרחק מעין לעין קל יחסית למדוד. אפילו סרגל פשוט יכול לתת תוצאה ברמת דיוק גבוהה למדי.
אבל את טווח התנועה אי אפשר למדוד באמצעות סרגל. זה לא האורך החשוף של הבוכנה. על פי רוב ניתן ללמוד על הערך הזה לפי מספר הדגם המפורט או המספר הסידורי של הבולם שמופיע על הבולם, והתעמקות במפרטים הטכניים באתר היצרן (גם יצרן האופניים וגם יצרן הבולם).

חובה להתקין בולם חלופי בעל מרחק עין לעין וטווח תנועה זהה לבולם המוחלף. הבדל, אפילו במילימטר או שניים, עלול לשנות את הגיאומטריה של האופניים ולגרום לשינוי התנהגותם ואפילו לנזק או פציעה.
 

steiff

New member
ועוד הערה לגבי דגמים שונים

RC או RL או RLX ודומיהם משמעותם אפשרויות הכיוון והנעילה.
מה שתרצה זה בעיקר אפשרות לכוון את הריבאונד (מהירות ההחזרה של הבולם לאורך המקורי) ונעילה (משפר את יעילות הדיווש בעליות).

קח בחשבון שבולמים של יצרנים אחרים יכולים להוסיף גם יכולות של מניעת נדנוד של הבולם כתוצאה מפעולת הדיווש. אבל תצטרך בולם בעל אורך ותנועה זהים למקורי.
 

enigo

New member
במקרה שלו דווקא קל למדוד. לפי מה שהוא אומר, הבולם נסגר בלי

התנגדות - אז פשוט סוגרים אותו, מודדים מרחק מעין לעין - ומחסרים מהמרחק כאשר הבולם פתוח.
או שלא הבנתי את כוונתך?
 

steiff

New member
במצב הפתוח ביותר המדידה אמינה למדי

במצב הסגור לא נדע אם נשאר במקרה קצת אוויר שמשבש את המדידה.
 

enigo

New member
אפשר לנקז אוויר דרך הוונטיל. אני גם חושב שיש הבדל בתחושה בין

בולם "מפונצ'ר" לכזה שיש בו עוד קצת אוויר. סוף מהלך קשיח מול קפיצי, למשל.
 
למעלה