חרדה מתוך אתגר חדש

חרדה מתוך אתגר חדש

שלום לכם. לא הייתי מחובר לפורום מזה זמן, וזכרתי את התמיכה של האנשים הנפלאים פה שהחלטתי לשתף בבעיה חדשה-ישנה שאני מתמודד איתה בימים אלו.

בגיל הרך 29 החלטתי שאני מתחיל ללמוד נהיגה. מאז שאני זוכר את עצמי, נהיגה תמיד הפחידה אותי ועשיתי הכל כדי להימנע מכך, ולהציג את העובדה שאני מצליח להסתדר בלי רישיון. מספר פעמים בעבר תמיד התחלתי לגשש סביב, אבל לקראת גיל שלושים החלטתי שדי ומספיק, וגם אם לא תהיה לי מכונית - אני מעדיף שתהיה לי את האופציה, ולהוציא את הרישיון עד שאהיה בן שלושים (עוד ארבעה חודשים, ואני קצת בהלם עכשיו כשאני כותב את זה).

לבן הזוג של אמא שלי יש חבר שהוא מורה נהיגה, שלימד את אחותי הגדולה (שגם היא התחילה ללמוד בגיל יחסית מאוחר), וגם את ילדיו של בן הזוג של אמא שלי. וכך, נוצר בינינו קשר ראשוני (בלי שהכרתי ממש את הבנאדם לפני) והתחלתי ללמוד אצלו.
עד עכשיו היו לי חמישה שיעורים, כשכל אחד מהם הופך לגרוע יותר ויותר. המורה מלחיץ, צועק, מתרגז. איש מבוגר יחסית שמרגיש ששונא את עבודתו.
בשבוע שעבר התחלתי להרגיש ממש רע פיזית ביום שלפי השיעור, לאחר השיעור (למרות שאמורה להיות תחושה של הקלה) ובכלל - הרגשה רעה. סוג כזה של תחושה היה לי גם כשהייתי בסיטואציות דומות, כשהייתי צריך לקבל מרות של אנשים שהשהייה במחיצתם ותחת מרותם הייתה נוראית. למשל - מורה לסינית באוניברסיטה שהיו לי ממש סיוטים בגללו, כי הוא היה צועק על סטודנטים, מתרגז, ולי לפחות נתן תחושה שאני כישלון. בסופו של דבר, החלטתי לא להגיע לשיעורים שלו והדבר שיפר את מצב הרוח שלי והחזיר לי את הבריאות בחזרה (נשמע מוגזם אבל ככה זה באמת היה).
גם בסינית באוניברסיטה וגם עכשיו לפני שיעורי הנהיגה - חוסר תיאבון, המון בחילות, תחושת חולשה, חרדה ובעיקר תחושת אשמה. לפני כמה ימים אפילו קניתי כדורי הרגעה למצב שבאמת לא אוכל לשאת את ההרגשה הזו. לשמחתי לא השתמשתי בהם עדיין בכלל, אבל עצם העובדה שיש לי כאלו, זמינים, מרגיעה אותי.

כל האנשים שסיפרתי להם על הסוגייה אמרו לי פה אחד שאני חייב להחליף מורה נהיגה, אבל האם זה יהיה הדבר הנכון לעשות? האם לברוח כמו שעשיתי עם המורה באוניברסיטה?
אני מפחד להישאר עם תחושות רעות מהנהיגה עצמה, ולעשות טעויות - בעיקר כשקוראים על תאונות דרכים שיכלו להיחסך. במצב הנוכחי ממש רע לי, גם פיזית וגם נפשית, ואני תוהה מה הדבר הטוב ביותר לעשות.

תודה מראש למי שיוכל לעזור.
לילה טוב.
 
מפתיע שאתה שואל

התשובה בגוף הרקע ברור שלהחליף.
אדם ששונא את עבודתו יעביר את החומר רע ובמקרה שלך יגדיל לך את חוסר הביטחון.
אם לא יהיה לך ביטחון בידע מן הסתם זה יתבטא בכביש.
מה הבעיה לעבור למורה אחר?
בריחה זה יותר אם אתה בוחר לוותר על נהיגה כליל להחליף מורה זו עשייה חיובית לקראת המטרה פלוס בונוס של שקט נפשי.
תעיף תמורה ותוציא רישיון בכייף בלי לחץ ופאניקה
 
שלום, כמעט רציונלי

אני חושבת כמו קוסמת.
מעניין שגם אני בסיטואציות פוגעניות יש בי קול שאומר לי שאני צריכה להישאר ולהתמודד אחרת זה אומר שאני חלשה.
לא יודעת מאיפה זה, אבל אני משתדלת להכיר בזה כקול דכאני, כקול לא בריא, כקול שאסור להקשיב לו.
כל פעם אני נופלת לתוך איזה קשר שנוהגים בי לא יפה, ולוקח לי זמן לנער אותו מעלי.
לא יודעת למה, אולי מתוך הרגל ישן ואמונה ישנה שזה מה שמגיע לי.
אבל יש לי היום אמונות חדשות, שחלק ניכר, או לפחות הולך וגדל אני מצליחה לחיות לפיהן.
והאמונה החדשה היא שאני אוהבת את עצמי
ואני רוצה שיהיה לי טוב
ואני לא צריכה להישאר במקומות שרע לי.
ועל פי האמונה הזאת אני מנסה כל יום מחדש לבצע את הפעולות שלי בעולם.
ממליצה [סמיילי]
זה מאוד משפר את החיים
לא מגיע לי עונש על שום דבר [למרות שלפעמים אני מרגישה כך].
לא מגיע לי עונש.
ואני רוצה שיהיה לי טוב ככל האפשר.
מאחלת לך לאמץ אמונה כזאת גם
 
זה מעולה, כמעט.


 

אופירA

New member
מנהל
לברוח זו מילת גנאי?

לברוח מאריה טורף זו בעיה? זה חוסר התמודדות?
זו בדיוק הדרך הנכונה להתמודד עם אריה טורף.

כך שפשוט אתה צריך לזהות את הבעיה בשם הנכון שלה.
נהיגה הפחידה אותך עד כה, וזה אומר שאתה צריך להתמודד עם דברים בנפש שלך. נקטת בגישה נכונה מאוד - לעשות רישיון לפני גיל 30, ואתה צריך גם לנקוט גישה נכונה לגבי התגובה הרגשית/פיזית הקשה שלך לצעקות ולהתרגזויות של אנשים סמכותיים, ולגבי הפרשנות שאתה עושה להתנהגות שלהם בתוכך - תחושות אשמה.

עליך להבין שאי אפשר להתמודד נכון מול בעיות כאלה, תוך כדי הסבל הקשה. מוכרחים לנטרל אותו במידת האפשר, כדי להיות מסוגל לעבד נפשית את הקושי שלך (הפרשנות הזו). לכן חובה לקחת מרחק ולהרחיק את הפגיעה קודם לכל.
ועוד דבר - טיפול בנפש זה דבר לא פשוט, שגובה מחיר. לכן אם נסיבות החיים לא מחייבות טיפול בהכרח, ובעיות מסוג זה (של מורים צועקים) ניתנות לפיתרון מלא ע"י החלפתם - אין סיבה לטפל בנפש מעבר לפיתרון זה. כאן הבריחה מהאריה היא הדרך הנכונה והשלמה להתמודד.
אבל אם לבעיה יש השלכות נוספות על חייך, ולא מספיק רק לברוח מהכועס, אז צריך לטפל בבעיה הרגשית שלך - עבודה עצמית או טיפול אצל בעל מקצוע - אבל בוודאי שלא תוך כדי הסבל החריף. כלומר כאן צריך גם לברוח מהאריה המסוים וגם בנוסף לרכוש חסינות נגד אריות בכללי.
בריאות פיזית ונפשית זה דבר חשוב מאוד, ואין לסכן אותן "כדי להתמודד ולא לברוח".

לגבי הפרשנות של רגשי אשמה מול אנשים שכועסים עליך - חשוב לעצמך, האם זה מתבטא בהתנהגות חיים של ניסיון לרצות אנשים או צורך להימנע מדברים רבים בחיים בגלל חשש מכישלון? זו הבעיה שצריך לטפל בה, והיא בהחלט משליכה על איכות חייך בגדול.

לגבי האחריות על נהיגה טובה - בקש מהמורה החדש לדאוג שתהיה נהג מעולה ולא בינוני, כי חשוב לך מאוד ללמוד מטעויות ולא להקל בסכנה שיש בנהיגה.
 

11abcdefg

New member
היי

א. רשיון זה לא חובה אם לא רוצים, בעצם שום דבר לא חובה אם לא רוצים.
ב. אם מישהו/משהו גורם לך להרגיש כל כך רע, אז שווה לשקול מחדש אם זה שווה את זה.
ג. ללכת ממקום שלא עושה לך טוב, זו לא בריחה וזה לא פחות חשוב מאשר להשאר ולהתמודד.
ד. סמוך על עצמך.
ה. נשמע שרצוי מאוד להחליף מורה ושזה לא מורה שכדאי לך ללמוד איתו.
 
מצטרפת לדעת כל קודמותיי - תחליף מורה

אבל מעבר ל"מה לעשות" יש כאן שאלה עקרונית, שהיא: עד כמה לאלץ את עצמי לקבל אנשים התנהגויות ומצבים שקשה לי ורע לי איתם, בשם עקרון ההסתגלות - בשם הצורך להיות כמו כולם, בשם השאיפה להתקדם; כשהתפיסה שנחה בבסיס ההתלבטות - היא שאני רגיש מדי, או בורח יותר מדי מהתמודדויות, ושהתקדמות תדרוש ממני אילוץ עצמי ונכונות לסבול.
עכשיו, ברמת העיקרון יש כאן התלבטות אמיתית, לדעתי זה בכלל לא "שחור ולבן", כי כן - העיקרון ששינוי בר קיימא מחייב יציאה מאיזור הנוחות, ולעתים גם נכונות לשאת מידה של כאב או סבל לזמן קצוב - הוא אמיתי ונכון. ואפשר לראות את זה בכל תחום ואופן של שינוי.
אז אולי להישאר עם המורה הפוגעני, כי אני צריך ללמוד להתחספס? אז אולי להישאר בעבודה שמכבה לי את הרצון לחיות, כדי להיות אחת שמתמודדת ולא בורחת? (וכו') - אני חושבת שהמפתח לתשובה בכל התלבטות כזו, הוא האם אתה מסוגל לחוש חמלה כלפי עצמך, גם כשאתה מעודד את עצמך ללמוד ולהתקדם? האם אתה קשוב לעצמך, לצרכים ולרגישויות של עצמך (גם אם הם לא מאפיינים אנשים אחרים בחברה שסובבת אותך), ומסוגל לגלות אהדה, קשב ורגישות כלפי אותו חלק שלך שקשה לו, שפוחד, שלא מסוגל לשאת, שמתכווץ, שרע לו? יש מידה של מתח/לחץ שהכרחית כדי לצמוח, כדי למתוח את עצמך מעבר לגבולותיך
אבל זה צריך להעשות בהדרגה, לאט לאט. לאתגר את הסף רק במעט בכל פעם. ולהיות עם עצמך בזמן הזה, להיות נוכח עם הקושי, להקשיב לו ולהכיל אותו, ולא לנטוש את עצמך להתרסק על סלעי ה- "יאללה, תתמודד!". מבין? אסור לנו להתייחס לעצמינו בצורה הפוגענית והבלתי רגישה שהסביבה לפעמים מתייחסת אלינו, המערכת, ה"כולם". אנחנו צריכים להיות אלה שיהיו בעדינו, אלה שיזכירו לנו שמותר שיהיו לנו בדיוק הקשיים שיש לנו, וזה לגיטימי. וזה בסדר להימנע מהקושי והסבל. זה נכון לגבי המורה וזה נכון לגבי כל מצב אחר שאתה שם את עצמך בו מתוך רצון לחזק את יכולת ההתמודדות שלך: ללכת נגד עצמך זה לא מה שיעזור. לדחוף את עצמך מעבר לגבול היכולת הנפשית - זו אסטרטגיה שרק תפגע בך ותהרוס לך. והתגןבות הגופניות הקשות שאתה חווה - ושלא דועכות עם הזמן! - צריכות לאותת לך שעברת כבר את הגבול הזה...
ובכלל, אץה *כבר* מתמודד עם משהו שמפחיד אותך - עצם ההחלטה שלך ללמוד נהיגה ראויה לכל ההערכה בעולם על האומץ שגילית. אז לפחות תפרגן לעצמך את הסביבה הכי תומכת ומאפשרת ואדיבה שאתה מצליח. אפילו תנסה כמה מורים עד שתגיע לזה שהכי נוח לך איתו. כי אי אפשר להתמודד עם כמה דברים במקביל: אם עכשיו אתה מתמודד עם הפחד שלך מנהיגה ומגייס משאבים לצורך כך, אתה לא יכול בו-זמנית לגייס משאבים גם להתמודדות עם הרגישות לצעקות מהעלי סמכות. לך על זה פרה פרה...
 

devil duck

New member
למה? מה היה לך רע בייקון שאומר "סייג לחוכמה שתיקה"

או שאולי אני מתבלבל והוא אומר "אויל מחריש חכם יחשב"?
 
תודה רבה! (לא הייתי מחובר כמה ימים)

אעדכן שהיו התפתחויות בימים האחרונים והמצב עם המורה הנוכחי השתפר מאוד. מה שעוד מעודד אותי זה שעברתי ממש עכשיו כבר חצי מהשיעורים, ואני מרגיש יותר מעודד :)
 
למעלה