שאלה

שאלה

אם מפקד בצבא אומר לי לשקר למישהו, ובמקום לשקר אגיד לו: תבין (או תאמין לי) שזאת האמת, וישאל: למה אני אמור להאמין לך? ואגיד: כי אני מספר לך את זה, האם זה מחשיד? מצד אחד, ייתכן שידרוש תשובה ישירה כי יחשוד שהתשובה "תאמין לי" מסתירה שקר. מצד שני, גם כשאומרים "תאמין לי" זאת יכולה להיות צורת דיבור ולאו דווקא דרך להסתיר שקר. צריך לדעת מה ההיגיון.
 

אופירA

New member
מנהל
כן, זה טפשי לענות כך. זה לא הגיוני

ובבקשה אל תתחיל להתווכח. אין לי ויכוח איתך. תעשה מה שאתה רוצה (בהנחה שמחר אתה מתייצב מול מפקד בצבא...).
פשוט זו דעתי, אני לא מדברת כך עם אנשים.
ואין צורות דיבור כלליות. כבר אמרו לך את זה פה אלף פעמים לפחות. כל מקרה ומקרה לגופו. תלוי למה צריך לשקר, תלוי למי ותלוי בתגובה שלו, ולא רק המילולית.
ואין דרך להסביר את זה למי שלא מסוגל להבין קודים בלתי מילוליים, שפת גוף וכו'.
 

סהר-תמיכה

Active member
מנהל
על תקשורת ותשקורת

פילוסוף יקר,

אתה שואל שאלה מורכבת, ונראה לי שקשה מאד לענות עליה בין השאר בגלל שטון דיבור ושפת גוף יכולים לפעמים להשפיע על האמינות של הדובר לא פחות מהמילים שיוצאות לו מהפה...

נדמה לי שהנושא של שקרים מאד מעסיק אותך בתקופה האחרונה. אולי זה משום ששקרים חושפים רובד נוסף של מורכבות בשפה. הרי גם כשכולם דוברים אמת, תקשורת בין אנשים יכולה להיות עניין מאד מבלבל... אני חושבת שכל אחד מביע דברים מעט אחרת וקולט דברים מעט אחרת, ולכן תמיד יש הרבה מקום לטעויות ואי הבנות. וכשהמטרה של אחד האנשים שמדברים היא להטעות, או כשמישהו חושב שמנסים להטעות אותו, הדינמיקה הזאת הופכת לעוד יותר מסובכת... אני חושבת שבמקרה שתיארת, כל אדם היה מתייחס באופן שונה לאמירה שלך.

נשמע לי שאתה מנסה לקטלג את המצבים השונים בתקשורת בין אנשים ולהבין את החוקיות שלהם, ואני מתארת לעצמי שבגלל המורכבות והסובייקטיביות של הנושא זה יכול להיות מאמץ מתסכל לפעמים. תודה לך שאתה משתף אותנו בלבטים ובתהיות שלך, אפילו כשאנחנו לא מסוגלים לענות בצורה מספקת על השאלות שמעסיקות אותך.

שיהיה לילה טוב,
שלך,
מתנדבת סה"ר
 
,תודה ואולי

התעניינות בתחביבים לא דרך טובה לדבר עם אנשים והיא שמקשה עליי, וצריך לנסות שיטה אחרת כמו לדבר על נושאים משותפים. אולי אני יותר מדי מחפש שיטות מיוחדות לדבר עם אנשים ואני צריך להיות יותר טבעי.
 
הסיבה שעניין השקר כה חשוב לי

הוא שאני חושש שמסוכן להגיד תשובות עקיפות במקום שקר במצב שצריך להטעות כדי להגן על החיים, למשל עם אנשים שמבקשים כסף וצריך להטעות אותם שאין לי כסף.
&nbsp
 

משה057

New member
אל תשקר אף פעם

תגיד "יש לי כסף ואני לא רוצה לתת לך", או שפשוט אל תגיד כלום.
אם יכעסו עליך זה בעיה שלהם.
 
זה יכול להיות מסוכן

אני רוצה לדעת אם אפשר לא לשקר גם במצבים קיצוניים שקורים כשנתקלים במישהו מסוכן שעלול לנסות לגנוב את הכסף. לפעמים צריך להטעות, אני מנסה לבדוק אם אפשר להטעות מבלי לשקר ויחד עם זה לשמור על האסרטיביות ועל היעילות בדיבור. זה מעניין אותי פילוסופית כי אם אפשר בהיגיון לא לשקר אף פעם זאת תגלית חשובה, שיכולה לעזור ולקדם למשל לפתור אי הבנות בין אנשים. הרעיון שלי הוא שאם אומרים שאפשר להאמין לנו, לא אומרים דבר לא נכון כי באמת יכולים להאמין לנו גם אם הסיפור עצמו שקרי.
 

משה057

New member
זה לא מסוכן

אם גונבים לך כסף תפנה לאחראים בכפר. לא טוב לשקר. שקר נשאר שקר גם אם קוראים לו בשמות אחרים. הרעיון שלך לא נכון.
&nbsp
 
למה הוא לא נכון?

נראה לי הגיוני שהוא נכון. מבחינה הגיונית לא צריך ואולי גם לא כדאי להגיד דברים לא נכונים ולא מדויקים כי אפשר לדבר על מה שהצד האחר יבין ויאמין לי.
 
האמת יותר כדאית כי היא פותרת אי הבנות

למשל אם האחר שביקש כסף יגלה לי פתאום שאינו גנב אלא רוצה למכור לי משהו, יוכל לענות: עדיף שלא אאמין לך כי הכוונות שלי טובות, ואם צד אחר ישמע את האמירה וירצה לשתף אתי פעולה נגדו, יחשוב: הוא יאמין אבל אני לא מאמין.
 
למעלה