חרדה כל הזמן

אודי127

New member
חרדה כל הזמן

אני סובל שנים מבעיה מוזרה מאוד. בעיה שגרמה לי הרבה כאב ועוגמת נפש בחיים.

כל פעם שאחד מהמשפחה שלי חולה אני נכנס לחרדה ולא יודע מה לעשות. זה לא נגמר בזה. ברגע שקרוב משפחה , מהמשפחה הגרעינית בעיקר, חולה אני מתחיל לסבול מחרדה. הבעיה היא שאני נמנע מלהגיש עזרה לבן המשפחה החולה. אני לא מסייע לו ולא עושה כמעט כלום עבורו דווקא בשעות הקשות שלו. משהו עוצר אותי ומכניס אותי למבוכה בזה שאני צריך לתת לו עזרה. אני חושש שזה תורשתי מאחד ההורים שלי. מדובר באבא שהיה קר כלפי אימא והקשה את עורפו כלפיה. וגם היה מכה אותה. כנראה רכשתי את התכונות הרעות האלה מהאבא שהיה קר ומנוכר . הוא היה גם מכה את אותי. והוא נפתר לפני הרבה שנים. משום מה אחרי שנפתר הרגשתי מעיין הקלה ממנו כי הוא היה מכה גם אותי וזה הביך אותי שהיכה אותי ליד ילדים אחרים(נפתר שהייתי בן 10). לא בכיתי על זה שנפתר. לא בהכרח בגלל כעס כלפיו אלא בגלל שלא הרגשתי כאב על זה שנפתר. כנראה קיבלתי את התכונות האלה ממנו ואני סוחב אותם עד היום שאני קרוב לגיל 40. שאימא שלי היתה חולה בקושי הייתי לידה. הייתי קר ומנוכר כלפיה דווקא שהיא היתה צריכה עזרה.
הרגשתי מבוכה כזאת מכדי לשאול אותה מה שלומה ולכן שמרתי מרחק ממנה. פחדתי שאנשים אחרים יגלו שאני קר ומנוכר כלפיה וניסתי להסתיר את זה מכולם. אחרים לא עלו על זה שאני קר כלפיה אבל אימא כן עלתה על זה והפנימה את זה. הפחד שאנשים אחרים יגלו את היחס האמיתי שלי כלפי אימי גרם לי לחרדות עוד יותר. העניין הוא שהצלחתי להסתיר את זה מאחרים אבל אחותי כן הרגישה שאני מנוכר כלפי אימא. הייתי חושש שאם היא תמות יקרה לי מה שקרה עם אבא. שהוא נפתר לא בכיתי ואנשים הסתכלו עליי בזוית העין לראות אם בכיתי. אצל הקהילה שלי מקובל לבכות על נפתר בכי היסטרי ולגרע את הבגדים ולכן לא הבינו למה אני לא בוכה. והרגשתי מבוכה עם העניין.
החשש הגדול שאם יקרה משהו לבני המשפחה שלי יקרה לי מה שקרה עם מות אבא, שלא בכיתי והרגשתי נבוך ליד אנשים.
המצחיק הוא כאשר אחד מבני המשפחה שלי חולה אני בקושי מגיש לו עזרה ומצד שני אני מייחל שלא ימות. הייתי במילכוד. העניין הוא שאם הייתי מסייע לחולה יכלתי למנוע איך שהוא את המוות ולמנוע מעצמי מבוכה נוספת. גם הייתי מנוכר כלפי קרוב המשפה החולה וגם חששתי מהגרוע מכל. אני חושב שהתכונה הזו באה מאבא שלי. התכונה הזו קיימת גם אצל אחים שלי בדרגה כזו או אחרת ולכן כנראה שזה בא מההורים. בדיעבד ,בגיל מאוחר גילתי שאני סובל מהפרעת אישיות סכיזואידית. קראתי על ההפרעה ומה שכתוב שם תפור עליי. ממש בול. הייתי מנותק מחברים מגיל 16 בערך ושקעתי בעולם הדימיונות שלי. ברחתי מכל קירבה של אנשים. לא מצאתי עניין בשיחות הדלילות שלי עם אנשים. חוסר עניין מוחלט. בגיל הילדות סבלתי מהצקות של ילדים דבר שגרם לי להתרחק מהם עוד יותר. חיפשתי את הבדידות, זה נתן לי מעיין חופש מאנשים רעים. וגם עם המשפחה לא הייתי שלם עם עצמי. תמיד הייתי בחרדה מתמדת. זה סגנון חיים שאיש לא יכול לעבור כלל. זה נדיר. חייתי את הרגע ולא תיכננתי שום תוכנית , חיי מהיום למחר, אבל בתוך עצמי יחלתי למצוא נחת ומרגוע. האופקים של חיי היו סגורים. לקחתי תרופות פסיכיאטריות אבל זה לא פתר את שורשי הבעיות.
 

אופירA

New member
מנהל
המודעות שלך טובה מאוד

אתה מאתר את השורש של הבעיה, ורואה אותה נכון.
דפוסי התנהגות בילדות נקבעים אצלנו בעקבות התנהגות של ההורים כלפינו, והנפש שלך למדה מאביך לדכא רגשות, לא להרגיש.
זהו דפוס הגנה מוכר מאוד אצל ילדים, בעיקר בנים, כדי להגן עליהם מכאב בעקבות קשר רעוע עם ההורים שאמורים לטפח ולהגן על הנפש, ואם זה מנחם אותך, אתה לא לבד בסיפור הזה. גברים רבים אינם מרגישים רגשות ובוודאי שאינם מביעים אותם.
גם אם אנשים מסתכלים בסקרנות אם אתה בוכה, וגם אם בקהילה שלך מקובל לבטא רגשות בצורה מוקצנת והיסטרית, בכל זאת אם אתה חי בציבוריות הישראלית אתה לא חריג בהיותך גבר שלא מבטא רגשות אלא כולא אותם בפנים, אם בכלל מרגיש אותם. אז אל תהיה מוטרד מהמבטים של האנשים.

אגב, זה נורמלי לחלוטין לא להרגיש צער על מותו של אבא קר ומנוכר, שהילד שבך חווה אותו אולי אפילו כאכזרי. זה נורמלי אפילו להרגיש שמחה גדולה על כך. אולי אנשים שמרגישים כך לא יספרו זאת בקולי קולות לזולתם, אבל בהחלט יש אנשים שמרגישים כך.

הדבר היחיד שצריך להטריד אותך זה העוצמה של החרדות, ושל כמה שהתופעה הזו מפריעה לך.
אתה מודע לאבסורד שבהתנהגות שנמנעת מלהגיש עזרה לחולה, עקב הפחד מלהרגיש רגשות בעקבות החרדה שמא ימות, כאשר חוסר העזרה בעצם מונע את החלמתו. אבל דפוס התנהגות שמקורו בהגנה על הנפש אף פעם לא סובל מהיגיון יתר. רק המודעות העצמית השכלית מלמדת אותנו על חוסר ההיגיון שבו.

פה צריך עיבוד של הילדות שלך, של הרגשות שנכלאו. צריך טיפול פסיכולוגי שיחתי ממושך, רגיש וזהיר, שיהיה בקשר עם הכוחות שלך וילמד אותך לאט לאט לחשוף את הרגשות שלך בפני עצמך קודם כל, ואח"כ גם בצורה של ביטוי חיצוני שמיטיב עם נפשך ומרפא את נטייתה להימנעות מהחיים. אתה צריך שחרור מהחסימות הרגשיות, כדי שאופקי הנפש שלך יתרחבו.

אל תחסוך בהשקעה בריפוי הכאב שלך.
 

אודי127

New member


תודה על החיזוק.

טיפול פסיכולוגי לא נראה ישים כרגע למרות שאת זה הייתי צריך לעשות לפני כמה שנים.

אני חושב על אישפוז במקום שיאפשר לי מחסה . ממלא אני לא מועיל בקרבת המשפחה.
 

אופירA

New member
מנהל
אשפוז לא מיועד להפרעות אישיות

אלא למסוכנות בלבד. אינך מסוכן לעצמך או לסביבה, ואין סיבה לאשפוז.
אתה לא צריך להועיל לאף אחד. אתה צריך לחיות ולתפקד בצורה מינימלית.
נראה שיש לך רגשות אשם כבדים מאוד באשר לאישיותך ולחייך, וזה רק סיבה טובה לטיפול.
אם הבעיה היא כלכלית, יש היום טיפולים פסיכולוגיים בחינם לגמרי בקופות החולים. רק צריך להמתין בתורים, וזה לא נראה שזה בעיה מבחינתך.
גש למחלקה הפסיכיאטרית בקופת החולים שלך, לאבחון. תוכל גם לדבר עם הרופא המאבחן על אשפוז, והוא יסביר לך לגבי זה.

אם אתה מדבר על קושי לתפקד על רקע פסיכיאטרי, השאלה אם יש לך קצבת נכות נפשית וסל שיקום. סל שיקום יאפשר לך מגורים בהוסטל, שזה מגונן במצב של קושי לתפקד.
 

אודי127

New member
איך התור בקופת חולים עובד?

אם מגיע התור שלי אני עושה מפגש אחד ואז שוב מחכה לתור נוסף או שאני עושה כמה שיחות ברצף, פעם בשבוע למשל, עד הסיום?
 

אופירA

New member
מנהל
התור הוא להתקבל בפעם הראשונה

כל קופת חולים יש לה הכללים שלה, אבל בעיקרון יש בקופה מרכז בריאות הנפש, ושם צריך להתקבל לפסיכיאטר מאבחן (או אינטייק בקבוצת אבחון של כמה מטפלים).
ואז מפנים אותך לטיפול המתאים בקופה. ברגע שהגעת לבעל המקצוע, נקבעות לך פגישות קבועות ומסודרות, אחת לשבוע בד"כ.

התור לאבחון עלול להיות ארוך, יכול להיות כמה חודשים. או שהתור לאבחון קצר, אבל התור לקבלת מטפל פנוי הוא ארוך. התור הראשון גם עלול להיות לא ידוע מראש, עד שיתפנה מטפל מתי שהוא.
אבל אחרי שהתקבלת, הכל כבר קבוע ומסודר.
 
שלום

חשוב לדאוג לשלומם של אנשים, בעיקר האהובים עלינו. אבא היכה אותך, אבל העונש על מכות ודאי אינו מוות אלא לכל היותר מאסר. כשאדם מת, עצוב מאד. צריך להזדהות עם הצד של האדם המת ולהרגיש באובדן חייו שהייתה בהם לפחות יכולת להנאה ושמחה בשביל האדם. כשאדם חולה, חשוב להזדהות עם סבלו ולעזור לו כדי שיפסיק לסבול ולא ימות. אפשר לבטא עצב בדרכים שונות, לאו דווקא בבכי וודאי שלא מלאכותי. לא תמיד א פשר לעזור מעשית בתרופות, אפשר לעזור גם בתמיכה רגשית, התעניינות והקשבה, ולפעמים גם להגיש עזרה פשוטה. אני לא מבין במחלות נפשיות, אבל סכיזופרניה סוג של פחד ואפשר לפתור פחדים ע"י תכנון העתיד, המעשים והתגובות למצבים. אדם זקוק לחברה, שוחח עם אנשים שתחבב ושתאהב בגלל אישיותם הטובה ומצא אתם נושאי עניין משותפים כמו דברים שעושים ואוהבים בחיים. כשמציקים לך, התלונן. חשוב לנוח לפעמים כדי לאסוף כוח להמשיך לעבוד, ובזמן הפנוי אפשר למצוא עיסוקים שמעניינים אותנו ונותנים הנאה ושמחה וגם תוכן.
 
למעלה