שתי תשובות נפרדות לשתי שאלות נפרדות
א. למה דווקא 27.5? משום שלהערכתי הסיכוי שתמצא שלדת 29 ש׳מ במידה S קלושה למדי. מרבית היצרנים לא מייצרים דגמי ש׳מ 29 במידה זו. חלקם גם נמנעים מיצור דגמי ז׳ק במידה זו בגלגל 29. הסיבה היא פיזית - בגלל קוטר הגלגל הגדול ומידת השלדה הקטנה יש אתגר לא פשוט לתכנן שלדה שתאפשר מהלך מתלים מלא וזויות שלדה הגיוניות.
אם גלגל 29 הוא הכרחי מבחינתך (וכרוכב שעבר מ-27.5 ל-29 אני יכול להפליג בשבחי הגלגל הגדול) תצטרך לעמול קשה למצוא דגם מתאים, ויתכן שיהיה לך כדאי לשקול בכל זאת ז׳ק. לסוג המסלולים שתיארת אין באמת יתרון של ממש בש׳מ. אתה משלם בכסף, במשקל ובמורכבות טכנית/תקלות/תחזוקה שלא באמת יביאו תועלת בחוויית הרכיבה. הגלגל הגדול משכך מצויין כפי שהוא.
ב. למה מוט אוכף מתכוונן? משום שהוא מאפשר לך להתמודד בקלות עם ירידות תלולות וקטעים טכניים מורכבים בלי שתצטרך לרדת מהאופניים כדי לכוון את גובה האוכף. אם הנמכת פעם את האוכף בירידות טכניות אתה בוודאי מכיר את השיפור בשליטה באופניים בגלל שינוי מרכז הכובד. מצד שני אתה בטח גם מכיר את הטרחה שבעצירה, הנמכה, רכיבה, עצירה, הגבהה, המשך רכיבה. תחשוב שאת כל זה אתה עושה בלחיצת ידית מהכידון... כן - מדובר בתוספת משקל של כמה מאות גרם ובתוספת מחיר של בערך אלף ש׳ח - אבל לטעמי זה אחד השדרוגים השימושיים יותר שתוכל לבצע.
אל חשש - לא חייבים להחליט היום. אפשר לבצע את השדרוג הזה גם בהמשך. ההפסד הכספי הוא הזיכוי שיכול היית לקבל מהחנות תמורת מוט האוכף הרגיל שמגיע עם האופניים, אם היית רוכש את המוט המתכוונן במעמד הקניה. סד׳ג של 100-200 ש׳ח.