פלאטה אחת ללא הילוכים מקדימה - מה היתרון?

eran_le

New member
פלאטה אחת ללא הילוכים מקדימה - מה היתרון?

(בטח נשאל כבר אבל לא מצאתי תשובה ברורה, אז התנצלות אם טוחן מים...).

באופניים מרמת מחיר בינונית ומעלה בשנה האחרונה הרוב המוחלט שמים קראנק ללא הילוכים ועם גלגל שיניים בודד, ומאחור 10-11 הילוכים. רציתי לשדרג את האופניים. אצלי יש 9*3 (27 הילוכים), ונראה לי מבאס לרדת פתאום למספר כל כך נמוך של הילוכים. ברור שעם המעביר הקדמי יש הרבה כפילויות, אבל גם בניכוי כל אלה עדיין לא יהיה לי טווח גדול יותר של הילוכים ב 9*3? זה לא יותר נוח להוריד / לעלות הילוך קדמי כשעוברים מירידה לעליה, במקום נגיד להוריד / להעלות 10 הילוכים אחוריים כשיש פלאטה הבודדת? בכלל יש איזשהו יתרון לזה שאין מעביר קדמי, מלבד המשקל (ואישית כמה עשרות גרמים לא נראים לי משנים כלום)? למה היצרנים הורידו את המעביר הקדמי, הם חוסכים עלינו כסף בסופו של דבר?
 

giladt02

New member
תלוי מי אתה

יתרונות לרוכב: משקל, פחות דברים להתעסק איתם, לא צריך לחשוב על הצלבת הילוכים, פחות עומס על הכידון.
חסרונות לרוכב: מחסור ביחס בקצוות, מחיר (לפעמים)
&nbsp
אבל עיקר היתרונות הם ליצרנים, זה מאפשר להם לתכנן שלדות אופניים עם פחות מגבלות (לא צריך להכין מקום למעביר קדמי), מה שנותן לפעמים גם יתרונות לרוכב כי יש יותר אופציות גיאומטריה. ובעיקר זה מאפשר להם למכור עוד.
&nbsp
סה"כ יש רוכבים שזה עדיף להם ויש כאלה שזה לא מתאים להם. כשאתה בוחר אופנים מערכת ההילוכים לא אמורה להיות הפרמטר הכי חשוב בבחירה.
 

The Pinky P

New member
סך הכל עוד טריק ושתיק של היצרנים והמשווקים...

אם ההוא שהגיב מעלי מייחס להורדת חלקים חסרון משום שזה מייקר את האופניים
( פחות חלקים= יותר יקר) אז זה אומר את הכל.

למה זה טוב? כי פשוט לך יש כרגע מערכת "ישנה נושנה שקניתה לפני חודשים רבים" ועליך להחליף אותה במיידי בשביל לא להיות רוכב מיושן אלא להיות רוכב שבבעלות אופניים
בשיא הטכנולוגיה והקידמה - גלגל שיניים יחיד מקדימה! (איזו טכנולוגיה...פריצת דרך שתגרום לנו לחיות עד 120 בקלות)

עד כאן הציניות.

תחשוב לרגע על מספר ההילוכים נטו שאתה יכול להפיק משלושה גלגלי שיניים מקדימה ו - 9 מאחורה...
על הגלגל הקטן מקדימה אתה מקבל במקרה הטוב 2-3, על האמצעי אתה מקבל 4-5 ועל הגדול עוד איזה 2-3.
ככה שבגדול אין פה שום "הפסד" של מגוון הילוכים אלא צימצום הילוכי קיצון שגם ככה לא בשימוש.
היתרונות הם ברורים מאוד - פחות מערכות,פחות פוטנציאל להתקלקלות, מערכת הינע יותר חלקה והייתי רוצה להגיד גם מחיר נמוך אבל זה לא המצב.

אז בגדול אין שום סיבה למליון גלגלי שיניים ולא הייתי פוסל אופניים בגלל גלגל שיניים קדמי יחיס, מקסימום הייתי משחק עם הקסטה האחורית.

או שהייתי רוכב עם סינגל ספיד במשך שנה ואז 11 היו מרגישים לי כמו אין סוף.
 

eran_le

New member
זה מה שאני מרגיש, והשאלה מדובר פה בשנמוך או בשדרוג

בד״כ ההתקדמויות בענף הן אמנם קטנות אבל בסופו של דבר מקבלים דברים טובים יותר. במקרה של המעבר לפלאטה אחת התחושה שלי היא שהלכו אחורה, ובסופו של דבר אני אפסיד (מבחינת הנאה) יותר משארוויח משדרוג, ואני מנסה לברר (ממי שיש לו ניסיון עם זה פה), אם התחושה לא נכונה והיא רק כי אני מסתכל על המספרים ובמציאות המצב שונה, או שבאמת יש חסרונות מהותיים לפלאטה אחת?
&nbsp
כאמור כרגע יש לי 9*3 הילוכים, ואני משתמש די הרבה במעביר הקדמי. חשבתי לשדרג את כל האופניים (בחנות ייתנו על הקודמים זיכוי די טוב) בעיקר כדי לקבל בולמים ומעבירי הילוכים טובים יותר. קניתי אותם לפני שנתיים, ואז עוד היו 3 פלאטות מקדימה בהרבה דגמים...
מבחינתי שיהיה בחדשים 3 הילוכים מקדימה כמו שהיו ב 15 שנים האחרונות בערך, אבל זה כבר אפילו לא אופציה. בכל אופניים בינוניים באיכות יש שתי פלאטות במקרה הטוב ואחת בד״כ. מכיוון שאני משתמש בהילוכים הקדמיים, אני קצת מהסס עם השדרוג כי מבחינת הנתונים על הנייר ברור שאפסיד הרבה יחסי העברה שיש לי עכשיו. השאלה, למה בכלל עשו את המעבר לפלאטה אחת אחרי כל כך הרבה שנים שהיו 3? היו פיתוחים בהילוכים האחוריים שמאפשרים לפצות על אובדן המעביר הקדמי? אם עוברים מירידה לעליה או להיפך צריך להוריד/להעלות 10 הילוכים בבת אחת לעומת העברה אחת או שתיים עם מעביר קדמי?
&nbsp
כאמור החיסכון בכמה עשרות גרמים במשקל בכלל לא מעניין אותי. יכול להיות שזה קצת יותר קל לתפעול כמו שכתבו למטה, אבל מצד שני שוב אני רגיל למעביר קדמי ולא נראה לי נוח במיוחד להוריד המון הילוכים במעברים מעליות לירידות.
 

AdiX

New member


הסיבה זה כרגיל טכנולוגיה.
בהתחלה היו מאחורה 7, 8,9 , 10 הילוכים.
כל התקדמות דרשה רמת יצור חלקים מדוייקת ואיכותית יותר.
עד שהגיע ה 11, ואז כבר אפשר היה לוותר על המעביר הקדמי, ובתכלס זה "מספיק" עבור רוב הרוכבים, או לפחות סקסי במידה שהם ירצו את זה גם אם זה לא תורם.
דרך אגב ה 11 התאפשר אחרי שהמציאו גלגל קדמי עם שיניים "רחבות וצרות" לסרוגין מה שאפשר לשמור שהשרשרת לא תיפול.
בתכלס, אפשר להסתדר עם ובלי מעביר קדמי, לכל שיטה יתרון ואת זה ציינו אחרים כאן.
בתכלס לרוב הרוכבים יהיה עדיף אופניים עם מעביר קדמי למרות שהרבה יתעקשו לוותר עליו.
ב 11 הילוכים חסר הילוכים לפעמים או שמשחקים בשיפטרים יותר מדי (מנסיון) או שבעליות קשה, או שבמישורים אין הילוך מספיק כבד (ואז מתחילים במשחקים של החלפת גלגל השיניים הקדמי לאחד ש"אולי" יתאים יותר טוב)
12 חדש ויקר מאודדדד, אז בנתיים הוא מחוץ לדיון, אבל יכול להיות שכשהמחירים יהיו סבירים זה יהיה טוב עבור 90 אחוז מהרוכבים שיוכלו להרשות אותו לעצמם.
ועדיין סביר שמערכות כניסה עם מעביר קדמי ישארו זולות יותר בשנים הקרובות ועדיין יעשו עבודה מצויינת.
 

eran_le

New member
הבעיה היא שקשה למצוא אופניים עם מעביר קדמי

מסביבות מחיר של 8K ומעלה נראה שיש רוב מוחלט השנה לאופניים ללא מעביר קדמי. לא ניסיתי מערכת ללא מעביר קדמי ואני חושש להחליף את שלי (בני שנתיים) שמא אתאכזב מהסיבות שציינת, אז לא בטוח מה לעשות... יש סיכוי שהמעבירים הקדמיים יעשו קאמבק שנה הבא נגיד, או שהתעשייה בכיוון של לוותר עליהם?
תודה לכולם על ההסברים!
 

AdiX

New member
הכוון הוא לוותר

אבל זה לא מדוייק, תעשה סיבוב רציני ותראה שיש לא מעט אופני XC ומרתון עם מעביר קדמי כולל אפילו אופניים ב 20K ומעלה.
עבור אופני שבילים אנדורו ושאר אופנים עם מהלך מתלים ארוך כנראה שאתה צודק ויש הגיון מסויים בוויתור על מעביר עבור אופניים כאלו.

איזה סגנון אתה רוכב? מה אתה מחפש? ולמה לא יד שניה?
 

The Pinky P

New member
אני מנסה לקלוט אותך אך קצת מתקשה...

אתה מנסה לייצר מדרג איכות לחלקים כאילו מדובר באייפון 6 בהשוואה לאייפון 7
אבל זה לא המצב...
"שדרוג או שנמוך"? תלוי בשביל מי... בשבילך?
תראה את ההיצע שיש בשוק כמבחר שניתן להחליט ממנו
מה יותר טוב בשבילך
ולא מה נחשב ליותר מתקדם בענף האופניים ולמה שיותר עכשווי ואופנתי.

אם אתה שואל אותי, אם תחליף את אופניך הנוכחיים לסינגל ספיד ללא בולמים ומעצורים מכאנים - עשית את השדרוג האולטימטיבי אבל כמובן שזה רק מבחינתי.

תראה, החיסרון היחידי בפלטה יחידה מקדימה הוא ה"פחד" להיתקע בלי הילוכים מספיקים בטווחי הקיצון ומן הסתם שזו מחשבה נכונה שצריכה לעבור בראש
אך בוא ננתח את זה לרגע -
אתה הולך לקנות אופניים חדשים שהכל סבבה איתם, הכל מתאים, המחיר,המפרט,החנות, הצבע, המוכר....הכל! חוץ מ -
האפשרות שאולי אולי "תיתקע" ב - 5% זמן מהרכיבה שלך בהילוך שהוא
לא האידיאלי אלא קצת פחות ממנו (אבל לגמרי לגמרי רכיב)?

אני לא הייתי מייחס לכך חשיבות כל כך גדולה ושם לב לפרופורצייה שבין החבילה הכוללת לבין העניין הפעוט של עוד שניים שלושה הילוכים.

אבל אלו התחושות שלך ולכן אציע לך לעשות רכיבת מבחן על אופניים שכאלו ולהחליט בעצמך.
אולי בשבילך זה ביג אישיו.

נ.ב - אני לגמרי חושב שפלטה משולשת מקדימה הוא ההרגל שלך וטווח הנוחות שלך והפחד שלך לצאת מטווח הנוחות לעבר משהו שונה וחדש הוא קצת מוגזם.
 

eran_le

New member
לגבי המשפט האחרון, אני דווקא אוהב מאוד דברים חדשים

פחד מחדש הוא ממש לא העניין, אני מאלה שמהראשונים לאמץ חידושים...
אחדד שוב אם אולי לא ניסחתי מספיק טוב - העניין שאני לא מבין פה הוא אם המעבר לפלאטה אחת הוא שינוי עם חיסרונות מהותיים שנועד בעיקר לחסוך כסף ליצרנים ולהוריד כמה גרמים (כאמור לי אישית הבדלי המשקל האלה חסרי משמעות). כי אני לא בטוח שזה וויתור על רק 2-3 הילוכים, במערכת 9*3 חשבתי שבערך 16 הילוכים לפחות הם שמישים,אבל אולי אני אופטימי מדי...
&nbsp
אם נקביל לעולם האייפון שהעלת, השינוי הזה נשמע לי כאילו בדור הבא של האייפון יורידו נגיד בלוטות׳ ואז בתור משדרג אצטרך להתלבט אם מה שהורידו היה לי חשוב או שאוכל לחיות בלי זה, אבל זה קצת עושה את החיים קשים בהחלטה על השידרוג כי כשמשדרגים מצפים שהכל יהיה יותר טוב, אבל לא - פה ישנה איזושהי פשרה לעומת הדור הקודם.
&nbsp
מההסברים פה הבנתי שהחיסרון של ההילוכים הקדמיים לא משמעותי, אם כי בכל זאת עלו פה הנקודות שחששתי מהן כמו תחושה שחסר הילוך בעליה או מישור, או צורך בהרבה העברות הילוכים.
כמובן שהמוכרים בחנות תומכים בהתלהבות במעבר לפלאטה אחת, אבל קשה לי לסמוך על הדעה שלהם כי כאמור יש כמעט 0 היצע של אופניים עם 3 פלאטות, ומעט מאוד עם 2, כך שמן הסתם עדיף להם לשכנע שכדאי פלאטה אחת...
 

The Pinky P

New member
ממש לא שינוי מהותי...

את האמת שהייתי קצת ספקן לגבי הטוטאליות של המצאות פלטה אחת באופניים חדשים ונכנסתי לאתר של ספישלייזד לראות מה קורה.
באופן טבעי, ניתן למצוא מערכות הילוכים "מרובות פלטות קדמיות"
באופניים שנוטים יותר לכיוון התחרותי/xc קלאסי
ובאופניים שמכוונים יותר לרכיבות "פאן" ורכיבות שבילים (מה שמרבית האנשים רוכשים) בהחלט אפשר לראות מערכות בעלות פלטה קדמית אחת.
די הגיוני אחרי הכל... רוב הרוכבים רוכשים אופני שיכוך לא תחרותיים
בעלי מהלך שיכוך בינוני - ארוך וגאומטריה נוחה - משמע אופני שבילים.
הם לא מחפשים אופניים תחרותיים ומכאן שאין שום צורך בשלוש פלטות מקדימה.

שורה תחתונה - לא קריטי בכלל!
 

eran_le

New member
אבל גם ברכיבת ״פאן״, לא יחסרו הילוכי הקצוות?

בדקתי ברכיבה אתמול, אני משתמש די הרבה בשני ההילוכים הכי נמוכים בעליות וגם בשניים הכי גבוהים בירידות מתונות. מילא כל ההילוכים בדרך במערכת 9*3, שנניח שפלאטה אחת מכסה את רובם, לא ברור לי איך לא חסרים ההילוכים הממש נמוכים לעליות קשות / ממש גבוהים לירידות.
&nbsp
כלומר אחד הדברים שמדאיגים אותי זה אם בעליות קשות וארוכות יהיה לי יותר קשה , ואז זה די פוגע בכיף.
מבחינת הנתונים אמנם במערכת פלאטה אחת יש מאחור הילוך מעט נמוך מזה שיש לי במערכת 9*3, אבל עדיין, לא חישבתי במדויק, אבל אני מניח שזה לא נמוך כמו הילוך העליות הכי נמוך שיש לי עכשיו ב 9*3 (גלגל שיניים קדמי הכי קטן + אחורי הכי גדול)?
 

AdiX

New member
יחסרו גם יחסרו

עדיף 2 פלטות מקדימה, אם אתה לא חי כל היום בסינגלים וסובל מנפילות שרשרת ומחפש לחסוך כל גרם או לחלופין אתה בכושר טוב או סתם בעל נסיון, סע עם מעביר קדמי.

שוב, גילוי נאות אני בלי מעביר קדמי, אבל עם אופניים ששוקלים 11 קילו ובעלי העברת כוח טובה.
חייב להודות שכשהיה לי מעביר קדמי לא נהנתי פחות.
אולי אפילו נהנתי יותר כי היה הילוך סבתא לעליות ולא היו חסרים לי הילוכי ביניים או הילוך מדוייק עבור כל מצב.
 

steiff

New member
בוא נעשה רגע חשבון

מערכת 3/9 פלטה 22 על גלג׳ש 34 מאחור: יחס העברה 0.63
מערכת 2/10 פלטה 24 על גלג׳ש 36 מאחור: יחס העברה 0.67
מערכת 1/11 פלטה 30 על גלג׳ש 42 מאחור: יחס העברה 0.71, תקטין את הפלטה ל-28 ותקבל 0.67
מערכת 1/12 פלטה 32 על גלג׳ש 50 מאחור: יחס העברה 0.64

יש הבדל? בוודאי.
משמעותי? מנסיוני הצנוע עם כל האפשרויות שלמעלה - ממש לא. מה שיחסר לך יהיה דווקא יחסי העברה מהירים, אבל בשטח הם לא ממש נחוצים.
 

steiff

New member
יש מערכות 1/11 ו-1/12 עם טווח יחסי העברה של 500%

שזה לא רחוק ממה שתקבל עם מערכת 3/9 או אפילו 3/10.

אתה חוסך משקל ופוטנציאל לתקלות. תפעול פשוט יותר.
אתה משלם במערכת יקרה יותר ובצמצום טווח יחסי העברה.

מעשית - 500% זה טווח רחב מאד לכל שימוש. גם 380%, שזה מה שמרבית מערכות ה-1/11 מספקות, מספיק כמעט להכל.
 

nightjar

New member
נראה לי ש...

אם אתה מחליף אופניים, אל תשלול דגם שמגיע עם 1X משהו, זה כנראה יספיק
אם אתה שוקל לשדרג רכיבים באופניים הקיימים- חבל על המאמץ והכסף
 
למעלה