מה העקרון הפיזיקאלי מאחורי מספר השיינים?

graphe60

New member
מה העקרון הפיזיקאלי מאחורי מספר השיינים?

בקסטות האחוריות יש גלגלי שיינים החל מ-11 ועד 40\42\46.
מה יכתיב איזה סט יתאים לאופניים? כלומר האם 40 או 46?
מה תורם יותר\פחות גלגלי שיניים מבחינה פיסיקאלית למהירות וכוח דרוש לפידול?
כלומר יותר גלגלי שיניים יאפשר לרכוב יותר מהר? עם פחות מאמץ?
 

steiff

New member
קסטות

מספר פרמטרים שצריך לקחת בחשבון:

א. רוחב ה״דרייבר״ או ה״פראילוף״: יש את הסטנדרט של שימאנו שמסוגל לקבל קסטות בנות 8-9-10-11 גלגלים עם גלגל מינימלי של 11 שיניים. יש את הסטנדרט של סראם (נקרא xD) שמאפשר עד 12 גלגלי שיניים עם גלגל מינימלי של 9 שיניים. אז דבר ראשון תצטרך לבחור קסטה שמתאימה לסוג הדריייבר שמותקן על הנאבה שלך. בדגמי נאבות מסויימים אפשר להחליף בין דרייבר שימאנו ל-xD.

ב. פרמטר נוסף הוא אורך ה״כלוב״ או הזרוע של המעביר האחורי, וממנו נגזרת ״קיבולת השרשרת״ של המעביר, דהיינו ההפרש בין מספר השיניים במצב המתוח ביותר למצב הרפוי ביותר. ניקח למשל קסטה של 11-36 וקראנק (כביש קומפקט בדוגמה הזו) של 34-46. סך הכל קיבולת השרשרת (chain capacity) שנצטרך תהיה הסכום של (36 פחות 11 שווה 25) ועוד (46 פחות 34 שווה 12) זאת אומרת נצטרך מעביר אחורי עם קיבולת שרשרת של לפחות 37 שיניים. זרוע קצרה לא תאפשר קיבולת שרשרת גבוהה. זרוע ארוכה תאפשר קיבולת גבוהה. הקיבולת מופיעה במפרט הטכני של המעביר, וכמובן שצריך לבחור קסטה שלא תביא את המעביר אל מעבר לקיבולת השרשרת שלו, אחרת עלולים להיות שילובי הילוכים שימתחו את השרשרת יותר מדי וישברו את המעביר, או לחלופין יהיו מצבים בהם השרשרת תהיה רפויה לגמרי ונופלת בקלות.

ג. הסעיף האחרון הוא אפשרות כיוון המעביר לקוטר של הגלגל הגדול בקסטה. את הכיוון הזה מבצעים באמצעות בורג שנקרא b-tension ובמפרט של המעביר יופיע הקוטר המירבי של הגלגל שהמעביר מסוגל להכיל. יש אפשרויות שונות ״למתוח״ את היכולת הזו עוד 2-4 שיניים מעבר למה שמופיע במפרט (למשל - להבריג את בורג ה-b-tension הפוך וככה להרוויח עוד כמה עשיריות מ׳מ של תנועה, או להתקיין מתאם שמרחיק את המעביר קצת מהציר).

עד עכשיו דיברתי על הטכנולוגיה והמכונאות ואיך בכלל מחליפים קסטה ומה המגבלות הטכנולוגיות.

עכשיו נדבר לרגע על המשמעות ה״פיזיקלית״: ככל שהגלגל בקסטה גדול יותר כך תצטרך לבצע יותר סיבובי פדלים כדי לסובב את הגלגל האחורי. לכן קסטה עם גלגלי שיניים גדולים תביא לדיווש קל יותר בעליות. מצד שני הקראנק פועל בדיוק הפוך: ככל שהגלגל בקראנק קטן יותר כך תצטרך לסובב יותר את הפדלים כדי לההשלים סיבוב בגלגל האחורי. לכן בעליות תשלב לגלגל הקטן בקראנק ולגלגלים הגדולים בקסטה. בירידות ובמישורים בדיוק ההיפך: הגלגל הגדול בקראנק והגלגלים הקטנים בקסטה.

באופן כללי 40 שיניים זה פחות או יותר הגודל המירבי שאפשרי לשימוש בקסטה כאשר יש לך באופניים גם מעביר קדמי. מעבר לזה תצטרך מעביר אחורי עם קיבולת שרשרת של למעלה מ40 שיניים וזה קשה ליישום טכנולוגי.

מכאן שקססטות עם גלגלי שיניים של 42, 46 (ויש גם 50 במערכת eagle של סראם) משמשות במערכות בהן לא קיים מעביר קדמי. אלו נקראות מערכות 1/10 או 1/11 או 1/12 (בהתאם למספר גלגלי השיניים בקסטה).
מה יתאים לך? תלוי מאד באופי המסלולים שלך, בכוח שלך וגם בתקציב...
הסבה של אופני 2/10 או 2/11 ל-1/11 היא פשוטה למדי. הקסטות של שימנו מתאימות לדרייבר של שימנו ולפרק מעביר קדמי יותר פשוט מלהרכיב אותו.
 

graphe60

New member
תגובה טובה ומפורטת,

אקרא עוד מעט, אם יעלו שאלות אגיב שוב, רציתי רק להגיד לך תודה על ההשקעה!
 

זכיר

New member
לרכוב יותר מהר בפחות מאמץ? לא

המאמץ הוא אותו מאמץ שתבחר לתת. היחס בין גלגלי השיניים (וקוטר הגלגל) רק משפיע על מה תקבל תמורת אותו מאמץ. האם תקבל מהירות גבוהה כאשר אין לך התנגדות (רוח, עליה וכולי) או מהירות נמוכה למרות ההתנגדות.
&nbsp
אתה יכול להשוות לרכב, למנוע שלו יש פחות או יותר את אותו הכוח כל הזמן. שילוב הילוכים שונים מאפשר לקבל מהירות איטית נגד הרבה התנגדות (עליה, שאיפתה של מסה לא לנוע וכולי) או מהירות גבוהה נגד מעט התנגדות (מישור, מהירות קבועה וכולי). כמובן שלתיאוריה יש מגבלות מעשיות, למשל יש גבול לעליון ותחתון למהירות שהמנוע יכול להסתובב ביעילות. גם לרגליים שלך מגבלות מעשיות.
&nbsp
בתכלס, אם יש לך נסיון ברכיבה אז אתה יכול להרגיש אם חסר לך משהו בטווח של ההילוכים. האם יש רכיבות מישוריות שאתה לא מצליח להגביר מהירות רק בגלל שאין לך הילוך מספיק קשה (נניח שהגעת כבר למהירות סיבוב רגליים של 100-120 בדקה)? האם יש עליות שאתה לא מצליח לטפס רק בגלל שאין לך הילוך מספיק קל?
&nbsp
אם התשובה היא כן לאחת משתי השאלות, או לשתיהן, ואם הרכיב החסר הוא מספיק גדול ומשמעותי ברכיבות שלך, אז אפשר לשקול להגדיל טווח. אם אתה חסר נסיון, אז עזוב אותך מהתעסקות מיותרת. גם ככה הכושר שלך ישתפר והטווח שלך יגדל בזכות שיפור של המנוע. ורק אז תדע מה אתה צריך ואם אתה צריך.
&nbsp
אגב, תמיד אפשר להנות מהילוך קל יותר מההילוך הכי קל שיש לך כרגע. אבל מהיר יותר אתה לא תהיה. רק תשוש פחות מעליות קשות.
 

ItsikH

Member
יחס העברה - חשבון
היחס בין מספר השיניים בפלטה לבין מספר השיניים בקסטה הוא יחס העברת הכח.
 

graphe60

New member
מה עומד מאחורי הטרנד 1X12 ?

עד לפני X שנים היו 3 קסטות מקדימה ועוד 6-9 קסטות מאחורה וכמות ההילוכים
הייתה מכפלה ביניהם.
&nbsp
היום אני רואה טרנד חדש שעוברים לקסטה אחת מקדימה ומאחורה בין 10-12
כמה שניתן להתקין. מה הסיבה לכך? הרי "מפסידים" הילוכים. מה עומד מאחורי זה?
 

steiff

New member
לא ממש מפסידים.

יחס ההעברה במערכת 1/12 הוא 500%. הקסטה היא בעלת גלגל קטן של 10 שיניים וגלגל גדול של 50 שיניים.
במערכות של שימנו היחס קצת פחות גדול: 11-46.

במקביל אתה מקבל יתרון תפעולי וחיסכון במשקל. אין מעביר קדמי, כבל וידית הילוכים קדמית. קראנק פשוט וקל יותר. פחות בעיות של בוץ ונפילת שרשרת.

אם תבחן מערכות של 3/9 או 2/10 תראה שמבחינת יחס העברה בין מכסימום למינימום אתה מקבל ערכים דומים וכשאתה בוחן את יחסי הביניים בין ערכי הקיצון אתה רואה שיש הרבה כפילות בחלק מהמצבים כך שהעובדה שיש לך נניח 27 או 20 או אפילו 22 יחסי העברה אפשריים (לעומת 11 או 12 בלבד במערכות ללא מעביר קדמי)אתה מקבל בפועל בערך אותם 11-12 יחסי העברה. השאר הם כפילויות.
 

steiff

New member
רפידות שמתאימות לדגם המעצור שלך

לא משהו ״אוניברסלי״ אלא משהו שכתוב במפורש שמתאים לקליפר של טקטרו.
 
למעלה