לא מצליח למצוא חלפים לאופניים

steiff

New member
בעבר בנו דברים כדי שישרדו לנצח

היום בונים דברים כדי שישרדו את חיי המוצר הצפויים.

המעצורים והבולמים דולפים משום שבונים אותם מחומרים יותר קלים ויותר זולים בתהליכים יותר אוטומטיים - כדי להפחית בעלויות היצור, במחיר המוצר ובמשקלו. התוצאה - עמידות שמספיקה למשך חיי האופניים ה״מצוי״ שהוא בין 3-5 שנים. בציוד אלקטרוני זה אפילו פחות.
היום מתקנים פחות ומחליפים יותר. הזמן והעלות של תיקון, והידע הנדרש כדי לתקן ולהחזיר את החלק המקולקל לשמישות, לא כדאים עוד. יותר פשוט לזרוק ולהחליף בחדש.

זה לא שאי אפשר למצוא היום חלקים איכותיים וחזקים ששורדים יפה וניתנים לתיקון. זה פשוט שאפשר למצוא רכיבים ברבע המחיר ששורדים מספיק זמן, וגם אם הם מתקלקלים ומוחלפים - עדיין זה יותר זול מאשר לרכוש מראש רכיב איכותי ויקר. כמה זה ״מספיק זמן״? מספיק כדי שהלקוח יחשוב אם כדאי לו להשקיע עוד פעם בהחלפה של מעצור דולף או שאולי פשוט הגיע הזמן לשדרג לאופניים חדשים?
 

enigo

New member
לי זה נראה כתרגיל שיווק די ציני, שלא יכול היה להתקיים ללא

הלך הרוח הצרכני של סלחנות.
 

steiff

New member
לא בטוח שסלחנות הוא המונח המתאים פה

סתגלנות הדדית.

מתקיים איזה שהוא אקוויליבריום (שבעצמו משתנה בהדרגה) בין רצון היצרנים להגדיל מכירות בעידן של שחיקה ברווחיות, מול רצון הלקוח להתפנק במשהו חדש.
פעם לא היו מחליפים משהו עד שאי אפשר היה לתקן אותו יותר.
היום מחליפים מוצרים ברי תיקון. תקלה היא הזדמנות לשדרוג. שתיסדק כבר השלדה. זו תהיה הזדמנות לשדרג לדגם 2017 עם הולכת כבלים פנימית ומקום לעוד בקבוק מים. וכדאי שגם היא תשרוד לא יותר משנתיים כי בטח בדגם 2019 יהיה עוד איזה גימיק נחמד.
 

enigo

New member
ולמה ברכב אין יחס כזה? גם לא במכונות כביסה.

כנראה שאופניים הצליחו למצב עצמם כגאדג'ט - למרות שמחירן הממוצע הוא בערך פי עשר משל טלפונים.
 

steiff

New member
בדיוק אותו יחס

כמה מכוניות עוברות היום שיפוץ מנוע?
רובן נגרטות הרבה לפני שהמנוע צריך שיפוץ. כל מה שמסביב מתחיל להתפרק אחרי שלוש שנים. המנוע ממשיך לפעול מצויין כשהפאנלים בתא הנהג כבר מחוברים זה לזה ב״גורילה טייפ״. דפיקה בפח? יותר פשוט וזול להחליף את הדלת/הטמבון מאשר לתקן.

מכונות כביסה? היום בכלל אי אפשר לתקן כי כל האלקטרוניקה מרוכזת בלוח אחד וכל תקלה מצריכה החלפה של כל הלוח. שתי תקלות עולות יותר ממכונת כביסה חדשה. פעם היה מתקלקל המנוע, או היה נשרף הקבל, או היתה משתחררת איזו רצועה. היום הכל בכרטיס האלקטרוני. אפילו הפיקוד על פתיחת הדלת. כשגיליתי שתיקון הפיקוד האלקטרוני על פתיחת הדלת מצריך החלפה של הלוח בעלות של 3600 שקל (קניתי ביוקר מכונה של מילה שלא מתקלקלת) שלחתי את הטכנאי הביתה ואני פותח את הדלת באמצעות משיכה קלה בידית השחרור הידנית ״בחרום״. יותר זול להתכופף ולמשוך את הידית מאשר להחליף את כל הלוח. בפעם הבאה - קריסטל באלף שקל. תתקלקל - נזרוק ונקנה חדשה. שש מכונות של קריסטל חדשות עולות כמו מילה אחת.
 

enigo

New member
זהו בדיוק - התעצבנת על מכונת הכביסה. לא על הניפל בבלמים...

אגב, במכוניות הולכים מנועים - יש לי חבר שמתפרנס לא רע מלהחליף אותם (זול יותר לקנות מנועים מפירוק ולהתקין מאשר לשפץ).
במכונת הכביסה - של קריסטל, באלף שקלים - ששירתה אותי 11 שנים, החלפתי פעם אחת פחמים במנוע. כששנתיים אחרי זה נשברה ידית פתיחת הדלת במקביל לבעיה בריקון המים, החלפתי. אבל אנחנו מדברים על אחת עשרה שנים. ואגב, לא היתה בעיה להחליף את החלק האמור בדלת וכנראה שגם את בעית ריקון המים היה אפשר לפתור. אבל היה מבצע על חדשה וגדולה יותר ב-900 שקלים, אז לא היה שווה להשקיע.
&nbsp
אה, כן, אם במכוניות שלך הכל מתפרק אחרי שלוש שנים, אולי כדאי שתדבר עם מישהו לפני הקניה הבאה שלך...
 

steiff

New member
או אולי צריך לחשוב לפני שנותנים את המפתחות לילד?

 

enigo

New member
הילד מפרק לך את האוטו?! בדרך כלל הם אלו שמלקקים אותו...

 

oren_hershco

New member
השוואות לא הוגנות

לגבי האופנוע, כבר אמרתי: לא הוגן להשוות כל כלי עם מנוע בעירה פנימית לכלי מונע אדם. אם תוציא את המנוע מהאופנוע הזה, הוא עדיין ישקול עשרות ק"ג. לא משהו סביר להנעה (והנאה) דרך הרגליים.

לגבי האמינות:

א. אף פעם לא דלפו לי בלמים הידרואליים, ואני עם כאלה כבר משהו כמו 14-15 שנה, על 4 אופניים שונים. המערכות האלה פגיעות יותר בעיקר בגלל הרוטורים, אבל גם הביצועים עדיפים בהרבה על בלמי החישוק של פעם.

אז נכון שהבלמים הישנים היו פשוטים יותר - אז מה? גם אם הייתי נותן לך היום אלטרנטיבה לבנות אופני הרים עם בלמים כאלה, עדיין היית לוקח דיסקים הידראוליים. מיילל קצת, אבל לא חוזר ל V Brakes.

ב. בולמים אכן מצריכים תחזוקה וטיפול, אבל להשוות לאיזה טרק 920 בלי בולמים בכלל זו לא בדיוק השוואה הוגנת, כי הטרק לא נסעו כמו אופני ש"מ מודרניים.

אני, לדוגמא, רוכב היום על Niner ללא בולמים בכלל - אז אף פעם לא דולף לי הבולם. אבל לו הייתי מנסה לרכב בנגב או ברמת הגולן עם האופניים האלה, הייתי חוטף כהוגן.

פעם גם לא היה מתקלקל לך המזגן במכונית - כי לא היה מזגן.

ג. נאבות מודרניות של שימנו יחזיקו כמו נאבות "מפעם" של שימנו, לא רואה כאן הבדל. אצל החוכמולוגים האחרים המצב לא תמיד כזה, אבל זה היה נכון גם לפני עשרים שנה (זה שנאבה היא בצבע אנודייז מגניב לא מוכיח שהיא טובה יותר)

אני מסכים שבאופן כללי אופני הרים הוא מוצר עדין מדי, זה כבר כתבתי קודם. אני לא מסכים שהופכים אותם באופן מכוון ל"לא אמינים" או ל"מצריכים יותר תחזוקה". הקונים רוצים יותר ביצועים ופחות משקל, ומוכנים לשלם על זה בפחות אמינות.
 

enigo

New member
דווקא השוואה הוגנת מאוד. גם באופנוע מוטוקרוס המשקל הוא

קריטי ויצרנים משקיעים המון מאמץ בלחסוך עוד כמה גרמים. בדיוק כמו באופניים. המשקל הסופי גבוה יותר כי העומסים גבוהים יותר - בדיוק כמו שאופני דאון-היל כבדים יותר מאופני קרוס קאנטרי.
ועדיין - מחזירי אבק ומחזיקי שמן במזלג לא קורסים על ימין ועל שמאל, צינורות בלם לא דולפים (לך אולי לא דלפו בלמים הידראוליים - אבל אני זוכר הרבה מאוד דיונים כאן בפורום בנוגע לבעיות בלמים) וכן הלאה.
כמו שאמרתי לסטיף - נראה לי שאיכשהו האופניים הצליחו להכנס אצלנו בתודעה למשבצת של גאדג'ט, כמו טלפון סלולרי. ואנחנו יותר סלחניים לגאדג'טים. אנחנו הרי לא מתחרפנים כשהטלפון נתקע מדי פעם ככה סתם, ולא שורפים את המועדון כששקע טעינה הולך בטלפון אחרי שנה. מצד שני, אם מכונת הכביסה - כלי עבודה, ולא גאדג'ט - שלנו היתה מתחילה לעשות קונצים היינו רותחים.
 

enigo

New member
זהו בדיוק, שכנראה הפסקנו להתייחס לאופניים ככלי רכב

 

oren_hershco

New member
היו לי כאלה, ולכן אני מסרב להתרשם

אני יודע שזה נורא נוסטלגי, לפנטז וללהג על אופני טורינג מפלדה, כאילו הם הפתרון המושלם ל- 80% מרוכבי האופניים.

רק מה, בניגוד לרוב המפנטזים, לי באמת היו כאלה. אופני טורינג בריטיים, מפלדה, עם בלמי חישוק (אפילו לא V-brake, אלא cantilevers). במקור אפילו היו להם bar end shifters כמו ה- Thorn (פטנט פרימיטיבי לעומת שיפטרים STI)

ויודע מה? הם לא משהו. כלומר, לטורינג הם כן, משהו-משהו, בהנחה שזה על כביש ולא בשטח.

אבל מי בישראל רוכב טורינג? ולאן הוא ירכב? כמעט כולנו רוכבים רכיבות של כמה שעות. בודדים עושים בייקפקינג (ולזה האופניים האלה לא יתאימו), ובודדים נוסעים לטיולי טורינג בעולם (ממש בודדים, הישראלים לא כאלה טיילים גדולים כמו שהם משוויצים)

וברכיבות כאלה, ש- 99.9% מאיתנו עושים, אלה אופניים די מחורבנים. הם כבדים, לא מהירים, לא זריזים, לא עוצרים, לא נוחים בעיר, לא טובים לשטח.

אז כן, זה קצת עונה על הגדרת ה"גרוטאה". זה יכול להחזיק 40 שנה (אז מה), ולהיות לא רע בתנאים מאוד מסויימים, אבל בתמורה לסכום כסף נתון שנוציא על אופניים, נקבל תמורה מהנה בהרבה במקומות אחרים.

(בתמונה - טיול בנורבגיה, 2006)

 

Old School2

New member
הי אורן

יחד עם כל החידושים והסטנדרטים שצצו האופניים האלה טובים למטרה לשמה השתמשת בהם היום, בדיוק כמו אז. אם יש סטנדרט חדש שישרת טוב יותר את המטרה- אולי וגם זה לא בטוח, זה לא העניין.
באותו אופן אופני 26 עם מעצורי V נהדרים (זולים, עמידים וכו' לו דווקא נוסעים הכי טוב) לרכיבה מגוונת בעיר- ולכן עדיין נמכרים כחדשים. באירופה וארהב יודעים את זה מצוין ויש מבחר וחלפים להכול מהכול, כאן בארץ חושבים קצת אחרת- לדעתי זה חבל.
סתם דוגמא:
https://www.trekbikes.com/us/en_US/...ountry-mountain-bikes/820/820/p/1008600-2017/
 

oren_hershco

New member
מצטער, לא מוצא שום הגיון במה שאמרת

ההוא מעלי שם בקישור אופניים של Thorn, במחיר 6000₪. לא בדיוק אופנים עממיים לסידורים קצרים בתל אביב. אתה יכול לקנות אופניים טובים ומהנים פי עשר בסכום הזה.

עכשיו אתה רוצה לשכנע אותי שהגיוני להחזיק בחנות גם אופניים מודרניים וגם אופניים מלפני 25 שנה, באותו מחיר ולאותה מטרה, כי הם 'בסדר'?

לפי אותו ההגיון, חנות מחשבים אמורה להחזיק במלאי מחשבי Intel Pentium 3, במקביל למחשבים המודרניים, ובאותו מחיר, כי הם 'בסדר' למטרות מסוימות.

אולי לך זה נראה הגיוני, לי לא. וגם לרוב השוק לא. ה- Thorn האלה הם נישה זעירה בעולם האופניים. אף יצרן גדול לא מסתכל על Thorn לפני שהוא מתכנן משהו לשנה הבאה. הם לא רלוונטיים לעתיד, רק לראשי-רטרו וקומץ רוכבי טורינג.
 

Old School2

New member
לא דיברתי על הthorn אלא על הטרק בקישור שצירפתי

ועל האם אופני 26 עם מעצורי חישוק הם גרוטאה שכבר אין לה מקום בעולמנו או לא.
 

oren_hershco

New member
יש להם מקום אם התקציב שלך הוא 999₪

כי זאת, כיום, הדרך הכי זולה לייצר אופניים במחיר כזה. אז בסדר, מי שקונה אופניים ב- 1000₪ , זה מה יש עבורו.

אבל שנינו יודעים שאם הוא ירצה לרכב יותר ברצינות, הוא יתבעס מהם, כי יש אופניים הרבה יותר מהנים במחירים גבוהים יותר.
ושם כבר הסטנדרטים החדשים נכנסים, בדרך כלל כי הם באמת טובים יותר.
 

steiff

New member
׳גזמת!

מביא סרטון של גרוטאות 26״ עם טריפל ומעצורי V ???
 
למעלה