שבוע טוב," יהודי עירק משמרים את שפתם בפייסבוק" כתבה בערבית

א ש ר ת

New member
חברים יקרים, דברתי עם חכים על הבעיות הטכניות שקיימות כאן

בפורום והחלטנו שהוא יפתח קבוצה בפייסבוק בשם " עיראקים ותיקים " בהנהלתו. זו תהיה קבוצה סגורה רק לנו מי שרוצה להיכנס לקבוצה יבקש חברות וחכים יאשר אותו. ההצעה בעקבות הודעה מסועד ששוב נחסמה והחליטה לא לנסות שוב וזה חרה לי מאד ואני התייאשתי מהתשובות של ההנהלה. אשמח באם יהיו מעניינים ואולי נפתור בזה את הבעיות הטכניות. מינוס אחד בפייסבוק הוא שהודעות לא נשמרות כמו בפורום כאן והם הולכים לאיבוד ואי אפשר לאתר אחרי זמן מה.

[URL]http://www.facebook.com/groups/1738588339701911/1738588343035244/?comment_id=1738708926356519&notif_t=group_comment_reply[/URL]
 

חבקוק44

New member
דורי, אני מתפלא עליך... אין כל הצדקה לעבור פייסבוק...

מערכת הפורמים של תפוז מפעילה מאות של פורמים
במגוון נושאים.
&nbsp
כל פורם הוא העתק של פורום אחר מבחינת התנהגות.
אין הבדל בתפקוד התוכנה.
&nbsp
עניין הבעיות שהיו בנושא פונטים של השפה הערבית
אינו קשור לחלוטין ליכולת כניסת חברים רשומים לפורום.
&nbsp
כתבתי כאן יותר מפעם,
שהבעיה נובעת מהגדרה של ה "עוגיות" בדפדפן.
&nbsp
העובדה שהבעיה חוזרת ונשנית אצל אותם חברים
ולא אצל אחרים, מוכיחה זאת.
&nbsp
אני מתפלא שחברים ותיקים מוצאים לנכון לקרוא לעזוב את הפורום...
&nbsp
אני אישית לא סובל את פייסבוק כי הוא מכיל הרבה תרמית...
 
חבקוק

ההמלצה של אשרת ושל חכים. גם אני בעד הפורום של תפוז כי יש לנו אינטימיות כאן. אני חושב שזהו אתר חדש ומיוחד רק לפורום שלנו ואינו "מעורבב" עם האתר הגדול של משמרים.
 

בגדדי11

New member
תמצית המאמר

בחלוף השנים הצטמק אוצר המילים המיוחד ליהודי עירק בבליל השפות והתרבויות במדינת ישראל . היום שוקדים יהודי עירק על הצלת שפתם ותרבותם שעלולה להעלם .
יהודי עירק התישבו בבבל ויסדו הקהילה היהודית הותיקה ביותר . אולם השינויים הפוליטיים במאה העשרים גרמו לקהילה ותיקה זו כמעט להעלם .
המאבקים בין הסונים והשיעים ובין הכורדים והפרסים והערבים והמלחמה בין הפלסטינאים והיהודים תלשה קהילה זו ממקומה . ומקהילה של 120 אלף אנשים נותרו יהודים ספורים בלבד
שפת יהודי עירק לא היתה עברית וגם לא דומה בדיוק ללהג העירקי . היא היתה השפה הנהוגה בחיי היום יום , במסחר ובתרבות , אולם היום אין כמעט אדם שמדבר בשפה זו
יותר מעשרת אלפים מיהודי עירק התאגדו בפייסבק וייסדו קבוצה שנקראה "משמרי השפה העירקית" . מפרסמים סיפורים ושירים ותרבותם העירקית שנעזבה .
מייסדת הקבוצה זהבה ברכה מימשה חלום ילדות . בהיותה בת 15 שנים שקדה על שימור שפת יהודי עירק . הקבוצה עוסקת בהפריה הדדית ומקדמת אמנים , זמרים , שחקנים , סרטים וסיפורים וכל מה שעולה על הדעת בשימור שפת יהודי עירק . ובנוסף קבוצה זו מלמדת בני הדור החדש פירושי מילים מיוחדים בשפת יהודי עירק .
 

א ש ר ת

New member
תודה בגדדי היקר על התרגום הממצא של המאמר. יטעיכ עיפי אנשאללה

 

חבקוק44

New member
איזה שטויות...

מה הקשר עם הסונים והשיעים ?
אפילו לא מילה טובה אחת על הפורום הזה
אשר משמר את השפה כבר יותר מ 10 שנים ?

איפה הפרופורציות ?
 

lmns

New member
בגדדי כל הכבוד. לכ ווחשה וגם לכל החברים פה

 

א ש ר ת

New member
תרגום של הכתבה מאת אילנה בצרי חברה בקבוצה " משמרי השפה העירק

ית בפייסבוק, בקשתי את רשותה ורשות מנהלת הקבוצה וגב' זהבה ברכה ,הן הסכימו שאעביר לפורום יהודי עירק בתפוז כדי שתוכלו להבין את הכתבה . תודה להן
השנים נבלו אוצרות ההשכלה של יהודי עיראק ונטמעו בתוך ערבוביה של השפות והתרבויות במדינת ישראל. והיום, יהודי עיראק עושים הכל כדי להציל את שפתם ואת תרבותם אשר אבדו. היהודים התישבו קרוב ל 2600 שנה בין נהרות בבלוהיו בכך הגלות הותיקה ביותר שהיא גלות עם שורשים עמוקים. אך השינויים ההיסטורייםאשר חלו במאה העשרים גרמו לכך שהגלות הותיקה הזאת נכחדה כמעט לגמרי. המלחמות אשר חילקו את עיראק בין סנה ושיעה, בין כורדים ופרסים וערבים, ובמלחמה בין הפלסטינים לישראל, עקרו את הגלות הזאת ממקומה. מה שנותר מהגלות היהודית הגדולה בעולם, ואשר מנתה 120 אלף יהודים בלבד. היה אפשר בזמןמלחמת המפרץ הראשונה היה אפשר למצוא בבגדד מספר עשרות משפחות . ובמלחמת המפרץ השניה עזבו עשרות יהודים את עיראק וכך נשאר מהם לא יותר משבעה שמונה יהודים.
שפתם של יהודים עיראק לא היתה עברית אך גם לא היתה דומה ללהג העיראקים הערבים . ליהודים היתה שפתם המיוחדת שלהם כפי שבכל מדינה. כך היתה השפה היהודית העיראקית שפת החיים הרגילה . השפה המסחרית והתרבותית של יהודי עיראק. ואילו היום, אין כמעט מישהו שידבר את השפה הזאת . וכך מחקה המלחמה כל זכרון של התרבות הזאת.


השחקן והסופר הישראלי יוסי אלפי , שנולד בבצרה,תוך כדי ראיון אתו בערוץ 23 הישראלי אמר:

"המדינה שבאנו ממנה כבר לא קיימת . אין לנו לאן לחזור. הרחוב היהודי כבר אינו קיים. האמריקאים שהגיזו את ארסנל צדאם חסין בצורה טובה, יחד אתו נקברה היהדות."
"זאת לא היתה סתם שפה. הנה סיפור של איבוד סיפור וכשאנחנו מאבדים את הסיפור שלנו, זה אומר שאנחנו מאבדים את הנשמה ".
אלפי הוסיף:
"מה שקרה לקהילה היהודית בעיראק לא קרה לאף קהילה אחרת בשום מקום. מפני שאנחנו איבדנו את הסיפור שלנו לגמרי. השפה נעלמה ונעלם גם הסיפור. וזאת היא טרגדיה תרבותית מהמדרגה הראשונה".
(עד כאן דברי אלפי)

ישנם יותר מעשרת אלפים יהודים שנולדו בעיראק אשר התאגדו בקבוצת פייסבוק שנקראת " נשמור את השפה העיראקית והם משתפים בה סיפורים ושירים ואת התרבות העיראקית אשר עזבו.
כתבה חברה בקבוצה - זהבה ברכה - :

"הקבוצה הגשימה לי חלום ילדות. מאז היותי בגיל 15 היה איכפת לי לשמר מאד את השפה העיראקית . בואו נעשיר כל אחד את משנהו ונעודד את האמנים, הזמרים, השחקנים, הסרטים והסיפורים וכל אשר יעלה בזכרוננו כדי לדחוף את השפה העיראקית קדימה ".

בנוסף לכך, משתמשת הקבוצה בשביל הדור החדש של הקהילה העיראקית בישראל ואלה שמעוניינים ללמוד ולדעת פירושן של מלים מיוחדות בלהג העיראקי היהודי . למשל : הדור החדש לומד מה מתכוונת הסבתא באומרה: אלויקאיה טובה פי אלף מן עילאג'" ומתי יש לומר : " אנא ע'ניי ותעג'בני להדיי" ומדוע כאשר אנו מבקשים דבר מה טוב וקורה ההיפך מכך : "ע'דנאנו בלבל טאלאע בקיע".

ובתו של אלפי - שירי- עם האבדן התרבותי מתוך הזימרה - כותבת שירים שמדברת עברית בחיי היום יום - ושרה בלהג העיראקי היהודי וזוכה בתגובות חיוביות מתושבי עיראק אשר מתגעגעים ליהודי עיראק
 
למעלה